Leemun Lahtikko
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Leemun Lahtikko
Maalia kuitenkin ettei ollut teippiä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Laminaatit käveli vastaan pikemmin kuin ehti sanoa "missä se viis vuotta vanha tasoitepurkki on"
Peräseinän sain melkein valmiiksi eilen.
Jos ei ole eläessään laittanut laminaattia, niin välttämättä ei kannata aloittaa bussin peräseinästä jonka on itse eristänyt ja levyttänyt tuhannen kieroksi
Peräseinän sain melkein valmiiksi eilen.
Jos ei ole eläessään laittanut laminaattia, niin välttämättä ei kannata aloittaa bussin peräseinästä jonka on itse eristänyt ja levyttänyt tuhannen kieroksi
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Noita kieltoja on yleensä alueilla jossa on ne uudemmat CEE rasiat. Perinteisen sukoröpselin kautta jakavat ei oikein voi vaatia tuota adapterikieltoa.Geekuality kirjoitti: ↑25 Huhti 2019 08:08 Kaikkialla noita ei kuitenkaan voi käyttää. Esimerkiksi Rastila Helsingissä ilmoittaa suoraan ettei sovittimia (eikä käsittääkseni jatkoja) saa käyttää.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Simmosta harrastelua lauantaipäivän ratoksi.
Vähän tars vielä siivoilla ja listottaa.
Vähän tars vielä siivoilla ja listottaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Listathan laitetaan vasta just ennen ku katiska lähtee paaliin!
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Vähän niinkuin ok-talon kanssa.
Viimisenä iltana ennen näyttöä hirvee touhu
Pannaan vähän edustavampikin kuva, siivosin romut pois ja näytin hiukan imuria.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Leemun Lahtikko
Kyllä se pätee ihan mihin tahansa kämppään, ei pelkästään uusiin OK-taloihin.
Nimim. meillä vietetään ennen muuttoa aloitetun "pienen pintaremontin" 10-vuotispäivää syksyllä ja valtaosa kämpästä on edelleen ilman listoja (ja paikoin lattianpäällysteitäkin).
Mut joo, bussi näyttää hyvältä. Iso peukku.
Nimim. meillä vietetään ennen muuttoa aloitetun "pienen pintaremontin" 10-vuotispäivää syksyllä ja valtaosa kämpästä on edelleen ilman listoja (ja paikoin lattianpäällysteitäkin).
Mut joo, bussi näyttää hyvältä. Iso peukku.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Elvytin pakoputkea viimeistä kertaa.
Etupätkä on rakeneltu sekalaisita pätkistä ja näyttää parsitun ainakin sata kertaa jo aiemmin.
Vaimentimeen hitsasin puoli neliötä peltiä.
Purkillinen meni pakoputkikittiä etupätkään ja se vuotaa hiukan vieläkin.
Kuvia en ottanut. En ole edes huono hitsari vaan vielä surkeampi Lisäksi kone on täysp*ska museoikäinen valovirtalaite ja suojakaasu loppui kesken projektin
Jospa sen nyt saisi tämän kesän kestämään, tehdään talvella sitten vallan uusi. Vaimentimelta taaksepäin putki onkin rosteria, joten se ei vaadi toimia.
Erotusrele on paikallaan, ohjausjohdot puuttuvat vielä. Ajattelin pääseväni helpoimmalla vetämällä 3x1,5 kumikaapelin kuskinpukin viereen. Siitä on helppo sitten laittaa maadoitus katkaisijan kautta, merkkivalo ja starttinapilta erotusjohto.
Vapuksi suunniteltu ensireissu ei toteunut erinäisistä syistä, tosin ei ollut autokaan valmis
Seuraava deadline on 18.5, katsotaan kuinka käy.
Etupätkä on rakeneltu sekalaisita pätkistä ja näyttää parsitun ainakin sata kertaa jo aiemmin.
Vaimentimeen hitsasin puoli neliötä peltiä.
Purkillinen meni pakoputkikittiä etupätkään ja se vuotaa hiukan vieläkin.
Kuvia en ottanut. En ole edes huono hitsari vaan vielä surkeampi Lisäksi kone on täysp*ska museoikäinen valovirtalaite ja suojakaasu loppui kesken projektin
Jospa sen nyt saisi tämän kesän kestämään, tehdään talvella sitten vallan uusi. Vaimentimelta taaksepäin putki onkin rosteria, joten se ei vaadi toimia.
Erotusrele on paikallaan, ohjausjohdot puuttuvat vielä. Ajattelin pääseväni helpoimmalla vetämällä 3x1,5 kumikaapelin kuskinpukin viereen. Siitä on helppo sitten laittaa maadoitus katkaisijan kautta, merkkivalo ja starttinapilta erotusjohto.
Vapuksi suunniteltu ensireissu ei toteunut erinäisistä syistä, tosin ei ollut autokaan valmis
Seuraava deadline on 18.5, katsotaan kuinka käy.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Leemun Lahtikko
Ei onnistu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Leemun Lahtikko
Onnistuu!
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sähköihin ajatuksia?
Autossa on muutamia laitteita jotka toimivat 12V jännitteellä.
Lähinnä muutama keittiön valo ja vesipumppu.
Radiolle ja tupakansytkärille on 10A jännitteenalennin.
Kumpikohan nyt olisi viisaampi, ryöstää tuo jännitteenalennin tähän käyttöön vai laittaa pieni akku ja sille esim. C-tekki omaksi laturiksi?
Autossa on muutamia laitteita jotka toimivat 12V jännitteellä.
Lähinnä muutama keittiön valo ja vesipumppu.
Radiolle ja tupakansytkärille on 10A jännitteenalennin.
Kumpikohan nyt olisi viisaampi, ryöstää tuo jännitteenalennin tähän käyttöön vai laittaa pieni akku ja sille esim. C-tekki omaksi laturiksi?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Motonetista tai Aliexpressistä tai jostain jännitteenalentimet just siihen mihin tarvii, eikä mitään ryöstöjä. Ryöstely on rumaa. Sitäpaitsi ethän sää saa tupakkia syttymään jos sää viät sytkäriltä sähköt!
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Leemun Lahtikko
Itse olen päätynyt jännitteenalentimen/-tasaajan käyttöön, hupiakkuja on lopullisessa kokoonpanossa jo 6 kpl joten en viitsi rakentaa vielä rinnalle itsenäistä 12V-systeemiä.
Näillä on näköjään nykyisellään osassa tuotteita todella suolaiset toimituskulut (eli tuote saatu "halvemmaksi" siirtämällä noin puolet hinnasta toimituskuluksi), mutta esim. uusien etuvalojen ledeille hankin jonkin tämäntyylisistä kunnollisella jäähdytysrivalla varustetuista malleista (sisäkäyttöön sitten halvempia tavallisia muovikuorisia):
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 47456.html
Näillä on näköjään nykyisellään osassa tuotteita todella suolaiset toimituskulut (eli tuote saatu "halvemmaksi" siirtämällä noin puolet hinnasta toimituskuluksi), mutta esim. uusien etuvalojen ledeille hankin jonkin tämäntyylisistä kunnollisella jäähdytysrivalla varustetuista malleista (sisäkäyttöön sitten halvempia tavallisia muovikuorisia):
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 47456.html
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ilman tupakkia ny saattaa pärjätä, kun en oo kohta viiteentoista vuoteen kerinny poltteleen
Houkuttelisi käyttää tuota olemassaolevaa värkkiä, kun kyllä se nyt varmaan jaksaa ruokkia vesipumpun ja radion kumpaisenkin.
Valot varmaan päivittelen ledeiksi melko pian ja samalla ajattelin muuttaa nuo keittiön valot 24V puolelle.
Houkuttelisi käyttää tuota olemassaolevaa värkkiä, kun kyllä se nyt varmaan jaksaa ruokkia vesipumpun ja radion kumpaisenkin.
Valot varmaan päivittelen ledeiksi melko pian ja samalla ajattelin muuttaa nuo keittiön valot 24V puolelle.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Kaverin projektiin hankin just tänään Motokaipasta jännitteenalentimen. 15A ja 35€. Paimelasta ois saanu halavemmalla...
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Penkin jalkaa aloin illalla hitsailemaan.
Pyöränkotelon etu- ja takapuolelta löytyi lattian alta rautapalkki johon aion jalan kiinnittää, etupäähän porasin jo reiät ja vääntelin M10 jengat.
Takapää teettää työtä hieman enemmän, kun sieltä on lattia eristetty ja päällä on lämmityspuhallin.
Hitsauksen osalta homma tyssäsi liki alkuunsa, kun v*ttuileva langansyöttö sai suuttimen palamaan tuhannen tukkoon
Kiittelin mielessäni aikanaan, kun autosta löytyi kaavio lattialämmitysputkien sijainnista. Tuumailin, että ei tarvitse murehtia putkeen osumista jos kiinnitää lattiaan jotakin.
Turhapa sitä on murehtia, joku on asian jo hoitanut. pöydän jalan alta löytyi selkeästi pakkasnestettä
Pyöränkotelon etu- ja takapuolelta löytyi lattian alta rautapalkki johon aion jalan kiinnittää, etupäähän porasin jo reiät ja vääntelin M10 jengat.
Takapää teettää työtä hieman enemmän, kun sieltä on lattia eristetty ja päällä on lämmityspuhallin.
Hitsauksen osalta homma tyssäsi liki alkuunsa, kun v*ttuileva langansyöttö sai suuttimen palamaan tuhannen tukkoon
Kiittelin mielessäni aikanaan, kun autosta löytyi kaavio lattialämmitysputkien sijainnista. Tuumailin, että ei tarvitse murehtia putkeen osumista jos kiinnitää lattiaan jotakin.
Turhapa sitä on murehtia, joku on asian jo hoitanut. pöydän jalan alta löytyi selkeästi pakkasnestettä
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Penkin jalka tuli valmiiksi, tai ei se tullut, tehdä täytyi
Jakkara on kotoisin ambulanssista ja sisältää näppärän kääntöjalan.
Kääntyy näppärästi pöydän puoleen.
Jalka on M10 pulteilla kiinni päistä lattianaluspalkeissa ja sivusta korin kylkipalkissa.
Likan punkkakin valmistui puusepän toimesta.
Kaikkea ei kerkiä, eikä aina kannatakkaan tehdä itse.
Jakkara on kotoisin ambulanssista ja sisältää näppärän kääntöjalan.
Kääntyy näppärästi pöydän puoleen.
Jalka on M10 pulteilla kiinni päistä lattianaluspalkeissa ja sivusta korin kylkipalkissa.
Likan punkkakin valmistui puusepän toimesta.
Kaikkea ei kerkiä, eikä aina kannatakkaan tehdä itse.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
S******n p*******n v***n jarrupoljinventtiili työllistää kovin
On semmonen keksintö kyllä irrottaa, että morjens.
Kolmen tunnin nysväyksellä sain putket irti.
Vielä pitäisi saada molemmista päistä haaroitukset ja kyljestä sähkökytkin irti, että se mahtuu nousemaan reiän läpi ylös.
Ei hyvältä näytä, ei ole edes tietoa vielä saako moiseen osia tai uutta venttiiliä
On semmonen keksintö kyllä irrottaa, että morjens.
Kolmen tunnin nysväyksellä sain putket irti.
Vielä pitäisi saada molemmista päistä haaroitukset ja kyljestä sähkökytkin irti, että se mahtuu nousemaan reiän läpi ylös.
Ei hyvältä näytä, ei ole edes tietoa vielä saako moiseen osia tai uutta venttiiliä
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Leemun Lahtikko
Marttilan varaosassa oli viime kesänä vanhemman scanian jarrupoljinventtiili . (Lahdessa ) n. 400 €
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Joskus tappelin jarruliipasimen kanssa. Päädyn leikkaamaan lattiaan isomman reijän - oli huomattavasti helpompi irroittaa autosta. Polkimen korjattuani laitoin sille astetta isomman lätkän ja butyylillä ja pikaniiteillä takasin lattiaan eikun mattoa päälle ja massaa pohjaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tämä taitaa olla ainoa vaihtoehtoRosvolinna kirjoitti: ↑13 Touko 2019 18:53 Joskus tappelin jarruliipasimen kanssa. Päädyn leikkaamaan lattiaan isomman reijän - oli huomattavasti helpompi irroittaa autosta. Polkimen korjattuani laitoin sille astetta isomman lätkän ja butyylillä ja pikaniiteillä takasin lattiaan eikun mattoa päälle ja massaa pohjaan.
Yksi kulmanippa on niin lujassa, ettei sitä saa lattian alla pois.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tuli se pirulainen reiästä. Kaikkia nippoja en saanut pois, mutta taittelin pellinreunoja uuteen malliin sen verran että tila riitti.
Alakautta löytyvät O-renkaat sai korvattua ihan halpakaupan lajitelmasta, yläpuolta ajattelin lähteä tästä purkamaan kun saan kaffeet ryystettyä.
Alakautta löytyvät O-renkaat sai korvattua ihan halpakaupan lajitelmasta, yläpuolta ajattelin lähteä tästä purkamaan kun saan kaffeet ryystettyä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Remontti meni aikalailla tuubiin, tuli vaan vähän huonommaksi kuin oli
Venttiili purettu, putsattu ja koottu, eikä jäänyt edes ylimääräisiä osia.
Etupiiri nostaa painetta viisarinmitan, takapiirin tulee kierroksia lisäämällä kilo. Tyhjäkäynnillä laskee hiljakseen. Venttiili päästää jatkuvasti läpi ja jos polkaisee jarrua, niin poisto jää selvästi auki ja paineet putoaa nollaan.
Toisessa venttiilipesässä oli selkeät naarmut ja kara jumitteli vähän. Tiivisteitä en nyt ylös vaihtanut, kun ei ollut sopivia.
Olisiko käynyt niin, että kun on moskat pois välistä niin ei vanhat tiivisteet pidä sitäkään vähää kuin ennen
No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Otan illalla venttiilin pois ja marssin mallin kanssa kyselemään apuja..
Venttiili purettu, putsattu ja koottu, eikä jäänyt edes ylimääräisiä osia.
Etupiiri nostaa painetta viisarinmitan, takapiirin tulee kierroksia lisäämällä kilo. Tyhjäkäynnillä laskee hiljakseen. Venttiili päästää jatkuvasti läpi ja jos polkaisee jarrua, niin poisto jää selvästi auki ja paineet putoaa nollaan.
Toisessa venttiilipesässä oli selkeät naarmut ja kara jumitteli vähän. Tiivisteitä en nyt ylös vaihtanut, kun ei ollut sopivia.
Olisiko käynyt niin, että kun on moskat pois välistä niin ei vanhat tiivisteet pidä sitäkään vähää kuin ennen
No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Otan illalla venttiilin pois ja marssin mallin kanssa kyselemään apuja..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Leemun Lahtikko
Ei korjaantunu mullakaan tiivistesarjalla , vaihtoon meni koko venttiili . Taitaa olla mahdoton saada sarjan vaihdolla elvytettyä .