
Vanhoissa busseissa on näköjään pattereiden lämmönsäätö toteutettu vanhanaikaisilla irtoantureilla kapillaarituntoelimin sekä joissain olen nähnyt etäissäätimiä, niin ikään kapillaariputkilla. Nämähän ovat aivan tavallista Danfossin LVI kamaa jotka vanhuuttaan menevät epäkuntoon, joko niin jäykiksi säätää että jumivat siihen tai kapillaarilangat menee poikki jolloin ne eivät toimi sitä vähääkään. Kaikenlaisia osia saa edelleen varaosina. Sopivuus on helppo tarkistaa Danfossin sivuilta, josta löytyy paljon kuvia ja soveltuvuustaulukoita. Se jo tiedetään että lahtelaisissa on käytetty Danfossin RAV venttiileitä ja kutterissa uudempaa RA venttiiliä patteriputkessa. Wiimalaisessa saattaa olla ihan vaijeriventtiili ilman mitään termareita. No aiheeseen nyt kumminkin;
Mun autossa lämmönsäätö tapahtuu kuskin penkin takaa lattianrajasta kahta isoa jäykkää termostaattia kääntämällä ja sehän on ajon aikana melkoista voimistelua


Ostin 24 volttisia Eberlen RTRt-E 525 80 huonetermostaatteja pari kappaletta ja niihin etäisanturit. Etäisanturin voi asentaa max 50 metrin johdon päähän joten termarit asennetaan helposti kojelautaan, josta kuski kätevästi niitä säätelee


Jos tuntuu että tarvit jotain vastaavaa niin koluapa nämä sivustot:
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... 73152.html
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... fa0a0.html
http://translate.google.fi/translate?hl ... FI362FI362