Tähän kirjottamani viesti on kadonnut. Se diodi suojaa releen kelassa kiinni olevia laitteita, ei kelaa.
http://kompo2010.wikispaces.com/Suojadiodi
Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Tuossa kuvataan zenerdiodia, sen kanssa noin onkin. Tavallista diodia käytettäessä se kytketään kelan käyttöjännitteen suhteen estosuuntaisesti, jolloin kelan syötön katketessa kela itse" polttaa" induktanssiinsa varastoituneen energian diodin kautta. Joskus diodin kanssa sarjassa on myös purkuvastus.
Mutta mitä otsikossa mainittuun aiheeseen tulee, niin mielenkiinnilla odotan, milloin pääsemme itse asiaan, eli italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään...
Mutta mitä otsikossa mainittuun aiheeseen tulee, niin mielenkiinnilla odotan, milloin pääsemme itse asiaan, eli italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään...
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Releestä en tiedä minkä maalainen lienee kun ei oo minkäänmoista merkkiä alkuperästä. On kuitenkin ostettu autosähköliikkeestä, toki se ei vielä ole laadun tae. Kyseistä liikettä tuntuuvat kyllä kehuvan.
Niin, releestä löytyi ainakin osasyyllinen. Ei nimittäin kuoren napamerkinnät ja sisuskalujen toiminta vastaa toisiaan. Diodia ei sisältä löytyny ja vaikuttas se toimivan jotenkuten. On ilmeisesti eksynyt väärät kuoret releeseen ja napojen numerointi, sijainti ja toiminta aivan jotain muuta kun normaalissa lisävaloreleessä. Satuin ostamaan releitä 2kpl ja toisessa on samat merkinnät päällä ja toimiikin niiden mukaan. Oisko maanantai kappale jos sitäkään
Mut edelleen ihmettelen sitä miks valokytkimeltä tulee miinusta plussan sijaan, mutta en ehkees jaksa sitä enää kauaa ihmettelemään. Valot saa ehjällä releellä toimimaan tulkoot sieltä piuhasta mitä tuubaa tahtojaan.
Siis miinus tulee valoviikseltä, ei pitkien valojen piuhasta.
Niin, releestä löytyi ainakin osasyyllinen. Ei nimittäin kuoren napamerkinnät ja sisuskalujen toiminta vastaa toisiaan. Diodia ei sisältä löytyny ja vaikuttas se toimivan jotenkuten. On ilmeisesti eksynyt väärät kuoret releeseen ja napojen numerointi, sijainti ja toiminta aivan jotain muuta kun normaalissa lisävaloreleessä. Satuin ostamaan releitä 2kpl ja toisessa on samat merkinnät päällä ja toimiikin niiden mukaan. Oisko maanantai kappale jos sitäkään

Mut edelleen ihmettelen sitä miks valokytkimeltä tulee miinusta plussan sijaan, mutta en ehkees jaksa sitä enää kauaa ihmettelemään. Valot saa ehjällä releellä toimimaan tulkoot sieltä piuhasta mitä tuubaa tahtojaan.
Siis miinus tulee valoviikseltä, ei pitkien valojen piuhasta.
Rosmo
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
releet konehuoneessa, valot samoin. jos katkaisijalla hoidetaan vain maadoitus, säästää sähköjohtoa muutaman metrin. eihän se yhdessä autossa mitään meinaa, mutta jos autoja tehdään vaikkapa miljoona ja jokaiseen menee turhien vetojen takia vaikka 10m ylimääräistä johtoa, ollaankin investoitu 10 000km ylimääräistä johtoa ja sepä alkaa jo maksaakin jotain. ja se taas on valmistajan katteesta pois. asiakashan maksaa vain toimivista laitteista ja kilpailijat tinkii hinnan kohdalleen.
ei autoissa siitä ole kyse, etteikö valmistajat osaa tehdä hyviä autoja vaan siitä, kuinka huonoja uskalletaan tehdä maineen kärsimättä. lieköhän tämäkin ducato olis jäänyt kauppaan jos hinta olis 2-3 kertainen? vaikka kuinka kestäis miljoonan tai pari...
ei autoissa siitä ole kyse, etteikö valmistajat osaa tehdä hyviä autoja vaan siitä, kuinka huonoja uskalletaan tehdä maineen kärsimättä. lieköhän tämäkin ducato olis jäänyt kauppaan jos hinta olis 2-3 kertainen? vaikka kuinka kestäis miljoonan tai pari...