Manuaalinen tasonsäätö K113

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tuli mieleen semmoinen, saisiko millään manuaalisesti suhauteltua ilmapusseja ylös ja alas? Että saisi auton vaateriin parkissa. Ihan riittäisi "manuaalinen" malli ilman mitään automatiikkaa, olisi nappulat vaan millä saa painetta pussiin tai pussista pois.

Meillä on tuossa erillinen keulan laskunappi, ja toinen nappi mistä laskee koko auto. Ajokorkeutta ylemmäs ei saa millään. Mutta noilla kahdellakin kikkailemalla saa jo jotain aikaiseksi jos onnistuu ajamaan silleen ylämäkeen että pelkkää keulaa laskemalla saa vaateriin.

Mutta sivusuuntaankin olisi kiva säätää, varsinkin kun tuntuu että Osku aina jää rahdun kallelleen vasemmalle. Olen ajatellut että ehkä säädöissä kompensoitu sitä että maantie yleensä kalteva ojaa kohti?

Tuon maahan henkilöautoihin tarkoitettuja K-Sport ilmajousisarjoja. Noista saisi vaikka kokonaan uuden solenoidisarjan kaukosäätöineen, millä saisi pussien paineita naputeltua eestaas. Eli haaroittaisi alkuperäisen pussille menevän paineletkun myös uudelle venttilille. Auton järjestelmä tuskin häiriintyy jos parkissa ollessa pussien paineiden kanssa pelataan, kun päävirta kuitenkin offilla.

Vai olisiko kuitenkin helpompi hyödyntää auton omia solenoideja jollain? Kytkisi vaikka diodien läpi sähköt että voi antaa ulkoisia 24V pulsseja ilman että sähkö kulkeentuu auton ohjainlaitteelle päin.

Missä päin autoa tuo vakio ohjauspurtilo sijaitsee, löytyisikö sieltä solenoidien piuhat tai letkut ettei tarvisi vetää toiseen kertaan joka pyörälle erikseen?

Edit: Tarkemmin ajatellen, saattaisi riittää jos saisi etupyörien pusseja säädettyä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kuva

Tuossa vielä kuva hienosta paneelista minkä löysin varaston syövereistä. Siinä on 2-neulainen painemittari, ja ihan pneumaattiset vipukytkimet millä saa painetta sihautettua joko painesäiliöstä pussiin päin tai pussista ulos suoraan kytkimen taakse.. Kyllähän tuo nyt toimisi jos vetäisi etupusseilta letkut tähän, ja painesyöttö vaikka tuonne mun ylläpitokompuran säiliöön.

Sitten vielä semmoinen karvanaamarimallin "kupla" vesivaaka tuohon viereen ja avot! :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Höh, nyt kun asiaa oikein auton luona ihmettelin niin selvisi varmaan muille ihan itsestäänselvä asia että tuo auton oma tasonsäätö onkin näköjään ihan mekaaninen.. Kuvittelin että siellä olisi anturit ja nippu solenoideja millä ohjataan ylös ja alas, mutta letkut kiertää suoraan tuon mekaanisen tasonsäätöventtiilin kautta.

Kaiken lisäksi etuakselilla on tasonsäätöventtiili vain toisella puolella, eli kait nuo on sitten samassa ilmapiirissäkin? Eli ei kallistumaan saa millään, ja tuo ajokorkeudesta alaspäin laskuhan onnistuukin jo sillä kojelaudan niiausnappulalla. Ajokorkeudesta ylöspäin ei helposti saa mitenkään, kun ilmahan alkaa vuotaa tuon tasonsäätöventtiilin kautta pussista ulos..

Takana ehkä olisi mahkuja myös kallistuksen säätöön, siellä taitaa olla tasonsäätöventtiilit molemmin puolin? Sehän olisi jo jonkunmoinen jos saisi K-Sportin mööpelillä takapään vaateriin ja sitten niiausnappulasta keulan. Takapäässä vaan paljon hankalampi operoida ilman monttua..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja b12m »

Scanialla taitaa olla tuo kolmen tasoventtiilin tai nykyään -anturin systeemi käytössä jäykällä etuakselilla varustetuissa busseissa tänäkin päivänä. Edessä on vain yksi, vetävällä akselilla on vastaavat sekä vasemmalla että oikealla. Toisin sanoen auton sivukallistusta säädetään 2. akselin jousituksen toimesta.

Scaniaan on kyllä tuohonkin maailman aikaan saanut tilaamalla myös korin nostotoiminnon. Luulisi, että sellaisen voisi halutessaan retrofitata vanhaankin autoon, luultavasti ainakin tasoventtiilit pitää vaihtaa ja tehdä vähän sähkö- ja paineilmapuolen töitä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos haluaa sivusuunnassa kallistella pitää se toteuttaa jommallakummalla takasäkillä.

Se vakiosysteemi nostaa ja laskee sitä autoa jotenkin antamalla uuden tavoitekorkeuden, eli niiaus ei tapahdu niin että etupusseilta vaan ilmat pois, mulla se jää n. 5cm korkeammalle niiausasennossa kuin mitä se on kun on ilmat "luonnollista kautta" pihisseet järjestelmästä ulos ja auto makaa kumityynyjensä päällä.

Nyt kun asiaa pohdiskelen, on kyllä aika mysteeri miten se osaa tuon säätää, mä olen selvitellyt itselleni jotta on olemassa sähköisesti ohjattuja järjestelmiä, jossa korkeus luetaan potentiometrillä jota tietokone ohjaa, tai mekaanisia, jossa ilmaventtiiliä ohjataan suoraan tangolla, mutta onko tuolla sitten jotenkin ilmalla ohjattu se uusi tavoitekorkeus... Täytyy kyllä tutkia.

E: Jep siellä on ylimäärinen portti jolla saa ilmalla ohjattua tason.. selvitys jatkuu toimiiko tuo niin että sinne vaan ohjataan tietty paine joka tarkoittaa tiettyä korkeutta..

E2: Haldexin dokumentteja olen nyt kovasti selannut, ja itseäni kouluttanut.. Koskien siisä tätä mekaanisesti ohjattua ilmajousitusta. Mä en ole nyt 100varma että tämä systeemi toimii näin, mutta tällaisen käsityksen olen nyt saanut.

1. Normaali ajokorkeus. Tasonsäätöventtiilin porttiin 1 tulee ilmaa täydellä paineella. Venttiili antaa ilmasäkille lisää ilmaa porttiin 2 kunnes tavoite on saavutettu. Jos auto kevenee päästää tasonsäätöventtiili ilmaa mäelle portista 3.

E3: Tämä niiausta koskeva kohta ei pidä paikkaansa:
2. Niiaus. Jos porttiin 1 syöttävän ilman paine laskee, laskee myös säkin paine ja auto laskee. Eli siinä ei olisi takaiskuventtiiliä.

3. Korotus. Edellyttää tasonsäätöventtiiliä jossa on portti 4. Porttiin 4 syötetty ilma menee suoraan ilmasäkille portista 2 eikä sitä lasketa 3 ulos, mikäli paine on päällä. Jos paine portista 4 häviää, palautuu normaali ohjaus ja tasoventtiili laskee ylimääräisen ilman ulos portista 3.

Eli, JOS mä olen tuon systeemin nyt ymmärtänyt oikein sen etupään niiauksen voi toteuttaa laittamalla ennen tasonsäätöventtiiliä venttiilin jolla painetta rajoitetaan, normaali ajossa päästetään vaan täysi ilmanpaine läpi. Auton pitäisi pysyä asetetussa tasossa niin kauan kun paino pysyy samana.

Jos systeemi ei toimikaan noin, niin tuhra tulla multa vaatimaan korvauksia menetetystä vapaa-ajasta, tai turhaan hankituista roippeista.
Viimeksi muokannut Jule, 24 Kesä 2019 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Mulla on K113:ssa korinnosto. Se toimii niin että nostonappulalla vetää magneettiventtiili joka syöttää kaikkiin tasonsäätöventtiileihin paineen. Tasonsäädöt on mekaaniset mutta tuo ohjauspaine kuitenkin jotenki muuttaa tasonsäädön asetusta niin että kori nouseekin 70mm normi ajoasennosta ylemmäs.
Tämä on arvaus mutta, voisko niiaustoiminto olla samanlaisella tasonsäätöventtiilillä toteutettu. Silloin ajokorkeudessa olisi ohjauspaine päällä ja niiauksella pois. Erä tässäkin kahden korkeuden välillä sama 70mm.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kojelaudasta sai helposti irrotettua tuon kytkimen millä saa koko auton laskettua alas. Sehän on näköjään täysin pneumaattinen sekin, ainoat sähköjohdot menee minusta pelkästään merkkivalolle joka kertoo että tontissa ollaan..

Ja vastoin muistikuvaa, tuota vipstaakia kun kääntää niin auto laskeutuu vaikka päävirta olisi pois päältä. Eli melko suoraan pusseille tai tasonsäätöventtiileille tuo menee.

Kolme letkua tuohon menee jotka on teipinpaloilla merkitty V1, V2, V3. Voisi huvikseen koitella irroitella letkuja että mitä tapahtuu? :) Jos tuon mun säätövipstaakin vaikka saisi mäihällä siihen suoraan jotenkin. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Katoppa tasonsäätöventtiilistä montako letkua sinne tulee. Yks on tietysti syöttö, kaks menee säkeille ja jos siellä on vielä neljäskin niin se tulee kojelaudan niiauskytkimeltä.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Keulan niiaus on kyllä sähköinen, ja se on ihan portaaton. Niin kauan sihisee pussit tyhjäksi kun pitää nappia pohjassa, ja jää siihen korkeuteen kun päästää irti.

Ylöspäin pomppaa kyllä suoraan ajokorkeuteen vaikka lyhyesti painaa.

Tommoisen samanlaisen jos saisi taakse kahta puolta, olisi aika täydellinen..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Nyt kun oikein asiaan perehdyin, niin mähän löysin autosta sittenkin korinnostonappulankin. :D Oli sen verran kulahtanut nappi että ei erottanut merkintöjä. Eli siis autossa on ainakin nämä mahdolliset asennot:

1) normi ajokorkeus
2) korin nosto, ei kyllä nouse kuin muutaman sentin
3) korin lasku, ehkä tuon aiemmin mainitun 70mm laskee, keula ehkä enemmänkin?
4) keulan niiaus, portaaton säätö ajokorkeudesta ihan minimiin

Keulan niiaus tuntui toimivan vaikka ensin nostin korinnostolla auton ylös ja sitten siitä keulan niiaamalla maahan. :)

Mutta, ei tuota niiausta voi sittenkään käyttää parkissa vaaterointiin. Kun päävirrat katkaisee niin keula nousee takaisin ylös! Tietty jonkun aikaa eestaas remppaamalla saa paineet niin alas että ei enää jaksa nousta takaisin, mutta hölmöhän se niin on.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 21 Kesä 2019 21:01 Jos haluaa sivusuunnassa kallistella pitää se toteuttaa jommallakummalla takasäkillä

bussman:
Just noin edessä vain korkeussäätö ( yks tunnista) sama paine vas/oik ja takana vas/ oikealla tasotunnitajat korkeus/ ”sivusuunnan säätö” ( kallitavan auton oikaisu) ts paine voi ja yleensä onkin eri vas/ oikean puolen jousipusseissa.

Jule
Eli, JOS mä olen tuon systeemin nyt ymmärtänyt oikein sen etupään niiauksen voi toteuttaa laittamalla ennen tasonsäätöventtiiliä venttiilin jolla painetta rajoitetaan, normaali ajossa päästetään vaan täysi ilmanpaine läpi. Auton pitäisi pysyä asetetussa tasossa niin kauan kun paino pysyy samana.


bussman:
Vanhin niiaus oli toteutettu melko melko yksinkertaisesti( saattoi olla ns jälkiasennuskin) , oikean jousen putkessa kolmitieventiili, niiatessa ilmantulo suljetaan ja jousipussin paine puhalletaan ulos ( lisänä ohjattu releventt
/ pikapoisto) saattoi olla pieni jättöpaine tarkoituksella ( toteutettu virt rajoitin ventiilillä esim 0,5 bar joka estää jousi
pussin irtoamisen ylämännästä / nousun irti ala vastineesta, ong ainakin volvoissa ja hiukan nopeuttaa nousuakin, jos ”ilman erillistä ilman syöttöä” normaalitilaan palattaessa laskee vas puoli ilman siirtyessä oik pussiin , tasovent ohj ilma hitaasti) sähköisissä 4 sarjan scanioissa palautus/ nousu nopeaa eikä vas jousein ilmaa siiretä oikealle, on 4 sarjan scanioissa

Oli korin ” tilapäis nostoja ”( ehkä alas laskujakin ) toteutettu tasosäätimentunnistin varressa häirintä ilmasylinteri jolla muutettiin säädettyä mittaa, oletan jälkiasennettuja...


Nyky sähköiset ( tasosäätimet sähk potikoita ) kaikkiohj sähköistä jonkiasteinnen box ei taida can väyliä vielä olla
4 sarjan scanioissa = vm 96/97 alkaen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Huomasin että takapään säätöihinhän pääseekin melko kätevästi kuskin taukotilan huoltoluukkujen kautta. Yritin että jos saisi edes tuon kiinteän kallistuman korjattua vaateriin, mutta tuntuu ettei tuo säätötanko lähde ehjänä irti.. Tuostahan pitäisi nähdäkseni vähintään toinen pää saada irti kokonaan että pääsee pyörittämään, kun on sama jenka tangon molemmissa päissä. Henkilöautoissa vastaavissa säätötangoissa usein ollut vastakierre toisessa päässä niin keskeltä pyörittämällä pituus muuttuu..

Mittasin kyllä että tangot on melko lailla samanpituiset molemmin puolin, eli ehkä siinä on itse säätöventtiilissä joku ero miksi auto jää vinoon?

Puhelimitse sain tasonsäätöprojektiin idean että laittaisi veneen trimmitangot noihin säätötankojen väliin, niin saisi alkuperäistä tasonsäätöä huijattua lennossa. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Noniin, sehän lähtikin koko vipuvarsisysteemi helposti irti sieltä säätöventtiilin päästä, sitten sai yläpään pyöriteltyä irti varresta. Se oli jo minimipituuteen ruuvattu niin piti vähän lyhentää tankoa.

Nyt on Osku vaaterissa. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Jule »

Koska tämä aihe mua kiinnostaa, niin olen jatkanut tuon jousituksen tutkimista, tosin nyt olen ensisijaisesti keskittynyt oman autoni ihmettelemiseen (eli Carrus 501, B10M, 1994)

Normaaliajokorkeus ja korin nosto toimivat ilmeisesti siis jokseenkin noin kuten kuvittelinkin syöttämällä ilmaa sitä varten tasonsäätöventtiiliin lisättyyn porttiin, mutta niiaus/korin lasku ovat näköjään huomattavasti monimutkaisempia systeemejä.

Tuo Bussmanin mainitsema tasonsäätövarren manipulointi systeemi pienellä ilmasylinterillä on ilmeisesti ollut alkupään b10:ssä ihan vakio toteutus, ilmeisesti syynä se että valmista nostotoiminteella varustettau tasonsäätöventtiiliä ei silloin ollut olemassa.

Kun (mun autossa) korin nosto kytketään päälle siellä aktivoidaan yksi solenoidi (6003), joka ilmeisesti johtaa ilmanpaineen kaikkien tasonsäätöventtiilien korotus porttiin.

Kun korin lasku kytketään päälle se aktivoi sähkökaavion mukaan 5 solenoidia (6001, 6004A, -B, -C ja -E). Sähkökaavasta ei sen kummemmin pysty sanomaan minkä tyyppisiä nuo solenoidit ovat, sähköisesti ne ovat kaikki samanlaisia.

Niiaus toiminnossa on yhteensä 4 solenoidia, joista yksi on sama kuin korin laskussakin (6001) ja yksi aktivoidaan kun niiauksesta palautetaan normaali korkeus (6006). Lisäksi sähkökaaviossa on niiauksen kytkennässä 2 kpl induktiivista kytkintä, jotka löysin autostani etuakselin tasonsäätöventtiilin yhteydestä. Anturit ovat ysknikertaisia on-off kytkimiä jotka maadoittavat niin pitkään kun kori on ylä- ja alarajaarvon välissä.

Kun niiausnappia pidetään niiausasennossa kytkeytyy sähkö päälle kolmeen solenoidiin (6001 6005A ja 6005B), toinen induktiivinen anturi pysäyttää niiauksen kun ollaan pudottu riittävästi. Kun napista päästetään irti, tai anturi pysäyttää laskun, sähkö jää päälle 2 solenoidiin (6005B ja 6001) vain 6005A lakkaa toimimasta. Kun niiausnapin palautuspuolta näpäytetään lakkaavat päällä olleet solenoidit vapautuvat ja 1 solenoidi (6006) jää vetämään niin pitkäksi aikaa kunnes toinen induktiivisista antureista kesteyttää toiminnan. Tämän solkun tarkoitus jää hämäräksi.. kenties tarkoitus on nopeuttaa nousua?

Epäilen kovasti että 4kpl 6004 solenoidia ovat taka-akselilla, jokaisen pussin yhteydessä omansa (en ole taka-akselilla käynyt vielä kurkkimassa). Periaatteessa yksinkertainen 3-tie venttiili tasonsäädön jälkeen toimisi tuolla taka-akselille. En ole tullut mitanneeksi meneekö takapää korinlaskussa yhtä alas kuin silloin kun auto on seissyt pitkään.

Ihan kiva, mutta etupään laskuun jää vain yksi solenoidi (6001), eikä se voi sillä toimia. :( Kun kurkin sinne auton alle, panin merkille että tasonsäätöventtiililtä lähtee letku suoraan oikealle pussille, ja vasemmalle menee letku jossa ensin T haaralla solkku joka päästää suoraan ulos ja sen jälkeen ilmapussille menee solkun läpi. Sinänsä loogista jos suljetaan tasonsäätöventtiilille tuleva ilma, suljetaan vasemman säkin solenoidi ja sitten se t-haarassa oleva avataan, oikean säkin ilmanpaine tulee solkusta ulos tasonsaatoventtiilin läpi virraten. Kaikille niiauksessa olevan sähkökaavion kolmelle aktivoituvalle solenoidille on löytynyt selitys, mutta miten tuo korin lasku sitten toimii? Tuo malli edellyttäisi laskussakin käytettäväksi kahta solkkua.

Toinen mysteeri on se että miksi (mun auto) ei korin laskulla laske nokkaa täysin tonttiin, vaan jää n. 5cm jousien varaan. Tuolla on ne induktiiviset anturit joilla tuon voisi toteuttaa, mutta korin lasku toiminnossa ei ole yhteyttä noihin antureihin.

Täytyy huomenna hieman tarkastella vastaako mun auto tätä sähkökaaviota. Ei olisi kovin suuri muutos toteutta kytkentä jossa nuo induktiiviset anturit pysäyttävät laskun.

On varmasti sekavaa koittaa ymmärtää kirjaillisesti selostettuna tuollaisen härdellin toiminta, mutta mä puolustaudun sillä että sen toiminnan selvittäminen pelkän sähkökaavion perusteellakaan ei ole kovin helppoa, varsinkin kun mulla on pelkkä kaavio, ei osanumeroiden selitystä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Korin nosto vaikuttaa molempiin takapalkeisiin ja etupalkeeseen. Lasku ainoastaan etupäähän - näin minun autossani. Lasku ei päästä palkeita tyhjäksi - jää hieman joustovaraa, ettei lähde pysäkiltä pelkästään pohjaanlyöntikumejan varassa. Eli etukynnys laskee kanttarin tasolle ja takana ei muutosta.

Monimutkainen on tuo systeemi ja monta hapettunutta abikoa, vuotavia putkia ja juuttuneita sylintereitä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mielenkiintoista lukea näitä pohdiskeluita!

Scaniassa menee kaikille tasonsäätöventtiileille neljä letkua. En ole ihan satavarma mutta väittäisin että tuo ylimääräinen letku on oltava korinlaskun ohjauspaine, koska korinlasku toimii vaikka olisi päävirta pois.. Täysin "mekaaninen" se kojelaudan vipstaaki. Siitä kojelaudan hanasta kokeilin irroitella letkuja että mitä ne tekee. Kyllä siihen tulee vaan ohjauspaine ja yksi letku lähtee ilmeisesti tuonne tasonsäätöventtiileille suoraan. Kun tuohon ohjausletkuun tulee paine, auto laskee sen jotain 70mm. Kaikki kolme akselia. Takana toki onkin vain vetävillä pyörillä anturoinnit, mutta pussit toki telillä erikseen.

Mullahan on muuten teliakselillekin oma nappula millä saa sen pussit tyhjäksi.. Tarkoitus että saa painoa siirrettyä vetäville pyörille. Auton kääntämisen helpottamiseen tuota kuulemma ei saa käyttää, sillä herkästi nuljahtaa ne teliakselin pussit paikaltaan jos ovat tyhjänä kun teli pyrkii kääntymään.

Korinnosto on sähkökytkimen takana eli jotain solenoideja renkkaa. Sitä en tiedä miten tuo voi toimia kun ainakaan omaa letkua ei ole tasonsäätöventtiilissä tuolle. Etupää nousee selvästi enemmän, voi itse asiassa olla että takapää ei nouse lainkaan? Takanahan on kyllä niin pienet pussit että luulen että siellä ei kauheasti ole varaakaan nostella..

Niiauksen solenoidit näkyy etupyörän lähellä tasonsäätöventtiilin vieressä. Tuo ehkä toimii kuten Jule kuvaili? Olettaisin että siinä vaiheessa kun niiaus alkaa, suljetaan tasonsäätöventtiilille tuleva syöttöpaine kokonaan ja aletaan vuotamaan pussin ilmaa ulos niin kauan kun nappi on pohjassa. Kun napista irrotetaan, vuoto loppuu mutta syöttöpaine jää edelleen suljetuksi niin keula ei lähde nousemaan. Sitten vasta kun painetaan nappia ylöspäin, syöttöpaine pääsee taas perille asti.

Tilailin ebaystä tämmöisiä muutaman:
https://www.ebay.com/itm/Pneumatic-Air- ... 3396378336

Ei ainakaan iso taloudellinen tappio ole kokeiluihin. :) nuo fittingit voisi kyllä vaihtaa tukevampiin ainakin jos auton alle tekee asennukset, ihan turhia tommoiset pikaliittimet.

Mietin että noilla voisi tehdä tämmöisen kytkennän:

Koodi: Valitse kaikki

     tasonsäätimeltä tuleva paine ------> venttiili1 ---+---> pussi 
                                                        |
                                                        |
                                                    venttiili2
Hiton hieno kaavio! :D

Mutta siis, ensin tällätään venttiili1 kiinni, niin voi venttiili2:lla suhisuttaa painetta pussista pois jolloin se nurkka laskee. Jos tarvii takaisin ylöspäin niin venttiili1 takaisin auki.

Venttiili1 ohjaukseen voisi lisätä vaikka diodeilla kytkennän että kun päävirta on päällä niin venttiili1 on pakotettu auki, näin tasonsäätö ajon aikana toimisi normaalisti.

Tuostahan olisi sitten ilmeinen kehitysversio joku esim Arduino-kytkentä mikä G-anturilla mittaa mihin suuntaan ollaan kenollaan ja automaattisesti korjaa.. :) Sehän toimisi hienosti että "jos" vaikka yksi pussi vuotaa niin ensin suhauteltaisiin sitä nurkkaa ylöspäin niin kauan kun painetta riittää, ja sitten kun paineet hiipuneet lähtisi muut kulmat suhahtelemaan alaspäin samaan tahtiin niin että auto pysyy vaaterissa niin pitkään kunnes joku nurkka pohjaa..

Tässä olisi semmoinen "ominaisuus" mukana että nostava paine tulee tasonsäätöventtiilin kautta, niin autoa ei pystyisi nostamaan ajokorkeutta ylemmäs. Mutta eipähän ainakaan lipsahda liikaa painetta pussiin vaikka miten jumittaisi solenoidi auki tms?

Etupään osalta olisi mahdollista käyttää tuota niiaustoimintoa, jos sen saa modattua jotenkin että toimii ilman päävirtaa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 24 Kesä 2019 23:24 Mullahan on muuten teliakselillekin oma nappula millä saa sen pussit tyhjäksi.. Tarkoitus että saa painoa siirrettyä vetäville pyörille. Auton kääntämisen helpottamiseen tuota kuulemma ei saa käyttää, sillä herkästi nuljahtaa ne teliakselin pussit paikaltaan jos ovat tyhjänä kun teli pyrkii kääntymään.
Ei sen ilmasäkin varaan voi olla varatuna muuta kuin telin pystysuuntainen siirtymä, ei tuollainen palje sivusuunnassa voi tukea millään tavalla akselia.

Se että pussi nuljahtaa pois paikaltaan kun sieltä lähtee ilmat eikä akseli ole pohjaanlyöntikumia vasten on kyllä ihan todellinen uhka, jonka takia olen ollut käsityksessä että nuo telikeventimet jättävät väkisin sinne ilmasäkkiin jonkinlaisen paineen.
Zuikkis kirjoitti: 24 Kesä 2019 23:24 Tuostahan olisi sitten ilmeinen kehitysversio joku esim Arduino-kytkentä mikä G-anturilla mittaa mihin suuntaan ollaan kenollaan ja automaattisesti korjaa.. :) Sehän toimisi hienosti että "jos" vaikka yksi pussi vuotaa niin ensin suhauteltaisiin sitä nurkkaa ylöspäin niin kauan kun painetta riittää, ja sitten kun paineet hiipuneet lähtisi muut kulmat suhahtelemaan alaspäin samaan tahtiin niin että auto pysyy vaaterissa niin pitkään kunnes joku nurkka pohjaa..

Tässä olisi semmoinen "ominaisuus" mukana että nostava paine tulee tasonsäätöventtiilin kautta, niin autoa ei pystyisi nostamaan ajokorkeutta ylemmäs. Mutta eipähän ainakaan lipsahda liikaa painetta pussiin vaikka miten jumittaisi solenoidi auki tms?

Etupään osalta olisi mahdollista käyttää tuota niiaustoimintoa, jos sen saa modattua jotenkin että toimii ilman päävirtaa..
Kyllähän osia alustankin sähköistä pystyy siirtämään syötön uutta kautta. Yksinkertaisin toteutus on ottaa sulake irti ja syöttää abikolla sähkö sulakeliittimeen sinne kuorman puolelle.

Mulla on tarkoitus rakentaa järjestelmä jolla auton saa pudotettu täysin tontiin. Eli perus suoruus yksinkertaisella pyörän alle asetettavalla puupalikalla, ja sitten alusta kumityynyn varaan. En pidä siitä keinuvasta fiiliksestä joka sisällä liikkuessa on kun auto on jousituksen varassa.

Rosvolinna kirjoitti: 24 Kesä 2019 22:29 Korin nosto vaikuttaa molempiin takapalkeisiin ja etupalkeeseen. Lasku ainoastaan etupäähän - näin minun autossani. Lasku ei päästä palkeita tyhjäksi - jää hieman joustovaraa, ettei lähde pysäkiltä pelkästään pohjaanlyöntikumejan varassa. Eli etukynnys laskee kanttarin tasolle ja takana ei muutosta.
Kun olen tätä koittanut itselleni selvittää on tullut vastaan noita voldemortin kaavioita vanhemmista b10M:stä, josta voi tulkita että ilmajousitukseen on tullut ekana korin nosto, sitten niiaus, ja korin lasku toiminto viimeisenä.
Zuikkis kirjoitti: 24 Kesä 2019 23:24 Scaniassa menee kaikille tasonsäätöventtiileille neljä letkua. En ole ihan satavarma mutta väittäisin että tuo ylimääräinen letku on oltava korinlaskun ohjauspaine, koska korinlasku toimii vaikka olisi päävirta pois.. Täysin "mekaaninen" se kojelaudan vipstaaki. Siitä kojelaudan hanasta kokeilin irroitella letkuja että mitä ne tekee. Kyllä siihen tulee vaan ohjauspaine ja yksi letku lähtee ilmeisesti tuonne tasonsäätöventtiileille suoraan. Kun tuohon ohjausletkuun tulee paine, auto laskee sen jotain 70mm.
Niin, enpä tullut ajatelleeksi että voihan se tasonsäätöventtiili toimia myös niin päin että siinä on nimenomaan se korin nosto toteutettu sillä omalla letkusyötöllään, noissa wabcon ja haldexin manuaaleissa kytkentä oli aina niinpäin että se oli nosto jota sillä ohjattiin.

Kuulemma jotkut liikennöitsijät halusivat virrat pois päältä toimivan korinlaskun matalan hallin takia. Siihen tuo mekaaninen laskuvipu sopisi hyvin.


Sähkökaaviossa.. Tai siis B10M 4/93 päivätyssä Tasonsäätö ja niiaus sähkökaaviossa ja Carruksen 3_39111/18b kaavion tiedot yhdistämällä saan pääteltyä että solenoidi 6001 aktivoidaan nimenomaan laskussa (tuo 6001 oli se ainoa solkku joka löytyy seikä niiaus ja korin nosto/lasku kaaviosta), jonka lisäksi ihan kuljettajan ohjeen mukaan tuo niiaus toimii juuri niin että nokka putoaa niin kauan kun "vaarinappia" pitää pohjassa, ja palautuu normi ajoasentoon yhdellä painalluksella.
Nyt täytyy sitten hetki miettiä voisiko nostoon liittyvän solenoidin aktivointi olla tarpeen niiauksessa... En kyllä keksi.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 25 Kesä 2019 13:45 Kyllähän osia alustankin sähköistä pystyy siirtämään syötön uutta kautta. Yksinkertaisin toteutus on ottaa sulake irti ja syöttää abikolla sähkö sulakeliittimeen sinne kuorman puolelle.

Mulla on tarkoitus rakentaa järjestelmä jolla auton saa pudotettu täysin tontiin. Eli perus suoruus yksinkertaisella pyörän alle asetettavalla puupalikalla, ja sitten alusta kumityynyn varaan. En pidä siitä keinuvasta fiiliksestä joka sisällä liikkuessa on kun auto on jousituksen varassa.
Joo noita hyppyytyksiä mulla siellä onkin kyllä. :) Ihan jo sisävalot muutettu hupiakun taakse tuolla tyylillä. Löytää vaan oikean sulakkeen. Ja vähän mittailtava mitä tuo kytkentä vie sähköä, kun mitä ilmeisimmin se toimi niinpäin että solenoideissa on oltava sähkö päällä että auto ei nousisi ylös? Kyllähän jotain satoja milliampeereja taitaa viedä nuo venttiilit, vähän turhaa kuormaa hupiakulle.

Hmm. "Koko auto tonttiin" pitäisi onnistua jos saisi jostain katkaistua sen paineletkun mikä pusseille menee. En tiedä onko se yhteinen letku vai miten on? Mutta kuitenkin.. Ensin korinlasku päälle että auto laskeutuu alemmas kuin mihin tasonsäätöventtiilit haluaisi säätää. Sitten tuo syöttöpaine poikki ja vuotamaan ulos, ja korinlasku pois. Tasonsäätöventtiilit pyrkii säätämään autoa ylöspäin, jolloin ne syöttöpäineen sijasta päästäkin tuon 0bar pusseille.. Tasonsäätöventtiili aukeaa vaan sitä auemmas mitä alemmas auto valuu, eli varmasti suhisee pussit tyhjäksi. Ei siinä minusta mitään takaiskuja ole etteikö ilma vuotaisi vastakarvaan tasonsäätöventtiilin kautta ulos?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Manuaalinen tasonsäätö K113

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 25 Kesä 2019 14:23 Hmm. "Koko auto tonttiin" pitäisi onnistua jos saisi jostain katkaistua sen paineletkun mikä pusseille menee. En tiedä onko se yhteinen letku vai miten on? Mutta kuitenkin.. Ensin korinlasku päälle että auto laskeutuu alemmas kuin mihin tasonsäätöventtiilit haluaisi säätää. Sitten tuo syöttöpaine poikki ja vuotamaan ulos, ja korinlasku pois. Tasonsäätöventtiilit pyrkii säätämään autoa ylöspäin, jolloin ne syöttöpäineen sijasta päästäkin tuon 0bar pusseille.. Tasonsäätöventtiili aukeaa vaan sitä auemmas mitä alemmas auto valuu, eli varmasti suhisee pussit tyhjäksi. Ei siinä minusta mitään takaiskuja ole etteikö ilma vuotaisi vastakarvaan tasonsäätöventtiilin kautta ulos?
Noniin... siinähän se yksinkertainen ratkaisu on.

Mä olen kyllä jo aivoitellut sen että laitan vaan kolmitieventtiilit ennen tasonsäädintä, mutta olen murehtinut miten saan auton täysin alas. En mä tullut ajatelleeksi että sen voi sysätä alkuun ihan vakiolla laskulla, ja antaa sen tasonsäätimen viimeistellä...

Täytyy nyt tarkistella miten tuo on toteutettu, tuurillahan hommaan riittää yksi ainoa 3tie venttiili.
Vastaa Viestiin