Norjan bussit

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Katselin mascus sivuilta noita norjan bussien hintoja, vaikuttaa hintataso edullisemmalta kuin suomessa,onko kokemusta löytyykö sieltä ruostetta autoista,,,toiset puhuu norjan kromistakin
taitaa olla suolainen maa.
Turhan pitkä matka käydä katsomassa, euroopasta tuodut mielestä parempi alustaisia kuin uudesta
asti ruotsi ssa ja suomessa olleet, ajokm ja mittarinluvut tahtoo olla arvailujen varassa.
Etsin 12 m aihioita, mutta alustan/runkojen rakennustaitoja en omaa, ens sijoaisesti mahuri,jos taka koneinen man,volvo, scania, ehkä mb. Jos ei sopivaa neoplania 1 1/2 kerroksista löydy täytyy suunnata katse noihin korkeisiin turistimalleihin joissa " täyskorkea" tavaratila.
Nyt kun tuo polttoainen hintataso alle 2008 (1,44) vuoden , nyt n1,10-1,15, voi jäädä huomioitta
kulutus, mutta yritän olla erehtymättä mersun isoon v8 jotka kuulopuheiden mukaan runsas ruokaisia, verrattuna,,.........
Onko vitsi ?. punaiset pikavuorobussit, korkea ,3 - aks , kulj oli sanonut alle 20 litraa satasella??

ps toivottavasti tämä tuli oikealle osastolle
jiivee
Rattiamiraali
Viestit: 436
Liittynyt: 05 Syys 2015 15:15
Truck: MB
Location: EP
Member id: 239
Paikkakunta: Jurva

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Se on vitsi jos korkea kulkee alle 20L ,matalakin vie 22-25 L , :? , ja vielä 3 akselinen ,se mies oli käyny höpönassun pesässä. :lol:
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Muista laskea norjan busseihin ALV24% päälle ja lisäksi vielä tulli kun tulee EU:n ulkopuolelta. Lisäksi rekisteröintikulut ja hakukustannukset niin tulee kalliimaksi kun suomesta.

Alle 20l/100km ei kulje varmaan mikään muu kun 60 lukuinen kevyt auto tai sitten kabus pienellä kuormalla.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... h6bfm.html
Tuota esim katselin.
Varmaan kulj arvio, tai huuli,,kun samaan bussiin saa 1eurolla halvimmat lipput, ei polttoainettakaan kulu. Oma arvio 30+ , joka sadalle km, kesällä ilmastointi ja talvella muu lisä .

Oma polttoaine kulutusmuutaman vuodentakaa etelänkeikka 4 - aks k autolla ei pv meno max kuorma paluu tyhjä , " kaikkipyörät maassa kokoajan,,kulutus oli tuolla vajaa 800 km matkalla ,kesäkeli, min pysähdyksin, keskimäärin 25-26 litraa, rajoitin esti yli nopeuden .
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Volvo B10M kulki kaksi viikkoa sitten 19.6 L /100km eli ei se ihan vitsi ole. 300L tankilliselta mitattu.
Kori Carrus Delta 3.6m korkea ja 12m pitkä. 7EGS vaihteisto.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja neppi »

Horrorin minimikulutus oli vähän reipas 18/100. Ei se silloin kyllä mihinkään kulkenukkaa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

neppi kirjoitti:Horrorin minimikulutus oli vähän reipas 18/100. Ei se silloin kyllä mihinkään kulkenukkaa.
Oisko kannattanu paikata tankki

Aika kova kulutus paikallaan seisovalle autolle :shock:
Rosmo
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Perutaanpa sanat. eli B10M siis kulkee alle 20l/100km kerran niitä tuli jo kaksin kappalein.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Punaisten pikavuorobussien ajotietokoneet näyttää ihan puutaheinää kulutusta. Todellinen on webastokauden ja ilmastointikauden välissä 29l/100km.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Wonderi kirjoitti:Punaisten pikavuorobussien ajotietokoneet näyttää ihan puutaheinää kulutusta. Todellinen on webastokauden ja ilmastointikauden välissä 29l/100km.
mimmoset moottorit niissä on ?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

13l Daf 460hv. Vekotin painaa tyhjänä 19t, aika usein täydellä 26t painolla menee.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Saksan bussi on ruosteisempi kuin Norjasta tullut. Ainakin mulla on sellainen kokemus. EUR1 lapulla ei tartte tulleja maksaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Wonderi kirjoitti:13l Daf 460hv. Vekotin painaa tyhjänä 19t, aika usein täydellä 26t painolla menee.
Siis puhutaanko me onnipusseista? Semmosta oon haaveillut et pääsis koklaa :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja b12m »

wiima63 kirjoitti:Perutaanpa sanat. eli B10M siis kulkee alle 20l/100km kerran niitä tuli jo kaksin kappalein.
Varmasti kulkee, kulkurityyppisessä rauhallisessa matka-ajossa ja kunnossa ollessaan. Linja-ajossa taitaapi jäädä haaveeksi vain.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

image.png
Tuollaasesta sais mukavan asuntobussin taitaa yläkerran korkeus olla alle 1,9 ja kulj istuu tienpinnassa. Oviluku taitaa olla 5 kpl. Oli viimevuonna myynnissä . On alkup vip malli.

Uuteen käyttöön päätyi ko ruotsin bussi
https://www.facebook.com/Jeesusbussi/ab ... e_internal
Viimeksi muokannut BussMAN, 11 Syys 2016 19:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tilaa on, mutta ei tavaratilaa. Ellei alakerrasta tee ruumaa.

Samalla korkeudella on kuskinjakkara tuossa Berkhofissanikin. Aluksi oli hieman hankala tottua, mutta suojatien kohdalla näkee hyvin pienimmätkin kulkijat.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kaiken jären mukaan myöskään suorana ei tarvii seistä kummassakaan kerroksessa. Korkeus jaettuna kahdella miinus maavara ja materiaalipaksuudet= liian vähän.
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eikös tuo kuvan Neppari ole puolitoistakerroksinen. Alakerran akseliväli tavaratilaa, ja ehkä makuutiloja tai keittiötä kun on ikkunoita. Kylmäkonekin katolla, eli molemmissa kerroksissa ei voi olla seisomakorkeutta lyhyellekään.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Noita korkeuksia myös mietin, kaikki pitää sopia 4 m , neopl vip mallissa alakerrassa tais ola 4-8 hlö baari , "keittiö" ja wc ohjaamon takana kulj nukkuma boxi ja takaosa tavaratilaa,yläkerrassa istuimia näissä 90 luvun lopunautoissa N40-50 auton pituus on 12 m ( 2 + 2!rinnakkain, uudemmissa taitaa olla 2+1) noita on tehty matkailuautoiksi, jos oletetaan ettei kats miehen rullamitasta ole pätkä katkennut, vaatimus 40cm leveä ja 190 cm korkea alue auton pituussuunnasa joka on 40% asunto osan pituudesta, ( jos asunto osa on yläkerta 12 m autossa 40% olis yli 4 metriä ja jos alakerta on asunto osa n 5 m siitä riittäis 2 m vaatimusalueeksi..
Ko autossa on melkosuuri tavaratila viimeinen ovi oikeassa sivussa on tavaratilaan joka jatkuu vetoakselin etupuolella olevaan oveen saakka, ainakin vastaavassa saksassa myynnissä olevassa vip neopl oli noin.

Oletan että kuljettaja istuu neopl alempana kuin berk..., neopl kuskin lattia on noin 20 cm helmapellin alareunan yläpuolella arvio.

Sopiva aihio tuollainen mutta pitäis ola varaa palkata asuntoauton kuljettaja tai kaksi, c kortti ei direktiivipäivä vaatimusta
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja pelti »

Eix ton paino jo kata matkailuauto vaatimukset. Ei tarvii noista 190 cm korkeuksista välittää. Menee c kortilla.
peltiliiteri.com
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Painon/korkeuden puoleen ei varmaan ongelmia oo matkailuautoks, mutta todellinen sisätilan korkeus on senverran matala, että kyyryssä saa olla niin ylä kun alakerrassakin. Olikos täällä foorumillakin jonkun autossa jompikumpi kerroksista 165cm peräti. Kassi kourassa kun käytävää kulkee ihan linja-autossa ei huomaakkaan että päätä pitää varoa, mut asustellessa luulis rupeevan ärsyttämään aika nopeesti.
Rosmo
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

ei sitä 6000kg sääntöä taida enään nykypykälistä löytyä mikä vapautti siitä 190cm sisäkorkeudesta.
ellei joku sitä löydä uudelleen kirjotettuna uskallan väittää jotta se tulee uusista muutoskataastuksista löytyä.

Leksan auto mm mitattiin sisältä 190cm kepillä. 16tn auto.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Oonko lukenut väärin vai ymmärtänyt, oon saanut käsityksen että tuo 190 cm sisäkorkeus/ alue 40 cm leveys ja 40% pituudesta pitää löytyä kaikista matkailuautoista.joutuu tarkistamaan insinööriltä tsi useammalta.

Tuo yläkerran 165 cm varmaan sivuosien korkeus, oletan jos käytävä "täytetty" ts tehty tasalattia, ei 165 cm ,kulku onnistu ainakaan selvipäin 187cm kulkurilta.
Viimeksi muokannut BussMAN, 01 Elo 2016 21:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei missään matkailuajoneuvo pykälässä ajoneuvolain puolella ole mitään puhetta tuosta 190cm korkeudesta, sen sijaan autoverolaissa on määritelty autoverovapaan matkailuajoneuvoon asetuksessa määritellyt vaatimukset, mm 190cm sisäkorkeus.

Kaikki yli 6000kg painoiset M1 luokan autot on kuitenkin vapautettu verosta joka tapauksessa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Norjan bussit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... tkailuauto

ei tuo ainakaan tunne 6000kg kilon helpotusta.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuv ... tkailuauto

eikä tunne ajoneuvoluokkakaan. mistä tuo 6000kg pykälä löytyy ?
Vastaa Viestiin