Led ajovalot

Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mistä saa 90mm led ajovaloja polttimoineen ? ebaystä oon yrittänyt hakea mut en oo osunu .
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vaikka tuolta, jos hyväksyttyjä etsit.

https://ventauk.com/product/90mm-led-he ... functions/
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tonnilla nelivaloledit, ei paha!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Reddewil kirjoitti:Tonnilla nelivaloledit, ei paha!

Kiinnostava alue mielellään kuulis käyttäjien kommentteja led puolikkaista
Kun ei koemusta ledeistä, oletus että on ”kertakäyttöperiaate” ( ei voi korjata) ehkä yleisin led vika kosteus ja tai lasi vika...
Onko huomattava parannus noihin H 1–4 tai zenon valoihin, 2000 luvun alkupuolella ostin lisäpitkät zenonit (n1500€)kuorma auto katolle ,kyllä ne hyvät oli , joutu siirtämään seuraavaana autoon johtui ”osittain hinnasta”, ainut ongelma oli tietyllä talvi keleillä umpeen jäätyminen, olivat ilman parkkivaloa
ja ns pistevalot, suuntaus kun onnistui , kaukosäätöä kaipasin..

Onko ledeissä jokin lämmitys lasissa? vai miten jäätyminen estetty? pitääkö led puolivalohin olla
autom korkeuden säätö? Täysilmajousi autoissa taitaa olla vapautus, riittää käsisäätö.

Päivävalo ledit huomattava virransäätö jos vain etuvalot, nuo on niin tehokkaita osa ajelee pimeälläkin noilla :idea: ,,,verrattuna H 1-4 ja kaikki parkit versioon, tämän ratkaisun saa tehtyä reilulla satasella.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Rosvolinnan vinkkipaikassa maksaa 167 puntaa kipale , BUSSI proolla 370€ pari , taidan ostaa sieltä , kestoajaksi mainitsi muistaakseni 4000 tuntia .
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ei ole led-valoissa lämmitystä, ei suuressa maailmassa (etelämpänä) semmoisia tarvita. Jossain muistan nähneeni leditakavaloja, joissa led ja sen jäähdytysripa oli tavallaan takaperin, jäähdytysripa lämmitti umpion lasia. Normi leditakavalot tuntuu sopivalla kelillä muuraantuvan umpeen yhtä nopeasti kuin muukin auton perä, eli nopeasti. Led-ajovaloja en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta joskus sain perinteiset isot halogeenikattopitkätkin jäädytettyä umpeen, kun kun piti ajaa pahimman lumisateen pätkä lyhyillä valoilla. Ilmajousitus toimii automaattisena korkeudensäätönä, ei ole uusissakaan busseissa muuta.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja pelti »

Yhdestä raskaan kaluston korjaamolta kuultua: "ei oikein ledit tunnu kestävän. En asentaisi omaan autoon", totesi asentaja.
peltiliiteri.com
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

pelti kirjoitti:Yhdestä raskaan kaluston korjaamolta kuultua: "ei oikein ledit tunnu kestävän. En asentaisi omaan autoon", totesi asentaja.
Bussissa oletus kestävät pitempään kuin esim ”maansiirto/ puu ”autoissa joissa rautajouset ja epä
määräiset ajoalusta ainakin osittain. Merkkikohtaiset led valot joita ei tarvikepuolella saanut hintavia esim vw takalyhty yli 250 ja jonkin mallin mersun peilinled vilkku 200€

Zenon polttimot / puolivalot piti vaihtaa (valoteho häipyi) joka syksy kun käytössä päivävaloinakin n2500 h/v , polttimot oli alussa n150-200€ pari.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rosvolinna kirjoitti:Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.
Mutta ammattikäytössä varsinkin H7-polttimoita joutui vaihtamaan niin usein, että silläkin on työllistävä vaikutus. Ja varsin usein päätyi ajamaan yksisilmäisellä autolla kohti lampunvaihtoa. Ledit todennäköisesti vielä kehittyy ja halpenee. Ainakaan minä en ammattikäytössä haluaisi palata halogeeniaikaan.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Wonderi kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Kaikki uusi tekniikka ei välttämättä ole parannusta entiseen. Tuo 4000h on aika lyhyt käyttöikä ammattikäytössä. Bussi on liikenteessä päälle 10h/vrk. Ledin hinnalla saa melkoisen laatikollisen H4-polttimoita.
Mutta ammattikäytössä varsinkin H7-polttimoita joutui vaihtamaan niin usein, että silläkin on työllistävä vaikutus. Ja varsin usein päätyi ajamaan yksisilmäisellä autolla kohti lampunvaihtoa. Ledit todennäköisesti vielä kehittyy ja halpenee. Ainakaan minä en ammattikäytössä haluaisi palata halogeeniaikaan.
H7 oli kai lyhytikäisin osa syy ehkä ylikuuma/ pienessä umpiossa, muuten H7/H4 käyttöikäerolle
ei järkevää selitystä. Sisuissa ( renukopisset) oli nuo 90 mm umpiot H1 / H3 tuhos umpiot, lähi/
sumuvaloissa ..Varmaan pikkuumpio/ led oikea valinta, ehkä lämpenee riittävästi.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuolla teatteripuolella minua harmittaa ledien kertakäyttöisyys. Ledi on kiinni usean k€ valonheittimessä ja sitä ei voi / kannata vaihtaa käyttöiän tullessa täyteen. Halogeenin tai xenonin pystyi vaihtamaan ja itse heitin on lähes ikuinen. Nykyään ne ovat täynnä elektroniikkaa ja IP-osoitteita ja muuttuvat SER-jätteeksi muutamassa vuodessa.

Vähän OT, mutta sapettaa niin minkäs sille tekee :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Pahus kun tuli painovirhe , 40000 - 50000 tuntia piti se kesto olla , hintakin putos 10€ nyt on halpaa . (360 € sis ALV €)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No 40000 tuntia tuntuu jo kohtuulliselta. Röllissä minulla on kaksi 3W led-lamppua pöytäryhmien päällä. Ne ovat palaneet 5-vuotta lähes yhtä soittoa. Ainoastaan parina yönä ne ovat olleet pois päältä, kun vieraita on nukkunut etuosan sohvalla. eli 40000 on täynnä ja edelleen niiden valossa näkee syödä.

Valot ovat kuormana 12v huumoriakun laturille. Raukka ei muuten tajua pitää akkua iskussa. Ensimmäisinä vuosina kävi naapurit sanomassa, että sinulla on jäänyt sisävalo bussissa päälle. Nyt siihen on totuttu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

40t h on hävyttömän vähän, vajaa 5v. Kyllä ledin pitäs vähintään 10v kestää. Toki tuo 40t h ois kans kiva, mulla ainavin 3v takuulla olevat himalamputki on satunnaisessa käytössä hajoilleen =/
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti:Onko huomattava parannus noihin H 1–4 tai zenon valoihin, 2000 luvun alkupuolella ostin lisäpitkät zenonit (n1500€)kuorma auto katolle ,kyllä ne hyvät oli , joutu siirtämään seuraavaana autoon johtui ”osittain hinnasta”, ainut ongelma oli tietyllä talvi keleillä umpeen jäätyminen, olivat ilman parkkivaloa
ja ns pistevalot, suuntaus kun onnistui , kaukosäätöä kaipasin..

Onko ledeissä jokin lämmitys lasissa? vai miten jäätyminen estetty? pitääkö led puolivalohin olla
autom korkeuden säätö? Täysilmajousi autoissa taitaa olla vapautus, riittää käsisäätö.

Päivävalo ledit huomattava virransäätö jos vain etuvalot, nuo on niin tehokkaita osa ajelee pimeälläkin noilla :idea: ,,,verrattuna H 1-4 ja kaikki parkit versioon, tämän ratkaisun saa tehtyä reilulla satasella.
Kuinka hyvät valot ovat on tietysti loppujenlopuksi kiinni siitä kuinka hyviksi ne on suunniteltu, mutta perustuen alan lehdistön mittauksiin, nyrkkisääntö on että led-ajovalot ovat valaisuteholtaan heikommat kuin xenon valot.

Lämpenemis/lämpenemättömyys ongelma taas johtuu vähän valosta. Vähiten umpiota lämmittävä systeemi lienee käytännössä sen tyypiset xenon valot jossa korkeajännite ballastilta tuodaan johdolla lampun kannalle, se itse xenon lamppu ei tuota kuitenkaan niin älyttömästi hukkalämpöä, vaan hyvä osa siitä lämmöstä tulee ballastista. Ledissä lämpöä tuottaa myös itse ledmoduli, mutta toisin kuin halogeenivalossa se ei säteilel lämpöä käytännössä lainkaan, vaan kaikki lämpö siirtyy johtumalla. Riippuu sitten siitä mihin se lämpö johdetaan pysyykö lampun pinta sulana vai ei. Jokatapauksessa lähivalolle kannattaa jäjestää ajovalon pesin, joka ratkaisee tuon mahdollisen umpeenjäätymisongelman.

Ajovaloilla pitää olla automaattinen korkeudensäätö (ja pesimet) jos valovoima ylittää 2000lm, eli esim xenon valoissa tuo tarkoittaa sitä että 25W xenon ei vaadi korkeudensäätöä, 35W perinteinen normaalitehoinen xenon vaatii. Led valoissa ei vastaavalla tavalla voi tehdä watteihin perustuvaa yleistystä, vaan menee pelkkien luumenien mukaan. Sitä ei ole määritelty missä se automaattinen korkeudensäätö tapahtuu, eli koko ajoneuvon automaattinen säätö hyväksytään myös (ilmajouset). Tosin tuo korkeudensäätövaatimuskin astuu voimaan vasta muistaakseni vuosimallista 1998 eteenpäin.

Noi huomiovalot (joita päiväajovaloiksi myös kutsutaan) on ihan hyvä ratkaisu varsinaisen ajovaloumpion sekä läampun säästöön. Virrankulutuksen takia niissä ei ole järkeä, eikä nyt oikeastaan sen vaihdettavissa olevan lampun säästelykään ole kovin mielekästä, mutta umpion tummuminen vähenee, sekä se vaihtamisen vaiva jää pois huomiovaloilla.

Mä olen toisinaan pohdiskellut hämärissä tuota huomiovaloa. Kun autossa palaa kuitenkin takavalot aina, niin onko tärkeämpää vaihtaa huomiovaloilta ajovaloille siksi että ei häikäise vastaantulijaa, vai siksi että valoa tulee tiehen. Käytännössähän tuo vastaantulijan häikäisy huomiovaloilla tulee ennen kuin tien valaiseminen parantaa omaa näkemistä. Huomiovalot voat pimeällä pirun kirkkaat vastaantulijan kannalta, vaikkei ne niin hirmuisesti tietä valaisekaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pakko sanoa että kyllä xenonpolttimo kuumenee siinä missä halogeenikin, toki 35w vs 55w.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Jule »

Reddewil kirjoitti:Pakko sanoa että kyllä xenonpolttimo kuumenee siinä missä halogeenikin, toki 35w vs 55w.
OK, mun on myönnettävä että en ole varsinainen asiantuntija, mutta olen ainakin siinä käsityksessä että xenon lamppu ei tuota samalla tavalla säteilylämpöä kuin halogeeni, niin että se lampun kanta varmaan lämpeneekin saman verran kuin halogeenissa, mutta se kokonaislämmöntuotto ei olisi sama. Hehkulanka lamputhan nimenomaan säteilevät lämpöä, ja vain pienehkö osa lämmöstä lähtee johtumalla.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Xenonissa on valokaari joka säteilee milestäni kovempaa kuin hehkulanka (vastuslanka, josta nyt vähän valoakin irtoaa). Muovi sulaa 5cm päässä nätisti, monet xenon (linssi)umpiot rapistuu ja jopa umpioiden "lasit" haurasuu jos muovia. Siks yleensä lasia... Xenon-polttimoon jos on paljaalla kädella koskenu, niin n.2 sek ku laittaa päälle niin savu nousee ja rasva palaa lasiin kiinni. En oo silti ku noin viittäkymmentä polttimoo testannu. ja kymmentä umpioo purkanu.
Ledeissä on puhallinta ja isoa siiliä umpiossa, tulevaisuudessa saadaan korjaussarjoja varmaan, kun puhaltimet hajoo ja ledit kyrvähtää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Poikkeaa aloittajan aiheesta, säteily tuntematonta aluetta, sellaisen havainon tein n5 talvenaika, zenon (kattopitkät vertailin) jää sulaa lasista hitaammin ja talvisumu tai alijääht vesi jäätyi lasiin
zenon sulatti vain keskialueen auki,halogen kokolyhdyn samankokoisella umpiolla olivat” kokolasi
sulanut ”verataus zenon 2s =35w ja H1 halog 70w , kummassakaan ei ollut parkkivaloa tai valokehää.

Yks auto oli H1 ja 90 mm umpiolla ( sisu renukoppinen) kurakelillä muurantui lasi täysin pimeäksi ja
seuraavat ”renut” jotka oli zenon puolivaloilla, pesuri sai lasin puhtaaksi.

Oletin että kysessä on lämpötila ero? mutta kuin luin kommentin säteilystä,,,?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Led ajovalot

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niin siis lämpöhän siirtyy säteilemällä tai johtumalla. Tai kaipa se siirtyy myös haihtumalla ilmaan, mutta se kai pitää laskea johtumiseksi.

Ne sellaiset terassin infrapunalämmittimet säteilevät sitä lämpöä, ilma ei ole oikeastaan sen lämpimämpi siinä lämmittimen ja naaman välillä, mutta ihmisnahka lämpenee kun säteily törmää siihen. Jos persuuksen alla on penkin lämmitin, niin siitä lämpö siirtyy johtumalla, jos väliin jää pienikin rako, niin perä palelee.

Halogeenivalo sulattaa sen lumen pinnaltaan niin tehokkaasti koska se lämpösäteily törmää heti ensimmäiseksi siihen lumeen, ja alkaa lämmittämään sitä, osittain se tietysti myös sulaa siksi että hehkulangan lämpö välittyy kannan ja umpion kautta siihen lasiin, mutta ei se edusta kuin pintä osaa siitä lämmöstä.

Ledvalothan ei säteile lämpöä lainkaan, jonka takia jos laittaa paljaan hehkulampun ja led lampun johdonperässä roikkuvaan lampunkantaan, niin 4 tunnin päästä se 10W ledlamppu on kuumempi kuin 60W hehkulamppu.

Xenonin olen käsittänyt käyttäytyvän samoin, mutta en ole tuota mitenkään testannut.
Vastaa Viestiin