Aggregaatista asiaa

eagless
Ajoneuvos
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuli mieleen noista agrikaateista ja niiden äänekkyydestä.

Agrikaatillehan voisi tehdä oman kotelon rahtitilaan jonka seinät sisältä päin vuoraisi äänieristys villalla?

Pakoäänet varmaan saisi hyvinki pieneksi tekemällä tehokkkaamman villavaimentimen ja jos mahdollista niin poistoputki liittää lopuksi vaikka vielä auton vaimentimeen?

Imuilma putkella auton imuilmakotelosta?

Toki jäähdytys ilma agrikaatille pitäisi järjestää auton ulkopuolelta ettei lämpene liikaa.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu »

Matkahuolto toi tännekin Timcon viikolla, vielä en ole ehtinyt edes pakettia avata.
Painoa tuntuu olevan niin, että ei sitä hirveästi retuuttaa viitsi. Paikkaa pitää autossa miettiä, takana olisi tilaa mutta siellä on myös makuutilat joten ääni tulee ongelmaksi..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pakoäänet saa kyllä kuriin jollain tarvikepakoputkihässäkällä. Polkupyörän sisäkumista voi rakentaa vaimennuskerroksen pohjaan. Joku oli muistaakseni sellaisten tehnytkin.

Mökillä kone kävi terassilla, joka on samaa runkorakennetta kuin mökki. Tärinä kantautui sisälle, mutta käyntiääni ei häirinnyt. Siirsin koneen pois terasilta, niin runkoäänet katosivat.
Roads are for followers
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tämä on kyllä tosi hiljainen, kävisi vaikka tyynyksi jos olisi pehmeämpi.
Ei meinaan puhu mitään :|
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siellä on akun miinusnavan alla kaksi abicoa - molempien tulee olla kiinni...omassani ei meinannut toimia tuo sähkökäynnistys. Toisen abicon johto oli huonosti kiinni.
Roads are for followers
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 05 Tammi 2019 14:07 Siellä on akun miinusnavan alla kaksi abicoa - molempien tulee olla kiinni...omassani ei meinannut toimia tuo sähkökäynnistys. Toisen abicon johto oli huonosti kiinni.
Kiitos :D
Toinen liitin oli niin syvällä kumihupun sisällä, etten huomannut sitä lainkaan.
Nyt heräsi henkiin, tosin naruhommiksi meni. Ei riittänyt akussa potku käynnistämään.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Se akku kannattaa ladata jollain irtolaturilla täyteen. On päässyt hieman kiinanmatkalla tyhjenemään.
Roads are for followers
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 05 Tammi 2019 15:36 Se akku kannattaa ladata jollain irtolaturilla täyteen. On päässyt hieman kiinanmatkalla tyhjenemään.
Juu, pistinkin älylaturin töihin heti.
Scania BF86S Lahti 10 -78
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onko kukaan testaillut noita halpoja diesel agrikaatteja joissa nappikäynnistys?

Kattelin niin jotain 600€ alkaa saamaan jotain 3kw vehkeitä.

Ois hyvä ku ei tarvis bensaa tankkailla vaan dieseliä suoraa tankista tai polttoöljyä erillisestä säiliöstä joka vois ruokkia myös lämppäriä.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 723
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu »

eagless kirjoitti: 13 Helmi 2019 12:08 Onko kukaan testaillut noita halpoja diesel agrikaatteja joissa nappikäynnistys?

Kattelin niin jotain 600€ alkaa saamaan jotain 3kw vehkeitä.

Ois hyvä ku ei tarvis bensaa tankkailla vaan dieseliä suoraa tankista tai polttoöljyä erillisestä säiliöstä joka vois ruokkia myös lämppäriä.
Eiköhän ne ihan toimivia ole, vaan metelin määrä on varmasti paljon huimempi kuin halvoissa bensaversioissa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu mutta tuntus että äänieristyksen voi tehdä paremman ku ei dieselit lämpene siihenmalliin ku pensa vermeet.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on töissäni tuollainen 5k dieselaggre. Meteli on aivan kamala verrattuna bensakoneeseen. Pitää piilottaa todella kauas puskaan mikäli mielii esiintymislavan äänentoistosta kuulla yhtään mitään.

Syy dieselin valintaan oli polttoaineen paloturvallisuus. Joten tuo meteli on pienempi kiusa. Kuumana tuokin käy, kun ilmajäähdytteinen on.
Roads are for followers
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1924
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pitäisi löytää jostain vesijäähdytetty aggre, niin sen voisi koteloida niin syvälle ette meteli kuulu.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Uhraa jonkun 1,2 koneella olevan peltoauton - siinä se on valmiina peltisessä kotelossa ja pyörät alla.
Roads are for followers
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rosvolinna kirjoitti: 13 Helmi 2019 22:22 Uhraa jonkun 1,2 koneella olevan peltoauton - siinä se on valmiina peltisessä kotelossa ja pyörät alla.
Eli kulkurin takapaksitallissa olevaan Smarttiin piuhat kiinni ja jatkopakoputki, ei pörise kovaa. Kai sinne saisi isomman laturinkin lisättyä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ihan vakavissaan tuota joskus harkitsin eräälle vanhalle Nissan Sunnylle, mutta auto lähti kaverille käyttöautoksi - tuossa tallin edessä kaverini nakersi sen leimakuntoon viikossa ja ajoi sillä auringonlaskuun.

On tuossa yksi Pökötti, mutta siinä on liian hifi kone tuollaiseen projektiin. Pitäisi olla perinteinen kaasarikone ilman turhia sähköhärpäkkeitä. rautalangalla tehonsäätö samaan tapaan kuin kiinanaggreissa.
Roads are for followers
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1924
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Toisaalta käynnistysautomattiikka yms hilppeet on helpompia ruiskukoneisessa.. Tosin eipä tuo ruiskukoneinen auto nyt mitään rakettiteknologiaa ole, ainoa ylimääräinen kiemura modernimmasta moottorista tulee ajonestolaitteesta.

Tosin se pelkkä moottori ei vielä riitä, tarvitaan lisäksi se varsinainen generaattori. Jostain honkkarin affresta purettu 2,2kVA laite ei ole kovin järkevää pultata johonkin luokkaa 50kW polttiksen perään, vaan pitäisi jostain kehittää myös hieman järeämpi laite. Lisäksi se tarvitsee yksinkertaisimmillaankin systeemin joka toimisi niin että moottori pitäisi kierrokset jämptisti 3000rpm. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jumalaattoman kokoinen vertti ja todella kovia virtoja antava 24V generaattori.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4157
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tilattiin tuohon tämän talven projektiin Panda vesijäähdytteinen generaattori. Istutamme sen 9700 NG keulaan vararenkaan paikalle ja laitetaan sille ilmajousitus. Vesikiertoputket eristetään ja eristeen alle paketoidaan lattialämmitys putki, esilämmittämään nesteen että varmasti käynnistyy myös talvella.

Etulattian alle kahdesta syystä. Helppo avattavan keulanmaskin takaa huoltaa ja pohjan puuttuessa ei synny kumisevaa kaikupohjaa. Jospa tämä olisi hiljainen.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1142
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Lahti32 kirjoitti: 21 Helmi 2019 20:36 Tilattiin tuohon tämän talven projektiin Panda vesijäähdytteinen generaattori. Istutamme sen 9700 NG keulaan vararenkaan paikalle ja laitetaan sille ilmajousitus. Vesikiertoputket eristetään ja eristeen alle paketoidaan lattialämmitys putki, esilämmittämään nesteen että varmasti käynnistyy myös talvella.

Etulattian alle kahdesta syystä. Helppo avattavan keulanmaskin takaa huoltaa ja pohjan puuttuessa ei synny kumisevaa kaikupohjaa. Jospa tämä olisi hiljainen.

Tutkin vesijäähdytteisiä agrikaatteja, kohdalle osui venekäyttöön tehty malli ts pakokaasut oli vesijäähdytteiset ( merivesi
jäähdytti kaasut tais vaimentaakin ääntä) ei autokäyttöön soveltuva ja hintalappu veilopun (yli 13 t€)kiinnostuksen, mittojen mukaan se sopinut carrus 302 etulattian alle..

Panda ? mielenkiinnolla seuratataan asennuspaikan valintaa,ja jatkossa käyttökokemuksia..


http://youtu.be/5FKQbdpWlQc
tuo malli panda jäähdyttää pakokaasut vedellä, pakoputki on kumiletkua, ei sovellu autokäyttöön? Tarvii kertakäyttövettä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4157
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vanha ketju mutta kaksi asiaa niin jatketaan.

Panda ei lopulta mahtunutkaan etulattian alle joten laitettiin se sivuluukkuun. Jäähdytys omalla syylärillä. Aika hiljainen laite se on mutta ei se äänetönkään ole. Ostettiin toinenkin mutta kaksipyttyinen malli, ei ole vielä kokeiltu kuinka jaksaa saunan kiuasta lämmittää. Tosi kalliita laitteita, kymppitonnilla ei lähde. Ollaan kokeiltu useita malleja. Kiinalaisista häkkimalleista Hondaan, Dometiciin, WhisperGeniin ja Fisher Pandaan. Dometicin jättäisin kauppaan, todella kallis eikä missään kovin hyvä. Edelleen pätee hyvä neuvo että karavaani kaupasta ei kylähullu osta juuri mitään.

Toinen juttu. Mihin aggrekaattia tarvii? 17 vuotta kulkurilla oon reissannut enkä koskaan ole tarvinnut. Jos tarvisin, lataisin akkuja. Siihen hommataan yleensä verkkovirtaa tekevä aggre, jolla sitten käytetään 24V laturia joka lataa akkuja. Laturit on aika pieniä ja aggre saa papattaa aamusta iltaan että akut täyttyy.

Selailin Kiinan kauppoja ja silmiin sattui tällainen suoraan 24V malli. Ei sekään varmaan käynnisty kun sitä tarvitaan mutta jos edes silloin yhden kerran 17 vuodessa?

€ 585,87 60%OFF | 2000W power silent portable household car electric motor engine gas petrol gasoline digital inverter generator 2KW DC 24V 24 V
https://a.aliexpress.com/_dSJbJIt
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 769
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Huh, eipä ole tullut mieleen noita tuolta guuglailla. Tässä €279:llä 3kw diisselimalli, ja kehuu että on autostartti ja stoppi akkujännitteen mukaan..

https://www.aliexpress.com/item/4000096997474.html

Kuka rohkea kokeilee? :D Tuohon kun haarottaa auton tankista löpöt niin sehän on ikiliikkuja.

Edit: Öh, teknisissä tiedoissa lukee gasoline kuitenkin vaikka otsikossa diesel.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1924
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Monipolttoainemoottori katsos..

Taitaa olla vähän niin ja näin tuon sähköstartinkin kanssa. Ainakin kuvissa oleva kone näyttää kovasti olevan pelkällä narustartilla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4157
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jule kirjoitti: 21 Maalis 2020 18:45 Monipolttoainemoottori katsos..

Taitaa olla vähän niin ja näin tuon sähköstartinkin kanssa. Ainakin kuvissa oleva kone näyttää kovasti olevan pelkällä narustartilla.
Tilaukseen lähti. Katsotaan tekeekö mitään.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 605
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onko toi nyt dieselillä toimiva varmasti???
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3297
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"gasoline" ja tuo venttilinkoppa näyttää jotenkin 4-tahtisen bensakiinanihmeen yleismallilta. Noissa dieselmalleissa on puolipuristusvipu jossain näkyvällä paikalla. Jotain saa mitä tilaa :)
Roads are for followers
Vastaa Viestiin