Kirjasto sisu
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kirjasto sisu
Blanco oikeenvärinen lätkä ja siihen tarra päälle? Tarrojahan saa vaik Biltsun veneosastolta niitten katkaisijoihin...
Re: Kirjasto sisu
Ne varmaan voisi käyttää ne vanhat kuluneetkin, eiköhän se loppujälki lähde jollain myrkyllä irti... mutta niitä bussikylttejä ei ole noissa venepuolen lapuissakaan. Tosin tuollainen ankkuri olisi kyllä tarpeellinan nappi.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kirjasto sisu
Ankkurinapista laulo Karjalainenki aikoinaan. Vissii kylähulluja...
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Make oli väsäilly vähä reikiä ikkunoille alkaa matkustajat näkemään pihalle
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Liitteet ei halua jostain syystä hypätä nyt ollenkaan
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Tänään alko sitten agregaatin tekeminen, vanha 13hp riks&rattoni pääsi uusiin tehtäviin. Täyttää vielä ostaa iso 24v laturi ja vähä putkeen niin hyvä tulee
Ajattelin että 24v generaattori on parempi ja halvempi kun siitä ei lopu tehot niinkuin 230 vehkeestä koska invertteri/invertterit hoitaa sähkön teon
Ajattelin että 24v generaattori on parempi ja halvempi kun siitä ei lopu tehot niinkuin 230 vehkeestä koska invertteri/invertterit hoitaa sähkön teon
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kirjasto sisu
Jokainen tietty tekee kuinka tahtoo ja tavallaan se itse värkkääminen on tämän homman suola.
Mutta kyllä minä vielä miettisin tuota aggregaattiasiaa.
Käytetyn ajan ja saadun säästön hyöty kun saattaa jäädä melko ohueksi.
Mennään ensinnä tuohon Briggs ja laturi yhdistelmään:
Iso laturi tarvitsee runsaasti jäähdytystä, tämä tarkoittaa sitä, että sen on pyörittävä riittävän isoilla kierroksilla.
Näppituntumalta sanoisin, että joku 5000-6000 kierrosta minuutissa vähintään.
Toisena laturin herättäminen lataamaan. edelleen näppituntumalla mennään, mutta veikkaisin yleisimmin vaihtovirtalaturin heräävän jossain 1000 kierroksen paikkeilla.
Siinä voi olla haastetta saada välityssuhde sellaiseksi, että laturissa on tarpeeksi kierroksia jäähdytystä varten ja toisaalta, että riks-rattoni jaksaa nostaa kierrokset ylös laturin herätessä.
Voi olla, että siihen saa rakennettua jonkinlaisen viivästyksen, ettei kaikki kuorma kytkeydy kerralla. En tiedä onnistuuko ja onko kuinka vaikea tehdä.
Oma lukunsa on sitten melu, Briggs ei ole mielestäni ihan hiljaisimmasta päästä, varsinkaan kun sitä täytyisi riivata aika isoilla kieroksilla.
Toisena vaihtoehtona äkkinäisellä googletuksella halvin 3kw aggregaatti 295€ ja ilmainen toimitus.
Hoitaa akkujen latauksen sitten hybridi-invertterillä. Kai nykymaailmassa "kaikki" ainakin varautuvat aurinkosähkön käyttöön, niin fiksuinta mielestäni laittaa tuollainen yhdistelmälaite missä on invertteri, akkulaturi ja paneelisäädin.
Kuten sanottu, valinta on hommassa vapaa, mutta kai näistä vähän siksikin täällä raportoidaan, että saataisiin muita näkökulmia ja joskus ihan toimivia vinkkejäkin
Mutta kyllä minä vielä miettisin tuota aggregaattiasiaa.
Käytetyn ajan ja saadun säästön hyöty kun saattaa jäädä melko ohueksi.
Mennään ensinnä tuohon Briggs ja laturi yhdistelmään:
Iso laturi tarvitsee runsaasti jäähdytystä, tämä tarkoittaa sitä, että sen on pyörittävä riittävän isoilla kierroksilla.
Näppituntumalta sanoisin, että joku 5000-6000 kierrosta minuutissa vähintään.
Toisena laturin herättäminen lataamaan. edelleen näppituntumalla mennään, mutta veikkaisin yleisimmin vaihtovirtalaturin heräävän jossain 1000 kierroksen paikkeilla.
Siinä voi olla haastetta saada välityssuhde sellaiseksi, että laturissa on tarpeeksi kierroksia jäähdytystä varten ja toisaalta, että riks-rattoni jaksaa nostaa kierrokset ylös laturin herätessä.
Voi olla, että siihen saa rakennettua jonkinlaisen viivästyksen, ettei kaikki kuorma kytkeydy kerralla. En tiedä onnistuuko ja onko kuinka vaikea tehdä.
Oma lukunsa on sitten melu, Briggs ei ole mielestäni ihan hiljaisimmasta päästä, varsinkaan kun sitä täytyisi riivata aika isoilla kieroksilla.
Toisena vaihtoehtona äkkinäisellä googletuksella halvin 3kw aggregaatti 295€ ja ilmainen toimitus.
Hoitaa akkujen latauksen sitten hybridi-invertterillä. Kai nykymaailmassa "kaikki" ainakin varautuvat aurinkosähkön käyttöön, niin fiksuinta mielestäni laittaa tuollainen yhdistelmälaite missä on invertteri, akkulaturi ja paneelisäädin.
Kuten sanottu, valinta on hommassa vapaa, mutta kai näistä vähän siksikin täällä raportoidaan, että saataisiin muita näkökulmia ja joskus ihan toimivia vinkkejäkin
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Kirjasto sisu
Harrastustahan tuollaisen rakentaminen tietysti on, mutta se etu tuossa 24 V "aggregaatissa" on että sieltä tulee kokoajan niin nättiä sähköä mitä vertti tarjoaa, ja samalla hetkelliset piikit voi olla sitä minkä vertti kestää, eli yleensä 2x nimellinen, toisin kuin agret jotka kärsivät yleensä sen 10% hetkellisen.
Se mikä laturin oikea kierrosluku on ruuppii tietysti siitä laturista, mutta kyllähän se vakiokierrosmoottorilla lähtökohtaisesti on kokoajan parempi kuin moottorin kyljessä. Tyhjäkäynnillä sen maksimivirran ottaminenhan on se kaikkein pahin vaihtoehto laturille.
Ääntä noista halpois aggreista lähtee kyllä niin paljon että sitä on turha ottaa miksikään eduksi. Mulla on ollut hieman ajatuksena myös jos tekisi tuollaisen 24V aggren, mutta juju olisi siinä että laittaisi vesijäähdytetyn moottorin jonka voisi äänieristää kunnolla.
Se mikä laturin oikea kierrosluku on ruuppii tietysti siitä laturista, mutta kyllähän se vakiokierrosmoottorilla lähtökohtaisesti on kokoajan parempi kuin moottorin kyljessä. Tyhjäkäynnillä sen maksimivirran ottaminenhan on se kaikkein pahin vaihtoehto laturille.
Ääntä noista halpois aggreista lähtee kyllä niin paljon että sitä on turha ottaa miksikään eduksi. Mulla on ollut hieman ajatuksena myös jos tekisi tuollaisen 24V aggren, mutta juju olisi siinä että laittaisi vesijäähdytetyn moottorin jonka voisi äänieristää kunnolla.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Sepä tässä on kun sillä pienellä Vertti agrilla ei tee mitään, jos hybridi Vertti vetäisee jo akkujen lataukseen koko kapasiteetin niin eipä siitä riitä enää kulutukseen mitään että agri kyykkää (edes kahvin keittimeen)
Sitten taas vastaavasti joku 3000w agri riittäisi mutta se on jo iso ja kallis
Joten tässäpä nähdään mitä tuosta tulee
Laitan infoa kun saan ensin laturin yksi 180a on tuossa ehkä tulossa, alkaa 13hp ehkä jo päpättämään, siinä oli 8000rpm maksimi kierrokset ja herää jo 1000rpm, eli aika passelit ei tarvii olla isot välitykset jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
Sitten taas vastaavasti joku 3000w agri riittäisi mutta se on jo iso ja kallis
Joten tässäpä nähdään mitä tuosta tulee
Laitan infoa kun saan ensin laturin yksi 180a on tuossa ehkä tulossa, alkaa 13hp ehkä jo päpättämään, siinä oli 8000rpm maksimi kierrokset ja herää jo 1000rpm, eli aika passelit ei tarvii olla isot välitykset jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kirjasto sisu
Mitä lie mahtaa riksin parhaan väännön kierrokset olla?Punanensisu kirjoitti: ↑02 Touko 2020 08:45 jos riks rattoni pyörii sen 3000rpm ja x2 niin 6000 kiertäs laturi
Veikkaisin, että kannattaa mitoitta niille nurkille.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kirjasto sisu
Röllin 2,8kw aggrekaatti ei riitä lataamiseen ja astiapesukoneen käyttöön samaan aikaan. APK on liian viisas ja pätkäisee, kun pulssilataus on huipuissaan. Parhaiten toimii kun syöttä suoraan akuille aggreen kytketyllä trukkilaturilla ja antaa inverttrin huolehtia muusta kuormasta.
Mökillä samaa vikaa Victron Easysolarin kanssa, mutta siihen voi PC:lla tai dippikytkimillä takoa järkeä ja rajoittaa latauksen pyyntiä.
Aluksi siellä oleva Timco 3000i-aggre karjui urku auki marraskuiseen aurinkosähkötupaan virtaa. Rajoitin pyynnin 1,5kW ja homma toimii paremmin.
Mökillä samaa vikaa Victron Easysolarin kanssa, mutta siihen voi PC:lla tai dippikytkimillä takoa järkeä ja rajoittaa latauksen pyyntiä.
Aluksi siellä oleva Timco 3000i-aggre karjui urku auki marraskuiseen aurinkosähkötupaan virtaa. Rajoitin pyynnin 1,5kW ja homma toimii paremmin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Jep Victronia saaapi ohjelmoitua että se ei hönkäse kaikkea akkuihin, ja kannattaakin nm. Muutaman mökki paketin asentaneena
Niin saa rajoitettua näitä Kiinan hybridi verttejäkin, uusimpia ihan puhelimen Bluetoothilla
Luulen että briksi vääntää ihan hyvin jo 3000 kiekalla
Niin saa rajoitettua näitä Kiinan hybridi verttejäkin, uusimpia ihan puhelimen Bluetoothilla
Luulen että briksi vääntää ihan hyvin jo 3000 kiekalla
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Piiri varastossa oli sopivia taperlockilla varustettuja kiilapyöriä rojektiin
- Liitteet
-
- IMG-20200429-WA0005-460x1000.jpeg (136.35 KiB) Katsottu 14524 kertaa
-
- Tuommoset lautaset sinne moottorin ja laturin väliin pitäs tulla
- Screenshot_20200503-125246-270x585.png (47.03 KiB) Katsottu 14524 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Tänään Make oli laittanut ikkunat kiinni, ei näy läpi sisälle ku kalvot laitettiin ennen asennusta
- Liitteet
-
- IMG-20200503-WA0005-600x800.jpg (151.7 KiB) Katsottu 14477 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Siitä se pitkä viikonloppu takana ja muutama tuherustunti
Vähä seinien oikomista(uretaanipatteja) ja kuskin sivuikkunan uusinta
Asentajakin uskaltautui kuvaan
Vähä seinien oikomista(uretaanipatteja) ja kuskin sivuikkunan uusinta
Asentajakin uskaltautui kuvaan
- Liitteet
-
- IMG_20200510_121541_148-600x800.jpg (94.04 KiB) Katsottu 14209 kertaa
-
- IMG-20200509-WA0011-800x368.jpeg (133.98 KiB) Katsottu 14209 kertaa
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Siitä se alakaa genis muodostumaan
- Liitteet
-
- IMG_20200519_171451_255-460x1000.jpg (112.28 KiB) Katsottu 13460 kertaa
-
- IMG_20200519_171443_895-460x1000.jpg (137.19 KiB) Katsottu 13460 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kirjasto sisu
Hieno genu. Muistelen vaan, että joku ropellipää väsäsi ruohonleikkurista vastaavanlaisen keksinnön mökkinsä off grid -systeemiin. Hän joutui laittamaan vauhtipyörän massaksi akselille - loppui koneesta vääntö, kun laturi heräsi tositoimiin. Massan kanssa jaksoi pitää momentin yllä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Pitäs tuossa isossa briksissä vääntö riittää
Noo lähipäivinä näkee kun saa koekäytettyä
Noo lähipäivinä näkee kun saa koekäytettyä
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kirjasto sisu
Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla.
Meteli ja savun määrä on hirveä.
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla.
Meteli ja savun määrä on hirveä.
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän.
Re: Kirjasto sisu
B-S vaatiiko tukilaakerin? jos hihnaveto , joissan moottorityypeissä rajoitus käyttötarkoituksen mukaan laippa/ hihna.
Tuossa pitäis kone teho riittää kaikkiin hyötysuhde häviöihin ( hihna%, laturin % ja teho on ilmoitettu moottorin max kierroksilla) ,, ”meneekö kaavalla ”, min 2x gener tuotto on tarvittava moottoriteho?
Tuossa pitäis kone teho riittää kaikkiin hyötysuhde häviöihin ( hihna%, laturin % ja teho on ilmoitettu moottorin max kierroksilla) ,, ”meneekö kaavalla ”, min 2x gener tuotto on tarvittava moottoriteho?
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Tuota mietin tinkaan juurikin että pyöriikö tämä nyt sitten miten päin normaaliin verrattuna. En saanut selvitettyä asiaa itselleni mutta nyt se tais selvitäJokelan linja kirjoitti: ↑19 Touko 2020 22:01 Mulla on samantyylinen tollainen itse tehty genu.
Moottorina 6,5 hp Yanmar diisseli ja laturin joku bosch 120A.
Ei jaksa oikein. Kyykkää jossain 75-80A kohdalla. jos akut pahasti vajaat, niin pitää vähän kikkailla.
Meteli ja savun määrä on hirveä.
Mutta ajaa asiansa silloin kun sitä tarvii.
Tuossa kannattaa huomioida, että laturi pyörii nyt tavallaan väärään suuntaan.
Ei vaikuta lataukseen, mutta hiilet voi kulua hassusti ja hihnapyörän mutteri tuppaa löystymään.
Ja sit jos se hihnapyörä irtoo, niin se matkustaa yllättävän kauas. Arvaa mistä tiedän.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Tuossahan on 13hp (jos kaikki vielä tallella) ja laturi lataa varmaan sen 120-160 täysillä ehken joku 4kw ottaa tehoa ehken
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Kirjasto sisu
Tarkoittaako tämä reversible että se toimii myös väärinpäin ?
- Liitteet
-
- IMG_20200520_064938_818~2-1000x460.jpg (111.14 KiB) Katsottu 13395 kertaa
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Kirjasto sisu
Saahan sen tietysti pyörimään kumminpäin vaan, laittaa silleen tälleesti.. Hienoin ASCII-grafiikka alla.
Eli siis moottori ja laturi eri puolella hihnaa. Ei tietty tule niin kompakti paketti kuin jos olisi samalla puolella.
Koodi: Valitse kaikki
Moottori ----|
|
|
|
|
|------- Laturi
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.