Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ei näin saisi käydä :(
Liitteet
Kuva 3.jpg
Kuva 3.jpg (88.69 KiB) Katsottu 8570 kertaa
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kuva:
Liitteet
Kuva 6.jpg
Kuva 6.jpg (25.51 KiB) Katsottu 8563 kertaa
Kuva 5.jpg
Kuva 5.jpg (59.66 KiB) Katsottu 8566 kertaa
Kuva 4.jpg
Kuva 4.jpg (66.41 KiB) Katsottu 8568 kertaa
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja jykä »

Tuossa lisää asiasta. Eli ilmeisesti agrekaatti on ollut käynnissä tavaratilassa ja luukut kiinni josta syystä häkä on tullut autoon sisään.

http://aftenbladet.no/lokalt/article668152.ece
Jykä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ei tainnut olla agrekaatti, vaan jokin lämmityslaite. Se kutsutaan ruotsiksi värmeagregat, eli lämmönkehitin.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja jykä »

Ajattelin sähköaggregaatiksi kun sanoivat että se on irrallinen ja nuo sähköjohdot ja muut asiat artikkeleissa viittaa samaan suuntaan:
http://www.fvn.no/nyheter/lister/article598516.ece
http://www.vg.no/rampelys/festivalsomme ... tid=193767
http://aftenbladet.no/lokalt/article668407.ece

Tuossa toinen tapaus joka ei onneksi päättynyt yhtä huonosti:
http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article81327.ece

Onhan kaikilla jo autossa palovaroitin ja häkävaroitin, eikös joo?
Jykä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Näköjään vähän eri paikoissa kerrotaan erilailla, eli voi hyvin olla että oli normaali agregaatti... Jotain kuitenkin joka kehittää häkää...

p.s. ei ole häkävaroitinta asennettu vielä, mutta on tossa hyllyllä. Purku meneillään vielä...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Aftenbladet kirjoitti
"I ulykkesbussen i Kvinesdal ble det ifølge politiet, funnet et frittstående strømaggregat i en bagasjeluke."

Eli sivulokerossa oli irto agregaatti (sähkö) joka ei saanut tarpeeksi ilmaa? jolloin kehitti huomattavasti häkää. Luuku kiinni käytettäessä?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, vähän eri juttuja löytyy, aftonbladet.se taas kirjoittaa...

Koodi: Valitse kaikki

Enligt de senaste uppgifterna ska ett värmeaggregatet ha varit inlåst i en sidolucka på bussen
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Voissentään!

Mitä tuostakin voimme oppia! Mitään ilmaa kuluttavaa polttoaineella toimivaa laitetta ei saa asettaa sellaiseen paikkaan, josta se puhaltaa pakokaasunsa autoon, mökkiin, tai muuhun tilaan, jossa oleskellaan, tai nukutaan. Ei myöskään siten, että se ottaa paloilmansa sisätiloista.

Pitää koputtaa omaakin päätäni (puuta, kun se tuntuis olevan :roll: ), että järjestän jääkaapille ilman saannin auton ulkopuolelta.... :idea:
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Norjassa vanhemmat menehtyi bussiin. Syy häkämyrkytys.

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

pekopee.fi kirjoitti: Ei myöskään siten, että se ottaa paloilmansa sisätiloista.
Rupesin tuota miettimään. Käytännössähän se tekee niin, että se luo kyseiseen tilaan alipaineen. Ilma on sen verran herkkäliikkeistä, että korvausilmaa tulee kyllä hyvinkin pienestä aukosta --> mitä suurempi kulutus, sitä suurempi korvausilman tulo, vrt painovoimainen ilmanvaihto vanhemmissa taloissa, niissäkin usein takka/puuliesi. Alipaineen vaikutus sama kuin noustaessa vuorelle, kuitenkin vasta 3km korkeudessa alkaa vaikutus tuntumaan.

Sen sijaan palokaasut (teoriassa myös uloshengitysilma), muuttavat ilman kaasujen seossuhteita. Kyse on kaasujen osapaineista (kuinka suuren osan kokonaispaineesta kukin kaasu muodostaa), joiden avulla mm. happi ja hiilidioksidi siirtyvät keuhkoissa verenkiertoon ja sieltä pois; kaasu siirtyy aina sinnepäin, missä sillä on pienempi osapaine. Tällöin jos hiilidioksidin osapaine kasvaa, kasvaa sen määrä myös verenkierrossa. Normaalissa tilassa tämä ei kuitenkaan aiheuta vaaraa, sillä kaasut vaihtuvat suhteellisen herkästi. Samaten ilma muodostuu tunkkaiseksi, jolloin automaattisesti hakeutuu puhtaampaan ilmaan. Täten uloshengitysilma ei ole vaaraksi normaaleissa olosuhteissa.
Sen sijaan jokin polttomoottorilaite, joka toimiessaan muodostaa häkää (kaikki muodostavat) aiheuttaa häkän osapaineen kasvun, jolloin sitä kulkeutuu verenkiertoon ja siellä punasoluihin. Siellä se sitoutuu hemoglobiiniin 200 kertaa voimakkaammin kuin happi, jolloin hapen kuljetuskyky laskee. Ohitettuaan tietyn rajan se aiheuttaa "tukehtumisen" vaikka ilmassa olisi normaali, tai jopa normaalia runsaampi määrä happea.

Hyvä periaate kuitenkin että järjestää vähintään korvausilman ulkopuolelta. Tällöin kaasujenvaihto tehostuu, ilma pysyy puhtaampana ja unen laatu paranee ( tuolla ne ainakin puolustusvoimissa perustelivat miksi kannattaa nukkua ulkona teltassa :wink: )
Vastaa Viestiin