Projektin alku

Kerro omasta projektistasi
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

Päätettiin pojan kanssa tehdä yhteisprojektina bussista matkailuauto. Nyt olis Volvo aihio kotipihalla. Pitää alkaa tutkimaan mitä korjaustöitä autolle pitää tehdä. Sovitella omat muutosvisiot sen mukaan mitä enää kehdataan tai raskitaan tehdä🙄

Pitää alkaa tutkimaan näitä palstoja, täältä varmaan löytyy minkälaisia puhdas / harmaavesisäiliöratkaisuja kannattaa tehdä. Näyttää nuo mahurin ruumatilat olevan aika rajallisia, kun miettii mitä kaikkea sinne olisi välttämätöntä saada mahtumaan.
Niin 🤔 mitähän se välttämättömyys on.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tervetuloa sekopäiseen sakkiin :lol:
Vesisäiliöinä kustannustehokkaimpia ratkaisuja lienee laituriponttoonit, löytyy monen kokoista ja muotoista.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja B9M »

Tervetuloa joukkoon :D Hyvä kerroin aikaan ja rahaan on x5, mitä aattelit :roll: T. @ri
#048
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei projekti rahalla valmistu se ainoastaan laajenee. Tervetuloa harrastamaan "Takapenkkiläinen"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Rosvolinna kirjoitti: 27 Kesä 2022 23:26 Ei projekti rahalla valmistu se ainoastaan laajenee. Tervetuloa harrastamaan "Takapenkkiläinen"
Son just näin!
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

Kiitos kokeneempien vinkeistä. Budjetti on tiukka, joten sen takia ei oo pelekoa projektin laajenemisesta.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja leemu »

Takapenkkiläinen kirjoitti: 28 Kesä 2022 07:25 Budjetti on tiukka, joten sen takia ei oo pelekoa projektin laajenemisesta.
Älähän. Opit äkkiä vaan tekemään kaikkea roskiin menevästä jämätavarasta :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

Ensimmäinen iso ongelma ratkesi. Auto ostettiin vaihteistovikaisena ja korjauskustannuksen suuruuteen liittyi isohko riski. Otettiin pojan kanssa aamulla laatikko auki ja todettiin että yksi ruuvi on siirtäjäpaketista ollut löysällä ja aiheuttanut paineilmasylinterin osan murtumisen. Volvolla korjaussarja maksoi 300 euroa. Vaihdettiin osat ja testatessa i-shift tuntuu löytävän kaikki vaihteet. (Säästyi rahaa parempaan jääkaappiin😂)
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tuossa on mun projektikanava, siellä on jotain ideoita mahuriin:

https://www.youtube.com/channel/UCceeBe ... U9U3Q2MpWQ
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

seepra kirjoitti: 30 Kesä 2022 23:25 Tuossa on mun projektikanava, siellä on jotain ideoita mahuriin:

https://www.youtube.com/channel/UCceeBe ... U9U3Q2MpWQ
Kiitos linkistä, kävin katsomassa videoita. Videoilla näkyy hyvin carryksen rakenne. Meillä on myös tarkoitus muuttaa takapäätä aika paljon.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

seepra kirjoitti: 05 Heinä 2022 23:32 Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
Paitakauppias
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
Truck: Scania OmniExpress
Location: Tampere

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Paitakauppias »

Mulla on ylijäänyttä RST-putkea Vaajakoskella, just tuohon 1.4003:een hitsailtiin muutokset sillä. Jos 40x40x2 mm sopii tarkoituksiin niin saa hakea edullisesti pois.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Tuohon pitkään myyntiaikaan saattaa liittyä tuo vaihteistovika? Jos ehjiäkin on ollut myynnissä, täytyy ostajalla olla jotain muita syitä (tunnesyitä) auton ostoon kuin kunto-hinta suhde🤔 vaihteistot kuitenkin aika kalliita korjata yleensä.

Esimerkkinä vaikka mun oma, ostin vaihteistovaivaisen. Hajalla scaniasta listahinnaltaan n. 850€ iskari ja n. 1800€ anturi vaihteistosta, iskarin korjasin ite, anturi purkaamolta 300 euroa ja kaks päivää töitä vianhakuun ja remontointiin. Si ku viel pisti uudet työ ja tehostinsylinterit kytkimelle, enään pitäs kytkinputki uusia että ilma pysyis ulkona. Korjaamon arvio oli että uudet kytkin ja vaihteisto, sitä hintaa en ees halunnu tietää🙈😂
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja seepra »

Takapenkkiläinen kirjoitti: 08 Heinä 2022 02:21
seepra kirjoitti: 05 Heinä 2022 23:32 Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
No se on täällä Limingassa. Voi oll turhan kaukana.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

seepra kirjoitti: 11 Heinä 2022 22:35
Takapenkkiläinen kirjoitti: 08 Heinä 2022 02:21
seepra kirjoitti: 05 Heinä 2022 23:32 Mulla on sitten tuota Carruksen EN 1.4003 -pfofiilia tuossa jemmassa. Vaikeahkoa löytää kaupoista.
Missäpäin sinulla on materiaalia?
Meillä on suunnitelmissa tehdä autotalli perään ja korotus päälle. Ikäänkuin bussin peräpää olisi DD puolesta välistä taaksepäin. Sellaisiahan on ihan tehdastekoisiakin mutta ei ny sattunut sellaista aihiota ittelle. Profiilia siis menee jos projekti etenee suunnitelman mukaan.
Vielä pitää ihmetellä ja etsiä vikoja tuosta aihiosta. Jotenki ihmetyttää miksi se ei kellekkään muulle oo kelvannu, kun pitkään on myynnissä ollu.
No se on täällä Limingassa. Voi oll turhan kaukana.
No ei välttämättä. Asun Vantaalla, käyn kuitenkin useasti Rovaniemellä. Viimeksi tulin eilen kärry perässä, se tosin oli täynnä, joten nyt ei olisi mahtunut mukaan. Käyn vielä kesän aikana pari kertaa autolla Rovaniemellä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja seepra »

Täällä ollaan. Ilmoita, jos tarvit jotain, niin katsotaan varastotilanne.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Takapenkkiläinen
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Kesä 2022 12:17
Truck: Volvo B12M 9700H
Location: Vantaa

Re: Projektin alku

Viesti Kirjoittaja Takapenkkiläinen »

Nyt olis vihdoin Volvo vuosikatsastettu ja muutoskatsastettu matkailuautoksi. Nyt voi varsinainen projekti alkaa, materiaalien hankintaan menee varmaan jokunen kuukausi. No eipä nuo suunnitelmatkaan ihan valmiita ole. Mikähän näissä B12M busseissa on kun ne haluaa hyytyä katsastuskonttorin sisälle. Tästä meidän bussista lensi ilimat pihalle kesken katsastuksen kun peruutuskameran luukun paineilmaventtiilistä irtos putki. Onneksi putken sai kiinni ja katsastuksen sai tehtyä loppuun.
Vastaa Viestiin