Kaksi kertaa on lumet pitäny pudottaa bussin katolta,suunnilleen sama juttu viime vuonna.
Eikös siitä tule suunnilleen 30 kuutiota lunta,jos auto 12m ja lunta on metrin verran?
Paljonko lumikuutio muuten painaa?
Kannattaa ne lumet pudottaa auton katolta,liekö valmistaja suunnitellut kovin isoja kattokuormia
Tänään -28 pakkasesta Volvo käyntiin, baanalle ja satasen vauhdit, kyllä lähti lumet katolta ja loput sulaa lämpimän hallin lattialle. Kyllä alkoi ottaa päähän jo tämä ainainen pakkanen, kaikki kuurassa ja jäässä, luukut ja ovet jumissa, sisällä kalusteet huurussa. Jatketaan hommia taas sisätiloissa
Falcon kirjoitti:Kaksi kertaa on lumet pitäny pudottaa bussin katolta,suunnilleen sama juttu viime vuonna.
Eikös siitä tule suunnilleen 30 kuutiota lunta,jos auto 12m ja lunta on metrin verran?
Paljonko lumikuutio muuten painaa?
Kannattaa ne lumet pudottaa auton katolta,liekö valmistaja suunnitellut kovin isoja kattokuormia
n.25 kuutiota kuormattuna 2 metrin laidoilla olevalle lavalle painaa n.10 000kg... telin saa jo laskea alas
Satanut lumihan ei paina ihan tuota 400kg / kuutio, mutta jos sisällä on pidetty lämpöjä niin katon pintaan toki on voinut kerääntyä jäätä joka jo alkaa painamaan melko lailla. Tai jos kelit on ollut jossain vaiheessa pidempäänkin plussan puolella.
Muistaakseni jostain luin että linja-autojen kattojen tulee kestää vähintään auton omamassa tai 10 000kg (tämä siis jostain pykälästä ei tältä foorumilta). Näin ainankin "vanhemmissa" ja kun noita välillä näkee nurin pitkin tien varsia niin ihan hyvin voi pitää paikkansakin. Onhan noissa "vanhemmissa" muutenkin melko massiiviset rakenteet (ainankin omassa -87 mallissa).
Juu madaltuuhan se auto, mutta ei oo pelkoo että katto tulis niskaan =) Tiputtelin männä viikolla lumet pois, oli hikistä hommaa ja sitten vielä piti raivata vierustalta enimpiä että sai luukkuja auki!