Uudet akut, mistä?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Uudet akut, mistä?
Latauksessa ollessa lähtee nätisti käyntiin, mutta päivän seisonnan jälkeen ei tartte yrittää, eli uutta akkua kaipaa hän.
Mistä olette hankkineet akkunne?
Motonet myy 199e 200Ah Sznajder akkuja, mutta olisiko jossain huokeammalla? Biltsissä vähän kalliimpaa, mutta 3v takuulla. Ei viitsisi kannella takuuseen ihan turhaan kuitenkaan. Tuo motonetin "merkki" on aika outo, onko kellään kokemusta?
Käytetty akku ei liene vaihtoehto, paitsi jos joku rekkamies varuiks ostaa joka vuosi uudet ja möis vanhat pois...
Laturina käytän Einhell BT-BC 30 laatikkoa -> http://www.einhell.com/scripts/products ... 9|4079|811 tuntuu lataavan ihan hyvillä virroilla...
Mistä olette hankkineet akkunne?
Motonet myy 199e 200Ah Sznajder akkuja, mutta olisiko jossain huokeammalla? Biltsissä vähän kalliimpaa, mutta 3v takuulla. Ei viitsisi kannella takuuseen ihan turhaan kuitenkaan. Tuo motonetin "merkki" on aika outo, onko kellään kokemusta?
Käytetty akku ei liene vaihtoehto, paitsi jos joku rekkamies varuiks ostaa joka vuosi uudet ja möis vanhat pois...
Laturina käytän Einhell BT-BC 30 laatikkoa -> http://www.einhell.com/scripts/products ... 9|4079|811 tuntuu lataavan ihan hyvillä virroilla...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Uudet akut, mistä?
Oletko kokeillut CTEKin laturilla elvyttää ne?
EDIT: Vaatisi siis tietenkin joku tuttava jolla olisi sellainen, jos ei itse omista. Vähän hinnakkaita laitteita, mutta sen arvoisia kyllä... Itsellä on 12V 25Ah ja 24V 14Ah
EDIT: Vaatisi siis tietenkin joku tuttava jolla olisi sellainen, jos ei itse omista. Vähän hinnakkaita laitteita, mutta sen arvoisia kyllä... Itsellä on 12V 25Ah ja 24V 14Ah
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
Tämä kävi mielessä jotta toipuskohan ne... Päälle päin näyttää suht tuoreilta eli hyviltä, mutta niinhän moni 10v akkukin kun on puhdas. c-tekin vois kai ostaa, ihan ylläpitoa ajatellen, vaikka on tuossa einhellissäkin virran valinta ettei ainakaan keitä... Toinen ois että koittas elvyttää vanhaan malliin, tuplajännitettä vaihtovirralla, niin kouluaikoina saatiin akkuja henkiinonly4pro kirjoitti:Oletko kokeillut CTEKin laturilla elvyttää ne?
EDIT: Vaatisi siis tietenkin joku tuttava jolla olisi sellainen, jos ei itse omista. Vähän hinnakkaita laitteita, mutta sen arvoisia kyllä... Itsellä on 12V 25Ah ja 24V 14Ah

Tulipa tässä mieleen ja uutta alotusta en vielä tee, että miten porukat on hupiakut kytkeneet?
Puhtaasti irti auton sähöistä, invertteriä perään ja valoa sisään? Sillonhan ei voi käyttää auton radioo, ei valoja tahi muutakaan?
Erotusrele vois olla hyvä, eli hupiakuista sais autoonkin päin virtaa noiden pikkuvehkeiden verran, mutta startata ei voisi. Sitten esim. yöksi vois jättää vaan vehkeet hupiakkujen taakse, niin että auton sähköt kytkisi irti... Onpas tämä hankalaa, vaihtoehtoja on monta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Uudet akut, mistä?
Reddewil kirjoitti:Tämä kävi mielessä jotta toipuskohan ne... Päälle päin näyttää suht tuoreilta eli hyviltä, mutta niinhän moni 10v akkukin kun on puhdas. c-tekin vois kai ostaa, ihan ylläpitoa ajatellen, vaikka on tuossa einhellissäkin virran valinta ettei ainakaan keitä... Toinen ois että koittas elvyttää vanhaan malliin, tuplajännitettä vaihtovirralla, niin kouluaikoina saatiin akkuja henkiinonly4pro kirjoitti:Oletko kokeillut CTEKin laturilla elvyttää ne?
EDIT: Vaatisi siis tietenkin joku tuttava jolla olisi sellainen, jos ei itse omista. Vähän hinnakkaita laitteita, mutta sen arvoisia kyllä... Itsellä on 12V 25Ah ja 24V 14Ah![]()
Tulipa tässä mieleen ja uutta alotusta en vielä tee, että miten porukat on hupiakut kytkeneet?
Puhtaasti irti auton sähöistä, invertteriä perään ja valoa sisään? Sillonhan ei voi käyttää auton radioo, ei valoja tahi muutakaan?
Erotusrele vois olla hyvä, eli hupiakuista sais autoonkin päin virtaa noiden pikkuvehkeiden verran, mutta startata ei voisi. Sitten esim. yöksi vois jättää vaan vehkeet hupiakkujen taakse, niin että auton sähköt kytkisi irti... Onpas tämä hankalaa, vaihtoehtoja on monta.
Ite olen sitä mieltä että älä vain laita sellasta relettä väliin että et voi tarvittaessa startata hupiakuilla, harmittaa viimeistään siinä vaiheessa kun 20 asteen pakkasessa alat etsimään apuvirta kaapeleita kädet jääs. Me ollaan laitettu yleensä niin että jos halvalla haluu niin mekaaninen pv-katkaisija ajoakkujen ja hupiakkujen väliin ja ainakun katkaisin on päällä niin kummatkin akut yhteydessä ja kun katkaisin pois niin kummatkin erillään, silloin voi startata hupiakuilla vaikka auton omat akut tyhjätty webastolla, tässä kuitenkin se huono puoli että tarvii muistaa käännellä sitä pv-katkaisijaa. Sitten se toinen pikkasen kalliimpi versio mitä ollaan käytetty on sähköohjattu pv-katksin joka on kytketty niin että kun laittaa auton päävirran päälle on kummatkin akut yhdessä ja kun sammuttaa auton pv-katkaisimen niin akut on erillään. Pyörittää muuten kovemmallakin pakkasella kuin kahvimyllyä kun starttaa. Radiot ja DVD:t jotka toimii auton omista akuista kannattaa kytkeä niin että ei tarvi olla auton päävirta päällä kun käyttää, tai sitten heräte virta jollain muulla lailla kun auton päävirta katkaisimen kautta.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Uudet akut, mistä?
kaveri oli rakennellut netin ohjeiden mukaan sellaisen desulfatorin, eli ideana kytketään akkulaturin kanssa rinnan, ja antaa akkuun suurjännitepulssia. rikkoo sulfaattikerrosta tms. joku akku elpyi, toinen ei. laturin piti olla mahdollisimmna "tyhmä" ei konkkia jne.. osat maksaa muutaman euron ja vähän kolvausta. aina kokeilla voi.
google kertoo lisää
google kertoo lisää
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Uudet akut, mistä?
Ja hakusanoksi kannattaa laittaa: battery desulfator
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Uudet akut, mistä?
Akkuja ei kannata päästää tyhjenemään koskaan, tyhjät akut saattaa mennä pilalle jo kuukaudessa. Mulla on monet akut menny pilalle, kun auto on jäänyt seisomaan pitemmäks aikaa odottelemaan korjaamoriviin. Eikä herää vaikka kuinka yrittäis herätellä, pilalla mikä pilalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Uudet akut, mistä?
Kysäsin tossa ohimennen akkujen hintaa jos laittas uudet hupiakut
tarjottiin exiden 180Ah akkuja hintaan 155€
ei ole vissiin kovin paha hinta 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
No ei paha, missä tuohon hintaan? Nyt akkukotelossa komeilee raskas sarjan 230Ah akut, lähtee volvo käyntiin!Bussiton kirjoitti:Kysäsin tossa ohimennen akkujen hintaa jos laittas uudet hupiakuttarjottiin exiden 180Ah akkuja hintaan 155€
ei ole vissiin kovin paha hinta
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Uudet akut, mistä?
Jäin pohtimaan tätä kytkentää akkujen kannalta. Onko ihan OK tilanne se, kun toiset akut on hupivehkeillä tyhjätty ja toiset täydet, täräytetään katkaisijalla kaikki yhteen. Eikös siinä virrat saa äkkilähdöt toisiin akkuihin? Kestääkö akut normaalisti? Toisaalta tuo vastaa tilannetta jossa tyhjään akkuun annetaan apuvirtaa toisesta akusta. Muutenhan tuo on kätevän oloinen kytkentä.VANHOOL kirjoitti:
sähköohjattu pv-katksin joka on kytketty niin että kun laittaa auton päävirran päälle on kummatkin akut yhdessä ja kun sammuttaa auton pv-katkaisimen niin akut on erillään. Pyörittää muuten kovemmallakin pakkasella kuin kahvimyllyä kun starttaa. Radiot ja DVD:t jotka toimii auton omista akuista kannattaa kytkeä niin että ei tarvi olla auton päävirta päällä kun käyttää, tai sitten heräte virta jollain muulla lailla kun auton päävirta katkaisimen kautta.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Uudet akut, mistä?
Ainakin tossa scaniassa ku oli päässyt akut tyhjiksi, mut hupiakuissa virtaa, kokeilin antaa apuvirtakaapelilla antaa hoitoa, hetken uskalsin, mut sit rupes akuista kuulumaan sellanen tuomiopäivän kohina, et päätin lopettaa ja ottaa akut suosiolla mukaan ja lataukseen.Lahti32 kirjoitti:
Jäin pohtimaan tätä kytkentää akkujen kannalta. Onko ihan OK tilanne se, kun toiset akut on hupivehkeillä tyhjätty ja toiset täydet, täräytetään katkaisijalla kaikki yhteen. Eikös siinä virrat saa äkkilähdöt toisiin akkuihin? Kestääkö akut normaalisti? Toisaalta tuo vastaa tilannetta jossa tyhjään akkuun annetaan apuvirtaa toisesta akusta. Muutenhan tuo on kätevän oloinen kytkentä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Uudet akut, mistä?
Ei tähän päivään mennessä ole vielä ainakaan ilmaantunut mitään ongelmia kyseisellä järjestelmällä, ja samahan se tilanne on tosiaan kun apuvirtaa annetaan toisesta autosta tai akuista, välikaapelit kyllä kannattaa olla reilun kokoiset ettei niiden takia tuu ongelmia.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
Re: Uudet akut, mistä?
Kirjastoauton erotuslaite toimii niin, että se erottaa akut, kun jännite laskee alle tietyn rajan ja tämän jälkeen hupiakkuja voi tyhjentää sen minkä viitsii. Kun kone täräytetään käyntiin hyvään kuosiin jätetyillä starttiaukuilla, alkaa laturi ladata molempia akkuja. Kun jännite taas nousee kyllin hupiakuissakin, kytkee erotuslaite ne taas yhteen.Lahti32 kirjoitti: hupivehkeillä tyhjätty ja toiset täydet, täräytetään katkaisijalla kaikki yhteen.
Testailin laitteen toimintaa käytellen invertteriä ja kummassakin akustossa jännite laski tasaisesti ihan 0,1 V sisällä johonkin 24.x tiennoilla. Sitten erotin naksahti varoitusvalo syttyi ja hupiakkujen jännite tippui 23.x ja starttiakut pumpsahtivat 26.x volttiin. Näin siis "virallisella" erotinlaitteella. Kai tuota on sitten tuumailtu jossain, että noin sen on paras mennä... ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
Osaisko joku suunnitella täällä laitteen joka ohjaisi relettä niin että kun esim. 26v on saavutettu se vetäisi, kun jännite tippuu taas 23,5 niin päästäisi tjms. Voisi hyödyntää isoa laturia ilman keittämistä ns. ylläpidossa. ja samaa kytkentää voisi käyttää hupiakkujen latauksessa auton laturilla tjms.Joe Cool kirjoitti:Kirjastoauton erotuslaite toimii niin, että se erottaa akut, kun jännite laskee alle tietyn rajan ja tämän jälkeen hupiakkuja voi tyhjentää sen minkä viitsii. Kun kone täräytetään käyntiin hyvään kuosiin jätetyillä starttiaukuilla, alkaa laturi ladata molempia akkuja. Kun jännite taas nousee kyllin hupiakuissakin, kytkee erotuslaite ne taas yhteen.Lahti32 kirjoitti: hupivehkeillä tyhjätty ja toiset täydet, täräytetään katkaisijalla kaikki yhteen.
Testailin laitteen toimintaa käytellen invertteriä ja kummassakin akustossa jännite laski tasaisesti ihan 0,1 V sisällä johonkin 24.x tiennoilla. Sitten erotin naksahti varoitusvalo syttyi ja hupiakkujen jännite tippui 23.x ja starttiakut pumpsahtivat 26.x volttiin. Näin siis "virallisella" erotinlaitteella. Kai tuota on sitten tuumailtu jossain, että noin sen on paras mennä... ?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Uudet akut, mistä?
Ei nyt luulis olevan mikään ongelma antaa apuvirtaa noista hupiakuista, ainakin mulla toimi toissa keväänä kun oli tyhjentyneet noi ajoakut kun oltiin lähössä, niin ei sanonut startti edes naksjeepster kirjoitti:Ainakin tossa scaniassa ku oli päässyt akut tyhjiksi, mut hupiakuissa virtaa, kokeilin antaa apuvirtakaapelilla antaa hoitoa, hetken uskalsin, mut sit rupes akuista kuulumaan sellanen tuomiopäivän kohina, et päätin lopettaa ja ottaa akut suosiolla mukaan ja lataukseen.Lahti32 kirjoitti:
Jäin pohtimaan tätä kytkentää akkujen kannalta. Onko ihan OK tilanne se, kun toiset akut on hupivehkeillä tyhjätty ja toiset täydet, täräytetään katkaisijalla kaikki yhteen. Eikös siinä virrat saa äkkilähdöt toisiin akkuihin? Kestääkö akut normaalisti? Toisaalta tuo vastaa tilannetta jossa tyhjään akkuun annetaan apuvirtaa toisesta akusta. Muutenhan tuo on kätevän oloinen kytkentä.



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Uudet akut, mistä?
Haetko latausdiodia? Tuollainen on ehdoton kapine jos akkuja/akustoja on paljon.Reddewil kirjoitti: Osaisko joku suunnitella täällä laitteen joka ohjaisi relettä niin että kun esim. 26v on saavutettu se vetäisi, kun jännite tippuu taas 23,5 niin päästäisi tjms. Voisi hyödyntää isoa laturia ilman keittämistä ns. ylläpidossa. ja samaa kytkentää voisi käyttää hupiakkujen latauksessa auton laturilla tjms.
Hurjin ja (kallein)malli esimerkkinä:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=490
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
Juu tällästä, mutta luonto ei anna periks maksaa tuollasta summaa noin mitättömästä vehkeestä. Pelkkä relekytkentä ajaisi saman asian, vaikka niin että lataisi vuorotellen sykleissä... Mutta seisontaa ajatellen tuo ylläpidon laturi olis kiva. C-tek kuulema keittää helposti akkuja ja toisaalta ei siinä riitä virta jos on valoja päällä ja radio jne...Jone kirjoitti:Haetko latausdiodia? Tuollainen on ehdoton kapine jos akkuja/akustoja on paljon.Reddewil kirjoitti: Osaisko joku suunnitella täällä laitteen joka ohjaisi relettä niin että kun esim. 26v on saavutettu se vetäisi, kun jännite tippuu taas 23,5 niin päästäisi tjms. Voisi hyödyntää isoa laturia ilman keittämistä ns. ylläpidossa. ja samaa kytkentää voisi käyttää hupiakkujen latauksessa auton laturilla tjms.
Hurjin ja (kallein)malli esimerkkinä:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=490
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Uudet akut, mistä?
Ctekin "keittämistä" en ole havainnut. Siinähän on jopa se lämpötila-anturi piuhan päässä joka nuuskii akkujen lämpöjä. Itse pohdin että laitan ctekin perään moisen diodin joka saa sitten pohtia kumpi akkupiiri kaipaa täydennystä. Ja ajossa tietty laturiksi muuttuu auton oma laturi ja sekin sytkyttää virtaa tuon diodin kautta. Ajattelin niin että jos tuo maksaa satasen tai kaksi niin se ei sikäli ole paljoa projektin vinkkelistä vaikka rahaa onkin. Melko tärkeää koko kapineelle kuitenkin että se lähtee käyntiin. Paikallinen autosähköyrittäjä olisi sellaisen releistä tehnyt mutta yhdessä päädyttiin "kaupan tuotteeseen" jossa takuu eikä jännitehäviöitä jne..
Re: Uudet akut, mistä?
Ettei olisi Esson baarin juttujaReddewil kirjoitti: C-tek kuulema keittää helposti akkuja


Kun TM testaili aikoinaan 12V akkulatureita, oli CTek ainoa, joka ei keittänyt.
Itse olen sellaista käyttänyt jo vuosikaudet sekä autojen että moottoripyörien akuissa saamatta happoja kertaakaan kiehautettua pihalle. Samoin tallilla on kahdella muulla kaverilla CTek 3600 ja yhdellä työkaverilla iso 200 Marine. Kertaakaan en ole aikaisemmin kuullut mistään kautta, että CTekillä olisi tuota keitto-ongelmaa saatika vielä helposti...
Olisi vaikea kuvitella, että heidän 24V laturinsa olisikin yks' kaks' huono tuossa suhteessa... Mutta lisätieto on toki aina tervetullutta.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
No kaverin suusta, jonka kaveri tuo niitä aitoja c-tekkejä kuulema maahan. Tuuninkimies latailee, niin ongelma on kuulema isolla 12v laturilla kun alkaa tyhjää akkua lataamaan, niin lataa isoilla virroilla että rupee porisee. Tiedä sitten, kun itsellä ei ole vielä. Uskon kun kokeilen, 12 ja 24v mallit tilauksessaJoe Cool kirjoitti:Ettei olisi Esson baarin juttujaReddewil kirjoitti: C-tek kuulema keittää helposti akkujaTai kilpailijoiden tarinoita. Onko sinulla miten luotettavaa havaintoa asiasta
Ja onko tuote varmasti ollut nimenomaan CTek eikä joku "kopio"?
Kun TM testaili aikoinaan 12V akkulatureita, oli CTek ainoa, joka ei keittänyt.
Itse olen sellaista käyttänyt jo vuosikaudet sekä autojen että moottoripyörien akuissa saamatta happoja kertaakaan kiehautettua pihalle. Samoin tallilla on kahdella muulla kaverilla CTek 3600 ja yhdellä työkaverilla iso 200 Marine. Kertaakaan en ole aikaisemmin kuullut mistään kautta, että CTekillä olisi tuota keitto-ongelmaa saatika vielä helposti...
Olisi vaikea kuvitella, että heidän 24V laturinsa olisikin yks' kaks' huono tuossa suhteessa... Mutta lisätieto on toki aina tervetullutta.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Uudet akut, mistä?
Ei se Ctekin oikea laturi kyllä noin pöljä ole. Lataus on 7-osainen ja vasta siinä 3.osassa alkaa se max.virran tunkeminen. Sekin stoppaa jos homma menee vituralleen.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uudet akut, mistä?
Jone kirjoitti:Ei se Ctekin oikea laturi kyllä noin pöljä ole. Lataus on 7-osainen ja vasta siinä 3.osassa alkaa se max.virran tunkeminen. Sekin stoppaa jos homma menee vituralleen.

PS! Ctec pyrkii aina pitämään jännitteen 27,6V kun on valittu Suply lataustila se voi aiheuttaa jossain tilanteessa "ylisuurella" virralla lataamisen. Suply tila on tarkoitettu vain käytettäväksi sen jälkeen kun akku on täynä esim.
Autossa asutaan ja käytettän eri sähkölaitteita silloin tällöi jolloin kuormitus laturille vaihtelee hetkittäin. Ctecin normaali lataustila voi tulkita hetkellisen kuormituspiikin siten, että tulkitsee akun olevan viallinen ja kytkee laturin pois päältä estääkseen muita vaurioita.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uudet akut, mistä?
Jossakin tälläisessä käyttötilanteessa muistaisin kuulleeni sen porpattelun. Mutta kun muistaa kattoo että vettä on akussa, niin antaa keittää =) Venemiehet on havainnu samaa että tuolla käytönaikaisella latauksella voi pientä keittämistä olla. Mutta itse en usko ennen kuin omat akut porisee, ja olihan täällä niin moni c-tekin omistaja samaa mieltä että ei keitä ja on maailman paras laturi.KajNyy1 kirjoitti:Jone kirjoitti:Ei se Ctekin oikea laturi kyllä noin pöljä ole. Lataus on 7-osainen ja vasta siinä 3.osassa alkaa se max.virran tunkeminen. Sekin stoppaa jos homma menee vituralleen.Eipä tuo 24V Ctec voi millään aiheuttaa vajaalataustilan akulle mitään ongelmia koska se säätää aina latauksen akun varaustilan mukaan. Max virta Ctec 24V on luokkaa 14A vertaa auton omaan laturiin joka antaa 160A 27,6V.
PS! Ctec pyrkii aina pitämään jännitteen 27,6V kun on valittu Suply lataustila se voi aiheuttaa jossain tilanteessa "ylisuurella" virralla lataamisen. Suply tila on tarkoitettu vain käytettäväksi sen jälkeen kun akku on täynä esim.
Autossa asutaan ja käytettän eri sähkölaitteita silloin tällöi jolloin kuormitus laturille vaihtelee hetkittäin. Ctecin normaali lataustila voi tulkita hetkellisen kuormituspiikin siten, että tulkitsee akun olevan viallinen ja kytkee laturin pois päältä estääkseen muita vaurioita.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Uudet akut, mistä?
Kävin hakee henkilöautoon uuden sivunapa-akun ja samalla kysäisin mitäs maksaa 230Ah akku nykyisin, viime kesänä ei mistään alle 250 euron mutta nyt tuntui saavan 200e/kpl. Lyijyn hinta on kuulemma pudonnut paljon. Jotain hyötyä on tästä taantumastakin 

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
- Truck: sisu myyty! vani jäi
- Location: jkl mlk (vesanka)
- Viesti:
Re: Uudet akut, mistä?
akuissa ei kannata pelkkää isoon ah lukuun tuijottaa...
itse kun vaniin etsin akkuja niin kaveri jolla on kuormaauto yritys auttoi hankinnassa...
tarkoitus oli joku 100ah vähän päälle oleva akku...
akuissa on myös toinen luku jota kannattaa seurata...
puhuttiin jostain kylmäkäynnistys virrasta ( mikähän se virallisesti oli? )
eli tarkoittaneeko se sitä että kuinka nopeasti virtaa antaa ulos
monessa 100ah-130ah oli 350-500 se luku
jyväskylästä vihta autosta
rekkatarvike puolelta löytyi 110ah akut joissa tuo luku oli 900
hintakin oli siellä samaa luokkaa kuin tavallisesta tarvike liikkeen akussa
mutta potkua oli tuplasti
niitä sitten vaniin tuli pari
hyvin kestää webastoa ja starttia kovillakin pakkasilla...
vaniin olisi kanssa tarkoitus hupi akut rakentaa...
konehuoneessa on tilaa reilusti joten sijoitan sinne hihnalle toisen laturin ja autoon kokonaan erillisen piirin hupi käyttöön...
voisihan niiden välille sitten pääkammen laittaa jolla voisi starttiapua antaa jos sellaiseen tulee tarvetta...
ja jos sattuu reissussa toinen laturi kyrvähtämään niin onhan sitten toinen pelissä
vanistakin tuli muuten lämmin kun sisusta oli jäänyt 1,5m vesipatterin pätkä
itse kun vaniin etsin akkuja niin kaveri jolla on kuormaauto yritys auttoi hankinnassa...
tarkoitus oli joku 100ah vähän päälle oleva akku...
akuissa on myös toinen luku jota kannattaa seurata...
puhuttiin jostain kylmäkäynnistys virrasta ( mikähän se virallisesti oli? )
eli tarkoittaneeko se sitä että kuinka nopeasti virtaa antaa ulos
monessa 100ah-130ah oli 350-500 se luku
jyväskylästä vihta autosta
rekkatarvike puolelta löytyi 110ah akut joissa tuo luku oli 900
hintakin oli siellä samaa luokkaa kuin tavallisesta tarvike liikkeen akussa
mutta potkua oli tuplasti
niitä sitten vaniin tuli pari

hyvin kestää webastoa ja starttia kovillakin pakkasilla...
vaniin olisi kanssa tarkoitus hupi akut rakentaa...
konehuoneessa on tilaa reilusti joten sijoitan sinne hihnalle toisen laturin ja autoon kokonaan erillisen piirin hupi käyttöön...
voisihan niiden välille sitten pääkammen laittaa jolla voisi starttiapua antaa jos sellaiseen tulee tarvetta...
ja jos sattuu reissussa toinen laturi kyrvähtämään niin onhan sitten toinen pelissä

vanistakin tuli muuten lämmin kun sisusta oli jäänyt 1,5m vesipatterin pätkä
