Kislex 2016 Offersöy
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kislex 2016 Offersöy
Tehtiin jälleen kunnon kalareissu Norjaan. Ja kalaa sitten tulikin aivan hirveesti, ei mitään järkeä paljonko voi oikeasti tulla kalaa. Perkuuhuoneeseen kannettiin veneestä noin 500kg merikalaa, enimmäkseen suuria kaloja kaikki. Pallasta, kissaa, merikrottia, turskaa, makrillia, puna-ahventa, seitä, koljaa, keilaa ym.
Kotiin tuotiin 250kg valmista filettä. Huomenna lisää juttua.
Kotiin tuotiin 250kg valmista filettä. Huomenna lisää juttua.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kislex 2016 Offersöy
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Menomatka ajettiin reittiä Oulu-Haaparanta-Jällivaara-Kiiruna jossa yövyttiin. 8 ukkoa meni hotelliin ja 9 nukkui bussissa keskellä kylää. Aamulla jatkettiin Abisko-Narvik-Bjerkvik-Tjeldsund-Offersöy jossa odotti kaksi mökkiä ja kaksi venettä jolla 17 äijää, 17-69 vuotiasta komeaa ja rumaa miestä sitten muutaman päivän seikkaili merellä. Saunabussi parkkeerattiin mökkien viereen ja vierelle pystytettiin teltta jossa sitten grillattiin ja syötiin. Sauna oli lämmin nonstoppina ja veneet menossa 24h
Torstai ajettiin menomatkaa. Perjantai kalastettiin lähinnä tyhjää ja samoin lauantai. Lauantai iltana tuuli kääntyi pois luoteesta ja tyyntyi. Kala alkoi syömään ja kyllä se söikin. Kaikkia lajeja saatiin ja paljon. Eniten ihmetystä aiheutti 12,5kg merikrotti Siinä on olio joka ei ole ollut paikalla kun kauneutta jaettiin. Eihän tuosta tiennyt mihin sitä lyödään että henki lähtee, semmonen löllyvä kasa jolla on lehmän häntä ja sammakon maha, jäniksen käpälät, teleskooppisuu jossa miljoona hammasta. Erikoisin varuste oli omat onkivavat silmien yläpuolella joista roikkui siiman pätkät. Leuasta kasvoi juuria ja selkä täynnä kaikenlaista lönttiä. Eihän sitä saatu hengiltäkään ja laiturilla maatessaan hyökkäsi vielä kimppuun, pikku käpälillä mahansa alta potkaisi ja yhtäkkiä oli puoli metriä ilmassa. Visto elukka. Offersöyn isäntä leikkasi sen sitten pihveiksi ja koko örkki syötiin suurien ennakkoluulojen saattelemana. Outo maku, porsaan ja katkaravun välistä.
Reissuista on ruukattu ottaa paljon kuvia ja videoita. Niinpä meidän kuvausvastaava oli investoinut gps ohjattuun kuvauskopteriin jota lennätettiin kuvattavan kohteen vierellä. Kopteri pystyi lentämään reippaassa tuulessakin viittäkymppiä koko ajan tasapainossa olevalla kameralla. Kunnes. Keksittiin lähettää kopteri veneestä ja ottaa ilmakuvaa kalastuksesta. Jotenkin se vissiin tarvitsee vakaan lähtöalustan jotta kopteri osaa määrittää stabiilin lentoonlähdön. Gps paikannuksen lisäksi siinä oli joku kaikuluotain ja ohjaimesta näkyi kameran kuva. Pitkiä matkoja se lensi. Paitsi sitten kun veneestä lähetettäessä stabiili jotenkin erehtyi ja kopteri lähti pitkällä kaarella sivulle ja sukelsi suoraan mereen. Roottorit särkyivät ja koko laitos upposi 55 metrin syvyyteen. Aikansa pilkittiin kopteria mutta sinne jäi iäksi
Kokonais kalasaalis oli suunnilleen 500kg, kaikki leikattiin paikanpäällä fileiksi, pakastettiin ja kotiin tuotiin kunnon lasti kalaa, jokaiselle yli 10kg eli saa siinä syödä keittoa että saa kaikki kulumaan.
Maanantaina starttailtiin kotimatkalle, samaa reittiä 16 tuntia. Pysähdyttiin Norjan rajalla syömään ja valloitettiin lähin vuori siinä. Narvikin nousu otti Volvolle koville; lämmöt veti punaiselle sekä koneesta että laatikosta, summeri alkoi piipittää ja punanen lamppu syttyi. Liekö syynä liian raskas kuorma, kokonaispaino tuli täyteen ja tuolla oli ulkonakin ennätyslämmintä +18 astetta. Toki oisin voinut etukäteen flekteillä jäähdyttää jolloin olisi päästy kylmempänä mäkeen mutta kun pitkään aikaan ei enää ole ollut kuumetta mäessä niin ei tullut edes mieleen. Muita teknisiä asioita oli hupilaturin hyytyminen jo menomatkalla. Hihnan kiristäminen eikä vasaralla hiilien kohdalle naputtelu ei auttanut joten aurinkopaneelilla ladattiin eikä virranpuutetta ollut
Sellainen havainto tehtiin että Norjassa perillä ollessa tuulilasisa ei ollut yhtään sääskiä. Eikä kiirunassa palatessa eikä haaparannassa. Vasta kotipihassa oli sitten sitäkin enemmän. Taitaa olla tämä suomi itikoiden luvattu maa.
Ensi vuonna taas jonnekkin.
Torstai ajettiin menomatkaa. Perjantai kalastettiin lähinnä tyhjää ja samoin lauantai. Lauantai iltana tuuli kääntyi pois luoteesta ja tyyntyi. Kala alkoi syömään ja kyllä se söikin. Kaikkia lajeja saatiin ja paljon. Eniten ihmetystä aiheutti 12,5kg merikrotti Siinä on olio joka ei ole ollut paikalla kun kauneutta jaettiin. Eihän tuosta tiennyt mihin sitä lyödään että henki lähtee, semmonen löllyvä kasa jolla on lehmän häntä ja sammakon maha, jäniksen käpälät, teleskooppisuu jossa miljoona hammasta. Erikoisin varuste oli omat onkivavat silmien yläpuolella joista roikkui siiman pätkät. Leuasta kasvoi juuria ja selkä täynnä kaikenlaista lönttiä. Eihän sitä saatu hengiltäkään ja laiturilla maatessaan hyökkäsi vielä kimppuun, pikku käpälillä mahansa alta potkaisi ja yhtäkkiä oli puoli metriä ilmassa. Visto elukka. Offersöyn isäntä leikkasi sen sitten pihveiksi ja koko örkki syötiin suurien ennakkoluulojen saattelemana. Outo maku, porsaan ja katkaravun välistä.
Reissuista on ruukattu ottaa paljon kuvia ja videoita. Niinpä meidän kuvausvastaava oli investoinut gps ohjattuun kuvauskopteriin jota lennätettiin kuvattavan kohteen vierellä. Kopteri pystyi lentämään reippaassa tuulessakin viittäkymppiä koko ajan tasapainossa olevalla kameralla. Kunnes. Keksittiin lähettää kopteri veneestä ja ottaa ilmakuvaa kalastuksesta. Jotenkin se vissiin tarvitsee vakaan lähtöalustan jotta kopteri osaa määrittää stabiilin lentoonlähdön. Gps paikannuksen lisäksi siinä oli joku kaikuluotain ja ohjaimesta näkyi kameran kuva. Pitkiä matkoja se lensi. Paitsi sitten kun veneestä lähetettäessä stabiili jotenkin erehtyi ja kopteri lähti pitkällä kaarella sivulle ja sukelsi suoraan mereen. Roottorit särkyivät ja koko laitos upposi 55 metrin syvyyteen. Aikansa pilkittiin kopteria mutta sinne jäi iäksi
Kokonais kalasaalis oli suunnilleen 500kg, kaikki leikattiin paikanpäällä fileiksi, pakastettiin ja kotiin tuotiin kunnon lasti kalaa, jokaiselle yli 10kg eli saa siinä syödä keittoa että saa kaikki kulumaan.
Maanantaina starttailtiin kotimatkalle, samaa reittiä 16 tuntia. Pysähdyttiin Norjan rajalla syömään ja valloitettiin lähin vuori siinä. Narvikin nousu otti Volvolle koville; lämmöt veti punaiselle sekä koneesta että laatikosta, summeri alkoi piipittää ja punanen lamppu syttyi. Liekö syynä liian raskas kuorma, kokonaispaino tuli täyteen ja tuolla oli ulkonakin ennätyslämmintä +18 astetta. Toki oisin voinut etukäteen flekteillä jäähdyttää jolloin olisi päästy kylmempänä mäkeen mutta kun pitkään aikaan ei enää ole ollut kuumetta mäessä niin ei tullut edes mieleen. Muita teknisiä asioita oli hupilaturin hyytyminen jo menomatkalla. Hihnan kiristäminen eikä vasaralla hiilien kohdalle naputtelu ei auttanut joten aurinkopaneelilla ladattiin eikä virranpuutetta ollut
Sellainen havainto tehtiin että Norjassa perillä ollessa tuulilasisa ei ollut yhtään sääskiä. Eikä kiirunassa palatessa eikä haaparannassa. Vasta kotipihassa oli sitten sitäkin enemmän. Taitaa olla tämä suomi itikoiden luvattu maa.
Ensi vuonna taas jonnekkin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kislex 2016 Offersöy
Mahtoi olla ikimuistoinen reissu hyvässä seurassa! Mut millä tyylillä kalastitte ? Vedittekö välillä uistelemalla vai ihan "pohjaongella "?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
Varmasti hieno reissu. Ikävää tuo kopterin kohtalo - Mokoma menee sekaisin sateliittien kanssa ja yrittää palata lähtöpisteeseen eli maan läp kiinalaiseen tehtaaseen.. Tuo kaikuluotaus on ilmeisesti hieman heikkoa veden pintaa vasten.
Mites tuo auton kuumeneminen? selvisikö syy? Siinä on Bjerkvikistä Tromssan suuntaan joutuu kiipeämään kilometritolkulla. Silloinen kulkineeni meni kyllä retkipyöräijöistä ohi - ei käynyt kateeksi. Ketjua riittää.
Mites tuo auton kuumeneminen? selvisikö syy? Siinä on Bjerkvikistä Tromssan suuntaan joutuu kiipeämään kilometritolkulla. Silloinen kulkineeni meni kyllä retkipyöräijöistä ohi - ei käynyt kateeksi. Ketjua riittää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kislex 2016 Offersöy
Abiskon Narvikin väli on hieno!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
Niin on - jokaiselle riittä oma tunturipuro ja järvi. Puskaparkkeerajan unelmaseutua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Nousu on Narvikista Ruotsin rajalle päin. Automaattilaatikko alkaa lämmetä kun se pykältää kakkosta tai ykköstä, siinä ei ole turbiinin lukkoa. Jos olisi riskimpi kone niin jaksaisi vetää lukitulla kolmosella ylös. Hävittiin nousukiidossa täydelle autonkuljetusrekallekin. Porukkaa lappas ohi jonossa kun väistin parkkialueelle. Normaalia tuo on jota voi ennakoimalla estää, flektit pakolla pyörimään 5km ennen nousua.
Kalastettiin pilkkimällä, ns hissimenetelmällä:
• siiman päähän makrillilitka ja viimeiseksi 300gr banaani pilkki, kaikki biltemasta
• pudotetaan veneen reunan yli meren pohjaan, 25m syvyyteen
• kelataan 3m ylös ja odotetaan 1-2sek jolloin "renki" iskee kiinni
• renki pyristelee litkassa n. 5-30sek jolloin iso turska tai pallas yms syö rengin
• vavan pää uppoaa veteen. Painetaan hississä nappia 6. Kerros
• veivataan brutaalisti saalis ylös
• veivataan ylös myös muut joita tulee väliltä kyytiin
• otetaan vuoronumero jommalle kummalle nostokoukulle
• kun nostokoukku vapautuu muilta niin tempaistaan vonkaleet hissistä kyytiin
Renkinä käy 30cm sei tai makrilli. Tämä on tehokkain menetelmä ja lopputuotteena on vain isoja kaloja.
Kalastettiin pilkkimällä, ns hissimenetelmällä:
• siiman päähän makrillilitka ja viimeiseksi 300gr banaani pilkki, kaikki biltemasta
• pudotetaan veneen reunan yli meren pohjaan, 25m syvyyteen
• kelataan 3m ylös ja odotetaan 1-2sek jolloin "renki" iskee kiinni
• renki pyristelee litkassa n. 5-30sek jolloin iso turska tai pallas yms syö rengin
• vavan pää uppoaa veteen. Painetaan hississä nappia 6. Kerros
• veivataan brutaalisti saalis ylös
• veivataan ylös myös muut joita tulee väliltä kyytiin
• otetaan vuoronumero jommalle kummalle nostokoukulle
• kun nostokoukku vapautuu muilta niin tempaistaan vonkaleet hissistä kyytiin
Renkinä käy 30cm sei tai makrilli. Tämä on tehokkain menetelmä ja lopputuotteena on vain isoja kaloja.
Tulevaisuus on sähköinen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kyllä joutuu kovallakin askilla aikalailla pykältelemään,varsinkin ku pumpun ajoitus lähentelee 28 astetta ni on terävin puhti muualla. Tässä Narvikista ruotsiin mäessä olin satavarma että nyt porsii kattila,eipä porsinukkaan...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kyllä tuota B10M kuuslovista splitterillä joutuu kovissa mäissä jatkuvasti vaihtamaan. Portugalista Suomeen matkalla on monta mäkeä jossa noutaan ja laskeudutaan pitkään välillä 200 - 1000m korkeutta ydessä tai useammassa osassa. Jyrkimmät yli 7%. Kyyllä siinä kerkiää vesi lämmetä kun mennään 100% moottori tehosta n. 5 - 25 min yhtäsoittoa. Pitkät mäet ajetaan aina lämpömittarilla ja nopeus laskee sitä mukaan kuin lämötila nousee. Kovimmat mäet oli nopella kolmosella noin 35km/h nopeudella.
Kardaanifflekti korvattu kahdella sähköflektillä joiden teho jää 1/4 osaan kardaanipuhaltimen tehosta.
Kardaanifflekti korvattu kahdella sähköflektillä joiden teho jää 1/4 osaan kardaanipuhaltimen tehosta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Joskus on vedetty ykkönen silmässä 20kmh 9 kilometriä putkeen. Kyllä siinä ruukaa vähän jänskättää kuinka käy, kestääkö kaikki paikat. Turbon panta on katkennut kerran ja konehuoneessa ollut putkieriste syttynyt tuleen samassa nousussa. Kovin öljyisellä koneella ei kannata lähteä kiipeilemään.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
? ehkä paperilla. Propelli on propelli pyörittää sitä sähkö tai kardaani. Kyllä ainakin Röllin sähköflekti kiertää sen minkä mekaaninenkin.KajNyy1 kirjoitti: Kardaanifflekti korvattu kahdella sähköflektillä joiden teho jää 1/4 osaan kardaanipuhaltimen tehosta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kislex 2016 Offersöy
Volvo ilmoitti että kardaani flektin teho on 3700 W. Yksi iso flekti joka kattaa koko jäädyttäjän. Kun minun kaksi 550W flektiä kattaa 1/3 osan jäädyttäjän pinta-alasta. Ei mitenkään ole vastaava jäähdytysteholtaan.Rosvolinna kirjoitti:? ehkä paperilla. Propelli on propelli pyörittää sitä sähkö tai kardaani. Kyllä ainakin Röllin sähköflekti kiertää sen minkä mekaaninenkin.KajNyy1 kirjoitti: Kardaanifflekti korvattu kahdella sähköflektillä joiden teho jää 1/4 osaan kardaanipuhaltimen tehosta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
OK sinulla ei ilmeisesti ole tunnelia jälkellä. Röllissä on kiinni alkuperäinen propellia ja sitä pyörittää hihnan välityksellä sähkömoottori.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Täytyypä muuten käydä katsomassa että puhallinkotelossa molemmat flektit pyörii. Jos toinen ei pyöri niin eihän se vedä enää syylärin läpi mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kislex 2016 Offersöy
Jos Röllin sähköflekti on alkuperäisen kardaanifflektin tehoinen niin se haukkaaRosvolinna kirjoitti:OK sinulla ei ilmeisesti ole tunnelia jälkellä. Röllissä on kiinni alkuperäinen propellia ja sitä pyörittää hihnan välityksellä sähkömoottori.
3700W
-------- = 154 A
24V
kun se on käyynnissä tämä on samaa luokkaa kuin starttimoottori ottaa pyöriessään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
20A sulakkeellä tuo on ja hyvin tuulettaa. Tuo 3700W saadaan kyllä irti kardaanilta ja sähkömoottorissani ei ole kiinni laturia, koska se on koneen päällä.
Näkisin, että tärkeimmässä roolissa on tuo tunneli. Myös tuossa Astrossani olen korvannut flektin sähkömallilla ja ilmanohjain on paikallaan. Talvella saa lämmöt nousemaan nopeasti ja yläletkussa on lutikka ohjaamassa flektin moottoria.
Näkisin, että tärkeimmässä roolissa on tuo tunneli. Myös tuossa Astrossani olen korvannut flektin sähkömallilla ja ilmanohjain on paikallaan. Talvella saa lämmöt nousemaan nopeasti ja yläletkussa on lutikka ohjaamassa flektin moottoria.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Kislex 2016 Offersöy
Jos tuonne Norjaan lähtee ihmettelemään esim. Lofooteille, niin onko ainoa kalastus mahdollisuus vuokrata vene kuljettajineen vai onko jotain virvelimestoja mistä voi jotain kiskoo ylös?
Tai mitä tommoset venevuokraukset normaalisti kustantaa ja onko mitään järkeä lähteä kahdella naamarilla vuokraamaan?
Tai mitä tommoset venevuokraukset normaalisti kustantaa ja onko mitään järkeä lähteä kahdella naamarilla vuokraamaan?
-
- Kippari
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18 Kesä 2015 23:23
- Truck: bova futura - 89
- Location: finland
- Member id: 253
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kislex 2016 Offersöy
Lahti32 kirjoitti:Tehtiin jälleen kunnon kalareissu Norjaan. Ja kalaa sitten tulikin aivan hirveesti, ei mitään järkeä paljonko voi oikeasti tulla kalaa. Perkuuhuoneeseen kannettiin veneestä noin 500kg merikalaa, enimmäkseen suuria kaloja kaikki. Pallasta, kissaa, merikrottia, turskaa, makrillia, puna-ahventa, seitä, koljaa, keilaa ym.
Kotiin tuotiin 250kg valmista filettä. Huomenna lisää juttua.
wau !!!!!
"Edes joku tolkku pitää olla, sanoi hoitaja kun hullua elvytti"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kyllä rannaltakin voi kalastaa mutta saalis on lähinnä rakkolevää ja pieniä turskanpoikasia. Oikein hyvä rantapaikka Lofooteille mennessä on siinä kun tullaan rajalta Narvikiin, käännytään T-risteyksestä oikealle ja ajetaan muutamia kilometrejä, tulee uusi tunneli, se läpi ja seuraavaan tunneliin, nimeltään Leirvik tunneli jonka läpi ajettaessa heti suuaukolta peruutus vasemmalle puolelle parkkiin. Siinä on tietullikamera siinä kohdassa. Rinne alas ja on syvä ranta. Puna-ahventa nousee ja nuotion voi tehdä siihen vanhalle tielle mistä on hyvä katella pyöriäisiä ja maisemia.vko516 kirjoitti:Jos tuonne Norjaan lähtee ihmettelemään esim. Lofooteille, niin onko ainoa kalastus mahdollisuus vuokrata vene kuljettajineen vai onko jotain virvelimestoja mistä voi jotain kiskoo ylös?
Tai mitä tommoset venevuokraukset normaalisti kustantaa ja onko mitään järkeä lähteä kahdella naamarilla vuokraamaan?
tässä näkyy se paikka 6 vuotta sitten tehdyltä reissulta: https://www.youtube.com/watch?v=vkRABBJfGvU
Veneet kustantaa noin 130€ päivä ja edellyttää yleensä mökin vuokraamista tai leirintäpaikan ottamista. Kysymällä selviää. Ainakin Offersöyssä oli koko ajan vapaana kuusi venettä ja suosittelen kyllä ehdottomasti venekalastusta.
Tässä muutama paikka jossa on hyviä veneitä:
* Andorja Havfiske / Andörja Adventures
* Offersöy Feriesenter
* Lyngen Havfiske og Tursenter
* Polarcamp Hilstad
* Elvegård Camping og Båt utleie
Palvelu vaihtelee hyvästä erittäin hyvään. Isäntä tankkaa veneet aamuisin ja bensa maksaa tankattuna noin 2.10 € litra Veneet syö moottorista ja kuormasta riippuen 10-30 litraa päivässä, jpoillakin reissuilla on saatu poltettua 400 eurolla venebensoja, viimeksi ei kalan tulon takia ehditty ajaa kuin 130 litraa. Muistuu mieleen yksi reissu Lyngenissä. Velipoika ei tyytynyt mihinkään kalapaikkaan vaan ajoi yön aikana 190km veneellä, näytti kartan mukaan lähteneen Lyngenistä, kävi Skibottenissa, Olderdalenissa ja Tromssassa yhden yön aikana- aamulla sitä kovin nukutti eikä kuulemma saalis ollut kovin kehuttava
Tulevaisuus on sähköinen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kylläpä vähän hiukan kateelliseksi vetää,ei oikein täältä tunnu saavan vastaavaa joukkuetta kasaan. Tosin on tossa muutama kilometri enempi ajettavaakin. Mutta kivaa on varmasti.
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kysymyksiä, pohdiskeltu Lofootteja viikolle 42:
- Onko tuolla tiet jo ihan jäässä tuohon aikaan ja pärjääkö perus kesärenkailla?
- Maksaako nafta älyttömästi eli kannattaako tankata jossain tietyssä spotissa?
- Tietullit/maksut vissiin voi jättää huomoiotta koska Matkailuautoksi rekattu?
- Jos venettä vuokraa niin onko siellä millanen varustus ongelle vai pitääkö kaikki olla omasta takaa?
- Sopiiko yleensä leirintöihin bussilla ~suosituksia?
- Onko tuolla tiet jo ihan jäässä tuohon aikaan ja pärjääkö perus kesärenkailla?
- Maksaako nafta älyttömästi eli kannattaako tankata jossain tietyssä spotissa?
- Tietullit/maksut vissiin voi jättää huomoiotta koska Matkailuautoksi rekattu?
- Jos venettä vuokraa niin onko siellä millanen varustus ongelle vai pitääkö kaikki olla omasta takaa?
- Sopiiko yleensä leirintöihin bussilla ~suosituksia?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kislex 2016 Offersöy
Ei Lofoottien tiet ole jäässä, mutta korkeat tunturialueet voivat olla lumen peitossa. Kyllä renkaissa olisi hyvä olla M+S muuallakin kuin kyljen painatuksessa. Saattaa siitä joku lakikin olla Norjanmaalla...En muista, kun luen enemmän Tex Willeriä kuin lakia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kislex 2016 Offersöy
Keli voi vaihdella ihan mihin vain. Tuuli saattaa olla todella kova, lunta ja räntää tulee varmasti jossain kohtaa reissua. Laki vaatii talvirenkaat oliko vähintään vetävissä ja lumiketjut pitää olla mukana jos on epäilystäkään niiden tarpeesta. Ei ole kellään hauskaa kun liikenne seisoo mäessä bussin takana eikä kuski uskalla päästää jalkaa jarrulta. Ota myös kaksi varoituskolmiota ja heijastinliivit mukaan. Ei ole yhtään liioiteltuja juttuja siellä.vko516 kirjoitti:Kysymyksiä, pohdiskeltu Lofootteja viikolle 42:
- Onko tuolla tiet jo ihan jäässä tuohon aikaan ja pärjääkö perus kesärenkailla?
- Maksaako nafta älyttömästi eli kannattaako tankata jossain tietyssä spotissa?
- Tietullit/maksut vissiin voi jättää huomoiotta koska Matkailuautoksi rekattu?
- Jos venettä vuokraa niin onko siellä millanen varustus ongelle vai pitääkö kaikki olla omasta takaa?
- Sopiiko yleensä leirintöihin bussilla ~suosituksia?
Diesel maksaa 12-13kr litra eli noin 1,30-1,40 € litra. Syrjäisillä ulkosaariston asemilla voi maksaa 1,80-1,90€ litra
M1 rekisteröidyillä yli 3,5ton ajoneuvoilla pitää olla TAG jonka voi tilata http://www.autopass.no sivustoilta ennen matkaa. maksaa parikymppiä. Ellei ole ja kamera kuvaa tulee 16000NOK sakot.... Yksityinen D tai D1-bussi ei tarvi mitään, kannattaa kuitenkin rekisteröityä epc järjestelmään
Veneiden varustukseen kuuluu useimmiten vene, varakanisteri ja pelastusliivit. Monessa paikassa saa myös merikartan johon on merkitty kalapaikat
Bussilla pääsee kaikkialle leiriytymään. Ei ainakaan meidän reissuilla ole ajoneuvon koko mitään rajoittanut. Muutenkin homma on selkeää, ei mitään suomalaistyylistä pilkunviilausta johdoista, töpseleistä, adaptereista, henkilötunnuksista ja muista. Norjalaisille riittää yksi nimi paperiin kuka vuokraa mitä ja sillä selvä. Suomessahan kerätään 17 miehen henkilöllisuspaperit ja tarkastetaan onko sähköjohtio HN07-2,5 tyyppiä ja onko adapteri laillinen ja turvaväli tasan 4m tai yli ja jos on 3,99 niin siirrät tai että bussistahan meneekin tänään juuri teiltä kaksinkertainen maksu koska se on niin ISO. Norjalaiset elää tavallista normaalia elämää eikä jaksa keskittyäö epäoleellisuuksiin, ovat ystävällisiä ja palveluhaluisia. Toisaalta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, olemme käyttäytyneet itsekin niinkuin olisi suomalaisten hyvä ulkomailla käyttäytyä.
Tulevaisuus on sähköinen
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Kislex 2016 Offersöy
Kiitokset kattavista ohjeista.
Täältä löytyy tekstiä talvirenkaista: http://www.dbschenker.fi/file/log-fi-fi ... spakko.pdf
Eli lumiketjut riittää meillä.
Mutta, mistähän tommosia vois kysellä käytettynä? Uudet maksaa 1500€ sarja.
Täältä löytyy tekstiä talvirenkaista: http://www.dbschenker.fi/file/log-fi-fi ... spakko.pdf
Eli lumiketjut riittää meillä.
Mutta, mistähän tommosia vois kysellä käytettynä? Uudet maksaa 1500€ sarja.