Scania K113 kytkin?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja AriW »

:shock:
Kukahan osaisi/tietäisi tai arvaisi tuon K113:sen kytkimen työntötangon mittaa?Siis se servolta lähtevä. Noin suunnilleen.
Ja samaiseen ressiin,montakohan erilaista servoa näissä mahtanee olla. Eli voiko olla eri "iskunpituudella"?
Tai ylipäätään miksi ekalla polkasulla korahtaa,ja toisella ei. Ilmattu on,paljon.
Hämäryyttä tuo hommaan se,että auto toimi ihan ok n.100km. kunnes vaihtaminen rupesi vaikeutumaan.

Mä väitän että nykyinen "työntötanko" on liika lyhyt,tai servo väärä. Ihan tapissa tuntuis nimittäin pelaavan jotenkin.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Eiköös siinä tangossa ole säätöä?
Ainakin -91 L113 löytyy säätö ja mittakin siihen on ollut tarkasti muistissa, olisikohan ollut 270mm, mutta älä kysy mistä mihin😳
Oireet viittaa levyn takerteluun akselilla, auttaako, jos pidät kytkintä hetken pohjassa ennen vaihtamista?
Jos siis olet satavarma ilmattomuudesta...
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Laitappa apumies polkeen kytkintä ja mee itte kattoon kytkimelle mitä siellä tapahtuu. Se että eka polkasulla kuuluu korahus ja toisella ei niin, sehän viittaa siihen että kytkin on pohjassa jo ekan jälkeen.
Ilmauksesta voin kokemuksesta sanoa että polkimesta pumppaamalla ei onnistu vaikka vuorokauen ympäri sitä polkis. Jarrunestepumpulla työsylinterin ilmaruuvista kun painaa litran nestettä niin voi olla varma että ilmat on pois. Hommaan menee aikaa kymmenen minuuttia kaikkiaan.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Siis synkro korahtaa,eli pykälä ei asetu paikoilleen.

Ilmaus on kyllä totta,sitä on vielä kokeiltava. On varmaan kolme litraa tungettu jo.

Se kytkintappi on tosiaan kyllä säädettävä,joskin tässä ilmeisesti "yleismallin" päät laitettu ulkoisilla kierteillä olevaan tankoon. Kuvien ja järjen mukaan kierteet pitäisi olla niissä päissä. Luonnollisesti oik. ja vas. kätiset.

Nyt kun tangon säätää ihan maksimiin,se saattaa irroittaa just ja just.

Liikematkan kun tietäisi,olisi helppo arvella vikaa.
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Onnin auton varaosa servossa näyttäis iskun pituus olevan 70mm. Yhellä polkasulla pitäis tuon verran saaha liikettä aikaseksi. Jos servo näyttäis toimivan niin sittenhän pitäis vain varmistua että se liike välittyy vipujen ja haarukan kautta painelaakerille.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja AriW »

No ei ollu ku n.50-60mm.
Ilmasin noin 2 litraa läpi,putsasin ilmausnipan,puhalsin linjat auki ja kas. Se ilmaantui. Tosin oire on edelleen sama,mutta poljinsylinteriä rohkeesti vaan pidemmäks niin toimii ku uusi. Toistaiseksi,niin se toimi muutama päivä sittenkin.
Pitää nyt antaa olla ja kattoo kauanko kestää,luulisin että se ilma olisi ollut syypää. Nimittäin poljin on kovempi paineettomana kuin ennen.
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Ilma kyllä tekee mielenkiintoisia temppuja. Minun Kanikassa oli ilmaa kytkinlinjassa oikein reilusti. Kytkin irrotti ehkä viijennen pumppauksen jälkeen. Sitte tuli se kumma kohta. Kun polkimen päästi ylös niin servopa pitikin kytkintä auki vielä monta sekuntia. Luulen että se iso ilmatasku puristui kasaan ja poljin ylhäällä kesti hetken ennenkuin se sai painettua nestettä takas säiliöön niin paljo että servokin tajus polkimen olevan ylhäällä. Siihen asti siis kevennin piti kytkintä pohjassa. Kerkesin jo masentua moninaisista oireista mutta, ilmaus sillä jarrunestepumpulla poistikin kaikki viat kerralla. Ja taas mentiin suu messingillä pitkin Suomen maanteitä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joku tietäjä osasi aikonan kertoa että tangonnsäätö ei auta, koska servo palautuu aina jotenkin. Eli vaikka säätäs "kantamaan" niin ei vaikuttisi. Toisaalta jos servo ei yllä, niin pitäs säätyä lähemmäksi itsekseen. Ei menny tuo teoria mulla sillon jakeluun... Onko kaikki vaiheet samanlaisia, vai niiku ennen että ku yhen käyttää sisässä, ni kaikki menee samalla polkasulla? Se kytkimen letku ja poljinsylkkä on "uusi", eli ei pitäs niistä olla kii. Ja servo vaikuttaa olleen siellä jo ajat. Voisko se laiskistua? Toki se liike ei oo ikinänollu ton isompi ja siihen väljät mukaan...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania K113 kytkin?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Nythän se lakkas pelaamasta sit kuitenki. Seuraavaks servo vaihtoon.
Vastaa Viestiin