SB150VD Sisu, nykyään ransetti

Kerro omasta projektistasi
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

SB150VD Sisu, nykyään ransetti

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Tänään kävin ensimmäistä kertaa ajamassa tuolla sisulla , syynä ehkä se kun tuo meidän mäki on sen verran liukas ettei eilen uskaltanut edes yrittää, kolmannella yrityksellä pääsin mäen päälle. Virpi meni risteyksen alapuolelle pysäyttämään liikenteen tarvittaessa, Reko mäen päälle, sai reilusti tulla vauhdilla... Eihän tuo ole kuorma-autoa kummempi pyöritellä, paineilma kaasu tosin opetteluttaa, ihan Iisalmen kaupungilla ajeltiin karva-rallia. Tankkaamassa kävin, ei mennyt kuin reilut 112 litraa, vaikka mittari näytti lähes nollaa, aitassa odottaa 400 litran tankki paikoilleen pääsyä (jos sen saa mahtumaan jotenkin). Eihän tuo mikään ajonautinto ole, suht tiuhat välitykset ja akuutti tehon puute, ei sentään yhtä laiska kuin oli se kuusnollakasi Mersu... Takaosan alla kävin mönkimässä, onhan siinä oma hommansa jos tekee sen autonkuljetus tilan, tankille pitäisi keksiä kokonaan uusi paikka samoin webaston säiliölle, WC:n säiliö kokonaan pois, runkopalkit katkoa ja pokata heti taka-akselin jälkeen... Toisaalta nuo pariovet menee sitten hukkaan. Aika näyttää mitä tehdään...
Viimeksi muokannut matkalintta, 29 Joulu 2022 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Usein raskaammissa vehkeissä se akuutti tehon puute ei kuitenkaan käytännössä maantiellä ole niin kovin akuuttia, se vaan tuntuu siltä kun laite ei kiihdy mihinkään.

Tietysti kannattaa tarksitaa että se kaasu menee oikeasti pohjaan. Tuosta paineilmakaasusta mulla ei ole mitään käryä. Ja se että tankki näyttää tyhjää, eikä mene kuin 112litraa ei välttämättä tarkoita että siinä olisi pieni tankki, se voi tarkoittaa myös sitä että siinä on pessimistinen mittari. Kannattaa siis mitata tankki ennen kuin vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Tankki on tietojen mukaan 150L ei tästä kirjoittamisesta tule mitään kun on tullut otettua pari lonkeroa ... (Ei ehkä liikaa mutta kuitenkin) hyvää pääsiäistä kaikille...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

611 Valmetti on sellainen höyryjyrä, se ottaa yhtä nopeasti (hitaasti) ne kierrokset vaikka pyöris melkeinpä tyhjää :mrgreen:
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Katsastus konttorilla kävin kyselemässä juttuja... Ei ihan niin yks-oikoisen helppoa ollutkaan muuttaa tätä kuorma-autoksi, väliseinä tuntui olevan tarkka paikka kats.miehelle. Sähköjä hiukan tutkin ja tulin siihen tulokseen että parempi kilauttaa kummi-pojalle kun hän on jonkun sortin sähkö-jesuiitta... Tuossahan on ollut paloauto aikaan aggregaatti takana, syöttöjohto katkaistu ja jätetty muut vermeet paikoilleen mm. pääkeskus automaatti sulakkeineen, joku ihme laatikko minkä sisällä jotain muuntajan näköisiä härveleitä sekä sen kannessa pari mittaria ja katkaisija verkko on-ei, mikä lie en tiedä. Valmiita pistorasioita löytyi jopa ruuman tavara laatikoista, olisi hyvä ottaa käyttöön jos vain saa selville että toimiiko nuo kaikki...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Täältähän löytyi jo juttua tuosta lootikosta...
http://kylahullutkulkurit.fi/forum/view ... 001#p16543
Tuntuis toimivan kun vedin jatkoroikalla virrat siihen. Tuuletin jumissa ja jurisee muutenkin, mittarin mukaan lataa kuitenkin.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Sisu saatiin sähköistettyä. Kaikki pistorasiat, johdot, kaapelit yms tarkistettiin ja lopuksi kytkettiin takaosaan normaali matkailuauton pistoke. Jantronikin tuuletin on vain pois pelistä, muuten sekin toimii. Jos jollain olisi joutilaana jantronikin oma tuuletin niin olisin siitä kovinkin kiinnostunut. Ei tarvitsisi alkaa soveltamaan jotain tietokoneen puhallinta ... Työnantajan hallilta löytyi 1500w kanttiaalto invertteri, pitää joku päivä kokeilla että toimiiko, kait sillä kahvinkeitin pelittää, jääkaappi tarvii vissiin puhtaan siniaalto vehkeen. Toiselta kats.mieheltä kyselin sitä muutosta jos tuon sais jotenkin kuorma-autoksi. Tuntuu se väliseinä olevan tavallista hankalampi. Pitää olla oikean metalli-firman tekemä, lujuus laskelmat oltava, kiinnitys pulteilla. Ei riitä jos itse teen, vaikka hitsais ratakiskoa seinästä seinään ja runkoon niin silti pitää olla jonkun mieluiten tunnetun metalli-firman leimat papereissa ja hitsarin nimi alla... Ottaa vastuun jos jotain sattuu. Sama homma jos muuttaa autonkuljetus tilaksi peräosan. Taidan antaa olla tuommoisena ainakin toistaiseksi...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se jäpistin voi toimia kyllä muillakin kuin puhdasta siniaaltoa tuottavilla verteillä, mutta tehon kulutus ja vertin teho voivat olla tavallista isommat.

Tosin jos se vertti tuottaa ihan raakaa kanttiaaltoa, niin sillä ei kyllä varmaan toimi,mutta ei sillä toimi moni muukaan laite, edes paremmat kahvinkeittimet.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

matkalintta kirjoitti:Sisu saatiin sähköistettyä. Kaikki pistorasiat, johdot, kaapelit yms tarkistettiin ja lopuksi kytkettiin takaosaan normaali matkailuauton pistoke. Jantronikin tuuletin on vain pois pelistä, muuten sekin toimii. Jos jollain olisi joutilaana jantronikin oma tuuletin niin olisin siitä kovinkin kiinnostunut. Ei tarvitsisi alkaa soveltamaan jotain tietokoneen puhallinta ... Työnantajan hallilta löytyi 1500w kanttiaalto invertteri, pitää joku päivä kokeilla että toimiiko, kait sillä kahvinkeitin pelittää, jääkaappi tarvii vissiin puhtaan siniaalto vehkeen. Toiselta kats.mieheltä kyselin sitä muutosta jos tuon sais jotenkin kuorma-autoksi. Tuntuu se väliseinä olevan tavallista hankalampi. Pitää olla oikean metalli-firman tekemä, lujuus laskelmat oltava, kiinnitys pulteilla. Ei riitä jos itse teen, vaikka hitsais ratakiskoa seinästä seinään ja runkoon niin silti pitää olla jonkun mieluiten tunnetun metalli-firman leimat papereissa ja hitsarin nimi alla... Ottaa vastuun jos jotain sattuu. Sama homma jos muuttaa autonkuljetus tilaksi peräosan. Taidan antaa olla tuommoisena ainakin toistaiseksi...
Entäs rahtitila tonne alle, matkien bussien toteutusta, yhtenäinen lattia akselien väliin?
Mielestäni rahtitilan lattia-ala suhteessa muuhun on vain määritelty, ei esim sen korkeutta?
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Mahuri koneella ja oikea runko... Rungon sivuissa pienet lootikot missä on akut ja webasto.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Soittelin tutulle metalli verstaalle että onnistuisiko... Teko onnistuu mutta lujuus laskelmat otettava joltain suunnittelu firmalta. Soitin suunnittelijalle, reilut 500e maksaa pelkkä lujuus laskelma systeemi, ainakin saman verran menee metalli-pajalle kun hitsailevat seinän kasaan, sitten muutoskatsastus ja lopuksi vakuutus maksut nousee nykyisestä noin kolminkertaiseksi... On todella reilua. Näin savolaisittain sannoesin että tukkoo tahi partoo mutta yhtä piätä nyhtää.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kyllä meilläpäin on katsastusmiehelle riittänyt, että raskaan kaluston korjaamo tai joku päällirakennepaja kirjoittaa lapun että väliseinä on riittävän kestävä ja kuormansidontapisteet on kovasti kiinni.
Kukaan ole koskaan kysellyt mitään lujuuslaskelmia tai vastaavia. :lol:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Nykyään tuo vastuu kysymys kats konttorilla, enne kats mies hyppi henkilöauton perävaunun lavalla ja totes lujuuden, nyt vaaditaan runko osilta tod ja hyväksytty vetoaisa, vetolaiteen lisäksi.
Oletan että väliseinään riittää lujuuslaskelma rakenteelle ja kiinnitys autoon, tuon vois tehdä
esim koneerakennusinsinööri vaikka harjoitustyönä, kestävyys arvot löytyy pykälistä, jota vois hyödyntää muihinkin projekteihin ellei jo ole olemassa. Voishan sen tarkistaa vaikka ko laskelmantekijä, niin kats ins ei tarviis katsoa kuin paperia...
Voi olla että tiukentunut ohjeet, (alkaa ce merkit olla joka osassa)vaihtoehto 2. Käynti toisella kats asemalla..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noihin vaatimuksiinkin kyllä vaikuttaa se auton vuosimalli. Ei jollain 80-luvun vehkeellä kovin ihmeelliset vaatimukset voi olla, lun ei niitä ole alunperinlään kovin kummoisesti laskettu että mitä ne kestää. RAutaa vaan niin paljon että näyttää hyvältä ja kovaa käyttöä.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Suosittelen kysymään toiseltakin katsastusmieheltä mielipidettä. Ja muutoskatsastus sillä katsastusmiehellä jonka ohjeiden ja mielipiteiden mukaan on rakennettu.
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Kolmelta eri kats.mieheltä ja kahdelta eri konttorilta kysytty... A-katsastus ja yksityinen, samaa sanoivat kaikki. Käyn vielä kulkeissani eri paikkakunnalla kysymässä.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sittenhän sun pitää vaan hommata laskelmat jos sellaisia vaaditaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Täällä meillä ainakin sanoivat että kun rekisteröidään ajoneuvonkuljetus tilaksi ei lujuuslaskelmia
väliseinästä tarvi kunhan kiinnityspisteet lattiassa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eipä ole etulaitaa tai väliseinää autonkuljetusautoissakaan, kun autoja ei tavata tukea laitaa vasten vaan kiinnitetään lattiaan.
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja jariautio »

nimenomaan perustelu oli tuossa, jäi mainitsematta :D
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Kautta rantain kuulin että ihan Trafin sivuilta löytyy lomake millä voin itse ottaa täyden vastuun väliseinän kestävyydestä. Sen pitää kestää 15% kantavuudesta eli tässä tapauksessa noin 450kg tasaista työntöä, ei tarvitse minun mielestä olla kovin kummoinen hämähäkki että sen kestää. Kats. konttorilla eivät vahingossakaan kerro tästä mahdollisuudesta. Kaveri teki itse mersuunsa väliseinän, ruutupaperille kirjoitti käytetyt materiaalit, ainevahvuudet, kiinnitystavat, pulttien murtolujuudet ja käytetyn liiman ominaisuudet. Itse ottaa täyden vastuun tekemästään seinästä. Kats.mies ei voinut muuta kuin hyväksyä... Tähän asiaan pitääkin perehtyä tarkemmin. Äsken käytiin Kajaanissa kurvailemassa, 75-90 kmh vauhdissa vedettäessä täristää, luultavasti tärinät tulee kardaanista, ennen seuraavaa ajelua pitää käydä ryömimässä sisun alla. Rikun nakitin huolto-hommiin, haen joku päivä muutaman tuubin rasvaa, Riku saa rasvata tuon kokonaan, huolto-ohjeen mukaan nippoja on ainaskii tarpeeksi... jopa laturikin on rasvattavaa mallia.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuossa lujuudessa 15% tais olla myös minimi, eli 500kg täytyy heikoimmankin kestää. Ja tosiaan riittää "vakuutus" kestävyydestä, voi siihen kirjotella mitä haluaa. Mutta 0,75mm kulma pellillä seinään kiinnitetty 18mm vaneri kestää jo reilusti yli 500kg. Täällä kirjottelee paikallinen koritehtailija 70e hintaan "todistuksen" väliseinän lujuudesta, jos itse ei omista tulostinta millä paperin printtaa ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Viikonloppuna saatiin rasvattua, pahimmat tärinät hävis ja ohjaus muuttui hiukan kevyemmäksi. Jantronikin tuuletin tuli tänään, laitoin paikoilleen ja sehän toimii... hirmu humina kuuluu kaapista. Kysyin toisen paikkakunnan Kats.konttorilta, vahvasti olivat samoilla linjoilla kuin Iisalmessa, jos kovin vaikeaksi menee niin olkoon tuommoisena. Tämän kesän reissut saattaa jäädä aika vähiin kun lomat menee pahimmoilleen eri aikoihin, viikonloppuisin mahdollisuus päästä porukalla. Onneksi nyt Rikullakin on c-kortti, voidaan ajella vuorotellen... Tai sitten Riku ajaa ja iloinen rytmiryhmä laulaa takana.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Ihan hyvin sujui rikulta ajaminen 8) , käytiin kaveria moikkaamassa joka on palokunnassa töissä, tänään oli päivystys vuorossa. Siinä mietittiin että saako laittaa kylähullu numeron 171 entisten pelastuslaitos tunnusten kohdalle saman kokoisena ja samalla fontilla. Katossa on vieläkin k101 tunnus. Soitin sitten alueen palopäällikölle ja hänen mukaan ei ole mitään estettä, sonkajärven paloaseman tunnus on 71... kohtalon ivaa :lol:
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Nyt on pääkallo kuvio oikealla paikalla, noin 10 vuotta se onkin etsinyt paikkaansa.
Sisu sai tänään tuninki-teippauksen...
L-a puhelin tuli myös ährättyä paikoilleen kun sattui löytymään sopivan lyhyt antenni, swr asettui 1,4 lukemaan kun aikansa sääti, alemmaksi en saanut.
Liitteet
IMG_20180515_190136.jpg
IMG_20180515_185911.jpg
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Vastaa Viestiin