Ajokki Express -87

Kerro omasta projektistasi
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Zyke64 kirjoitti: Öljykellon jalasta lähtee samasta turbon oljyputki ja lisäksi siellä on ruiskutuspumpun öljyputket, mutta koneen päällä vuoto voi olla muuallakin, ja esim ohjaustehostajan pumppu on siinä ruiskutuspumpun etupuolella. Voisi olla myös sitä öljyä. Päältä vuotavat aineet valuvat joko taakse juuri tuota kautta, minkä mainitsit, tai edestä kompuran/jakopään välistä oikeaa laitaa myöten auton asennosta riippuen. (oliko tarpeeksi epäselvästi sanottu) :shock:
Itse pesin koneen vaihto-operaation alussa koneen painepesurilla kuumalla vedellä. Ensin lapion hiekat pois ja lopuksi pesu. Ei aiheuttanut ogelmia. Vappuaattona kävin Oulussa ilman ongelmia, eka hieman pidempi reissu koneen vaihdon jälkeen.. :D
Joo itseasiassa eilen lisäsin galleriaan parit kuvat vuodosta eilen ja ilmeisesti vuoto johtuu nimenomaan tuosta ohjaustehostajan pumpusta http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=240? Suurinosa vuodosta valuu tuota moottorin etupuolta alas kompuran vierestä, mutta toki oikealta sivultakin pyttyjen välistä sillä autohan heiluu liikkuessaan :shock: Katselin noita sinun puhtaan moottorin kuvia ja ajattelin itsekin pestä koneen huomenna kunhan saan vain painepesuriin oikean kokoisen liittimen + jotain liuotinta jolla saa nuo sonnat pois koneesta, hiekkaahan on yritetty mahdollisimman paljon jo lapioida.

Katsotaan miten käy ja näkyykö selvää vuotoa, mutta melkeen voisin sanoa varmuudella että moottoriöljyä ja naftaa se ei ole. Vaihtoehtoina taitaa olla joko ohjaustehostajan öljyt tai jäähdytinneste. Pitää vielä etsiä missä päin nuo ohjaustehostajan öljyt luuraa ja tarkistaa sen taso.

Kiitos myös Jomille ja Lahti32:lle, vika taisikin löytyä melkein molemmista vaihtoehdoista, johdot oli/on huonot ja anturikaan ei ole puhtain mahdollinen. Vielä en päässyt testaamaan auttoiko korjaukset, mutta mahdollisesti jo alkuviikosta.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

jomi609 kirjoitti:Vois vesi valon anturi paskanenkin olla , ota irti ja putsaa .
Meillä oli myös sama vika vesivalon kanssa, ehdin jo uuden kysellä, mutta puhdistamalla säästyi noin 100 Egee...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Kuvia kun katsoo, niin voisi olla kyllä syöttöpumpun käyttöakselin stefa jakopään kopassa. Tuo käyttöakselin nivelkytkin vaan roiskuttaa öljyn niin hyvin, että vaikeuttaa vuodon paikallistamista. Se kun pyörii niin lähellä lohkoa.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Joo nyt tuli taas vähän pestyä konetta ja tutkittua vuotoa, ihan vielä en saanut tarkkaan selvää mistä tulee, mut pesenpä vielä toiseen kertaan ja puhdistan kuivaksi koneen päältä.

Zyke64: Eikös tuo nivelkytkin periaatteessa myös roiskuttaisi nuo nesteet/öljyt "kattoonkin" :?: Siksi oikeastaan en ole sitä epäillyt kun "katossa" ei näy mitään vaan vuoto on näyttänyt vuotomaiselta. Tosin onhan tuolla monen vuoden paskatkin koneen päällä, että katsotaan nyt mitä näyttää kun saa taas vähän puhtaammaksi.

Onkohan mitään keinoa muuten tuohon pesuun, että saisi nuo savet / mudat yms liikenteeseen noista ahtaista väleistä oikeen kunnolla? Saatan kyllä olla vähän nuuka painepesurinkin kanssa, mutta turhan paljon tuolla on johtoja, niin ei kovin oikeen uskaltaisi leikkiäkkään :? Etenkin kun ei ole mitään kätevää pistoolimaista kärkeä siihen, että saisi pesurin taipumaan pystysuoraan koneen päälle.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

zelcin kirjoitti:Joo nyt tuli taas vähän pestyä konetta ja tutkittua vuotoa, ihan vielä en saanut tarkkaan selvää mistä tulee, mut pesenpä vielä toiseen kertaan ja puhdistan kuivaksi koneen päältä.

Zyke64: Eikös tuo nivelkytkin periaatteessa myös roiskuttaisi nuo nesteet/öljyt "kattoonkin" :?: Siksi oikeastaan en ole sitä epäillyt kun "katossa" ei näy mitään vaan vuoto on näyttänyt vuotomaiselta. Tosin onhan tuolla monen vuoden paskatkin koneen päällä, että katsotaan nyt mitä näyttää kun saa taas vähän puhtaammaksi.

Onkohan mitään keinoa muuten tuohon pesuun, että saisi nuo savet / mudat yms liikenteeseen noista ahtaista väleistä oikeen kunnolla? Saatan kyllä olla vähän nuuka painepesurinkin kanssa, mutta turhan paljon tuolla on johtoja, niin ei kovin oikeen uskaltaisi leikkiäkkään :? Etenkin kun ei ole mitään kätevää pistoolimaista kärkeä siihen, että saisi pesurin taipumaan pystysuoraan koneen päälle.
Joo, tai levylaippakytkinhän se on, roiskuttaa jonkuverran ihan ympäri asti. pikkukieroksilla se ei jaksa heittää tavaraa kattoon, ja kun pumppu pyörii muutenkin puolella nopeudella moottorin kierroksiin nähden, vauhti ei ole kova ajokierroksillakaan. Mullakaan se ei juuri ylöös ollut tavaraa heittänyt vuotaessaan.
Pesunhan voit suorittaa kyllä pelkällä vesiletkullakin sopivan suuttimen avulla. Päällähän ei ole avonaisia aukkoja moottorin sisään ja kun ajat keulan pukeille, nin mälli valuu moottorin takapuolelta maahan. Pumpun ja lohkon väli on vaikein saada puhtaaksi, käytä meisseliä tai vastaavaa apuvälinettä, jolla saat mekaanisesti paskan irti. :wink: :mrgreen:
Yksi hyvä konsti vuodon hakuun; Kun saat moottorin puhtaaksi suuremmasta mujusta, käytä "Brakleen" merkkistä spraytä loppu pesuun oletetulla vuotoalueella. Se liuottaa öljyt pois ja haihtuu lopuksi, eli tuloksena kuivat paikat. Sitten kun laitat koneen käyntiin ja hyvän lampun kanssa tutkailet, mistä kostuminen alkaa....Varmaa pullo tai 2 riittää :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin