Dodiin sillälailla

Kerro omasta projektistasi
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Jabajuu!

No nyt on kivaa koko rahalla. Saakohan tuon perkeleen lasikuituhökötyksen jollain kokonaisena pois. Tuskimpa..
🤔. Lisäherkkuna edellinen käyttäjä unohtanut nykästä giljotiinin narusta. Mitenköhän satakiloa jäistä paskaa lähtis helpoimmin ulos.TNT. No jospa sinne sitten vaikka vtn kynttilän laittais. Mut joo, työtä se vaan on. Ja kohta on plussakelit. Nou proplemo. 🙃

Mikko
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

20210321_175414.jpg
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja joope »

Tuo on pomminkestävää mallia :D laita reilusti ruutia :lol:
Sitä saa puukkosahailla, rälläköidä, pätkiä lekalla ja rautakangella ja kaikki tampit ja kiilat vasaroida sinne väleihin eikä se luovuta sittekään...
Yllättävän pieniin paloihin joutuu pilkkomaan että saa väänneltyä palat irti ja ulos!
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuna :shock:
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu täytyy myöntää että kova homma oli saada pilkottua tarpeeksi pieniksi palasiksi ja vielä irroteltua toi pois.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei sitä kokonaisena saa pois. Se moduuli on laitettu hallin lattialle ja bussi on rakennettu siihen ympärille. Rosvosaha ja kurakaareton rälläkkä....pala kerrallaan. Siitä tulee tolkuton kasa lasipurua - samaan tapaan kuin venehommissa. Sitä lasiasaa sitten rapsutella ihosta seuraavat viikot.

Ööö kysymys. Miksi se kaukalo pitää purkaa pois?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

🤔. Enpä oikein sille mitään virkaakaan siellä näe. Mietitään..
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Hei tsemppiä purkuun!!! Itse jo päässyt suurimmaks osaks siihen takasin rakentamisen onneen. Mulla onnex oli pönttö suht tyhjä, kun sen leikkelin pois. Pohja vielä jäi. Talvella en asiaa enempi ajatellut. Nyt plussa-keleillä yks päivä siinä yläpuolella hitsuuttelin ja ihmettelin ku jalat luistaa... haju on kyllä jo melki hävinnyt, mutta muuten ominaisuudet tuntui olevan tallella😂😂

Tää rakentaminen v.....a melki joka päivä, meinaan kuten sata kertaa sanottu kaikki on niin aikaa vievää. Silti niin hauskaa, kunhan pulssi tasaantuu👍
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Tere!

Juu, kiitosta vaan. Täällä kyllä on hajut vielä tallella. Seassa seisomista en kyllä oikein taida edes harkita. Uskon liukkauden ilman kokeiluakin. Noo, täytyy nykästä purkki paloiks ja pihalle. Loppuviimein, kun hieman asennoituu, niin eipä tuo sitten aivan paskarasti ole. 🤔 Tai ehkä juuri sellainen. Pikkuhiljaa kun väkertää, niin asioilla on taipumus ratketa lähes itsestään👍👊.

Mikko
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Oman vessan purkua odotellessa, "onneksi" siinä on tyhjennysventtiili tukevasti kiinni asennossa. Toivotaan siis että se on tyhjä :roll:

Jos vaan kehtaa pistää jonkun "motivaatiokuvan" purkuprosessista, osais vähän varautua (tai sais hyvän syyn lykätä asiaa toistaseksi)
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Metsärinne
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2021 17:07
Truck: Volvo 9700
Location: Ruukki

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Metsärinne »

Mikä eriste tulee seinäkoolauksen väliin ja eristätkö lattian?
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Terve!

Alustavasti ajattelin jos foamin ja höyrynsulun laittaisi. Miettinyt, miten näin syntyvä tuulettamaton tila eristeen ja ulkopellin välissä käyttäytyy. 🤔. Lattian osalta vielä täysin auki suunnitelma.

Mikko
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eikös XPS eriste ole höyrynsulku jo sinänsä, jolloin riittää kun teippaa saumat tarkoitukseen sopivalla teipillä? Onkos sulla/muillakin lattia tehty alunperin niin että palkkien päällä vaneri? Senhän voisi periaatteessa eristää alapuoleltakin palkkien välistä, jolloin korkeus ei ainakaan kärsi.

Itselle tuli asumaosan lattiaan 30mm XPS "uralevyä" vastaava rakenne, johon sain lämmitysputket näppärästi, helppo eikä tule kylmäsiltoja palkeista, mutta kuluttaa korkeutta..
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Toi ”foam” on vähän harhaanjohtava yleisnimi eristeille. Nyt en tiedä mikä kyseessä. Edullisimmat on eps eristeitä. Yleensä Suomessa maan alle. Voi käyttää kyllä👍 Sitten xps ja viimeisenä pir. Noi kaks viimestä ainakin on höytynsulkuominaisuuksiltaan teipattuna ok. Foamista en tiedä. Pir eristeet noista paras siinä suhteessa et ei ime pätkääkään kosteutta xps hyvänä kakkosena. Eps on styrox tyyppinen eli se perus foam. Nyt sitten arpoon mikä kyseessä. Autokäytössä kyllä menee mikä vaan.

Bussissa siis eps eristeet ja erillinen muovi sisäpuolella...
Metsärinne
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2021 17:07
Truck: Volvo 9700
Location: Ruukki

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Metsärinne »

Terve ja kiitos vastauksista. Ite suunnittelen eristämistä xps:llä suoraan vanerin päälle. Hieman mietityttää onko haittaa ku seinälevy jää paikalleen.

Eki
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

No johonkin raja pitää vetää. Itse purkanut kaiken ja tiivistellyt kaikkea mahdollista. Silti on asioita mitä ei voi autossa tehdä kuten olis täydellinen. Sata kertaa nopeampaa, kun isket siihen päälle vaan ja pääset joskus vielä nauttiin reissuista. Niin tekisin itsekin, jos tietäisin mikä savotta edessä kun kaiken repii auki... korjailee sitten jos tarvii...
Metsärinne
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2021 17:07
Truck: Volvo 9700
Location: Ruukki

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Metsärinne »

No näin me taidetaan tehdä. Puhuit paljon ja asiaa. Eihän tässä taloa olla tekemässä. Kesäkäyttöä varten nyt lähinnä suunniteltu.
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Simmottos ajatellut, että olis riittävä tuo eristys. Ei tässä kainalohiellä lämpenevää passiivitaloa olla tekemässä. Tarkoittaen, että hyväksyn pienet lämpövuodot tietyissä paikoissa. Laitetaan sitten vain lämmitykseen tehoa enemmän. Tehdään se, mikä on järkevää, perusteltua ja tehdään se kunnolla.
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

ehdottomasti paras vaihtoehto on ruiskueristys. Kyllä huolellisella työllä levykin menee. Näin itse ajattelin tehdä tähän asti. Nyt mietinnässä myös tee-se-itse ruiskusarja. Vois pahimmat kohdat sillä tehdä. Onkohan tietoa/kokemusta kellään korirungon palkkien sisälle urtsin ruiskuttamisesta. Okei estyy veden liikkuminen, mutta eipä se muutenkaan oo hallittua. Lattiaan meinaan tulee aika pirusti kylmäsiltoja jos rungon välit eristää ( ainakin omassa kun on laskenut ja tarkoitus aika ohkasella levylläkin selvitä. Eli runko paikoin aika tiuha.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos laittaa palkkien sisään uretaania, ei ainakaan koskaan tarvi korjata runkoa, se kun muuttuu erittäinhyvin palavaksi. Samasta syystä vierastan ruiskueristystä, miggi-liiman käyttö muuttuu jatkossa kielletyksi eristetyllä osalla ja sen lähellä. Jos on "irtoeristeet", ne voi ottaa ainakin periaatteessa pois lähistöltä. Jokainen saa itse päättää minkä painoarvon antaa tälle ominaisuudella.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Mikaeli kirjoitti: 25 Maalis 2021 06:24 Jos laittaa palkkien sisään uretaania, ei ainakaan koskaan tarvi korjata runkoa, se kun muuttuu erittäinhyvin palavaksi. Samasta syystä vierastan ruiskueristystä, miggi-liiman käyttö muuttuu jatkossa kielletyksi eristetyllä osalla ja sen lähellä. Jos on "irtoeristeet", ne voi ottaa ainakin periaatteessa pois lähistöltä. Jokainen saa itse päättää minkä painoarvon antaa tälle ominaisuudella.
Hyvä pointti. Muunneltavuuden kannalta (tai jos korirunko mustaa 😉). Carruksen kori toki rst ja sitä ei joka kaudeksi tarvii parsia kokoon.
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Semmotis hommia tänänpänä..
Liitetiedosto 20210326_120310.jpg ei ole enää saatavilla
Liitetiedosto 20210326_140750.jpg ei ole enää saatavilla
20210326_192654.jpg
Mikko Hietaoja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja »

Jaa niin juu..

Kaikkein paras varuste bussin rakenteluun...
20210326_094105.jpg
Ihan oma turvaopaste..

Arvelen, etten ole ainut joukossa, kellä on kanava hieman nirhaissut ohtamoa..

Mikko
WillerNomadLife
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
Location: On the road

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja WillerNomadLife »

Hyvältä näyttää kun näkee vähän valmistuvan👍
Onko siis 30mm tasasivuinen levy?
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja seepra »

Mainio tuo Sattuu - opaste =).

Ite tein melkein samanlaisen ratkaisun noiden kanavien kanssa, tosin otin pois nuo lyhyemmät luukut ja laitoin tilalle yhden pidemmän siten, että porasin ensin muualta irti kaksi noita hattuhyllyn kannakkeita, sitten paukutin ne tuohon hattuhyllyn alaetureunan alle vasaralla ja sitten hakkasin yläpään tuohon putken alle, kahdella poraruuvilla kiinni sopivaan kohtaan ja valmis. Luonnollisesti ne oli laitettava luukun saranapidikkeen "sisäpuolelle" jotta kanavan pystyi katkaisemaan sopivasti.

Tällä säätötoimenpiteellä sain kattokanavan "oikeanmittaiseksi" siten, että kuljettajan taakse jää yksi penkkirivi, nuo pitkät luukut ovat sattumoisin juuri oikean mittaiset. Tuo loisteputkien suojapelti keskellä ylhäällä ei ollut tietenkään oikeanmittainen, joten käytin sen irti, revin verhoilun takaa n. 5 cm leikkauskohtaa kauempaa irti, katkaisin laikkakoneella rännit ja sitten liimasin verhoilun takaisin tuohon päälle Scotchin "iäksi kiinni" -mattoteipillä. Näin keskitrimmi saatiin päättymään samaan kohtaan kuin nuo luukutkin. Seuraavaksi tulee eristetty seinä matkustamolle, siihen ajattelin laittaa oveksi tuon paskahuusin oven, joka on just sopivan kokoinen ja hyvänvärisellä verhoilullakin.
Liitteet
IMG_20210327_090032.jpg
IMG_20210327_090018.jpg
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Dodiin sillälailla

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Mikko Hietaoja kirjoitti: 26 Maalis 2021 21:43 Jaa niin juu..

Kaikkein paras varuste bussin rakenteluun...

20210326_094105.jpg

Ihan oma turvaopaste..

Arvelen, etten ole ainut joukossa, kellä on kanava hieman nirhaissut ohtamoa..

Mikko
:lol: Onpa tutun näköstä. Ite katkasin kattokanavat ja hattuhylly kans just tuosta. Ja rakennusvaiheessa joka kerta tuosta kävellessä tulin tyrmätyksi lattialle. Mietin jo että, miksi se kanava pitikin leikata suoraan poikki. Oisha sen pään voinu jättää viistoksikin. Mutta nyt kun reunoilla on sohvat ja kulku ohjautuu keskelle niin on ottanahkakin jo silittynyt.
Vastaa Viestiin