Huolto, öljyn vaihto jne.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hei kertokaas toverit miten saan moottoriin öljyt sisään? Eli B58 mahuri, tyhjennysproput öljysäiliössä ja öljypohjassa, mutta miten laitan uudet öljyt, säiliöön vaan öljyä ja startilla pumppaan koneeseen ja välillä täytän säiliön? Letkulähdöt on säiliön päällä, niin ei se sieltä valumalla koneeseen mene.
Toinen, että kertokaas missä tuossa on öljylinko, vai onko kun en ole löytänyt?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

B10M:ssä on näköjään öljyn tilavuus suodattimen kanssa n.38 litraa :shock: en nyt muista paljonko se on tossa B58:ssa mut jos kukaan muu ei ehdi ensin, niin voisin illalla tarkistaa mitä siinä olisi :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.

Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Ja lasket öljyt aina koneesta ja säiliöstä, sekä sisään laitat säiliön kautta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

B10 on moottorissa kaksi tyhjennysproppua. Eikö molemmissa ole suunnilleen samanlaiset öljysäiliöt, mitenkähän B10:ssä on noin paljon suurempi tuo öljytilavuus? Tuntuis et jossain on iso ero kun 10 litraa öljymäärän ero...
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minun B10M vm 1980 joten moottorina ilmeisesti sama kuin B58. Raskone aina laittanut laskun mukaan 30 litraa öljyä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

B10 ja B58 malleissa on erilaiset säiliöt. Minä otin tuon tilavuuden huoltolaskusta ja joku on liidulla kirjoittanut konehuoneen etuseinään öljyn laadun ja määrän
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
No nyt rupee lyyti kirjottamaan! Koneen "kyljestä" olen löytäny propun, eli siitä ns. öljypohjasta, mutta missäs toinen on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Toinen proppu on siellä moottorin alla oikealla puolella. Siinä on semmonen kotelo johon tyhjennyspumpun imuputki tulee koneen sisällä. Proppu on sen kopan kyljessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No ku vauhtiin päästiin, niin mitkä on tuon moottorin venttiilin väkykset? Pako on nähtävästi oikealla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

0.4 ja 0.7mm välykset, pakoventtiili oikeanpuoleinen.
Tarkista samalla, että jokaisen venttiilin päässä oleva kuppi on ehjä ja paikoillaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa :D

Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa :D

Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
No sepä se, ku loota on Scanian! en ole siitä anturia löytänyt, niin täytynee laittaa mikrokytkin kylkeen, jos löytäs pakkivalon piuhan. Jos pakkivaloa tarvii näin vanhassa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla vm 1980 ei tarvita pakkivaloa mutta jos se on on sen toimittava. Jos ei toimi niin musta paperi lasin sisäpuolelle riittää.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Moikka , rautalanka neuvot volvo b10m 1990vm. 10 litrainen mahurin koneen öljynvaihtoon sekä vaihteistoon. Kiitos :mrgreen:
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Moottori ihan samoilla periaatteilla kuin tuo B58. Lohkosta löytyy kaksi proppua ja öljysäiliöstä yksi. Taisivat olla 12 mm kuusiokannalla tai jotain sinnepäin. Keula pukeille ja kannattanee ensimmäisenä löysätä suodattimet kun on vielä tilaa ährätä ennen kuin paineet laskee (itsellänihän laskee aika nopeasti....). Suodattimet voivat olla ihan perhanan tiukassa, eli kunnon suodatinavain ja jatkovartta. Öljysäiliön alle niin iso astia kuin mahtuu, ettei tarvii vauhdista vaihtaa. Öljyt ulos, uudet sisään, suodattimet täyteen öljyä ja voidellulla tiivistepinnalla paikoilleen. Ovat erilaisia eikä voi sekoittaa kun karan kierre on eri. Kone tulille ja lisäilemään öljyä säiliöön. Mulla meni n. 35...36 litraa. Puuilosta hain 2x20 pyttyä Super HPD:tä niin niillä pärjäsi. Suodattimet taisivat maksaa Trailconilla n. 35 eur, se sivuvirtaussuodatin oli kalliimpi.

Sähkölaatikon öljynvaihdosta en osaa sanoa mitään. Tuossa perus 6 lovisessa on vain tyhjennysproppu pohjassa ja tarkastus- / täyttöproppu kyljessä.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat 8)
Liitteet
suodatin.jpg
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja B9M »

Selfie kirjoitti:Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat 8)
Eihän nuo ollu etes kiinni kun on noin rutussa auenneet :mrgreen:
#048
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Siis täytetäänkö koko kone sieltä säiliöstä? Vaihelootan jos joku Tietäs? Ku ois kanikka ni tekisin silmät kiinni...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Joo, moottori täytetään säiliön kautta.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Oolrait, lootatietäjiä vielä kaivataan vääntämään rautalangasta, missä kohdin on täyttö ja tyhjennys? Egs 7 lovine.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin