Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lämpimässä hallissa tehtiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Oliko tämä nyt ruiskutettava uretaani vai ruiskutettava vaahtoeriste jos niillä nyt sitten jotain muuta eroa kun nimi on ?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä se uretaanieristys on. Eristäjä sanoi että reaktio saattaa lämmittää seinää vaikka sataan asteeseen jos ei oo huolellinen. Teen seuraavalla kerralla vielä erilailla, jätän ohkaisen eristeen ruiskutettavan alle ja tietysti maalautan vasta sitten kun koko auto on valmis. Haittaa nimittäin ihan liikaa kun ylihienoa maalausta pitää tehdessä varoa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jeps. Harmi nyt että sulla kävi noin mutta tämä on arvokasta tietoa meille muille. monta autoa on menossa vastaavaan käsittelyyn lähiaikoina.

Mites Mluoto sun kyljet suhtautu eristykseen ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Kyllä se uretaanieristys on. Eristäjä sanoi että reaktio saattaa lämmittää seinää vaikka sataan asteeseen jos ei oo huolellinen. Teen seuraavalla kerralla vielä erilailla, jätän ohkaisen eristeen ruiskutettavan alle ja tietysti maalautan vasta sitten kun koko auto on valmis. Haittaa nimittäin ihan liikaa kun ylihienoa maalausta pitää tehdessä varoa.
Uretaani, Polyuretaani ei reagoidessaan lämpene, paitsi jos laitetaan jotain pakkaskiihdytintä, ja silloinkaan ei kyllä pellejä vääntele!
Tuo oli jotain höpöhöpövaahtoo! Näytä se RT-kortti, jos se oli joku firma, niin tuotteesta löytyy tuo RT-kortti. Ja jos ei löydy, jos joku tuontikama, niin tuoteseloste purkin kyljestä. Alkaa loppuu nää ihmeaineet.
Eristyksessä kun on edelleenkin parasta ILMA, ja jos saat pysymään jonkun eristeen sisässä jonkun ihme kaasun, niin kerro ihmeessä. PUR PIR ym, muuttuu "finfoamiksi / styroksiksi muutamassa vuodessa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jokelan linja kirjoitti:Oliko auto pihalla kun tekivät?
Mulle ainakin ukko sanoi, että auton peltien pitäisi olla vähintään 25ºC.
En tiedä sitten, mikä oli tarkoitusperä asialla, mutta voi liittyä tuohon lämpölaajenemiseen.
Mulla oli auto sisällä ja ilmawebastolla vielä lämmitetty johonkin 35ºC. Ei näy mitään vetelyitä.
Tosin mulle tuli vaan kattoon urtsu.
Ei se urtsi mitään vetele. Nää vettä ja riisivaahtoo ym. on niitä. Mut toisaalta samaa kamaa, ilma eristää, ei oo ihmeainieita. Vielä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ainakin perinteinen pullouretaani turpoaa, joka voisi jossain kohtaa aihettaa ongelmia?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:
Ei se urtsi mitään vetele. Nää vettä ja riisivaahtoo ym. on niitä. Mut toisaalta samaa kamaa, ilma eristää, ei oo ihmeainieita. Vielä!
Sun pitää tulla katsomaan tänne kuinka se vetelee. RT korttien perään voi kysellä tuolta
http://www.oulunuretaanieristys.com
Tulevaisuus on sähköinen
Old Lady
Kokenut kuljettaja
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Old Lady »

täytyypä tänään käydä katsomassa on pellit vääntyilly ennestään vai onko jopa käynyt niin että suoristunut :lol: :lol:
olihan ne ainakin lähtökohtaisest niin mutkalla. -81 wiima.
ruiskutus tehtiin sisällä hallissa tässä syksyllä ja lämpötila oli varmaan vajaa 20 astetta.
täytyy sanoa, että jämähti kyllä välittömästi kun tuli suuttimista ulos, mutta ammattimies osaa aika hyvin arvioida milloin on sopivasti haluttu määrä. menihän siinä siistimisessä tosin pari iltaa...

jossakin topicissa on siitä kuviakin.

-larry
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jysähtääkö se kivikovaksi heti vai onko mahdollista vaikka laudalla pyyhkiä ylimääräisiä koolauksia vasten että sais levytysvalmista pintaa vai onko se heti jo tömäkkää tavaraa kun reaktio alkaa ja tavara turpoo ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Ei se urtsi mitään vetele. Nää vettä ja riisivaahtoo ym. on niitä. Mut toisaalta samaa kamaa, ilma eristää, ei oo ihmeainieita. Vielä!
Sun pitää tulla katsomaan tänne kuinka se vetelee. RT korttien perään voi kysellä tuolta
http://www.oulunuretaanieristys.com
Laita kuva pelleistä. Uskon että on vedelly, mutta sen luulis olevan ruiskuttajan piikissä... Laitoin mailia että mikä uretaani tarvii lämpöä, vai oliko kysessä joku muu 2k-vaahto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Old Lady
Kokenut kuljettaja
Viestit: 89
Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Location: Laukaa
Member id: 250

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Old Lady »

kävimpäs katsomassa ja ihan yhtä suorassa kuin viime kesänä. pitäisi ajaa auto samaan paikkaan pihalle samassa valossa kuin yksi aikaisempi kuva niin saisi ehkä jotain hajua, mutta ei sitä tuosta pysty sanomaan koska jo ennen urtsun laittoa kaikki runkopalkit erottui hyvin ja pellit oli niin viturallaa ettei kannata oikeastaan edes lähteä vertailemaan.

ja voin sanoa ettei missään nimessä pysty millään tasoittamaan heti ruiskutuksen jälkeen. sitä kuitenkin tulee aika ohuesti kerralla ja se jämähtää ihan välittömästi käytännössä kivikovaksi. näitähän on muuten tällä keski-suomen uretaanieristykselläkin vissiin eritehoisia aineita ja käsittääkseni juuri tuo jämähtämisnopeus on se mitä voidaan säätää... kohteen haastavuuden takia kun pitäisi saada just oikea vahvuus niin hän käytti heti kovettuvaa tavaraa...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä kuva josta ei kyllä saa kovinkaan paljoa selvää. Kuumailmapuhaltimella pystyi vähäsen korjaamaan mutta täydellistä ei saanut tehtyä.
Liitteet
IMG_20180131_175618.jpg
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hyi stana, sehä on ku pottupelto! Kyllä nyt kysysin vähän vaahtomiehen vastuun perään!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noniin kyselin kans tota ruisku eristystä täältäpäin.

Kävi ilmi että ruiskutus lämpötila 50c.
Eli onnistuuko kuiteski ruiskutus suoraan peltiin kii jos lämmittää mahdollisimman lämpimäksi bussin sisältä ja ruiskuttaa kesällä kuumana päivänä?

Millä olette leikkonut ylimääräistä urtsia pois koska tuo on kuulemma kovettuessaan niin kovaa että esim pukkosahalla/moottorisahalla leikkoneet ja helvetin työlästä niilläkin jos vähänki enempi ruiskutettavaa?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ens viikolla 9700NG ruiskutus. Ei oteta mitään riskiä vetelyn suhteen vaan liimataan suosiolla ulkopellin sisäpuolelle 3mm solumuovi jonka päälle ruiskutetaan.
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mikä ero nyt on ollut noissa missä pellit pysy suorassa ja mitkä veteli lommoille?

Eristemateriaali,eristeen ruiskutus lämpötila,auton peltien lämpötila?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Maanantaina ruiskutettiin ja onnistui hyvin. Ongelma on ruiskutuksessa käytettävä lämpö joka tekee mutkia peltiin. Liimattiin 3mm eriste pellin pintaan ja ruiskutettiin sitä vasten eikä vedellyt yhtään. Edelleen riskipaikkoja on myös ahtaat koloset joissa uretaani ei mahdu laajenemaan jolloin kylkeen saattaa tulla patti.

Vaatii aika paljon taitoa tuo ruiskutus. Tavara lähtee suuttimesta 90bar paineella jolloin ohuiden kerrosten ruiskutus pitää tehdä kaukaa, esimerkiksi katon ensimmäinen kerros ruiskutettiin ihan lattiasta suuntaamalla kattoon. Ruiskutuksessa kyllä tulee hiki, koko halli lämpenee ja sisällä bussissa on varmaan 40 astetta lämmintä vaikka on ovet ja luukut selällään.

Tehtiin 100mm katto ja 80mm seinät. Tarkenee nimittäin.
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla tuli mieleen tosta peltien elämisestä että oisko ne jotka ei vedelly ollenkaan niin mustaa rautaa tai alumiiniä koriltaan?

Koska rosteri on kova lämpölaajeneen jos vertaa mustaan rautaan tai alumiiniin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luulen että ovat olleet valmiiksi ihan mutkilla. Näissä peilikylkisissä kyllä näkyy pienikin epäonnistuminen
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nyt kun olis katto tyhjänä niin tuli mieleen että kun kattopalkit on 50mm korkeita ja tarvis saada vähä palkkien päällekkin eristettä niin kumpi olis parempi?

1 koolaus ristiin palkkien päälle 20mm vanerisoiroilla jolloin eristevahvuus 70mm.
Kylmäsiltoja jäis jonkinverran!

2 koolaus ristiin palkkien päälle 10mm vanerisoiroilla ja vielä tuplana toisin päin 10mm vanerisoiroilla,eristevahvuus yht 70mm.
Ei kylmäsiltoja mutta koolaksen vahvuus vain 10mm johon ohkanen vanerilevy kiinni eli ei mitään raskaita kuormia.
miten käyttäytyy alempi vanerikoolaus joka jää pu eristeen sisään?

Kummassakin tapauksessa lopullinen kiinnityskoolaus väli 600mm.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Uusimmassa projektissa tehtiin "alaslaskurunko" jossa kattoon hitsattiin 8mm kierretankoja joihin kiinnitettiin 30mm vanerisoiroja sopiviin kohtiin. Tämä mahdollisti paksun kattoeristeen ja helpotti katon suunnittelua. Eikä sitä tikkua pitkin kylmäkään hiivi pirttiin
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kävi ruiskueristäjä katsomassa projektia ja kuulosti että pitäis onnistua.

Laskin sitä että jos 400€/m3 eristettä puhallettuna niin vaikka tekis levytavarasta itse niin hintahan on suurinpiirtein sama pu eristeellä?

Oletteko itse laskeskelleet ja missä hinnoissa on teillä ollut?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja eagless »

Olikos tuo pu ruiskutus tehtävä mieluummin kesä helteillä että kori valmiiksi kuuma vai voisko tuon tehdä nyt syksylläkin jos aluksi ohkasia kerroksia ruiskuttais?
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ruiskutettava uretaanieristys itse tehden

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Muistaakseni suosituksen mukaan 15 astetta pitäisi olla lämpötilan myös pellin ulkopuolella. Ja kosteutta ei saisi olla, meilläkin jouduttiin kuivailemaan ennen ruiskutuksen aloitusta kun oli tiivistynyt kosteutta katon sisäpintaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Vastaa Viestiin