Teemun Scania Irizar PB v.2004
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Verkkokaupasta oon aina tilannut.
Jos laturilta akulle lähtevässä + liittimessä on 24VDC jännite niin kyllä silloin herätekkin täytyy olla 24VDC
Jos laturilta akulle lähtevässä + liittimessä on 24VDC jännite niin kyllä silloin herätekkin täytyy olla 24VDC
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kytkentäkaavio hankittu. 2700 sivua… menee viikko ennen kuin sieltä löydän vastauksen.
Olen seurannut nyt kaapeleita etupään keskukselle. Siellä on rele 17 ”alternators”. Koskettimen syöttönastaan tulee sielläkin 12v. Kun rekeen ottaa pois, niin molempien laturien syötöt herättelee katoavat, siis myös se 24V. On tämä kyllä…
Kun tietäisi että pitääkö laturin heräte olla 12 vai 24 volttia.
Olen seurannut nyt kaapeleita etupään keskukselle. Siellä on rele 17 ”alternators”. Koskettimen syöttönastaan tulee sielläkin 12v. Kun rekeen ottaa pois, niin molempien laturien syötöt herättelee katoavat, siis myös se 24V. On tämä kyllä…
Kun tietäisi että pitääkö laturin heräte olla 12 vai 24 volttia.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Pientä haastetta tässäkin projektissa, olisihan se ensimmäinen ”kumma”, jos kaikki menis tosta vaa!Pussikuski kirjoitti: ↑28 Syys 2021 12:57 Kytkentäkaavio hankittu. 2700 sivua… menee viikko ennen kuin sieltä löydän vastauksen.
Olen seurannut nyt kaapeleita etupään keskukselle. Siellä on rele 17 ”alternators”. Koskettimen syöttönastaan tulee sielläkin 12v. Kun rekeen ottaa pois, niin molempien laturien syötöt herättelee katoavat, siis myös se 24V. On tämä kyllä…
Kun tietäisi että pitääkö laturin heräte olla 12 vai 24 volttia.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuo 12v jäljitetty mittaristolle saakka. Sieltä syöttää laturien releelle 12v. Kai sen niin kuuluu sitten olla… Haetaan uusi lataussäädin jos se sitten tokenisi.
Mikä muuten on tuon laturien releen tarkoitus 2-laturi systeemissä? Missä tilanteessa se vetää?
Mikä muuten on tuon laturien releen tarkoitus 2-laturi systeemissä? Missä tilanteessa se vetää?
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
En nyt tiedä onko tuo sama, mutta mä ostin biltemasta pihtivirtamittarin, ja se näyttää kyllä aivan puutaheinää.. No biltemasta kun käy hakemassa niin ainakin se on oikea kauppa.Mikaeli kirjoitti: ↑27 Syys 2021 23:01 https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000023355
Tuollaisella näkis heti että toimiiko laturi, siis jos toi halppisversio toimii yhtään samalla lailla ku "jonkun tehtaan fluke" mitä oon käyttänyt joskus... Tai siis tässä tapauksessa sen että kumpi laturi on rikkoutunut pesussa, koska tuskin se vika muualle on tullut kuin konehuoneeseen, jos se tuli pesemällä.
Mulle yks asentaja kerran sano, kun ihmettelin bensakoneen käyntiongelmia pesun jälkeen, että auton konetila on huonosti pesty jos se ei hajonnut ollenkaan
Jos noita ei tunne, niin huomautan että "tavallinen" pihtivirtamittari ei mittaa kuin AC virtaa, eli akkusähköjä varten hankittavan laitteen täytyy osata mitata myös DC.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Samanlaiset kokemukset bilteman mittarista, ei saanut kyllä mitään järjellisiä lukemia mitattuaJule kirjoitti: ↑28 Syys 2021 18:51
En nyt tiedä onko tuo sama, mutta mä ostin biltemasta pihtivirtamittarin, ja se näyttää kyllä aivan puutaheinää.. No biltemasta kun käy hakemassa niin ainakin se on oikea kauppa.
Jos noita ei tunne, niin huomautan että "tavallinen" pihtivirtamittari ei mittaa kuin AC virtaa, eli akkusähköjä varten hankittavan laitteen täytyy osata mitata myös DC.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nyt on vaihdettu lataussäädin eikä mikään muuttunut. Molempien laturien heräteterminaalista 28v käynnissä. Latausteminaalista suurin piirtein sama. Mikä ihme tuota valoa polttaa? Korrroksilla himmenee vähän. Alkaa mielenkiinto loppua.
- B10M Finland
- Apukuski
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Touko 2021 11:55
- Truck: B10M MkIII Lahti 450
- Location: Mikkeli
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Koska lataa akkuja normaalisti ja ongelma alkoi moottorinpesusta, voisiko jossain vain olla toistaiseksi märkää, mikä sytyttää valoa. Moottorinpesuista seuraa usein tällaisia ongelmia, vaikka pestävä niitä on.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tuo valo palaa mielestäni siksi, että mittaristosta tulee latausvalon läpi jostain syystä liian pientä jännitettä. Mittariston nasta 23 antaa reilun 12V ja tämä menee laturin teleen kautta taakse herätteeksi. Sitten kun laturi alkaa lataamaan, se työntää sen 28V takaisinpäin, ja taas valo palaa. Miksi mittaristo on yhtäkkiä alkanut työntämään 12v tuohon piiriin? Eikö sen pitäisi olla 24V? Täytyy huomenna lukea lisää kytkentäkaavioita. Olen alkanut saada niistä otetta.
Jotta päivä ei olisi mennyt aivan plörinäksi, sain sentään vaihdettua mittaristoon kaikki lamput, ja löysin mittaristosta toiminnot öljynpaineen ja jännitteen näytöille.
Ja posti toi uudet LED- takavalot haljenneiden vanhojen tilalle. Onhan nää hienot. Huomenna menee kiinni, oli latausta tai ei!
Jotta päivä ei olisi mennyt aivan plörinäksi, sain sentään vaihdettua mittaristoon kaikki lamput, ja löysin mittaristosta toiminnot öljynpaineen ja jännitteen näytöille.
Ja posti toi uudet LED- takavalot haljenneiden vanhojen tilalle. Onhan nää hienot. Huomenna menee kiinni, oli latausta tai ei!
- Liitteet
-
- 3E93BD08-8B17-429A-A2B0-4EDD1C61F92C.jpeg (131.98 KiB) Katsottu 4838 kertaa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nyt on takavalot askarreltu paikalleen johdotusten kera. Ei ollut aivan Plug&Play miten on henkilöautoissa tottunut. Jouduin leikkaamaan bussista palasia pois että lamppu istui paikalleen, tosin lampun takaa joten ei näy. Johdotukset olivat tietysti erilaiset ja melkoinen sekamelska. No. Siellä ne nyt ovat, ja olen tyytyväinen vaikka vähän jostain irvistääkin. Oli ne alkuperäisetkin näköjään asennettu kulmahiomakoneen avulla.
Noin 10 tuntia siinä meni, josta ainakin 3 tuntia työkalujen etsimistä suureen ääneen. Nyt saa taas 2kpl katsastushilmautuksia kuitata: Rikkinäinen lampun lasi, ja turmeltunut rekisterikilpi. Nekin tuli uudet.
Seuraavaksi telin kimppuun oikealta puolelta.
Noin 10 tuntia siinä meni, josta ainakin 3 tuntia työkalujen etsimistä suureen ääneen. Nyt saa taas 2kpl katsastushilmautuksia kuitata: Rikkinäinen lampun lasi, ja turmeltunut rekisterikilpi. Nekin tuli uudet.
Seuraavaksi telin kimppuun oikealta puolelta.
- Liitteet
-
- 31B96D8B-0DA2-4D71-AAED-4CA910A84E2C.jpeg (101.19 KiB) Katsottu 4693 kertaa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Suffelimeininkii! Puuttuu kivinen piha, kuusi, syksyn lehdet ja räntäsade. Työkalut on kyllä oikeaoppisesti jaoteltu vasen / oikea / etu / taka.
Ei vaa, hyvältä näyttää!
Mä oon näitä 15v muutamassaki maassa katellu ja oon tullu siihen tulokseen että valmistusmaasta ja koritehtaasta riippumatta nää on ”vähän rälläkällä asennettu” kaikki. Ihmiset näitä tekee vieläki, eikä taida olla kahta samanlaista ees vierekkäisillä valmistenumeroilla ku sattu olee erimittaset asentajat ja toiselta oli pöllitty tikkaat ni siks on peilit eri korkeudella…
Saiks siihen lataukseen tolkun jo? Kokeliks toista relettä? Onks siellä joku jännitteenalennin jossain väärässä välissä? ”Tarviin ratijolle 12V, tuohon johtoon tulee sähkö - otan siitä.” Ooks vielä koskaan käyttäny kunnolla lämpimäks tota vehettä? Ei taida pelkällä tyhjäkäynnillä Scaniassa ees viisari värähtää ni voi kestää liittimien kuivuminen pesun jäliltä. Jos sinne laittais joitain taktisesti asemoituja sisätilanlämppäreitä kevyesti puhaltaa oikeisiin paikkoihin?
Anywayzzz, hyvältä näyttää, homma edistyy ja on kuvia. Että kiitos.
Ei vaa, hyvältä näyttää!
Mä oon näitä 15v muutamassaki maassa katellu ja oon tullu siihen tulokseen että valmistusmaasta ja koritehtaasta riippumatta nää on ”vähän rälläkällä asennettu” kaikki. Ihmiset näitä tekee vieläki, eikä taida olla kahta samanlaista ees vierekkäisillä valmistenumeroilla ku sattu olee erimittaset asentajat ja toiselta oli pöllitty tikkaat ni siks on peilit eri korkeudella…
Saiks siihen lataukseen tolkun jo? Kokeliks toista relettä? Onks siellä joku jännitteenalennin jossain väärässä välissä? ”Tarviin ratijolle 12V, tuohon johtoon tulee sähkö - otan siitä.” Ooks vielä koskaan käyttäny kunnolla lämpimäks tota vehettä? Ei taida pelkällä tyhjäkäynnillä Scaniassa ees viisari värähtää ni voi kestää liittimien kuivuminen pesun jäliltä. Jos sinne laittais joitain taktisesti asemoituja sisätilanlämppäreitä kevyesti puhaltaa oikeisiin paikkoihin?
Anywayzzz, hyvältä näyttää, homma edistyy ja on kuvia. Että kiitos.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 284
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valleakoski
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Asentamisesta tuli mieleen omat hommat kun joku oli bongannu kolme meidän tehtaan tuotetta vierekkäin ja nauranut että on kolmen asentajan tekemät kun oli pyyhkijän peitelevyssä kolme erilaista ruuvia. Kannat samat mutta eri kokoiset. Se on periaatteessa tuotemerkki millä tunnistaa omat tekemisensä. Mut hyvältä näyttää tuo tekeminen kyllä
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitoksia kannustuksesta.
En ole saanut lataukseen tolkkua vielä. Kytkentäkaaviosta olen selvittänyt ja todellisuudessa mitannut sen, että kaikki on kunnossa mittaristolle asti. Konetilassa ei siis ole kosteusongelmaa. Seuraavaksi testaan laturit niin, että molempiin uudet herätteet suoraan 24v akulta, ja välissä polttimo. Jos molemmat polttimot sammuu, niin mittaristo syöttää jostain syystä liian alhaista herätejännitettä.
En ole saanut lataukseen tolkkua vielä. Kytkentäkaaviosta olen selvittänyt ja todellisuudessa mitannut sen, että kaikki on kunnossa mittaristolle asti. Konetilassa ei siis ole kosteusongelmaa. Seuraavaksi testaan laturit niin, että molempiin uudet herätteet suoraan 24v akulta, ja välissä polttimo. Jos molemmat polttimot sammuu, niin mittaristo syöttää jostain syystä liian alhaista herätejännitettä.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mitä jos vetäisit uudet herätepiuhat testiä varten vaikka ulkokautta? Jos vanha on niin hauras että tykkäsi huonoa pesusta/nirhautunu jostain?
edit: tsekkaa vielä maadotukset moottoritilasta ym kosteista paikoista.
Olipa hyvä että päätyi tämä aihio näinkin osaaviin käsiin, tässä olisi jo monella muulla (ainakin minulla) noussut jo tie pystyyn.
edit: tsekkaa vielä maadotukset moottoritilasta ym kosteista paikoista.
Olipa hyvä että päätyi tämä aihio näinkin osaaviin käsiin, tässä olisi jo monella muulla (ainakin minulla) noussut jo tie pystyyn.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tämän päivän työn tulos: Hajoitin uuden akkulaturin. Näyttää vaan erroria ja polttaa sulaketta. Antaa läpi 32V ilman kuormaa koko ajan. Bilteman tekele. Kai näissäkin takuu on jos vaan löysän kuitin…
No, bussiin tuli uudet remmit, paitsi moniurahihna joka myytiin liian lyhyt. Kompressorin kiilahihnat hiljenivät kun be vaihtoi. Etralta löytyi tilaamalla. Moottori käy nyt varsin nätillä äänellä.
Purin vasemman etupyörän huoltoluukun auki. Nyt se lähti 20 minuutissa kun olen yhden jo harjoitellut. Kaikki saranat ym. aivan vaihtokunnossa, mutta nythän mulla niitä on hankittuna kaikkiin uudet! Luukun takaa löytyi paineilmasäiliö joka lepäsi omalla painollaan sisälokarin päällä. Kiinnitykset hapertuneet ja kadonneet. Rakensin astetta vahvemmasta patenttivanteesta kiinnitykset ja sitten Puuilosta Würthin pannat ympärille. Kyllä pysyy. Tästä kulmasta ei myöskään kuulu sihinää, joten oletus on että kaikki on kunnossa. Huomenna uudet saranat paikalleen, Aimo kerros alustamassa-jäykkä öljy-tärpätti -seosta ruiskulla joka paikkaan, ja paketointi. Taas saa yhden katsastusvian kuitata.
Toisin kuin ahteri, täällä edessä näytti pesun jälkeen jopa yllättävän siistiltä. Koko hommahan lähti siitä, kun yritin etsiä etuakselin ohjauksen hydrauliöljyn täyttöpaikkaa. Ei vielä löytynyt. Kyllä se varmaan eri säiliö on kuin taka-akselille, mutta missä?
Löysin myös uudet käytävävalot. Valaistukseen on tässä kyllä panostettu.
No, bussiin tuli uudet remmit, paitsi moniurahihna joka myytiin liian lyhyt. Kompressorin kiilahihnat hiljenivät kun be vaihtoi. Etralta löytyi tilaamalla. Moottori käy nyt varsin nätillä äänellä.
Purin vasemman etupyörän huoltoluukun auki. Nyt se lähti 20 minuutissa kun olen yhden jo harjoitellut. Kaikki saranat ym. aivan vaihtokunnossa, mutta nythän mulla niitä on hankittuna kaikkiin uudet! Luukun takaa löytyi paineilmasäiliö joka lepäsi omalla painollaan sisälokarin päällä. Kiinnitykset hapertuneet ja kadonneet. Rakensin astetta vahvemmasta patenttivanteesta kiinnitykset ja sitten Puuilosta Würthin pannat ympärille. Kyllä pysyy. Tästä kulmasta ei myöskään kuulu sihinää, joten oletus on että kaikki on kunnossa. Huomenna uudet saranat paikalleen, Aimo kerros alustamassa-jäykkä öljy-tärpätti -seosta ruiskulla joka paikkaan, ja paketointi. Taas saa yhden katsastusvian kuitata.
Toisin kuin ahteri, täällä edessä näytti pesun jälkeen jopa yllättävän siistiltä. Koko hommahan lähti siitä, kun yritin etsiä etuakselin ohjauksen hydrauliöljyn täyttöpaikkaa. Ei vielä löytynyt. Kyllä se varmaan eri säiliö on kuin taka-akselille, mutta missä?
Löysin myös uudet käytävävalot. Valaistukseen on tässä kyllä panostettu.
- Liitteet
-
- 8C541BB4-C82C-4F53-91EB-8E4E538D3164.jpeg (134.62 KiB) Katsottu 4513 kertaa
-
- A3DE28F4-3499-4B44-BB52-83F0594A230C.jpeg (79.11 KiB) Katsottu 4513 kertaa
-
- 8BB87CDE-3FAC-4359-8E38-B1D18112D8E2.jpeg (129.92 KiB) Katsottu 4513 kertaa
-
- 1ED04B72-9DF6-45A9-B127-DABB4636D59A.jpeg (133.58 KiB) Katsottu 4513 kertaa
-
- EDDAA721-8AC5-49D1-BCDC-5D7D30419713.jpeg (144.41 KiB) Katsottu 4513 kertaa
-
- 40EECCC9-174E-438E-B826-072D5ADB672B.jpeg (103.89 KiB) Katsottu 4513 kertaa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Vasemman etupyörän ympäristö tuli valmiiksi. Korroosiota ei juurikaan runkopalkeissa, mutta luukun alumiiniset välikappaleet olivat muuttuneet kipsilevyksi. Joku sähköparihan siellä on korroosiota aiheuttamassa. Ei mitään mitä ei olisi voinut kuitenkaan korjata. Tein teräksestä uudet ”välipalat”. Luukussa uudet saranat ja kaasujousi. Katastusmiehen ei ainakaan tuon luukun takaa pitäisi löytää huomautettavaa.
Huomenna oikean puolen etupyörän luukku käsittelyyn. Löytyisiköhän sieltä se etuakselin ohjauksen hydrauliöljysäiliö…
Huomenna oikean puolen etupyörän luukku käsittelyyn. Löytyisiköhän sieltä se etuakselin ohjauksen hydrauliöljysäiliö…
- Liitteet
-
- 1E048DEC-EE23-41E0-8BF2-1C383DCA3DC7.jpeg (150.42 KiB) Katsottu 4429 kertaa
-
- 4CDE630D-B8A8-49E3-9F6A-D4A92CAB9807.jpeg (141.59 KiB) Katsottu 4429 kertaa
-
- 9CEC69A8-E4BA-4652-A4FC-F2A2C4CE8150.jpeg (76.77 KiB) Katsottu 4429 kertaa
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eiköhän se säiliö ole siinä jäähdytysneste säiliön oikealla puolella .
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Eli siis taka-akselin ja etuakselin ohjaukselle sama säiliö? Jostakin syystä etuakselin piirin ”rattivalo” vilkkuu eli ”flow monitor” hälyttää sille. Takapiiri toimii normaalisti. Pientä ilmajollotusta kuuluu myös etuakselilta.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kerroin järj toim pääpiireitäin jo aiemmin, öljysäiliö aina mahd lähellä pumppua, autossa voi olla sähköinen teliohjausPussikuski kirjoitti: ↑03 Loka 2021 09:25 Eli siis taka-akselin ja etuakselin ohjaukselle sama säiliö? Jostakin syystä etuakselin piirin ”rattivalo” vilkkuu eli ”flow monitor” hälyttää sille. Takapiiri toimii normaalisti. Pientä ilmajollotusta kuuluu myös etuakselilta.
/ hydr työ tai vanha zt hydr ohjattu jossa ei muuta sähkökuin paineanturi.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Välilä paineilmajärjestelmän sihinöiden kimppuun. Tässä tällä erää pahin. Näitä paineilmasäiliöitä saa varmaan romikseltakin… mitähän uusi mahtaisi maksaa….
Toinen paikka mikä sihisee on tuossa, tuo avonainen reikä oikeassa yläkulmassa. Pitäisikö siinä olla tulppa? Alemmassa on.Ovatko nämä releventtiileitä? Tuohon jakotukkiin tulee okei putki suoraan paineilmakompuralta.
Toinen paikka mikä sihisee on tuossa, tuo avonainen reikä oikeassa yläkulmassa. Pitäisikö siinä olla tulppa? Alemmassa on.Ovatko nämä releventtiileitä? Tuohon jakotukkiin tulee okei putki suoraan paineilmakompuralta.
- Liitteet
-
- C7FBE094-1716-4041-9AEB-526A6F8DEFE9.jpeg (144.51 KiB) Katsottu 4286 kertaa
-
- 66578813-0438-424A-9B21-C05C48A243E4.jpeg (124.46 KiB) Katsottu 4293 kertaa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Noniin, sentään laturihomma tuli selvitettyä. Testasin suoraa herätettä akulta, lamppu välissä. 1. laturi jätti lampun hehkumaan. Vaihdoin laturien kytkennät päikseen kun ovat samanlaisia, ja nyt ei latausvalo enää pala. Tällä mennään katsastukseen ja mietitään 2.laturi myöhemmin kuntoon.
En ehkä ole täällä fiksuin, mutta jääräpäisyydessä pärjään keskivertoa paremmin. Olisi vaan pitänyt uskoa kun joku sanoi että entäs jos laturi vaan on rikki…. En uskonut että moottorinpesu sen rikkoisi. Käämi varmaan ehjä mutta ehkä diodisilta on hajalla.
En ehkä ole täällä fiksuin, mutta jääräpäisyydessä pärjään keskivertoa paremmin. Olisi vaan pitänyt uskoa kun joku sanoi että entäs jos laturi vaan on rikki…. En uskonut että moottorinpesu sen rikkoisi. Käämi varmaan ehjä mutta ehkä diodisilta on hajalla.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Takaohjaus on suljettu piiri. Sille ei ole omaa säilöntä. Jos sieltä paineet karkaa (letkurikko tai sylinterivuoto) niin joudut paineistamaan sen sellaisella korjaamolla jolla on siihen tarvittavat kamppeet.Pussikuski kirjoitti: ↑03 Loka 2021 09:25 Eli siis taka-akselin ja etuakselin ohjaukselle sama säiliö? Jostakin syystä etuakselin piirin ”rattivalo” vilkkuu eli ”flow monitor” hälyttää sille. Takapiiri toimii normaalisti. Pientä ilmajollotusta kuuluu myös etuakselilta.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Säiliöitä saa Paimelasta markalla tai rekanosakaupasta kahellasajalla. Niitä on myös esim rosterisia.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Hähää, taas yksi katsastusvika korjattu, nimittäin peruutusvalot. Ajattelin että vika olisi kytkennässä, ja aihiota ostaessa peruutusvalon anturi olikin irtikytketty. Joku oli anturinkin vaihtanut, mutta ei ollut auttanut.
Peruutusvalokytkin vaihdelaatikon päällä on irrottava, eli lepoasennossa jousivoima painaa koskettimet kiinni. Normaalisti se siis on jännityksessä, ja pakilla pääsee lepotilaan ja valot syttyy. Tämä taas oli lepotilassa koko ajan, joten vika olikin mekaaninen. Sohin magneetilla anturin takaa, ja sieltä tarttuikin kyytiin 17mm pitkä ”välinatsa”. Anturi ei siis ole suoraan kiinni vaihteiston vivussa, vaan välissä on ”natsa”. Laitoin tilalle M8 pultista tekemäni 21mm pitkän natsan, ja nyt pakkivalot toimii oikein. Natsa oli kulunut lyhyeksi. Kyllä näitä diagnooseja saa hetken miettiä… lopulta oli hyvin yksinkertainen vika. Eipä vaan oltu saatu pajallakaan korjattua.
Hyvä mieli tästäkin lyhyestä päivästä. Nyt ei ehdi enää niin paljoa rassata kun alkoi uusi duuni. Tässä olikin kuukausi lomaa takana. Täytyy vaan olla tehokas.
Peruutusvalokytkin vaihdelaatikon päällä on irrottava, eli lepoasennossa jousivoima painaa koskettimet kiinni. Normaalisti se siis on jännityksessä, ja pakilla pääsee lepotilaan ja valot syttyy. Tämä taas oli lepotilassa koko ajan, joten vika olikin mekaaninen. Sohin magneetilla anturin takaa, ja sieltä tarttuikin kyytiin 17mm pitkä ”välinatsa”. Anturi ei siis ole suoraan kiinni vaihteiston vivussa, vaan välissä on ”natsa”. Laitoin tilalle M8 pultista tekemäni 21mm pitkän natsan, ja nyt pakkivalot toimii oikein. Natsa oli kulunut lyhyeksi. Kyllä näitä diagnooseja saa hetken miettiä… lopulta oli hyvin yksinkertainen vika. Eipä vaan oltu saatu pajallakaan korjattua.
Hyvä mieli tästäkin lyhyestä päivästä. Nyt ei ehdi enää niin paljoa rassata kun alkoi uusi duuni. Tässä olikin kuukausi lomaa takana. Täytyy vaan olla tehokas.
- Liitteet
-
- 212BCAB0-4B1A-433B-8BCE-BE46F40B5EC8.jpeg (54.18 KiB) Katsottu 4097 kertaa
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Ei nuo "tavalliset" ilmasäiliöt maksa uutena kuin vajaan satasen. Siis se sellainen öpaut 11kg nestekaasupullon kokoinen, joten ei ne valmiiksi ruosteisena voi hirveästi maksaa.. Köykämiinisäiliö on varmaan kalliimpi.