

Sen verran tarkennusta, että tuo eka merkki ei ole nolla vaan O, eli O 303. O niinkuin Omnibuss?hirmu kirjoitti:joo, eli alusta on 0303. tai kirjoitettuna 0 303. jos siulla on jotain tuollaista kirjallisuutta tästä, niin voisin erittäin mielelläni kopioida tai maksaa kopioista jos vaan niitä saisin. oon koettanu netistä metsästää mutta aina on uni ensin tullut ennekuin oikeanlaista kuva/kirjoitus matskua on eteen ilmestynyt. eli kaikki tieto bussista tai tuosta alustasta on erittäin tervetullutta. alustahan on perinteinen, ja muistaakseni tehty juuri tuohon -91 vaiheeseen asti. taitaa siitä sitten vaihtuta.
1974-1992 on muuten melkoinen tuotantoväli samalle härvelille. Liki 40.000kpl O303 on tehtailtu maailmalle tuona aikana. Rinnalle taitaa vetää vain Volvon B10 tuotanto vuosina 78-92. Määrät saattaa mennä Volvolla ohikin. Mutta niinhän ne sanoo ettei toimivaa reseptiä saisi muutella.hirmu kirjoitti:ja muistaakseni tehty juuri tuohon -91 vaiheeseen asti. taitaa siitä sitten vaihtua.
Tästä tulee mieleen kun oman auton liikennöitsijän kanssa juteltiin ja se kysyi että linjallekko meinaat. Miksi ne liikennöitsijät näitä möisi jos ovat vielä luotettavassa kunnossa päivittäiseen työntekoon. Kyllä ne siksi vaihtavat uudempiin/kalliimpiin, kun kannattavuus tipahtaa kun joutuu kokoajan korjailee. Ei ne taksikuskitkaan osta toisilta vanhoja takseja ja seisota niitä korjaamolla. Harrastepeleiksihän näistä on pitkäksi aikaa, mutta itseä jännittäisi ainakin alkaa leipää tekemään 30v vanhalla bussilla =) Ei millään pahalla, mutta tämä tuli mieleen. Toki onhan se ymmärrettävää että jos ei ole pääomaa/ mahdollisuutta ostaa uudempaa, ja tästähän tämä "yrittäminen" on nimensä saanut! Toivotaan että saat koneen pelaamaan niin että korjauksetkin saa katettua.hirmu kirjoitti:no, kaikenlainen tietous on tervetullutta, eli varmaan jotain samaa voisi noissa mersun alustoissa ollakin?
ensi viikon on auto pajalla, tarkoitus on saada jarrut paperille (aukaisu?), ohjaustehostimen vuoto kuntoon, ja alustan ruostevaurioiden korjaus. yllättävän huonoon kuntoon oli apurunko menny talven aikaan, varsinkin taka-akselin kohdalta. nyt on pakko hitsauttaa pajalla, ja katsoa sitten kesällä uudestaan, miten ison montun lomalla kaivaa auton alle ja alkaa opetella hitsauksen jaloa taitoa. toisaalta haluaa lähteä matkaan heti! kun/jos loma koettaa , niin voi olla että jää viikonloppu projekteiksi nuo. kunhan nyt vaan saisi sen v**** leiman. vuoden sisään on auton laitoon menny rahaa (edeltä voitte lukea että mihin ) ainakin 15 tuhatta euroa, ei rakentamiseen vaan leimalle ja ajokuntoon saamiseen. puolivuotta sitten käyti leimalla, ja taas sama rumba alkaa alusta. hyvä on se, että kaikki on kunnossa, mutta huh huh , mitä tää homma vaatii, ett' vanhalla bussilla teet duunia.
viime viikolla kaivoin kaksi kertaa auton ylös, kun parin tunnin pysähdyksen jälkeen kuuma renkaat sulattaa alleen lunta, josta tulee jäätä, josta tulee kuoppa, josta auto ei lähde millään. siinä sitten lapioit pari tuntia lunta pois, kiroat mitä kukakin kiroaa, ja huudat, ja sitten pääset eteenpäin. ajat tietä, joka on aurattu niin hyvin että paikat tippuu hampaista, ja huuto pääsee kun mutkassa tulee vastaan mummo golfilla keskellä tietä, etkä pääse minnekään ku merkin ja auratun tien välissä on puoli metriä höttölunta.
taas parkkiin ja neljän tunnin jälkeen taas lapioit auton "ylös" lumesta. voi että elämä on välillä ihanaa. työn puolesta saa liikuntaa ja nauttia lumesta ja talvesta.
nyt on viikon loma. tulee tarpeeseen.
Ei ne aina poista vanhuuttaan, nytkin nettikoneessa useampi myynnissä - todennäköisesti siksi kun ajot on vähentyneet. Omankin löysin juuri tuosta syystä, autoilijalla oli ajot käynyt vähiin ja oli pakko lopettaa. Itse kyllä varoisin autoja jotka poistetaan uuden tieltä.Reddewil kirjoitti: Tästä tulee mieleen kun oman auton liikennöitsijän kanssa juteltiin ja se kysyi että linjallekko meinaat. Miksi ne liikennöitsijät näitä möisi jos ovat vielä luotettavassa kunnossa päivittäiseen työntekoon. Kyllä ne siksi vaihtavat uudempiin/kalliimpiin, kun kannattavuus tipahtaa kun joutuu kokoajan korjailee.
MB1962 kirjoitti:Liukkauden torjuntaan hyvä apu jos joudut paljon tosi liukkaissa oloissa ajeleen, osta joltakin k-a purkurilta onspot:it , maahantuoja kraatz oy:ltä saa sopivan asennus sarjan, ainakin scanian ja volvon busseihin löytyy(en kyllä tiedä sarjan hintaa,kätevä seppä kyllä vääntää raudat itsekin) vähentyy lapiointi ainakin puolella.