Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Eli nopeuden rajoitin pitäisi saada muutettua 100km/h 89km/h ?
Mitä komponentteja kuuluu rajoitin järjestelmään Piirturin (kienzle 1314) ja vaijeri toimisen rajoitin moottorin (bosch) lisäksi?
Onko tämä piirturi jotenkin yhteydessä abs ohjainyksikköön?
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

Veikko kirjoitti:Eli nopeuden rajoitin pitäisi saada muutettua 100km/h 89km/h ?
Mitä komponentteja kuuluu rajoitin järjestelmään Piirturin (kienzle 1314) ja vaijeri toimisen rajoitin moottorin (bosch) lisäksi?
Onko tämä piirturi jotenkin yhteydessä abs ohjainyksikköön?
se on ohjelmoitava sellaisella bochin omalla ohjeilmointi aparaatilla ja ottaa nopeustiedon piirturilta ;-)
Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Löytyykö scan autosta kyseinen aparaatti? Meillä on töissä mk2 testilaite jolla pystyy tekeen normaalit piirturin säädöt/rajoitintestit..
eli siellä on joku boschin oma purkki jossain, josta säädetään rajotin moottorin herääminen aikaisemmaksi?
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

Veikko kirjoitti:Löytyykö scan autosta kyseinen aparaatti? Meillä on töissä mk2 testilaite jolla pystyy tekeen normaalit piirturin säädöt/rajoitintestit..
eli siellä on joku boschin oma purkki jossain, josta säädetään rajotin moottorin herääminen aikaisemmaksi?
jollain se on ja sen käyttötaito vain voi tänä päivänä jo olla suuren työntekijä nuorennuksen takia kadonnut ,ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kysellä järjestään noilta oman paikkakunnan raskaankaluston pajoilta ,josko joltain löytyy koneet ja käyttötaito ,ite en aikoinaan milloinkaan päässyt yhteisymmärrykseen tuon bochin kans ,mutta enpä liioin ikinä saanutkaan siihen koulutustakaan .
Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Mites sitte jos on yhdessä scaniassa (kuorma-auto) sama rajoitin pysttykö sen vaihtaa siihen linjuriin vai onko tämä jotenkin yhteydessä piirturiin säädettyyn k-arvoon? jos ymmärsin oikein niin piirturilta menee nopeustieto boschin omaan purkkiin joka kytkee vaijerin vetomoottorin päälle vai?
Vähä on joo hakusessa tekijät näihin piirtureihin, täältä onneksi löytyy apua paremmin ku soittelemalla ISO kiitos siitä:)
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

Veikko kirjoitti:Mites sitte jos on yhdessä scaniassa (kuorma-auto) sama rajoitin pysttykö sen vaihtaa siihen linjuriin vai onko tämä jotenkin yhteydessä piirturiin säädettyyn k-arvoon? jos ymmärsin oikein niin piirturilta menee nopeustieto boschin omaan purkkiin joka kytkee vaijerin vetomoottorin päälle vai?
Vähä on joo hakusessa tekijät näihin piirtureihin, täältä onneksi löytyy apua paremmin ku soittelemalla ISO kiitos siitä:)
noita purkkeja on joskus aikoinaan saanut tilattua jommalla kummalla rajoitusnopeudella ,vaativat vain jonkun hienosäädön ,mutta olen joskus vaihtanut heittämällä uuden kuorma-autoon ja sopi silloin virhemarginaalin sisään ,jos jostain vain löydät ka version niin vois tulla edullisemmaksi ;-)
Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Vielä yksi kysymys tietämättömältä kun käväisin pajalla niin katsoin tosiaan tuota kuorma-autoa joka on scania 93 jotain vuosimallia -90 ja siinä on saman näköinen vaijeri rajoitin mutta onko siinä mitään erillistä ohjainpurkkia vai onko se siinä vetomoottorissa oleva palikka yksistään?? en jaksanut ruveta purkamaan hyttiä että olisin nähnyt mihin johdot menee..
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja jeepster »

mulla on mielikuva että jossain kojetaulun sisällä on joku boschin purkki, purkaamolla niitä taisin katsella. Kuulostaisi luonnolliselta että vaatii jonkun erikoisohjelmointityökalun, jollasta ei enää tietystikään löydy mistään. Harvemmin noita kai jälkikäteen enää säädellään?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

jeepster kirjoitti:mulla on mielikuva että jossain kojetaulun sisällä on joku boschin purkki, purkaamolla niitä taisin katsella. Kuulostaisi luonnolliselta että vaatii jonkun erikoisohjelmointityökalun, jollasta ei enää tietystikään löydy mistään. Harvemmin noita kai jälkikäteen enää säädellään?
noissa ka kalustossa oli ohjausboksille yleinen asennuspaikka oven takapuolella verhoilujen sisällä jommalla kummalla puolen autoa ;-)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Boschin FGB rajoittimessa on mahdollisuus laittaa V-set katkaisija koetauluun.
Tällä katkaisijalla voi kuljettaja ohjelmoida pienemmän rajoitusnopeuden kuin kiinteästi säädetty Max-nopeus.
Max nopeus joudutaan säätämään testerillä.

ps. oli muuten harvinaisen paska rajoitin aikoinaan, vieläki hatuttaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

Puu Tiainen kirjoitti:Boschin FGB rajoittimessa on mahdollisuus laittaa V-set katkaisija koetauluun.
Tällä katkaisijalla voi kuljettaja ohjelmoida pienemmän rajoitusnopeuden kuin kiinteästi säädetty Max-nopeus.
Max nopeus joudutaan säätämään testerillä.

ps. oli muuten harvinaisen paska rajoitin aikoinaan, vieläki hatuttaa.
joo ja toiminta oli sitten siten että sai ajaa valittua nopeutta "kaasu pohjassa"
Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Eli homma on kunnossa:)
rajoitin lukema muuttui kun vaihdoin sen vetomoottorin jossa on ohjausyksikkö samassa paketissa.
piirturilta tulee virta/maa ja nopeustieto.
taitaa olla katoavaa tietous sekä osat kyseisistä laitteista

kiitos tiedoistanne:)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Veikko kirjoitti:Eli homma on kunnossa:)
rajoitin lukema muuttui kun vaihdoin sen vetomoottorin jossa on ohjausyksikkö samassa paketissa.
piirturilta tulee virta/maa ja nopeustieto.
taitaa olla katoavaa tietous sekä osat kyseisistä laitteista

kiitos tiedoistanne:)
Joo.
Tämä on taas tätä.
Kysyjä kysyy ihan ympäripyöreitä ilman tarkempia tietoja laitteesta tai edes kuvia.
Jos ette tiedä laitteista, ottakakaa kunnolliset kuvat ja mahdolliset merkinnät laitteista
Pystyy neuvomaan, näitä on niin monta versiota ja kristallipallo ei kaikkeen pysty.

ps. olettaisin että nykypäivänä jokaisella on jonkinlainen kamera käytössä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja ansa »

Puu Tiainen kirjoitti:
Veikko kirjoitti:Eli homma on kunnossa:)
rajoitin lukema muuttui kun vaihdoin sen vetomoottorin jossa on ohjausyksikkö samassa paketissa.
piirturilta tulee virta/maa ja nopeustieto.
taitaa olla katoavaa tietous sekä osat kyseisistä laitteista

kiitos tiedoistanne:)
Joo.
Tämä on taas tätä.
Kysyjä kysyy ihan ympäripyöreitä ilman tarkempia tietoja laitteesta tai edes kuvia.
Jos ette tiedä laitteista, ottakakaa kunnolliset kuvat ja mahdolliset merkinnät laitteista
Pystyy neuvomaan, näitä on niin monta versiota ja kristallipallo ei kaikkeen pysty.

ps. olettaisin että nykypäivänä jokaisella on jonkinlainen kamera käytössä.
juuri näin olis suotavaa toimia ;-)
Veikko
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Syys 2013 21:34
Location: Kannus

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa..
Pitää toimia toisin seuraavalla kerralla ja se on hyvä asia että saan palautetta.
Epäilen kuitenkin onko scania käyttänyt vuonna -88 muuta rajoitinta kuin tuota vaijerivetoista ja toista jossa on ketju+vaijeri?
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Onko näissä vehkeissä ollut rajoittavia tehtaalta ensinkään? Omassa - 90 volvossa on hyvin jälkiasenteisen näköinen viritys, johto menee patterin alla ja porattu lattiavanerista ruumaan jossa joku laatikko mistä lähtee koneeseen vaijeri. Kojetaulussa nappi (vset) ja valo.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Carman »

Jos joku tarvii tuollaista Boschin vaijerimallin rajoitinboksia vaikka hajonneen tilalle, mun autossa on semmoinen paikoillaan.
Vaijerin ja kaasuvivun osat heitin olan yli läheiseen metsikköön.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Boschin FGB rajoittimessa on mahdollisuus laittaa V-set katkaisija koetauluun.
Tällä katkaisijalla voi kuljettaja ohjelmoida pienemmän rajoitusnopeuden kuin kiinteästi säädetty Max-nopeus.
Max nopeus joudutaan säätämään testerillä.

ps. oli muuten harvinaisen paska rajoitin aikoinaan, vieläki hatuttaa.
Mitä pahhaa tämä rajotinmalli sulle on tehnytkään?
Minusta taas ihan huippu, kun pystyy käyttämään vakionopeussäätimenä. Aina kun ei tarvii eikä saakaan satasta painaa.
:)
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
linja-auton nopeudenrajoitin rajoittaa vain 100km tunnissa eli teit turhaan työn.
J-P
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Leketeam
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Maalis 2018 11:15
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vuolijoki

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

Tere.
Mulla on tuossa scanian k112 vaijeritoiminen rajoitin ja nyt leimalle pitäs saada säädettyä se sinne kuorma auto asetuksille 89km/h kun nyt se on 105km/h rajoitettu. Miten sen saa säädettyä, voiko sitä vaijeria säätää kotikonstein että rajoitin iskee päälle siinä 90 hujakoilla? Vai tarviiko siihen jonkun ohjelmointi työkalun. Sit hakis korjaamolta paperin rajoittimesta ja samalla leimais piirturin.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Käy liikkeessä merkki tai piirturi ja noprajoitin töitä tekevässä firmassa, tarvitaan todistus( joka vuosikats jatkossa !) ja sinetöity ajopiirturi ( tarkatus väli 2 v) ja renkaat / veto pitää olla rekote kokoiset .

Vaijeri säätö jos 100 rajoitus toimii ei tarvetta eikä vaikutusta, nop r säädin säätää kaasuvivun asentoa, nopeustiedolla joka otetaan ajopiirturista se ohjaa nopeusrajoitinta .
Avatar
Leketeam
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Maalis 2018 11:15
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vuolijoki

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

Jep. Se on silloin vietävä pajalle että laittaavat kohdilleen.
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Tekijät alkaa olla vaan hukassa. Purkaamolta kuorma-auton vaijeri rajoitin tilalle. Jää sit satasen rajoitin vielä varoiksi
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Toiselta alueelta luin että muutat asunto-autoksi. Sillon ei nopeuden rajoitinta vaadita😁
Avatar
Leketeam
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Maalis 2018 11:15
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vuolijoki

Re: Scania -88 linja-auton nopeudenrajoitin muutos

Viesti Kirjoittaja Leketeam »

Kyseessä kaksi eri autoa. Toinen jo muutoskats. Kuorma-autoksi johon katsuri kyselee rajoittimesta todistusta määräaikaiskatsastukseen, toinen linja auto mitä muutostetaan matkailuautoksi.
Vastaa Viestiin