Scania L94 ZF automaatilla, tuleekohan tuossa mitään ongelmaa laatikon kanssa jos vaihtaa harvemman perävälityksen?
Tällä hetkellä 4.22 on välitys ja max nopeus 90km/h. Kierrosten ollessa 1800. Jos tuon sais menemään 100km/h, niin että kierroksetkin pysyisi vihreällä.
Ja jos tuollaista R660 "perää" sopivalla välityksellä sattuu löytymään huokeasti.
Scania perävälitys?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Scania perävälitys?
jäähän siinä vaihteen väli melko pitkäksi, jos 4:llä vaihteella katetaan koko nopeusalue.
siinä pitää hyväksyä se, että aika usein vaihde tuntuu väärältä.
en muista 4-sarjan perä välityksiä ulkoa mutta kuorma-autoissa on 3.75 luokkaa perä, jolla mennään 1500r/min 80km/h ja se olisi varmasti sopivin 80 autoon.
satastakin sillä pääsee n.1800r/min. ajomääriin nähden sekään ei varmasti ole ongelma. meillä on nykyinen 100km/h auto mutta hyvin vähän sillä silti satasta ajetaan.
paras vaihtoehtohan olis 5-vaihteinen ZF, jossa vitonen on ylivaihde. silloin säilyis vaihteenvälit nykyisenä ja bonuksena suurin vaihde vaikuttais perän vaihdon verran. siinähän on 0.83 tms luokkaa se pitkä.
oli ex firmassa vanha B10M Volvo, johon vaihtoivat moottoritieajoon jonkun aavikkoperän. myötämäkeen ja myötätuuleen kulki 5km kinnaamisen jälkeen varmaan 150km/h mutta vastamäkeen ja vastatuuleen oli aivan kuollut. kiihtymisen mittaamiseen sopi parhaiten almanakka.
9-litraisissa oli heikoimmat versiot 230-heppaisia ja niilläpä ei 100km/h kannata vakavissaan suunnitella, riskeimmällä 310-heppaisella mennään kyllä jo sitten helposti tappinopeutta.
perä löytyis, mutku tarvisin sitä ehkäpä 10v vielä ite
siinä pitää hyväksyä se, että aika usein vaihde tuntuu väärältä.
en muista 4-sarjan perä välityksiä ulkoa mutta kuorma-autoissa on 3.75 luokkaa perä, jolla mennään 1500r/min 80km/h ja se olisi varmasti sopivin 80 autoon.
satastakin sillä pääsee n.1800r/min. ajomääriin nähden sekään ei varmasti ole ongelma. meillä on nykyinen 100km/h auto mutta hyvin vähän sillä silti satasta ajetaan.
paras vaihtoehtohan olis 5-vaihteinen ZF, jossa vitonen on ylivaihde. silloin säilyis vaihteenvälit nykyisenä ja bonuksena suurin vaihde vaikuttais perän vaihdon verran. siinähän on 0.83 tms luokkaa se pitkä.
oli ex firmassa vanha B10M Volvo, johon vaihtoivat moottoritieajoon jonkun aavikkoperän. myötämäkeen ja myötätuuleen kulki 5km kinnaamisen jälkeen varmaan 150km/h mutta vastamäkeen ja vastatuuleen oli aivan kuollut. kiihtymisen mittaamiseen sopi parhaiten almanakka.
9-litraisissa oli heikoimmat versiot 230-heppaisia ja niilläpä ei 100km/h kannata vakavissaan suunnitella, riskeimmällä 310-heppaisella mennään kyllä jo sitten helposti tappinopeutta.
perä löytyis, mutku tarvisin sitä ehkäpä 10v vielä ite
Re: Scania perävälitys?
Minkä kokoiset renkaat siinä on? Voisiko laittaa isommat vetopyörät?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 194
- Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
- Truck: 9700 B12B
- Location: Koli
- Member id: 438
Re: Scania perävälitys?
Renkaiden muutos, entiset 295/80/22,5, isommat tuli 315.
Muutos noin 4% omassa autossa, kun sattui kohdalle sopivat isommat vetäviin.
Muutos noin 4% omassa autossa, kun sattui kohdalle sopivat isommat vetäviin.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin!
-
- Rattimajuri
- Viestit: 182
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Scania perävälitys?
Joo, tuota en ole sen paremmin tutkinut mikä laatikko auton alta löytyy. Tuohan on niinkin "tuore" kuin 2005, mahtaako siinä olla sitten jo tuo 5 lovinen?
Renkaita en viitsi vaihtaa, kun juuri tuli alle uudenveroiset 295/80 kokoiset. Ne kun jäi edellisestä autosta.
3.8 välitystä on kuulemma käytetty paljon jakeluautoissa ja kuorma-auto purkaamolla kaveri meinas, että se vois olla suht järkevä tuohon vielä niin että laatikkokin toimisi järkevästi.
Kaikista pieni tehoisin konehan tässä näytti paperin mukaan olevan, heti tuli mieleen saako tuohon vain ohjelmallisesti lisättyä tehoa, vai onko noissa jotain muutakin eroja isompi tehoisiin verraten? Eihän tuolla 100 ole tarve ajaa, mutta kun menisi sillain mukavasti esim. 85, ilman että tarvii kaasu pohjassa runnoa koko ajan.
No katsotaan nyt kun pääsee lauantaina tositoimiin ekalle reissulle, alkaa näkemään millaiseksi tuo osottautuu ihan käytännössä.
Renkaita en viitsi vaihtaa, kun juuri tuli alle uudenveroiset 295/80 kokoiset. Ne kun jäi edellisestä autosta.
3.8 välitystä on kuulemma käytetty paljon jakeluautoissa ja kuorma-auto purkaamolla kaveri meinas, että se vois olla suht järkevä tuohon vielä niin että laatikkokin toimisi järkevästi.
Kaikista pieni tehoisin konehan tässä näytti paperin mukaan olevan, heti tuli mieleen saako tuohon vain ohjelmallisesti lisättyä tehoa, vai onko noissa jotain muutakin eroja isompi tehoisiin verraten? Eihän tuolla 100 ole tarve ajaa, mutta kun menisi sillain mukavasti esim. 85, ilman että tarvii kaasu pohjassa runnoa koko ajan.
No katsotaan nyt kun pääsee lauantaina tositoimiin ekalle reissulle, alkaa näkemään millaiseksi tuo osottautuu ihan käytännössä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Scania perävälitys?
Kyl kai siitä jo pitäis pystyy ahtoja ja syöttöä vähä nostaa. Mulla ainaki noin samanikäisestä koppiautosta tehtiin vähä kivempi just niin. Saattaa olla Scan-Auto visiitti se. Dieselit tykkää avarasta pakoputkesta, mut ei ole vihjettä sen toteutukseen mulla…
Toisaalta, sehän taitaa olla käytännössä tyhjä (verrattuna alkuperäiseen), joten ei se taida mikään raketti olla niiku olemassaa. Mahtuuks sinne V8?
Toisaalta, sehän taitaa olla käytännössä tyhjä (verrattuna alkuperäiseen), joten ei se taida mikään raketti olla niiku olemassaa. Mahtuuks sinne V8?