rojektia vailla

Kerro omasta projektistasi
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Tervehdys kaikille! Matkailulinjuri kuume on kasvanut siihen mittaan että kevään aikana ois tarkoitus hankkia auto. Alusta tulisi varmaan olemaan scania mieluiten takatuuppari ,kuorma-autopuoleta alustatekniikka tuttua ,mutta mikä KORI ois paras tai hyvä ,mikä helpoin rakentaa , autosta tulisi D1 ihan verotus syistä. Ruoste kai on suurin ongelma n,20-25v ikäisissä busseissa .eli onko joku kori edes vähän korroosiota kestävä. Ja kaikkia muitakin vinkkejä kaipailen. 89- Vanhool ois tuossa tarjolla mitä mieltä? kellään kokemusta.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pikaisena "mutuna" voisin olettaa, että kotimaiseen koriin olisi helpompi löytää varaosia esim. ikkunoita luukkuja tms. kuin ulkolaisiin. Itselläni on hollantilainen kori Volvon rungolla. Siinä on sekaisin mustaa rautaa, sinkkipeltiä, alumiinia ja lasikuitua.

Itse en pidä tuota korin mustarauta "himmeliä" kovinkaan huonona asiana = helppo korjata ja materiaali on halpaa ja sitä löytyy joka rautakaupasta.

Taudista ei parane - mutta auton hommaaminen joko lieventää tai pahentaa oireita 50/50 :) Onnea aihion metsästykselle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Mulla lahtelainen 450 eagle v-89,alumiinia apurunko ja pellit.Mustaa rautaa vain takaosan tavaratilassa ja takarenkaiden ympärillä kehikko.Ainakin minulla vapaa ruosteesta,helppo rakentaa.SUOSITTELEN
Liitteet
035 (Large) (2).JPG
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa foorumille :D

En unohda sullekaan kertoa että meidän Lahtikko täytti 30 vuotta eikä kori ole mennyt miksikään. Alumiini kestää eri malliin kun se on kokonaan alumiinia. Silmä sairasti vanhaa designiä niin siitähän pääsi faceliftilla, siitä tuli komea uusilla palikoilla, työtähän se vähän vaati mutta yksi mukavimmista hommista. Vielä pikku pointti se eikä ihan vähäinen, että Volvot ja vanhat Scaniat on rungollisia joten koppa kestää päällä melkein mitä vain. Mutta onhan noita uudempia Scanioita, Mersuja ja Setroja, ja Volvojakin joissa himmeli kantaa koko koslan ja sitähän ei passaa noin vain sahailla, saattaa ottaa maha maahan kiinni noin niinku karrikoiden :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Kiitos kaikille vinkeistä! Joo kuume alkaa olla kova lahtelaine ois vissin hyvä ja onhan ne hyvän näköisiä vanhempinakin. Oisko kellään kokemusta vanhoolista ku pohjoisessa ois sellanen myynnissä, ja vuosimallilla ei ole tosiaan suurta merkitystä kuntohan se ratkaisee.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Hyviä korivaihtoehtoja on esim carrus, suht. modernin näköinen sisältä ja päältä vanhanakin, helppo rakentaa sisältä kun matkustamon lattiat on sen verran leveät että esim. runkosängyt sopii leveydeltään suoraan. Tosin mustan raudan autona ne voi työllistää aikalailla. Ehkä on järkevintä sijoittaa pikkasen enemmän ja hommata rosteri korinen sellanen. Tietty jos on hyvin hoidettu ja kunnostettu mustanraudan autokin niin meneehän sekin. Paremmasta rosterista tehtyjä carruksia on ainakin -93 eteenpäin.

Lahtelainen on perusvarma ja hyvä kori vanhassakin alustassa kun on alumiinia. Ehkä pikkasen vanhemman oloinen kun carrus. Sisätiloiltaan pikkasen hankalampi rakentaa kun monissa ainakin 250 leveissä matkustamon lattiat on sen verran kapeita että norm. runkosänky ei kaventamatta sovi pattereiden tasolle. Kattokanavat ja hyllyt on vähän vanhahtavat jos carrukseen vertaa. Kori muuten rakennettu tosi järkevästi avattavineen pyöränkaari paloineen, helpottaa ainakin scanioissa palkkien vaihtoa huomattavasti.

Ajokin kori on kanssa yx turvallinen valinta, sinkkisen korin ansiosta, osa korimalleista ehkä pikkasen vanhan näköisiä ikäisekseen.

Vanhoolejakin suomessa aika paljon eli osia niihinkin varmaan saa aikahelpolla. Pintapellit niissäkin rosteria, lämmin ja hiljainen kori, mutta raskas ja kanttinen, ainakin 370 mallissa aika suuri polttoaineen kulutus. Miinuksena niissä tavaratilan pysty palkit katoaa alaosastaan.

Eli jos itselle aihiota valitsisin niin rosteri korinen carrus olis ykkönen, Lahtelainen hyvänä kakkosena ja muut sen jälkeen.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Komppaan "Lahti32":ta - rungollinen kannattaa hommata. Tuossa pihassa on kaksi rungollista MB609 ja B10M. Molemmissa riittää rautaa vielä vuosikymmeniksi. Ulkokuorta ja tekniikkaa voi aina korjata ja kustomoida.

Täytyy myöntää, on nuo VanHool:it todella silmää mielyttäviä muotoilultaan ja osa vielä valmiiksi tasalattiaisia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän se silmä haluaisi uuden näköistä. Kumminki moni asia ratkaisee. Carrus on kieltämättä hyvän näköinen jo valmiiksi, lahtikot enemmän vanhahtavan oloisia mutta kyllähän pyöreälamppunen Eagle on komein kuitenki ;) ja tuolla talon takana semmonen ilme häämöttää tosin huijausta kansalle tuollainen facelift :D

Kirjastoautosta rakentamalla pääsee helpolla, vähän ajettuja, tasalattia, valmiit sähköt, hupiakut, ei liikaa ikkunoita mutta vastapainona tavaratilat puuttuu kokonaan, kaikki kuskataan sisällä ja perävälitys huudattaa konetta maantienopeuksissa. Ruostetta ja korivaivoja riittää samallailla kuin turistibusseissakin,
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Juu onhan 560 eagle jo tosi tyylikkään näkönen, keula siinäkin víelä pikkasen ikäistään vanhemman näkönen, mutta sisustukseltaan ja kojelaudaltaan vähintäänkin carruksen tasoinen tossa pari vertailu kuvaa saman ikäluokan autoista, makuasioitahan nämä on.
Liitteet
IMG_42801.jpg
IMG_42801.jpg (77.33 KiB) Katsottu 15283 kertaa
IMG_43371.jpg
IMG_43371.jpg (62.68 KiB) Katsottu 15283 kertaa
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Carman »

Itse olen tyytyväinen tuohon Ajokki Royaliin, kokonaan sinkitty korirakenne joten ei ruostehuolia.
Ja tarvittaessa saa kuitenkin ihan tavan vehkeillä hitsattua, kunhan vaan ensin hioo sinkin huolellisesti pois.

Myönnetään että hiukan vanhahtavampi olemus kuin vastaavanikäisessä esim. Deltassa, mutta muuten laadukas laite.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Hannu ei uskaltanut mainostaa, tai ehkä se on mennyt jo?

http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page610.htm
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Juu, en ole hirveesti viitsinyt mainostaa näillä keskustelupalstoilla, mutta kun nyt asia nousi esille niin toi Lahtelainen ehti mennä jo. Pakkaa vähän venyä noi kotisivujen päivitykset. 1 Lahtelainen falcon rahtiperällä parasta aikaa työn alla ja tällänen aihiokin löytyy.

http://www.nettikone.com/scania/k113/902167
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Tuo on HIENO ja rosterikorinenki! Hintakin suunnilleen budjetin rajoissa vaikka halvempikin käy :lol: Mutta rojektia riittää taas kun omasta siviili autosta mb sprinter alkoi kansipahvi vuotamaan kyseisetä värkistä kulkuri kuume on saanut lisä vauhtia , vaikka se onki maxikorinen lisäpenkillinen 3+4 kevytkuorkki niin ahtaaksi käy kun reissussa koko perhe (5henk+ susikoira) . Kyllä siinä viimekesänä yövyttiinki monesti !
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

VANHOOL kirjoitti:Juu, en ole hirveesti viitsinyt mainostaa näillä keskustelupalstoilla, mutta kun nyt asia nousi esille niin toi Lahtelainen ehti mennä jo. Pakkaa vähän venyä noi kotisivujen päivitykset. 1 Lahtelainen falcon rahtiperällä parasta aikaa työn alla ja tällänen aihiokin löytyy.

http://www.nettikone.com/scania/k113/902167
Näyttäs olevan ainakin 13m vai näenkö väärin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ei tietoa

Koodi: Valitse kaikki

PYHTÄÄN LIIKENNE 	17 	1993 	1993-02 	2001-12 	SCANIA 	K113CLBAA 	  	1821793 	VFF-741   	DELTA 	STAR 501 	  	  	10+ 	54 	  	  	  	  	POHJOLAN LIIKENNE 	997
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Tuli mitattua viime viikonloppuna ja kauppa kaatui juuri pituuteen. 13,20m oli pituus eli ei saa poikkeusluvallakaan c-kortille.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

sittenhän se olisi ihan sopiva jannelle, kun meinaa pitää D1...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

VANHOOL kirjoitti:Tuli mitattua viime viikonloppuna ja kauppa kaatui juuri pituuteen. 13,20m oli pituus eli ei saa poikkeusluvallakaan c-kortille.
Aika hyvin katoin :shock: 13m tosiaan ois passeli mulle seuraavaksi aihioksi :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Hieno ois aihio pituutta ei varmaan oo koskaan liikaa! Lauantaina kävin täällä kotopuolessa kattoon yhtä vanhusta kyseessä oli scania bf 86s deltan korilla. Kyseisessä yksilössä oli 10000 ajettu kone samalla laitettu kytkin ,30tkm sitte jarrut ja kylkipeltejä. Alle en juuri kurkistellu.
Ajolleen auto oli ihan ok etumoottorikaan ei haittaa antaa vaan fiilistä, mutta mutta....sisusta oli vähä nuhjuinenn , 8 litran kone ei oo mikään voimalaitos 1.vaihde ei pysy päällä ehkä vaan siirtohaarukka vääntyny (muistelen aikoinaan jakomiehenä "pikkukanikoitten" 5v laatikoissa oli tuota vaivaa). Mutta joo ei wc:tä ym mutta vaimo ja nuorin lapsi ihastui siihen täysin.
Jos nyt kuiten sais ensin tuon rintterin kansi+ kytkinremonntin valmiiksi tuli muuten hintaa sillekki remontille ihania tuo vanhat/ajetut vehkeet sais vaan lisää niitä :D
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

No niin taas aurinko paistaa pakkasta -32 mutta kesä tulee ja autoa ei vieläkään! Veho haukkasi aimoannoksen bussibudjetista sprinterissä nyt uus kytkin ja kansi koneistettu ym prkl!!! Ei auta ostetaan edullisempi tarjonta täälä pohjoisessa heikkoa halpaisia scanioita ei oikeen löydy. Nettikoneessa id 916913 näyttä ihan ok mutta...............ei oo sööderteljestä :lol: Uudelleen koritushan tuo on ilmeisesti rautajousinen , mitä eroa b58 ja b10 moottoreilla? Mahurihan tuo 58:kin on ? onko tuossa vielä ns, pikkunavat että nyky vanteet ei käy. Ja tuokin on 500km päässä että pitää kerätä useampi ehdokas ja lähteä kiertään. Jalasjärvellä kah-trucksilla (kauppilan hajottamo) scania br 116 lahti32 , vanha malli , nuhjuinen ,sumulaseja leima loppu vasta.............mutta takatuuppari scania. Kyllähän volvokin varmaan menis, kuorma-autopuolella en vaan oo oikeen tykästynyt ,ainakin se kuormurina on pelannu vähintään yhtälailla kun scaniakin vaikka ei oo oikeen käteen sopivan oloinen.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Miten tämmönen Scania Vanhool pituus ?
http://www.nettikone.com/scania/k-112/916573
Pohjantähti
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Wau tuo on leuhka oon katellu monesti , mutta kaukana, vuosien varrella on monenlaista härpätintä ollu ja aika monesti oon lentäny/junnalla/liftillä menny hakee "ikäisekseen hyvää" ja tyhjinkäsin tullu takas. Pitkähkö aihio tuo vanhooli mutta joku täällä sanoi että aina loppuu tila kesken, muuten ei haitaa ku jäis linja-autoksi. Aika usein varsinki nettikoneessa hinnat alvittomia vaikka eivät sitä ilmoituksessa mainitsekkaan, mutta tuo volvo kiinnosti pyyntinsä vuoksi vaikka on siinäki hintaa alusta -75 ja varusteita ei mitään
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

janne kirjoitti:Nettikoneessa id 916913 näyttä ihan ok mutta...............ei oo sööderteljestä :lol: Uudelleen koritushan tuo on ilmeisesti rautajousinen , mitä eroa b58 ja b10 moottoreilla? Mahurihan tuo 58:kin on ? onko tuossa vielä ns, pikkunavat että nyky vanteet ei käy. Ja tuokin on 500km päässä että pitää kerätä useampi ehdokas ja lähteä kiertään. Jalasjärvellä kah-trucksilla (kauppilan hajottamo) scania br 116 lahti32 , vanha malli , nuhjuinen ,sumulaseja leima loppu vasta.............mutta takatuuppari scania.
Volvo B58 on ensimmäinen mahurimalli josta kehittyi myöhemmin B10M. Molemmat oli hyvin suosittuja alustoja ja B58 alustaa koritettiin paljon uudelleen. B58 alustaa sai rautajousien lisäksi lisä-ilmajousilla kuten tuo minunkin Volvo on, B10M mallissa jousitus on kokonaan ilmajousitteinen ilman lehtipakkoja. Vaihteisto muuttui B10M mallissa 6-12 vaihteiseksi kun vastaavasti B58 oli varustettu tuplaperällä ja 5v laatikolla. Moottorit on samoja THD 100 koneita vuoteen 1985 saakka. Oma mielipiteeni on että mitä vanhempi sitä yksinkertaisempi ja sitä myöten helpompi omin voimin ylläpitää mutta joiltain osiltaan vähän karumpi. Vanhoissa Volvoissa ja Scanioissa on kunnon runko keulasta perään, uudemmissa tuuppareissa ei runkoa sitten olekaan joten himmelin kunnolla alkaa olla suurikin merkitys ajan myötä. Tuo BR116 on Oulun Onnikan entinen, ollut ihan vasta vielä ajossa. Rumahan tuo korimalli on mutta tosi harrastaja muokkaa vaikka harakasta joutsenen. Ei tähän hommaan kannata alkaa jos työtä pelkää. Varsinkin jos sattuu olemaan sellainen luonne että ainavaan pitää jotain laittaa. Koskaan ei tuu valmista.

Jos nyt olisin hakemassa aihiota, pitäs kyllä tuo Osmo Ahon Volvo käydä kattoon. Siihen Allison ja eiku rakentaan. Miten nuo turistimallin Scaniat saako niihin ees automaattia vai pitääkö aina naftaa hämmentää :lol:

Alumiinikori ei ruostu :D
Tulevaisuus on sähköinen
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja RH »

Scaniaan sai ainakin 70-80 luvun taitteesta lähtien joko Scanian omaa tai allisonin automaattia riippuen moottorista.
Itsekin kävin n. 10 vuotta sitten katsomassa keskisuomessa takamoottorista lyhyellä kutter 9 korilla ja automaatilla olevaa autoa.
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: rojektia vailla

Viesti Kirjoittaja janne »

Ruoste on ainoa jota vannnoutuneena mersumiehenä on oppinut vihaamaan ,se suurin miinus autossa. Muuten rakentelu/tuunaus on aina karannut käsistä tuohon "rintteriinki" on kahdessa vuodessa uponnut varusteluun hankintahinnan verran rahaa ja kesken on vieläkin.......Tehtyä!
-maalaus
-teippaus
-kylkiputket
-valorauta
-led-parkkeja(paljon)
-aluvanteet
-sikaosaston nahka/plyyshi verhoilu(vähän kesken)
-tekniikkaa uusiksi paljon .......

Mutta nyt se on kuiten aika valmis niin rakentelu into ois kiva purkaa reissubussiin vaikka auto ois vanhakin niin ei haittaa koska en usko että mitään mahdottomia määriä reissuja sillä ehtisi tekemään .Pääasiassa ois pihalla seisomassa ,sen verran paljon kylähullun verta suonissa virtaa että kyllä miehellä bussi pitää olla tarvii sitä tai ei.
Onhan tosiaan scaniaan saanu automaatin jo 60-luvulla, mutta mitä sillä kun on VOIMAA ei oo paljon tarvetta keppiä heilutella :lol: Kyllä lahti31/32 ois iha hyvä vaihtoehto eikä se minusta ruma ole , ja varustukseksi tulisi 5-6 petipaikkaa ,wc, minikeittiö, pöytää ja sohvaa ei mitään hirmu suuria suunnitelmia..............jos ei karkaa homma käsistä.
Vastaa Viestiin