Eli siis meidän talviloma on vietetty ja paluu kinosten keskelle on suoritettu.

Nyt pitää alkaa valmistautumaan bussin siirtämiseen lähiaikoina johonkin osaavamman käsiin hitsailuhommiin, joten rengashommat ovat nyt hyvinkin ajankohtaisia kun tälle kaudelle iski taas pitkästä aikaa ihan kunnon talvi päälle.
Tyttiksessä on nyt edessä liikennöitsijän jäljiltä pinnatut, kuvioltaan suhteellisen "suoraviivaiset" renkaat jotka nyt siis mietityttää aikalailla, takana on riittävän hyväkuntoiselta vaikuttavaa palakuviota jotka saa mun puolesta toistaiseksi ollakin (kaikki siis M+S). Ja nyt niitä kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia tai ainakaan ymmärtänyt niitä:
1. Jos/kun bussia halutaan voida jatkossa käyttää ympäri vuoden kelin rajoittamatta, kannattaisiko ainakin eteen pitää kahta erillistä sarjaa renkaita vai ajaa ympäri vuoden yksillä renkailla?
Tässä mietityttää lähinnä mahdollinen vaikutus polttoaineen kulutukseen kesällä karkeammalla kuviolla ja toisaalta se, että koska kilometrejä ei kuitenkaan kerry ihan hirveästi, erilliset talvi- ja kesärenkaat tarkoittaa kaksi kertaa enemmän aikanaan vanhuuttaan happanevia renkaita. Toisaalta renkaat ovat itselleni sellainen osa autoilua että vaikka harrastepeleissä haluaisikin säästää rahaa, silti aina mielummin uudet renkaat - vaikka sitten halvemmalta merkiltä - kuin epämääräiset käytetyt (etenkin kun renkaat ehtii vanheta yli-ikäisiksi ihan omassakin käytössä).
2. Jos erilliset talvirenkaat, niin onko nastoista hyötyä?
Ajatuksena lähinnä nyt esim. monien turistibussien tapaan vain edessä, vaikka periaatteessa laki silloin vaatiikin M1:ssä nastat myös muille akselille. Molemmissa muissa autoissani käytän nastarenkaita, joten perskohtainen tuntuma kitkoilla ajamiseen puuttuu, samoin kuin puuttuu mainittava kokemus ilmajarrullisella autolla ajamisesta talvikeleissä, joten tavallaan nastat houkuttaisivat bussiinkin edes teoreettisen lisäpidon vuoksi - toki tuolla bussilla tulee ajettua luonnostaankin hyvin eri tavalla kuin henkilöautolla tai KA-pakulla.
3. Kompensoiko bussin suurempi paino eroa renkaan leveydessä talvipidon suhteen, toisin sanoen jos haluaisi kesäkäyttöön eteen renkaan leveydeksi 385 niin kannattaisiko kuitenkin erillisissä talvirenkaissa tavallisempi 315?
Henkilöautoissahan suositellaan mielummin kapeampaa rengasta talvikäyttöön juuri sen heikomman pintakantavuuden vuoksi, ja juuri saman syyn vuoksi itse haluan kesäksi bussiin leveämmät renkaat eteen jotta voisi edes vähän ehkäistä nurmikkoihin, peltoihin, tai muihin vastaaviin uppoamista.
Näin, kiitos ja anteeksi - kysymällä oppii, eiks nii.
