Volvo B58 vm.74 + Lahti Falcon 430 vm. 87
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Taidan arvata kumman viela valitset. Jos mulla ei olis bussia, olisin jo hakenut tuon lahtikon, Lahti alumiinikoppa vastaan Kutter niin ..... Hintakin on edullinen, mutta tosiaan ei se aihion hankintahinta ratkaise vaan se paljonko projekti tulee maksamaan. Ota yhteytta kun menet tuota kattoo, B58 valmistus on lopetettu 1979 eli alusta taitaa olla vanhempi kuin koppa, mutta korituksen aikana alustat peruskorjataan ja muutellaan uudempiin kuoseihin. Esmes mahurivolvojen tuulettimen kardaanit saavat kyytia ja laturit muuttaa konehuoneeseen.... B9M on ns. saastoversio jonka eroavaisuuksia B10M:n en tieda, arvelisin moottoritehossa olevan pieni ero, B9M 240hv, B58 260hv ja B10M 290hv tai enempi.... Korjatkaa jos tuli virhe. Oikein vanhat B58:t oli 180 - 210hv, turbolla tai ilman. Tractor pulling kisoissa juolahti mieleen et voiskohan tuota viiskasia...... tuntu olevan ratascaniassa tuhat heppaa ja veti niin et runkoa puneelle ja paljon
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Juu, pitää vaan odottaa 6.8 asti, kun myyjä on matkoilla...
Silloin tulossa muitakin kiinnostuneita.
Onko täällä joku muu jolla olisi mahdollista tulla auttamaan "uutta" kylähullua, ja antamaan puoluetonta palautetta?
Kyseinen auto on espoossa jossain ja klo 10 hän on paikanpäällä, tosin ajattelin mennä niin että olen jo klo 9.30 siellä...
Silloin tulossa muitakin kiinnostuneita.
Onko täällä joku muu jolla olisi mahdollista tulla auttamaan "uutta" kylähullua, ja antamaan puoluetonta palautetta?
Kyseinen auto on espoossa jossain ja klo 10 hän on paikanpäällä, tosin ajattelin mennä niin että olen jo klo 9.30 siellä...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Bussiton:
Eli onko minulla nyt parempi mahdollisuus saada tuo auto vai sainko kilpailijan??
Miten sitten tuo kun se on vanha alusta?
Onko 100% varma että alusta on peruskorjattu, ettei ole vanhan rungon päälle vaan heitetty uusi koppa?
Mistä tunnistaa esim. että ei ole enää kardaanivetoinen flekti?
Minkänäköinen se B58 on ratin ympäriltä? Eikös se ole aina rungon mukana oleva osa, eli korin valmistaja ei puutu siihen (eli oli kori mikä tahansa niin ratin ympärys on aina sama?)
Eli onko minulla nyt parempi mahdollisuus saada tuo auto vai sainko kilpailijan??
Miten sitten tuo kun se on vanha alusta?
Onko 100% varma että alusta on peruskorjattu, ettei ole vanhan rungon päälle vaan heitetty uusi koppa?
Mistä tunnistaa esim. että ei ole enää kardaanivetoinen flekti?
Minkänäköinen se B58 on ratin ympäriltä? Eikös se ole aina rungon mukana oleva osa, eli korin valmistaja ei puutu siihen (eli oli kori mikä tahansa niin ratin ympärys on aina sama?)
Uusia osia on vaikea saada - käytettyjä osia käyttäen ylläpito on sitten edullisempaa mutta työläämpää. B58 osien menekki on pienempää joten tarjontaa kysyntään nähden on enemmän kun uudemmissa autoissa. Koska tekniikka on pitkälti samaa voi jossakin tapauksessa myös B10:n osilla vanhempaa korjata (tai "päivittää")only4pro kirjoitti:Miten sitten tuo kun se on vanha alusta?
Kumartuu etupuskurin alle ja tarkistaa sieltä. Myös lattian huoltoluukusta näkyy moottorin etupää, hihnapyörä ja siitä hihnaa seuraamalla varmaan laturikin. Jos laturi on siirretty moottorin päälle niin on se kardaanikin sitten pudotettu pois.only4pro kirjoitti:Mistä tunnistaa esim. että ei ole enää kardaanivetoinen flekti?
Alkupään B58:ssa on harmaa peltinen mittaristo, samanlainen kun etumoottorisessa B57:ssa. Loppupään B58:t (olisko -74 lähtien) näyttää samalle kun alkupään B10:t elionly4pro kirjoitti:Minkänäköinen se B58 on ratin ympäriltä? Eikös se ole aina rungon mukana oleva osa, eli korin valmistaja ei puutu siihen (eli oli kori mikä tahansa niin ratin ympärys on aina sama?)
tälle. Loppupään B10:ssä ja B9:ssä on sitten se uudempi mittaristo joka noissa sun kuvissakin näkyy.
Jykä
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Onhan noissa uudelleenkorituksissa käytetty myös varmaan koritehtaankin kojelautoja No kilpailusta en tiedä ei ole kyllä varmaan kummankaan etu alkaa huutokaupoille Mutta tosiasiahan on että kyllä hyvä auto aina kiinnostaa Mut taas toisaalta noita Lahti koppia on edelleen käytössä eli kyllä niitä varmaan riittää kaikille halukaille ja sit jos halukkaita ei ole jonoksi asti niin sehän vaikuttaa ostajan kannalta hintaan positiivisesti
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Omassa B9M on se 245hv, joka on mallisarjan tehokkain. B10M pienin taasen lähtee tuosta samasta tehomäärästä. B10M: ssä on kaksoislevy kytkin , B9M:ssa yksi pikkasen isompi. Kone on ihan sama 9,6 mutta viritysasteessa on eroja. B9M on se hinnat alkaen malli. Tv. AriLahti32 kirjoitti:.... B9M on ns. saastoversio jonka eroavaisuuksia B10M:n en tieda, arvelisin moottoritehossa olevan pieni ero, B9M 240hv, B58 260hv ja B10M 290hv tai enempi.... Korjatkaa jos tuli virhe.
#048
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Oletko bussiton tulossa katsomaan sitä?
Entäs onko täällä joku muu B58:n omistajia jotka haluaisi tulla tuonne katsomaan sitä kanssani? Laittakaa vaikka privana viestiä, niin otan yhteyttä.
Tarjoan kyllä pullakahvit (ellei joku kylähullu tule omalla autollaan ja tarjoaa autossa kahvit? )
Ajankohta on maanantai 6.8 aamulla
Entäs onko täällä joku muu B58:n omistajia jotka haluaisi tulla tuonne katsomaan sitä kanssani? Laittakaa vaikka privana viestiä, niin otan yhteyttä.
Tarjoan kyllä pullakahvit (ellei joku kylähullu tule omalla autollaan ja tarjoaa autossa kahvit? )
Ajankohta on maanantai 6.8 aamulla
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Mahdollisesti Tietty jos löytyy aikaisemmin niin sit en ole aivan satavarma Se ettei ole nyt mitään akuttia tarvetta saattaa myös vaikuttaa asiaan (aika hyvin kierrelty vastaus vai mitä )Eli olen sen verran kylähullu et katon jo seuraavaa vaikkei ekaakaan ole vielä tehty
Niin lisään vielä että muistan lukeeneeni jostain et toi B9M on tosiaan ton B10M:n karvalakki malli eli tehty lähinnä tänne pohjolan "köyhille"isännille mut on kuitenkin ilma-alusta ja muut sen herkut
Niin lisään vielä että muistan lukeeneeni jostain et toi B9M on tosiaan ton B10M:n karvalakki malli eli tehty lähinnä tänne pohjolan "köyhille"isännille mut on kuitenkin ilma-alusta ja muut sen herkut
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Jospa vielä mennään tähän kakkosvaihtoehtoon (eli tämä B9M) vielä:
Ainakin oikeanpuoleinen ja taka ilmapussi vaihdettava, ei kestä montaa minuuttua niin auto on kallellaan.
Lämppäri ja tankki mittarit ei toimi, oliskohan jollain tietoa että kannattaako vika etsiä kojelaudasta vai olisko jokin sulake palanut? Myöskään kello katossa (digitaalinen punainen) ei toimi, ei mitään elonmerkkejä.
Miten kun tässä on nopeudenrajoitin? Onko sen pakko toimia? Ainakin sen saa napista pois päältä, napissa lukee jotain V-SET ja silloin kun se on päällä syttyy yksi valo jossa on kirjoitettu alla että V-MAX.
Kolmas juttu minkä huomasin, niin kun ajaa vaikka 100km/h, ja sitten päästää kaasua että nopeus tippuu sinne 80km/h, niin kaikki on ok, ei mitään tärinää tai mitään, mutta heti kun alkaa kiihdyttää taas niin välillä 85-95 alkaa tuntua tärinää. Tämä loppuu heti kun päästää kaasua ylös.
Olisko perässä jotain häikkää?
Onko tässä mallissa mahdollisesti puolittaja, ainakin vaihdekepissä on joku reikä siinä edessä missä olisi voinut olla vipu (mutta voihan se keppi olla jostain muusta autosta)
Ainakin oikeanpuoleinen ja taka ilmapussi vaihdettava, ei kestä montaa minuuttua niin auto on kallellaan.
Lämppäri ja tankki mittarit ei toimi, oliskohan jollain tietoa että kannattaako vika etsiä kojelaudasta vai olisko jokin sulake palanut? Myöskään kello katossa (digitaalinen punainen) ei toimi, ei mitään elonmerkkejä.
Miten kun tässä on nopeudenrajoitin? Onko sen pakko toimia? Ainakin sen saa napista pois päältä, napissa lukee jotain V-SET ja silloin kun se on päällä syttyy yksi valo jossa on kirjoitettu alla että V-MAX.
Kolmas juttu minkä huomasin, niin kun ajaa vaikka 100km/h, ja sitten päästää kaasua että nopeus tippuu sinne 80km/h, niin kaikki on ok, ei mitään tärinää tai mitään, mutta heti kun alkaa kiihdyttää taas niin välillä 85-95 alkaa tuntua tärinää. Tämä loppuu heti kun päästää kaasua ylös.
Olisko perässä jotain häikkää?
Onko tässä mallissa mahdollisesti puolittaja, ainakin vaihdekepissä on joku reikä siinä edessä missä olisi voinut olla vipu (mutta voihan se keppi olla jostain muusta autosta)
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
only4pro kirjoitti:Jospa vielä mennään tähän kakkosvaihtoehtoon (eli tämä B9M) vielä:
Ainakin oikeanpuoleinen ja taka ilmapussi vaihdettava, ei kestä montaa minuuttua niin auto on kallellaan.
Ilmapussi + jalka = 167€ helppo itse vaihtaa minulla 4 kpl pusseja taka-akselilla
Lämppäri ja tankki mittarit ei toimi, oliskohan jollain tietoa että kannattaako vika etsiä kojelaudasta vai olisko jokin sulake palanut?
Mahurin ajaminen ilman lämpömittaria on ehdottoman vaarallista=voi tulla kalliiksi. Vanhemmissa autoissa vika jää usein johtosarjaan jolloin kannattaa vetää uudet piuhat.
Myöskään kello katossa (digitaalinen punainen) ei toimi, ei mitään elonmerkkejä.
Busseissa usein paristokäyttöiset jotta pääkytkin ei katkaise sitä virtaa, avaa katso onko paristo OK!
Miten kun tässä on nopeudenrajoitin? Onko sen pakko toimia? Ainakin sen saa napista pois päältä, napissa lukee jotain V-SET ja silloin kun se on päällä syttyy yksi valo jossa on kirjoitettu alla että V-MAX.
Mikäli rajoitin on tulee se katsastaa = kysyvä katsastuksessa minulta että onko? minulla ei - viisaammat korjatkaa. Tuo nappi ei missään nimessä ole laillinen "luulisin"
Kolmas juttu minkä huomasin, niin kun ajaa vaikka 100km/h, ja sitten päästää kaasua että nopeus tippuu sinne 80km/h, niin kaikki on ok, ei mitään tärinää tai mitään, mutta heti kun alkaa kiihdyttää taas niin välillä 85-95 alkaa tuntua tärinää. Tämä loppuu heti kun päästää kaasua ylös.
Saattaapi olla kardaanin epätasapaino - kokoile sama pienemmällä vaihteella ja toista koe myös 1/2 nopeudella eli 42 - 47 alueella.
Olisko perässä jotain häikkää?
en näillä näkymillä usko koska se ei yleensä aiheuta tämän tyyppisiä värinoitä. Akselien ja rattaiden koko tähän lian pienet.
Onko tässä mallissa mahdollisesti puolittaja, ainakin vaihdekepissä on joku reikä siinä edessä missä olisi voinut olla vipu (mutta voihan se keppi olla jostain muusta autosta)
B10M varustettu puolittajalla joka sijaitsee vaihdelaatikossa. Paineilmalaitteet vaihdelaatikon kyljessä päällä oleva on kytkimen servo
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
No ittelläni ei ole ilma-alustaa ( vaik kyllä vähän oikeestaan tekee mieli)mut kuuluuko noista pusseista vuotoa? meinaan voihan olla myös mahdollista et on venttiilissä roskaaonly4pro kirjoitti:Jospa vielä mennään tähän kakkosvaihtoehtoon (eli tämä B9M) vielä:
Ainakin oikeanpuoleinen ja taka ilmapussi vaihdettava, ei kestä montaa minuuttua niin auto on kallellaan.
Lämppäri ja tankki mittarit ei toimi, oliskohan jollain tietoa että kannattaako vika etsiä kojelaudasta vai olisko jokin sulake palanut? Myöskään kello katossa (digitaalinen punainen) ei toimi, ei mitään elonmerkkejä.
Miten kun tässä on nopeudenrajoitin? Onko sen pakko toimia? Ainakin sen saa napista pois päältä, napissa lukee jotain V-SET ja silloin kun se on päällä syttyy yksi valo jossa on kirjoitettu alla että V-MAX.
Kolmas juttu minkä huomasin, niin kun ajaa vaikka 100km/h, ja sitten päästää kaasua että nopeus tippuu sinne 80km/h, niin kaikki on ok, ei mitään tärinää tai mitään, mutta heti kun alkaa kiihdyttää taas niin välillä 85-95 alkaa tuntua tärinää. Tämä loppuu heti kun päästää kaasua ylös.
Olisko perässä jotain häikkää?
Onko tässä mallissa mahdollisesti puolittaja, ainakin vaihdekepissä on joku reikä siinä edessä missä olisi voinut olla vipu (mutta voihan se keppi olla jostain muusta autosta)
Tärinä voi johtua myös kardaanin ristinivelistä(villi veikkaus) onko nippoja eli auttasko rasvaus etes vähän? Ja niveliähän saa kaupasta vai mitä Lahti32
Noihin mittarivikoihin on aikas usein mun mielestä syynä hapettumat
Ja rajottaako toi nopeudenrajoitin mitään? Eli huomaako mitään jos nopeus nousee yli satasen ja noita reikiä tuntuu olevan näissä kepeissä enemmän ja vähemmän mul on kans oiskohan ollut sama keppi kaikkiin autoihin ja sit näistä on tippunut joku suojalevy pois Miten muuten auto tuntuu ajaa ja mitä kivaa löytyy sisältä, entä onko hyviä tavaratiloja?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Mielestäni kyllä pussi itessään vuotaa...
Joku automaattirasvari tässä on, mutta ristikko ei kai voi laittaa automaatilla, kun sehän on liikkuva osa...?
Tavaratilaa on samanverran kun Carruksen 502, ainakin n. suunnilleen sanottuna.
Mittarit on sellaiset moduulit, vaihdoin huvikseen lämppärin ja tankin mittarit keskenään, niin lämppäri ei muuttunut (tankin paikalla) mutta tankin mittarissa alkoi palaa "tyhjä tankki" ledi, mikä ei pala omalla paikallaan.
Toinen ilmapaineen mittari on jo vaihdettu, ainakin se näyttää uudemmalta mun muut mittarit.
Joku automaattirasvari tässä on, mutta ristikko ei kai voi laittaa automaatilla, kun sehän on liikkuva osa...?
Tavaratilaa on samanverran kun Carruksen 502, ainakin n. suunnilleen sanottuna.
Mittarit on sellaiset moduulit, vaihdoin huvikseen lämppärin ja tankin mittarit keskenään, niin lämppäri ei muuttunut (tankin paikalla) mutta tankin mittarissa alkoi palaa "tyhjä tankki" ledi, mikä ei pala omalla paikallaan.
Toinen ilmapaineen mittari on jo vaihdettu, ainakin se näyttää uudemmalta mun muut mittarit.
Bongasin tämän Espoon auton sisaraluksen täältä lännestä tänään - valkoinen Lahti 400-sarjan kori Volvon alustalla, nykyään keikkabussi. Alunperin Savonlinjoilta (tekstit ja värit ylimaalattu) ja vesisateessa pikaisesti ohijuostuna näytti olevan siisti auto ilman isompia lommoja ja reikiä, ruostevalumiahan siitä ei oikein voikaan löytyä. Maalipinta on ehkä vähän karhean näköinen.
En tiedä sitten onko tämä tullut suoraan Savonlinjoilta vai sen Espoon kaverin kautta (niitähän oli Keltaisessa Pörssissä alunperin 2 kpl).
En tiedä sitten onko tämä tullut suoraan Savonlinjoilta vai sen Espoon kaverin kautta (niitähän oli Keltaisessa Pörssissä alunperin 2 kpl).
Jykä
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Aijaa..jykä kirjoitti:Bongasin tämän Espoon auton sisaraluksen täältä lännestä tänään - valkoinen Lahti 400-sarjan kori Volvon alustalla, nykyään keikkabussi. Alunperin Savonlinjoilta (tekstit ja värit ylimaalattu) ja vesisateessa pikaisesti ohijuostuna näytti olevan siisti auto ilman isompia lommoja ja reikiä, ruostevalumiahan siitä ei oikein voikaan löytyä. Maalipinta on ehkä vähän karhean näköinen.
En tiedä sitten onko tämä tullut suoraan Savonlinjoilta vai sen Espoon kaverin kautta (niitähän oli Keltaisessa Pörssissä alunperin 2 kpl).
kun juttelin tän kaverin kanssa tossa torstaina niin hän kyllä sanoi että se toinen auto (joka siis on jo myyty) oli vielä hakematta... Olisko ne hakenut sen nyt askettäin?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Vähän juttua tästä firmasta mistä tää b9m on koe-ajolla...
http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=3786
http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=3786
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
http://www.keltainenporssi.fi/show_ilmo ... id=7765410
Ei olis välttämättä kovin huono tuokaan
Ei olis välttämättä kovin huono tuokaan
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Siistin oloinen peli mutta hintaa raapisin tuonne 5000€ korville.Bussiton kirjoitti:http://www.keltainenporssi.fi/show_ilmo ... id=7765410
Ei olis välttämättä kovin huono tuokaan