Iveco daily käsijarrun testaus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Käytin Ivecon(40c15 2006) leimalla ja tuli hylsy käsijarruista. Tulin nyt täältä kysymään että saako tuota ylipäätänsä testata dynamometrillä kun lasissakin on varoitustarra että käsijarrua ei saa kytkeä liikkeessä. Se siis pitää kun jyrkkään mäkeen ajoin täys poka päällä(kaverin muuttokuorma) ja nykäisin jarrun päälle. Ja siis oikeasti jyrkkään mäkeen. Testasin toisella kierroksella viel toisinpäin ja sama tulos. Ei liikahdakkaan kun vetää jarrun päälle. Ajattelin vaan etteivät särje jarruja tuosta jos runttaavat dynossa jarrut päälle liikkeessä. Ainoa testaus mahdollisuus olisi dynolla että sais ajettua rullille toppais rullat, jarru päälle ja sit rullilla testaa pitääkö. Kuinka näitä normaalisti testataan
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
Asia josta olen väitellyt en ihan tohtoriksi mutta kuitenkin. Tuo miun 416 M-B siinähän on samalla lailla kuin Ivecossa seisontarru ei saa käyttää auton liikkeellä ollessa. Hihnat ovat todella kapeat. Kerran kun vedät liikkeellä ollessa niin avaa taas takapyörät. Mielestäni seisontajarru on vain auton paikoillaan pitävä jarru ei takajarrujen korvike.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja Jule »

No kyllähän sen seisontajarrun on tarkoitus toimia myös varajarrujärjestelmänä jos jokin katastrofi varsinaiselle jarrulle tapahtuu.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No tuota vähän epäilin että ei vissiin sais dynolla testata. Pitänee varmaan ottaa auki ja kattoo ovatko saaneet jo särjettyä sen. Siis jarrut pitää ja siinä ei ole ongelmaa mutta tuo tekniikka millä se testataan on vähän ongelmallinen. Tarvii varmaan mainita asiasta kun vie konttorille uusintatarkastukseen. Kuinkas noita sit virallisesti leimalla saa edes testattua
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ducatosta on joskus testailtu ihan lattialla vetämällä käsijarru päälle ja härnätty vähän kytkimellä, että onko siellä ketään kotona.
Scania BF86S Lahti 10 -78
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

No täytyykin selvitellä kuinka saavat testattua hajottamatta sitä. Lisäksi korjaaja meinas että laitetaan painoa akselin päälle että pitäis kunnolla. 16 prossaa on minimi ja mittari oli näyttänyt 9%
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Vanhaa tyyppiä mekaanista ( ns vaijeri käyttöiset kenkäjarrut) mersun kyllä saa käyttää ja pitääkin auton liikkuessa/ testirullilla, ne kerrat kun unohtanut testailla ajossa on ollut kats ong käsijarrujen tehossa ( ruoste ym johtuen),
jos käsisäätöiset kengät kannattaa pitää ”min välyksessä”,kenkien kuluminen vähäistä kun esim automvaiht autossa
käsijarru vähällä käytöllä , samat ong kuin trailerissa vaijerijumit ,vivusto ruoste.
jarrukengät vast kokoiset kuin ennenvanhaan pikkuautoissa norm jarrukäytössä.

Nyt uudet ns sähköiset ( levyjarrussa sähkömoottori ruuvaa palat kiinni) , ei testata dynamossa , nähtävästi toimii lain
vaatimana ” hätäjarruna” mutta ei kestä toistuvia käyttöjä, ko jarru esim V70 volvossa kun painaa jarrupoljinta+ kytke
käsijarrun = lukitsee hyvin , teho vast kuin samalla pojinvoimalla jarrutus. Kats tekivät mäkitestin varmistus että ruuvit toimii.
Ikävä puoli voi juuttua lukkoon, viimeksi uusittiin pyöräpuolen osat ne tuli kuntoon , mutta vika oli ohjain box joka piti
uusia 5 satasella se puoli kunnostui.

Takajarrujen tehottomuus jos ei vaadittavaa tehoa tyhjänä löydy ( pyörän jarrupuoli kunnossa) ehkä pitäis kuormantunnistin ventt säätää ( tunnistin varressa säätöruuvi tai liuku?).
Vahassa iveco fiat paripyörä 3,5 ton , oli aikoinaan takajarrjen epämääräinen puoltaminen/ tehottumuus mutta vika oli jarruhihnoissa öljyä( stefa vuoto) ei kuormantunnistus ventiilissä.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Selkee. Tarvinee ottaa auki ja katsoa kummoinen systeemi tuolla on että saa selvyyden. Vaijerivetoinen on ja ilmeisesti levyjarrut pikkurummuilla on takana(pienet kengät). Karavaani sivuilla vaan puhuivat että näitä ei saa kytkeä liikkeessä päälle kun on uritettu se rummun sisäosa ja hajoittaa jarruosat tarratessaan kiinni liikkeessä. Mutta otetaan auki ja katsotaan niin tiedetään lisää
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Varovasti ne tuota minun MB 515 kässäriä ovat leimalla testanneet. Viimeksi en päässyt kommentoimaan, kun oli koronarajoitus hallissa. Ei siinä kaksinen tuo känkkä ole. Lipee jo pienessä mäessä, mutta leima tuli. Ehkä siinä oli monta muuta toimivaa osaa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

kallek505 kirjoitti: 08 Touko 2022 19:57 Selkee. Tarvinee ottaa auki ja katsoa kummoinen systeemi tuolla on että saa selvyyden. Vaijerivetoinen on ja ilmeisesti levyjarrut pikkurummuilla on takana(pienet kengät). Karavaani sivuilla vaan puhuivat että näitä ei saa kytkeä liikkeessä päälle kun on uritettu se rummun sisäosa ja hajoittaa jarruosat tarratessaan kiinni liikkeessä. Mutta otetaan auki ja katsotaan niin tiedetään lisää
Tuo on uutta ura hihnat sillä varmaan yritetty saada tehoa lisää, tuo urarakenne ei taida olla sopiva rakenne kun ruostuu
rummunpinta , varmaan pitää paikkansa toimii pysäyköintijarruna mutta jarrutteluun ei sovellu ( urahihnoja tavannut wilson puoliautomaattivaihteistossa, pantatyyppisenä , öljyssä ja puhtaana ne kyllä kestää )
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
Juurikin näin autot joissa on levy/rummut takana pitää käyttää vain ja ainoastaan paikalla ollessa. Soitin tuosta asiasta konttorille ja kertoi että pitää olla hyvinvarovainen noiden seisontajarrujen kanssa. Muutama auton valmistaja on kieltänyt niiden käytön liikkuvan auton pysäyttämiseen. Vaikka ne rullat pyörii 5km/h
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Joo tämäkin asia selvisi. Soitin maahantuojalle ja ei antanut ehdotonta kieltoa mutta he eivät korjaamolla testaa ja konttorilla pitäisi olla tieto että ei saa testata. Olisin jarrut avannut mutta Ivecon navassa on niin mielenkiintoisen näköinen napamutteri että mulla ei löydy siihen avainta. Ja ilmeisesti myös hieman fuskaa peräöljyä vetokepin päähän ku näytti olevan kostea mutta se ei nyt muuta tätä tilannetta. Korjataan sit kaikki kerralla kun saa ensin leiman tuohon kulkineeseen. Takajarrut muuten piti hyvin mutta on palat ja levyt vaihtokunnossa. Vaihdetaan sit kaikki kerralla.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ihan ivecon maahantuojako ?

Mulla pelaa kyllä jarrut (50c14) mutta hirvittää kans se pakkotestaus rullilla kun isot laput tuulilasissa ja raskone on mua teroittanut ettei koskaan vauhdista käkkäriä päälle.
Viimeksi ison kylän konttorilla käydessä tuumasi että ajetaan rullilla kuten muutkin että jupinat pois, keskeytin katsastuksen ja käytin toisella konttorilla (samalla loppui n 20 vuoden kanta-asiakkuus edelliseen konttoriin) jossa kokeiltiin eeeeeeerittäin varovasti rullilla.

Mutta jos siitä saisi jonkun lapun mukaan niin ei tarttis natkuttaa taas kun kesäkuussa leima lähenee.
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Niemi korpi oy Aleksi Sahala joka hoitaa Pirkkalan varaosa ja huoltopuolta tämmöistä mulle jutteli. Ja ei ole maahantuoja et se on mulla mennyt sekaisin mutta varmasti tietää asiasta. Ja sanoo sen maalaisjärkikin että jos auto painaa kahden henkilöauton verran ja jarruhilut käsijarrussa on kokoluokkaa Opel Corsa niitä ei ole tarkoitettu kun paikallapitämiseen. Vääntäähän se paikallaan pitäminenkin mutta varmasti vähemmän kun se että pienestäkin vauhdista lyödään lukkoon. Ei siellä ole kuin neljä ohkaista tappia jotka pitää koko paketin kasassa siis kilvessä kiinni. No mä vien maanantaina uusintanäyttöön ja jos tulee ajokieltoa niin korjataan.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Noniin nyt on tuore leima autossa. Avauduin konttorilla oikein kunnolla ja myönsivät virheensä. Trafin ohjeistus on että testataan välittämättä autonvalmistajan ohjeista. Yli neljä kn tuolta pitäis saada hyväksyttyyn dynotestiin. Voin kertoa että jarrut antautuu ennen ku sieltä tuollaisia lukemia saa pihalle
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
Ei voi olla totta että asiakkaan pitää aina olla oikeassa konttorilla. Kyllä konttoreilla on samat ohjeet. Ei niitä valmistajan antamia ohjeita voi trafi soveltaa sattuvilta ja mukavilta osin. Toivottavasti tästäkin asiasta on oppia jollekkin. Hyvähän se on joskus vaihtaa keuhkoihin uudet ilmat, ettei aina tarvii kotona. Loppu hyvin kaikki hyvin saitko näyttömaksun pois.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Iveco daily käsijarrun testaus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

En saanut kun ei ollu ainoa hylkäyskohde mutta pääasia on että eivät testanneet dynamolla. Ja nuo valmistajan ohjeet on vähän sellainen juttu et tämmöiset erikoisuudet katsastusta varten vois kyl vaik merkata rekisteriotteeseen. Näitä ei ihan mahdottomasti ole mut nää välikoon kuorkit on vähä erikoisia kaikki noitten jarruratkaisujensa osalta
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin