Vanerikoppi peräkärryyn
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Joulu 2015 21:23
- Location: Polvijärvi
Vanerikoppi peräkärryyn
Ensimmäinen postaukseni tälle foorumille, jännittää.
Olen siis alle kuusikymppinen tosinainen. Suunnittelen peräkärryyn mahtuvaa 2,6x1,25x1,7 vanerikoppia, jossa kaksi pienikokoista henkilöä mahtuisi yöpymään, valmistamaan ruokaa ja pitämään pahimpia sateita esim marja-ja sieniretkillä, vaelluskeikoilla ja muuten vaan reissatessa.
Aiempaa rakentelukokemusta on. Olen mm kymmenen vuoden aikana raivannut mökkitontin ja rakentanut sinne kahdeksan rakennusta, suurimman osan täysin yksin. Nyt tekisi mieli vähän kiertää mualimaa.
Ajatus kopista perustuu mottooni, että pieni on kaunista. Luultavasti tulen vielä lipsumaan tästä periaatteesta, mutta ensiapuna voisi tuo koppero olla.
Siis käytettävissä on peräkärry 125x260. Kantavuus 500 kg. Ajattelin, että tekisin edestä viistotun filmivanerisen kopin, joka on irrallinen ja kuormaliinoilla tms kiinnitettävä, ja kärryn sisäpuolelle mahtuva. Siihen mahtuu makuupaikka, jonka toteutan irrotettavilla kannakkeilla, joiden päälle tulee vanerit, ja niiden päälle hyvä patja.
Lattiatilaa jäisi vielä sen verran, että voisi laittaa seinälle nostettavan pöytälevyn, yhden lattiakaapin keittotasolla, sekä seinän yläosaan pikkukaapit. Vielä naulakko oven viereen, ja korihyllyjä seinille. Makuupaikan alle mahtuu esim rinkat ja muuta tilaavievää tavaraa.
Ikkunat sivuille ja mahdollisesti viistolle etuseinälle. Eristettä pari kolme senttiä, riippuen rungon vahvuudesta. Runkovaihtoehtoja mietin. Neliöraudasta esim 10x30 hitsattu olisi kestävin, mutta hitsausta en ole (vielä) opiskellut. 1x2 rimasta kulmaraudoilla ja ruuveilla kasattu olisi helppo toteuttaa. Ilmastointiventtiilit molempiin päihin, ja yksi avattava ikkuna.
Ulkokuorta ja kattoa mietin eniten. Pitäisi saada vedenpitävä. Mahdollisuuksia on esim. muovitettu pelti, kattohuopa ja laminoitu lasikuitu. Kaikkia osaan itse käsitellä.
Sitten ne ikkunat. Jos löytyisi valmiita esim auton ikkunoita tiivistekumeilla, saisi parhaiten asennettua. Rumahan siitä tulee, mutta en pelkää. Ja koko komeutta aion vetää hyvällä Corollallani.
Ideoita, neuvoja ja varoituksia otetaan kiitollisena vastaan.
Vaikuttaako tarpeeksi kylähullulta?
Olen siis alle kuusikymppinen tosinainen. Suunnittelen peräkärryyn mahtuvaa 2,6x1,25x1,7 vanerikoppia, jossa kaksi pienikokoista henkilöä mahtuisi yöpymään, valmistamaan ruokaa ja pitämään pahimpia sateita esim marja-ja sieniretkillä, vaelluskeikoilla ja muuten vaan reissatessa.
Aiempaa rakentelukokemusta on. Olen mm kymmenen vuoden aikana raivannut mökkitontin ja rakentanut sinne kahdeksan rakennusta, suurimman osan täysin yksin. Nyt tekisi mieli vähän kiertää mualimaa.
Ajatus kopista perustuu mottooni, että pieni on kaunista. Luultavasti tulen vielä lipsumaan tästä periaatteesta, mutta ensiapuna voisi tuo koppero olla.
Siis käytettävissä on peräkärry 125x260. Kantavuus 500 kg. Ajattelin, että tekisin edestä viistotun filmivanerisen kopin, joka on irrallinen ja kuormaliinoilla tms kiinnitettävä, ja kärryn sisäpuolelle mahtuva. Siihen mahtuu makuupaikka, jonka toteutan irrotettavilla kannakkeilla, joiden päälle tulee vanerit, ja niiden päälle hyvä patja.
Lattiatilaa jäisi vielä sen verran, että voisi laittaa seinälle nostettavan pöytälevyn, yhden lattiakaapin keittotasolla, sekä seinän yläosaan pikkukaapit. Vielä naulakko oven viereen, ja korihyllyjä seinille. Makuupaikan alle mahtuu esim rinkat ja muuta tilaavievää tavaraa.
Ikkunat sivuille ja mahdollisesti viistolle etuseinälle. Eristettä pari kolme senttiä, riippuen rungon vahvuudesta. Runkovaihtoehtoja mietin. Neliöraudasta esim 10x30 hitsattu olisi kestävin, mutta hitsausta en ole (vielä) opiskellut. 1x2 rimasta kulmaraudoilla ja ruuveilla kasattu olisi helppo toteuttaa. Ilmastointiventtiilit molempiin päihin, ja yksi avattava ikkuna.
Ulkokuorta ja kattoa mietin eniten. Pitäisi saada vedenpitävä. Mahdollisuuksia on esim. muovitettu pelti, kattohuopa ja laminoitu lasikuitu. Kaikkia osaan itse käsitellä.
Sitten ne ikkunat. Jos löytyisi valmiita esim auton ikkunoita tiivistekumeilla, saisi parhaiten asennettua. Rumahan siitä tulee, mutta en pelkää. Ja koko komeutta aion vetää hyvällä Corollallani.
Ideoita, neuvoja ja varoituksia otetaan kiitollisena vastaan.
Vaikuttaako tarpeeksi kylähullulta?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Myy corolla ja peräkärry ja osta pakettiauto ja tee siitä.
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Joulu 2015 21:23
- Location: Polvijärvi
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Tuotakin vaihtoehtoa mietin. Ostin v. 88 uuden Toyota Lite Acen. Sen takaosassa oli patjat, ja reissasin pikku tyttäreni kanssa Lapin, Ruotsin ja Norjan maisemissa. Jos sellaisen vielä löytäisin, niin voisin ostaakin. Nykyiset pakut ovat isoja ja kalliita.Wilcox kirjoitti:Myy corolla ja peräkärry ja osta pakettiauto ja tee siitä.
Jos pakuun tekee matkailuvarustuksen, pitääkö katsastaa/rekisteröidä uudestaan. Verotus?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
- Truck: Ford Transit tdci
- Location: Estonia
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Ihan tarpeeksi kylähullulta vaikutat. (huumoria )Tosinainen kirjoitti:Ensimmäinen postaukseni tälle foorumille, jännittää.
Olen siis alle kuusikymppinen tosinainen. Suunnittelen peräkärryyn mahtuvaa 2,6x1,25x1,7 vanerikoppia, jossa kaksi pienikokoista henkilöä mahtuisi yöpymään, valmistamaan ruokaa ja pitämään pahimpia sateita esim marja-ja sieniretkillä, vaelluskeikoilla ja muuten vaan reissatessa.
Aiempaa rakentelukokemusta on. Olen mm kymmenen vuoden aikana raivannut mökkitontin ja rakentanut sinne kahdeksan rakennusta, suurimman osan täysin yksin. Nyt tekisi mieli vähän kiertää mualimaa.
Ajatus kopista perustuu mottooni, että pieni on kaunista. Luultavasti tulen vielä lipsumaan tästä periaatteesta, mutta ensiapuna voisi tuo koppero olla.
Siis käytettävissä on peräkärry 125x260. Kantavuus 500 kg. Ajattelin, että tekisin edestä viistotun filmivanerisen kopin, joka on irrallinen ja kuormaliinoilla tms kiinnitettävä, ja kärryn sisäpuolelle mahtuva. Siihen mahtuu makuupaikka, jonka toteutan irrotettavilla kannakkeilla, joiden päälle tulee vanerit, ja niiden päälle hyvä patja.
Lattiatilaa jäisi vielä sen verran, että voisi laittaa seinälle nostettavan pöytälevyn, yhden lattiakaapin keittotasolla, sekä seinän yläosaan pikkukaapit. Vielä naulakko oven viereen, ja korihyllyjä seinille. Makuupaikan alle mahtuu esim rinkat ja muuta tilaavievää tavaraa.
Ikkunat sivuille ja mahdollisesti viistolle etuseinälle. Eristettä pari kolme senttiä, riippuen rungon vahvuudesta. Runkovaihtoehtoja mietin. Neliöraudasta esim 10x30 hitsattu olisi kestävin, mutta hitsausta en ole (vielä) opiskellut. 1x2 rimasta kulmaraudoilla ja ruuveilla kasattu olisi helppo toteuttaa. Ilmastointiventtiilit molempiin päihin, ja yksi avattava ikkuna.
Ulkokuorta ja kattoa mietin eniten. Pitäisi saada vedenpitävä. Mahdollisuuksia on esim. muovitettu pelti, kattohuopa ja laminoitu lasikuitu. Kaikkia osaan itse käsitellä.
Sitten ne ikkunat. Jos löytyisi valmiita esim auton ikkunoita tiivistekumeilla, saisi parhaiten asennettua. Rumahan siitä tulee, mutta en pelkää. Ja koko komeutta aion vetää hyvällä Corollallani.
Ideoita, neuvoja ja varoituksia otetaan kiitollisena vastaan.
Vaikuttaako tarpeeksi kylähullulta?
Tervetuloa Polvijärven tytölle.
Kyllä toimisin Wilcox'in esittämällä tavalla.
- Addiktio -
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Ducatot yms. On edullisia autoja. Appiukolla oli "retkeily hiace" ja ei siltä kukaan mitään ikinä kysynyt. Kannattaa kysyä katsastusasemalta. Itsellä maxi ducato jossa 3 istuu edessä ja 4 takana, siirsin väliseinää taakse ja silti jäi 210cm tilaa taakse. Joskus oon vahingossa nukahtanut "vanhalle" patjalle ja sit keitelly kahvia ja ottanut jääkaapista (joka on unohtunut sinne) maitoa yms. En tiiä onko laillisesti ookoo olla näin, mutta miks ei autossa vois nukkua. Itellä se ei vissii olis oikein koska se on kuorma tilaa koska on KA ? No ei välii,koska tuskin kukaan serlokki tulee pieruja sinne haistelee ja kyselee mitään.
Hyvä katsastusmies: jos luit tämän nii tämä oli fiktiota ja en omista ducatoa enkä edes patjaa saatikka jääkaappia enkä myöskään koskaan nuku.
Hyvä katsastusmies: jos luit tämän nii tämä oli fiktiota ja en omista ducatoa enkä edes patjaa saatikka jääkaappia enkä myöskään koskaan nuku.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Saa niitä matkailuvarusteita kuljettaa pakulla. Ei ehkä kannata sänkyä ruuvata kiinni, laittaa liinoilla niin se on enemmän kuormaa kuin varuste.
Vanerikopista avokärryn päällä tuli ensimmäisenä mieleen että varsin hankala saada vedenpitäväksi. Vaikka parkissa olevan päälle satavan veden saisikin pidettyä ulkona, ajon aikana se tunkee jostain laidan raosta kuitenkin. Ääni pakulle.
Vanerikopista avokärryn päällä tuli ensimmäisenä mieleen että varsin hankala saada vedenpitäväksi. Vaikka parkissa olevan päälle satavan veden saisikin pidettyä ulkona, ajon aikana se tunkee jostain laidan raosta kuitenkin. Ääni pakulle.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Täysin turhaaTosinainen kirjoitti:Ensimmäinen postaukseni tälle foorumille, jännittää.
Mie näkisin suunnitelmassa 2 asiaa jotka voi olla ongelmia. Toinen on toi edellä mainittu vedenpitävyys jota ite ehkees lähtisin ratkasemaan lasikuidulla. Toinen on kärrin vaatimaton kantavuus. Tommoselle kopille tulee helposti painoa. Kuorma-autojen kontit on yleensä lasikuitua ulkopinnaltaan ja vaneria sisäpinnaltaan. Välissä on sitten eristefoami. Jonkunlainen metallikehikko pitää systeemin kasassa. Tää on miusta vaihtoehto jota kannattaa funtsia ja unohtaa ne talonrakennuksesta tulleet rakenteet painon takia. Asuntovaunutkin on samantyyppisellä rakenteella kuin kuorma-autojen kontit.
Itellä on kuorma-autoksi rekisteröity ducato ja mikään laki ei kiellä ettei kuorma-autossa saisi nukkua, tehdä ruokaa, olla jääkaappia ja kahvinkeitintä. Olen keskustellu katsastusmiehen kanssa aiheesta ja ainoo mikä pitää olla, on kiinnityslenkkejä kuormansidontaan ja tietenkään ei saa unohtaa että autolla kuljetetaan tavaraa. Itellä on tarkotus jakaa kuormatila kahteen osaan kun auto on huoltoauto ja työkalujen kanssa ei huvita nukkua.
Eli kuormatilaan tulee likanen ja puhdas puoli. Likasen puolen työkalupakit yms. tulee kiinteesti kiinni ja niihin pääsee käsiksi takaovelta. Niiden yläpuolelle tulee punkka jonka patjan alla on kiinnityslenkkejä. Punkan pituus on 135cm ajon aikana ja jalkopää vetästään sitten siihen auton keskiosaan, eli se on mallia teleskooppi. Puhtaalle puolelle tulee verhoilu ja osa kalusteista kiinteitä ja osa irrotettavia. Tarviin tienpäällä "konttoria" ja sen tietysti pitää olla viihtysä. Seinille tulee kiskot joihin tavaraa saa kiinni ja lattiaan vähintään ne lain määräämät 6kpl kiinnityslenkkejä.
Irrotettavat kalusteet tulee jollain pikasalvoilla kiinni, joten ne voi nostaa katsastukseen pois kuten patjatkin. Toki auto on ilman edellä mainittuja toimenpiteitäkin laillinen, koska siinä on tavaratila ja kuormansidonta mahdollisuus. Irrotettavat systeemit tulee enemmänkin sentakia että on tarvetta kuljettaa sillon tällön tavaraa.
Kuorma-autona ducato on halvempi ylläpitää kun on vaan dieselvero ja sopisi hyvin teemaan pieni on kaunista. Kyseessähän on pienin mahdollinen kuorma-auto ja se on kustannuksiltaan pieni. Siis jos on C-kortti.
Kuorma-autojen ja pakettiautojen kuormatilan verhoilu on luvallista. Esim. muuttoautojen kontit on usein messumatolla vuorattuja. Eristääkkin ne saa ja käytännössä suurin osa on eristettyjä, siis kuorma-autoissa. Pakettiautojen helmat olis kunnossa jos ne uutena eristettäisiin. Peltiä vasten se kosteus valuu helmaan ja lahottaa ne puhki. Laverisängyn ja patjan kuljettaminen on luvallista.
Itellä ruvennu pyörimään mielessä lähinnä tilanpuutteen takia(kamerakamat) semmonen ratkasu, että kävis kyselemässä kuinka paljon saa asuntovaunua muuttaa jos käyttötarkotus pysyy samana. Idea ois hommata homeinen 2-akselinen vaunu ja tehdä siihen kokonaan uus koppa päälle. Auton levynen ettei tarvii lisäpeilejä vessa, suihku ja nukkumapaikat parille hengelle ja takaosassa sitten joku 1,5m syvä täyskorkee ja levee tavaratila. Katolle sitten radiomasto jonka saa nostettua kärrin taa pystyyn helposti.
Niin, olet tarpeeksi kylähullu suunnitelmies kanssa, joten tervetuloa
Rosmo
- mylly
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 08 Elo 2015 20:10
- Truck: Volvo B12 berkhof
- Location: 08.08.2015
- Paikkakunta: Säkylä
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Kyllä noita dukatoja on myynnissä ihan pilkkahintaan mäkin myin viimeviikolta yhden 280t ajetun
1000 e. Niiden remonttikin tosi edullista. En missään tapauksessa lähtis rakentaa peräkärryy ja
Vieläsaisit helpommalla järjestettyä tuon virran invetterillä vaikka mikrolle tai hellalle eli äänet
PAKULLE
1000 e. Niiden remonttikin tosi edullista. En missään tapauksessa lähtis rakentaa peräkärryy ja
Vieläsaisit helpommalla järjestettyä tuon virran invetterillä vaikka mikrolle tai hellalle eli äänet
PAKULLE
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Tällaisesta piipaa-autosta sais tehtyä varsin mallikkaan retkeilyauton.
Näissä valmiina usein invertteriä ja webastoa. Ja taitaa olla jonkinlainen eristyskin.
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_V7 ... ?ca=17&w=3
Näissä valmiina usein invertteriä ja webastoa. Ja taitaa olla jonkinlainen eristyskin.
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_V7 ... ?ca=17&w=3
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Itsekin unohtaisi tuon rakentelu ostaisin vaikka halvan perässä vedettävän lasikuitupulkan ja tekisin siitä mieleisen ois kaikki varusteet jo mukana tai sitten ihan tuollaisesta pakettiautosta on helppo tehdä retkeilyauto tai sitten voi ostaa minulta melkeen valmiin bussin johon saa corollan kyytiin.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Miulta joutas KA maxi duksu hyvillä varusteilla retkeilyyn
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanoisin että corollan takajousitus tekee kärrin/vaunun vetämisestä tosi työlästä. Meidänkin farkussa on vahvistetut vieterit takana mutta vetoa ajatellen nekin on liian löysät. Vaikka miten kevyesti yrittäis rakentaa niin painoa tulee kuitenkin lähemmäs maksimia, sitten vielä ilmanvastus tekee omat kujeensa... Ääni pakulle, tai tietenkin voisin tuon oman ritmon markkinoida. B-kortilla ajettava valmis reissureki...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Rattimajuri
- Viestit: 203
- Liittynyt: 29 Loka 2011 22:03
- Truck: scania f82
- Location: juankoski
- Member id: 658
- Paikkakunta: juankoski
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Eiköhän tuo peräkärri koppero pompi aika tavalla joten kaikki pitäs olla pultattuna ja sidottuna kiinni.Paku mielummin.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Miusta tässä säikeessä on nyt se surullinen puoli, että on lytätty alottajan idea kokonaan. Tilsitty suorastaan maanrakoon. Toki on hyvä että on tullu vaihtoehtoja tai käytännössä yks jota kaikki suosittelee. Pitää kumminkin olla "oikeus" pysyä alkuperäsessä suunnitelmassa ja saada siihen neuvoja jotka auttaa onnistumaan.
Sillä corollalla varmaan on sitä kärriä kiskottu ennenkin ja sen käyttäytyminen kuorman kanssa tuttua. Se on varmaan selvä asia että kiinni se pitää olla kun kerran kuormaa on.
Boxin rakentaminen on kuitenkin täysin mahdollista ja siitä saa hyvän jos haluaa. Eiköhän anneta alottajan päättää ite mihin ratkasuun päätyy ja jelpitään sitten siinä. On vähän niinko kylähullujen hengen mukasta et niin älytöntä keksintöä ei ookkaan mitä ei kannattas toteuttaa.
Alotusviestistä jäi miuta ihmetyttämään se, että miks boxissa pitää olla tila rinkalle, kun vetoautossakin on ainakin jonkun verran tilaa. Eli vähän niinkun niin, että boxiin ne mitä siellä tarvitaan niin pysyy paino hallinnassa. Tarkkaa funtsimistahan se vaatii ja joka tilan tarkkaa hyödyntämistä.
Sillä corollalla varmaan on sitä kärriä kiskottu ennenkin ja sen käyttäytyminen kuorman kanssa tuttua. Se on varmaan selvä asia että kiinni se pitää olla kun kerran kuormaa on.
Boxin rakentaminen on kuitenkin täysin mahdollista ja siitä saa hyvän jos haluaa. Eiköhän anneta alottajan päättää ite mihin ratkasuun päätyy ja jelpitään sitten siinä. On vähän niinko kylähullujen hengen mukasta et niin älytöntä keksintöä ei ookkaan mitä ei kannattas toteuttaa.
Alotusviestistä jäi miuta ihmetyttämään se, että miks boxissa pitää olla tila rinkalle, kun vetoautossakin on ainakin jonkun verran tilaa. Eli vähän niinkun niin, että boxiin ne mitä siellä tarvitaan niin pysyy paino hallinnassa. Tarkkaa funtsimistahan se vaatii ja joka tilan tarkkaa hyödyntämistä.
Rosmo
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Jos kärryn haluaa rakentaa, niin hyvin lämpöeristetty loota on ihan kiva telttaan verrattuna. Ilmanvaihto on yleensä se juttu, mikä unohtuu. Jos saadaan aikaiseksi vesitiivis ja käytännöllinen koppi, niin ei oo kivaa jos sinne tukehtuu.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
https://www.pinterest.com/search/pins/? ... complete|1
Näkyyks / toimiiks toi teille? Oon ite kirjautuneena pinterestiin ja sieltä kopioin linkin ni en tiijjä...
Näkyyks / toimiiks toi teille? Oon ite kirjautuneena pinterestiin ja sieltä kopioin linkin ni en tiijjä...
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Kyllä toimii linkki. Hienoja koppeja. Mä teen kans tommosen mutta laitan 35" kumit että saa vetää perille maasturin perässä.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Aatokset Rantarosvon kanssa ihan samalla aaltopituudella Jos tontilla hyvä Corolla ja kärry valmiina niin miksei niitä Tosinainen hyödynnä. Kädentaitoakin löytyy Peukut sille. Helevettiäkö jotain pakunromua pihalle kaipaa
Karkeasti Ts:n mittojen mukaan vaneria koppiin menisi 40m2 . Koivuvanerin 700kg/m3 mukaan 6.5mm painais 182kg ja 9mm 265kg, havuvaneri 450kg/m3 9mm 162kg ja 6.5mm 117kg. Filmivaneri 6.5mm 4.6kg/m2=184kg 9mm 6.5kg/m2=260kg.
Eli 500kg koppi aivan mahdollista tehä vaikka painoa tuleekin vanereita yhdistämällä.
1.25m leveys on aika kapea niin 30-40 cm saa levennettyä lokareiden päälle laitojen yli.(tukirakenteissa haastetta) Korkeutta sen verran että pystyy istumaan alasängyllä selkä suorana. Alasänky muuten kiinteä mutta käännetävissä lisäkuljetustilan saamiseksi varten. Toinen sänky irroitettava ja kiinnitettävissä seinälle ja roikkumaan katosta "kerrossänky tai vastakkaiselle seinälle viistokerrosänky". Jos sänky 70cm leveä tilaa jää sivulle kopissa 50-90 cm kaapistoille ja muulle. Ovi tietysti perästä.
Sivuseinä elementit sandwich rakenteella vaneri finfoam vaneri tukena 20mm tai 30mm rima eristyspaksuudesta riippuen ja ruuveja. Vaneri rima uretaaniliimalla ja finfoam sille soveltuvalla liimalla ja ruuveja. Elementeissä tuet oikeilla kohdilla "sängyt, kaapit" Katossa yläsängyn tuki. Elementit pyöristetty edestä ja takaa "virtaviivaisuuden" saamiseksi. Kattorimat seinäelementtien välille ja vaneri pyyöristyy katoksi päälle ja ruuveja. Sisältä finfoam ja vaneri kattoon ja ruuveja. Ikkunoiksi vanhat asuntovaunusta puretut joka avautuu ja voi olla jopa hyttysverkolla ja pimennysverholla. Siinäpä mitä näin iltamyöhään tuli mieleen.
Äijät mielipiteitä kopinrakentamisesta eikä mitään pakuntuputusta pakuntuputusta pakuntuputusta pakuntuputusta
T. Ari
Karkeasti Ts:n mittojen mukaan vaneria koppiin menisi 40m2 . Koivuvanerin 700kg/m3 mukaan 6.5mm painais 182kg ja 9mm 265kg, havuvaneri 450kg/m3 9mm 162kg ja 6.5mm 117kg. Filmivaneri 6.5mm 4.6kg/m2=184kg 9mm 6.5kg/m2=260kg.
Eli 500kg koppi aivan mahdollista tehä vaikka painoa tuleekin vanereita yhdistämällä.
1.25m leveys on aika kapea niin 30-40 cm saa levennettyä lokareiden päälle laitojen yli.(tukirakenteissa haastetta) Korkeutta sen verran että pystyy istumaan alasängyllä selkä suorana. Alasänky muuten kiinteä mutta käännetävissä lisäkuljetustilan saamiseksi varten. Toinen sänky irroitettava ja kiinnitettävissä seinälle ja roikkumaan katosta "kerrossänky tai vastakkaiselle seinälle viistokerrosänky". Jos sänky 70cm leveä tilaa jää sivulle kopissa 50-90 cm kaapistoille ja muulle. Ovi tietysti perästä.
Sivuseinä elementit sandwich rakenteella vaneri finfoam vaneri tukena 20mm tai 30mm rima eristyspaksuudesta riippuen ja ruuveja. Vaneri rima uretaaniliimalla ja finfoam sille soveltuvalla liimalla ja ruuveja. Elementeissä tuet oikeilla kohdilla "sängyt, kaapit" Katossa yläsängyn tuki. Elementit pyöristetty edestä ja takaa "virtaviivaisuuden" saamiseksi. Kattorimat seinäelementtien välille ja vaneri pyyöristyy katoksi päälle ja ruuveja. Sisältä finfoam ja vaneri kattoon ja ruuveja. Ikkunoiksi vanhat asuntovaunusta puretut joka avautuu ja voi olla jopa hyttysverkolla ja pimennysverholla. Siinäpä mitä näin iltamyöhään tuli mieleen.
Äijät mielipiteitä kopinrakentamisesta eikä mitään pakuntuputusta pakuntuputusta pakuntuputusta pakuntuputusta
T. Ari
#048
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Tuosta lokarin päälle levityksestä tuli mieleen että kärrin kuorma ei saa käsittääkseni tulla kärrin sivureunojen yli milliäkään. Ylitys edestä ja takaa on sallittu.
Mutta fanerikoppi kuulostaa ihan mukavalta rojektilta eikä vie taloudellisesti perikatoon!
Mutta fanerikoppi kuulostaa ihan mukavalta rojektilta eikä vie taloudellisesti perikatoon!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Joo ois paku
Siis me katos yritettiin niikö päästää rouva helpommalla on tietty siinä kärry ssä varmasti haastetta ja romantiikka tiedossa (sisustus ) emmie muuta vihjoo. Toki helpompi vetää perässä vaikka kelkalla jäitä pitkin makkaranpaistoon tms. Ku upottaa paku hankeen tms.
Siis me katos yritettiin niikö päästää rouva helpommalla on tietty siinä kärry ssä varmasti haastetta ja romantiikka tiedossa (sisustus ) emmie muuta vihjoo. Toki helpompi vetää perässä vaikka kelkalla jäitä pitkin makkaranpaistoon tms. Ku upottaa paku hankeen tms.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Ite reissasin joskus ennenvanhaan siten, et Patrol:in perässä oli semmonen mikälie kelkankuletuskärry. Leveä oli, et ehkä kahen kelkan? Oli hyvä! Lasikuitua eli aluniiniä ulkopuolelta ja jotain Okume-vaneeria sisältä. Kattoluukku oli samanlainen ku asuntovaununi vessassa. Meitä pariskunta ja yks Tsekkiläinen liftari, ja mahduttiin mainiosti. Jäämerellä käytiin ja vaikka missä nukuttiin. Talvella.
Semmosesta ois helpoin tehdä. Ei tarvis miettiä seinärakenteita. Joku eristys siellä oli välissä. Siihen jostain kakkoskakkosesta nakuttelis vähän kerrossängyn ja keittiönrunkoa ja jos ite tekisin (ja nyt just) ni laittaisin pienen kaasupullokotelon aisan päälle, sinne Primuslämppäri ja asuntovaunun patterit kopin seinille. Juurikin asuntovaunusta joku keittiön pikkuikkuna verkkoineen / pimennyksineen ja valmis.
Siinä yksilössä oli vielä ylösaukeava takaluukku, jonka alle pääs vesisateessa BlåBandia monipolttoainekeittimellä lämmittää. Ja nyt ku tuli puheeks, ni nyt jos tekisin, ni kyseiseen kärryyn laittaisin jostain karavaanilämpöeristekangasmatskusta vetoketjullisen väliseinän jonku puolen metrin päähän siitä takaluukusta. Jäis kenkäkuisti, eikä tarvis koko kaappia pakastaa ku käy puskiksella tai lämmittää lipan alla BlåBandia monipolttoainekeittimellä...
Voisin vetää sitä Horrorin perässä. Ü
Semmosesta ois helpoin tehdä. Ei tarvis miettiä seinärakenteita. Joku eristys siellä oli välissä. Siihen jostain kakkoskakkosesta nakuttelis vähän kerrossängyn ja keittiönrunkoa ja jos ite tekisin (ja nyt just) ni laittaisin pienen kaasupullokotelon aisan päälle, sinne Primuslämppäri ja asuntovaunun patterit kopin seinille. Juurikin asuntovaunusta joku keittiön pikkuikkuna verkkoineen / pimennyksineen ja valmis.
Siinä yksilössä oli vielä ylösaukeava takaluukku, jonka alle pääs vesisateessa BlåBandia monipolttoainekeittimellä lämmittää. Ja nyt ku tuli puheeks, ni nyt jos tekisin, ni kyseiseen kärryyn laittaisin jostain karavaanilämpöeristekangasmatskusta vetoketjullisen väliseinän jonku puolen metrin päähän siitä takaluukusta. Jäis kenkäkuisti, eikä tarvis koko kaappia pakastaa ku käy puskiksella tai lämmittää lipan alla BlåBandia monipolttoainekeittimellä...
Voisin vetää sitä Horrorin perässä. Ü
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Vanerikoppi on oikein hyvä idea. Olen joskus suunnitellut samanlaista. Sinun kannattaa tutustua Devlin Boatsin videoon juutuubissa https://youtu.be/Wuoy1dGOxFI Tuossa pätkässä on kohdalla 16.30 - 19.25 ja 25.20 - 32.57 kasitelty lyhyessä ajassa epoksi/rautalanka systeemin perus juju.
Toinen oikein hyvä sivusto on http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm Sivusto on kotimaankielellä ja sieltä löytyy vanerirakentamisesta paljon todella hyviä ideoita ja menetelmiä.
Olen itse rakentanut kolme vanerivenettä. Ensimmäistä en tehnyt epoksilla vaan niin sanotulla "sika-massalla". Toimiva vene siitäkin tuli, mutta kehoittasin kuitenkin käyttämään tuota epoksia.
Devlinin systeemistä poiketen käytin levyjen yhteen liittämiseen nippusiteitä, kuten koti.kapsi-sivuilla ainakin kalastusruuhi projektissa. (Noilla sivuilla oleva projektivene ei ole minun, mutta kuvagalleriasta löytyy meikäläsen tekeleestä kuva).
Epoksin hankin Arsalin Oy:stä hakemalla sen paikanpäältä Tampereen Vilusenmäeltä, mutta heillä on myös nettimyyntiä.
Vanerina olen käyttänyt KOTIMAISTA sekahavuvaneria. Se on kohtuullisen edullista ja kosteudenkestävästi liimattua. Tuohon projektiin olisi varmastikkin 9mm oikein sopivaa. Hieman vaneripinkkoja selaamalla löytää hyvin nättejä pintoja. Yleisin levykoko taitaa edelleen olla 1220*2440, jota ainakin ennen sanottiin pikkulevyksi. Toki muitakin kokoja on saatavilla.
Vanerilevyn jatkavinen esimerkiksi vinoliitoksella ei ole vaikeaa, kunhan käytössäsi on sähköinen käsihöylä. ja pari vinkaa.
Epoksi saumoja viimeistältäessä käytin ensimmäisellä kertaa tavallista lasikuitumattoa ja se oli virhe (se on halvempaa). Hyvään lopputulokseen pääsee kudotulla matolla.
Hinnaksi sain kaikkine tarpeineen tuonlaiselle kalasturuuhelle noin 300 ekee. Olkoonkin, että rakentamisesta on kulunut joitakin vuosia.
Vanerivene on tässä esimerkkinä vedenpitävästä rakenteesta, joka tehdään kestävästi ja edullisesti
Toinen oikein hyvä sivusto on http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm Sivusto on kotimaankielellä ja sieltä löytyy vanerirakentamisesta paljon todella hyviä ideoita ja menetelmiä.
Olen itse rakentanut kolme vanerivenettä. Ensimmäistä en tehnyt epoksilla vaan niin sanotulla "sika-massalla". Toimiva vene siitäkin tuli, mutta kehoittasin kuitenkin käyttämään tuota epoksia.
Devlinin systeemistä poiketen käytin levyjen yhteen liittämiseen nippusiteitä, kuten koti.kapsi-sivuilla ainakin kalastusruuhi projektissa. (Noilla sivuilla oleva projektivene ei ole minun, mutta kuvagalleriasta löytyy meikäläsen tekeleestä kuva).
Epoksin hankin Arsalin Oy:stä hakemalla sen paikanpäältä Tampereen Vilusenmäeltä, mutta heillä on myös nettimyyntiä.
Vanerina olen käyttänyt KOTIMAISTA sekahavuvaneria. Se on kohtuullisen edullista ja kosteudenkestävästi liimattua. Tuohon projektiin olisi varmastikkin 9mm oikein sopivaa. Hieman vaneripinkkoja selaamalla löytää hyvin nättejä pintoja. Yleisin levykoko taitaa edelleen olla 1220*2440, jota ainakin ennen sanottiin pikkulevyksi. Toki muitakin kokoja on saatavilla.
Vanerilevyn jatkavinen esimerkiksi vinoliitoksella ei ole vaikeaa, kunhan käytössäsi on sähköinen käsihöylä. ja pari vinkaa.
Epoksi saumoja viimeistältäessä käytin ensimmäisellä kertaa tavallista lasikuitumattoa ja se oli virhe (se on halvempaa). Hyvään lopputulokseen pääsee kudotulla matolla.
Hinnaksi sain kaikkine tarpeineen tuonlaiselle kalasturuuhelle noin 300 ekee. Olkoonkin, että rakentamisesta on kulunut joitakin vuosia.
Vanerivene on tässä esimerkkinä vedenpitävästä rakenteesta, joka tehdään kestävästi ja edullisesti
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Tuo oli mulle uutta tietoa noinhan se on. Leveys siis korkeintaan 1.25mReddewil kirjoitti:Tuosta lokarin päälle levityksestä tuli mieleen että kärrin kuorma ei saa käsittääkseni tulla kärrin sivureunojen yli milliäkään. Ylitys edestä ja takaa on sallittu.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... n-kuormaus Suoraan lainattuna
Peräkärryn kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua perävaunun laitojen yli. Kuorma saa ylittää takalaidan enintään kahdella metrillä, mutta jo metrin ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on pitkässä kuormassa käytettävä punaista valaisinta.
Edestä lasti saa tulla metrin verran peräkärryn etureunan yli. Käytännössä auton puskurin läheisyys sanelee ylityksen usein tätä lyhyemmäksi.
Onnistuuko tuon mukaan alle metrin eteinen perään lasketulla lattialla. Rekkari ja takavalot pitäs kiinnittää kopin perään. Ja kaapiston verran edestä yli 30-40cm T. Ari
#048
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
Katohan You tube My Camper Trailer ,siinä on peräkärryn päälle vedettävä vaneri koppi ja liinoilla sidottu .
hyvä Ari . mää en osaa näit linkittää tänne
hyvä Ari . mää en osaa näit linkittää tänne
Viimeksi muokannut jomi609, 19 Joulu 2015 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vanerikoppi peräkärryyn
https://m.youtube.com/watch?v=DCeD9azbO5Ijomi609 kirjoitti:Katohan You tube My Camper Trailer ,siinä on peräkärryn päälle vedettävä vaneri koppi ja liinoilla sidottu .
#048