Marpi

Kerro omasta projektistasi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu kuskinpuoli ja siellä pikkuluukussa.
Miksei vebasto voi ottaa suoraa tankkilinjasta naftaa?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Uudemmissa suoraan takista ottaa...

Paluu polttoaine säiliö koko määrää max webaston käyttöajan, ”ajojen ” välillä, täyttyy vain moottorin käydessä, melko
hitaasti.

Tuolla systeemillä webasto toimii paremmin , saa esilämitettyä polttoainetta ja tuossa säiliössä yön ylikin jonkinverran lämmintä, sekä puhtaampaa polttoainetta ( suodatin ong vähemmän), ong yleensä kun ennen talvilaatua ei aina saatu, kesälaatu ei kulkenut ( pitkä imuputki) webastoon putkissa , hyytyi suodattimeen pakkasella eikä palanut yhtä hyvin.
Noita laitettiin jälkikäteen vois joissain olla vakionakin, toinen systeemi oli erillinen polttoöljytankki webastolle :hintaetu
ja voi säiliöön laittaa ohenteeksi esim petroolia, kaksois tankkaus hankala kun polttoöljyä ei ennen ollut saatava D pisteistä,
joilla omat jakelu mittarit onnistui........
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eiköhän suurin syy tuon välisäiliön käyttöön ole se että tuolla webaston polttoaineen syöttö saadaan toimimaan painovoimaisesti, eikä tarvita siirtopumppua.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli pois tuo kun on suunnitelmissa erillinen polttoöljy säiliö.

Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Pakokaasujen lämpötilasta päätellen on, siinähän melekeen sätkän sytyttää😬
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jule kirjoitti: 27 Huhti 2019 09:13
Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
eagless kirjoitti: 24 Huhti 2019 13:29 Siitä tuliki mieleen että miksi tuo alkuperäinen 30kw lämppäri on niin huono hyötysuhteeltaa?
Ymmärtänyt että imasee tehoon nähden suhteettomasti löpöä?
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?
No itseasiassa vertasin että jos toi vie 4l/30kwh niin 6kpl vastaavia venäläisiä 5kw vievät suhteessa 3.7l/30kwh

Eli ei suurta eroa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

eagless kirjoitti: 27 Huhti 2019 11:46
Jule kirjoitti: 27 Huhti 2019 09:13
Jokelan linja kirjoitti: 24 Huhti 2019 20:02
Koska se masiina on oikeasti tarkoitettu moottorin ja matkustamon nopeaan esilämmitykseen ja tarvittaessa pitämään parkkipaikalla matkustajia odottava bussi lämpöisenä.
Lisäksi suhteellisen pieni koko on myös eduksi em. asiassa.
Jossain omakotitalon kattilassa on suunnilleen samankokoinen oiloni pöhöttämässä, mutta sellainen kattila ei oikein linjuriin ole se paras ratkaisu.
Mutta sellaisessa olisi hyötysuhde huomattavasti parempi. :lol:
Eikö se oilon poltin, joka on suunnillen samaa kokoluokkaa, ole pelkkä poltin joka töhöttää kuumaa pakokaasua, siihen sitten pultataan perään lämmönvaihdin, joka on jo paljon isompi möhkäle.

Normaali webastohan ei ole mitekään älyttömän korkealla hyötysuhteella, syynä on tietysti pitkälti se että sen hyötysuhteen huippuunsa hieromisellle ei ole mitään erityistä syytä, edullinen ja varmatoiminen syklistä käyttöä kestävä kokonaisuus on ollut se ensisijainen tavoite.

Onko tuon 30kW webaton hyötysuhde kuitenkaan nyt niin surkea mistä puhutaan? Onko siitä jossain ihan faktaa?
No itseasiassa vertasin että jos toi vie 4l/30kwh niin 6kpl vastaavia venäläisiä 5kw vievät suhteessa 3.7l/30kwh

Eli ei suurta eroa.

Tiedä sitte oliko luvut juuri oikeat.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Samaa kyselin joskus - sain vastaukseksi: poljin liittyy ratin korkeuden/kulman säätöön. Nappula on todenäköisesti pakokaasujarrun kytkin/sammutusnappi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 04 Kesä 2019 19:46 Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?
”Yläpohjin ” muistaakseni ohjaus pyörän etäisyyden säätö ( mahd myös kulman)
Lisänappi vois olla alppitorvi,pakokaasujarru, ?

Jäi lukematta edellinen kommentti......
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja b12m »

BussMAN kirjoitti: 04 Kesä 2019 22:24
eagless kirjoitti: 04 Kesä 2019 19:46 Kuka tietää mikä on volvon b12 ohjaamossa toi 4 poljin joka sijaitsee normi kaasu,kytkin,jarru polkimien yläpuolella?

Ja samoin polkimien vasemmassa reunassa jokin poljettava nappi katkaisin lattiassa?
”Yläpohjin ” muistaakseni ohjaus pyörän etäisyyden säätö ( mahd myös kulman)
Lisänappi vois olla alppitorvi,pakokaasujarru, ?

Jäi lukematta edellinen kommentti......
Niin se yläpoljin on ohjausakselissa olevan "liukuputken" säädön vapautus. Virtalukon vieressä olevalla alumiinin värisellä vivulla sitten säädetään ruorin kulmaa suhteessa ohjausakseliin. Tuo yläpoljin kannattaa vaikka kengän kärjellä nostamalla varmistaa, että nousi säädön jälkeen varmasti yläasentoonsa. Joskus tuo liukuputki alkaa väljistyä, jonka jälkeen polkimen yläasennossakin ollessa rattiputki saattaa painua alaspäin siihen hieman nojatessa. Liukuputken sivussa on muistaakseni 19 tai 21 mm mutteri, jota hylsyllä ja vaikka räikällä kiristämällä ongelman saa korjattua.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja b12m »

eagless kirjoitti: 12 Maalis 2019 14:29 IMG_20190312_141022.jpgOnko noi sisäkatossa sivuilla edessä ja takana olevat 4kpl puhallin koneita nyt sitten pelkkiä lämmitys puhaltimia vai kuuluuko ne jotenkin tohon ilmastointiin?

Mieli tekis ne poistaa kun suunnitelmissa lattialämmitys vesiputkilla ja lto koneen tuloilmalle lämmityskenno niin luulis riittävän johonki asti.
En huomannut, että olisit saanut tähän vanhaan kysymykseesi vastausta... Nämä neljä pömpeliä on Carruksen tuon aikakauden ratkaisu kattokanavien raitisilmapuhalluksen ja kattolämmityksen toteuttamiseksi. Tällä ratkaisulla vältyttiin aiempien korimallien vaatimilta katon ulkopuolelle asennetuilta kattokanavapuhaltimien koteloilta. Tässä sinun autosi mallissahan kattokanavapuhaltimien autoon puhaltama ilma otetaan sivuikkunalinjan yläpuolisessa mustassa nauhassa olevien ritilöiden kautta. Yleensä Regaleissa ja muissa tuon ajan Carruksissa kattolämmitykselle ei ole erillistä ohjausta, vaan se toimii automaattisesti patteripiirin ohjauksen kautta.

Jos autossa on erillinen katolla oleva jäähdytysilmastointilaite, niin näitä neljää kysymääsi pömpeliä ei välttämättä tarvita mihinkään, kunhan varmistuu siitä, että raittiin ilman saanti autoon on hoidossa muuten. Vanha Carruksen tekemä käyttöopas suositteli, että kattopuhallus pidettäisiin aina vähintään pienellä nopeudella kesät ja talvet ilmankierron ja tasaisen sisälämmön takaamiseksi.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu ne selvis kun purin ne pois koska veivät yllättävän paljon tilaa.
Ja on jäähdytysilmastointilaite katolla jonka jätän sinne niin voi sillä ajon aikana viilentää.
Suunnitelmissa on aivan koneellinen ilmanvaihto joten ei noille ollu oikeestaan tarvettakaan muutenkaan.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Pikkasen nytkähti eteenpäin.
Makuuhuoneen ja vc/suihku metallityöt tehty.
2kpl vinopalkkeja 40x60mm muutettiin suoraksi ja kylkiin uudet 40x60 palkit joissa 15kpl uusia 40x60mm poikkipalkkeja.

Alle vielä tarkotus niitata 0.6mm rosteripeltiä eristeen pohjiksi.

Jospa tuo nyt kestäis ikusesti.
Ps:mustaa palkkia laitettiin kun jäävät eristeen sisään niin tokkopa nuo siellä ruostu
Liitteet
1563382928804575810691388163761.jpg
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

IMG_20190809_205039.jpg
IMG_20190809_205133.jpg
Nyt on 90metriä palkkia lattian alla,muutama vinotuki vielä väliseinien kohdille.
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Tasanen on ko Pohojanmaa. Tuohon on kyllä hyvä rakentaa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minkälaisia lämpö ja pinnan mittaus/näyttö laitteita olette laittaneet septi,vesi,varaaja,polttoaine tankkeihin?

Vois tilailla valmiiksi jos syksyllä pääsis teettämään säiliöitä rahtitilaan!
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hain uudet putkitarvikkeet alustavasti kun muuttuu aikapaljon tuo nykyinen putkiviidakko.

Moottorilta 35mm putki varaajalle,josta jatkuu 28mm putkella eteen etummaisille pattereille/tuulisasin puhaltimelle.

Takaisin taas 28mm putkella mutta varaajan kohdilla muttuu takas 35mm putkelle.

Varaajalla tulo35mm putkesta ohitusputki paluu 35mm:lle jos patterit/puhallin ei päällä.
(Kesällä jäähdytys vesi kiertää vain varaajan kierukan kautta ajaessa.

Vebasto 30kw siirretään rahtitilaan, pienennetään tehoja sen mitä voi ja kierrättää vain varaajan vettä suoraan.
(Ei hävikkiä kierukkaan nähden)

Olipa vain kupariputket,kulmat,eristeet hyvän hintasia ku lähtöpuolelle vasta otin alkuun niin 300€ meni että pölähti!

Ps:ois ollu helpompi piirtää ku yrittää kirjottaa ymmärrettävästi.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nyt tuli kiinanmaalta tilaamani 24v/900w veden lämmitys vastus.
No nehän lähetti mulle vahingossa 48v/900w.
Mites käy jos tuohon nyt pistää 24v jännitteellä virtaa niin ottaako 900w vai 450w vai toimiiko ollenkaan?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Amppeereiksi kun muuttaa 900w/48 v. X 24 v = 450w, toiset ohmeilla laskee , mutta kyllä tuokin kertoo
( alkup 900w/24 v =37,5 A melkoinen kulutus, nyt tuolla puolta pienempi n18,75A)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu ku töissä sähköpuolen pojilta kyselin niin sain vastauksen että tuo ottaa 48v:lla noin 20amppeeria ja jos pukkaat 24v niin nousee 40amppeeriin eli wattiteho pysyis samana kun vastuksesta kyse.

No oli niin tai näin niin pistin heti uuden tilauksen sisään tolle 24v:lle vastukselle.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jaa tässä on vielä semmonen homma kun opiskelin lisää sähköistä että kun on 48v/900w kahdella lämmitysvastuksella jotka rinnan niin ilmeisesti nuo pitäisikin kytkeä sarjaan jolloin 24v olisi sama 900w.

Tottunut näissä sähköjutuissa niinpäin että kun jännite nousee niin sarjaan kytkentä mutta vastuksissa taitaa olla toisin päin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Marpi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei keitä kunnolla 48v vastus 24v systeemissä. Laita vedenkeittimeen kiinni 9v paristo = ei teehetkeä. Tuolla kaavalla ampeerit kasvaisi äärettömään jos jännite olisi 0v.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin