Volvo työntää vedet pihalle
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Volvo työntää vedet pihalle
Terve.
Meillä yks Volvo tekee seuraavaa:
Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on tyhjä -> webasto ylikuumenee, eli vesi ei ilmeisesti kierrä.
Kun säiliön täyttää, alkaa webasto toimimaan ja kaikki patterit lämpenee ja moottorikin lämpenee ainakin käynnistymisestä päätellen.
Sitten kun lämpöä alkaa riittää, työntää bussi jäähdytysnestettä niin paljon pihalle säiliön ylä-korkin kautta, että jäähdyttyään ollaan taas alkupisteessä.
Autolla on ajettu toistatuhatta kilometria nyt pakkasilla, ja lämmöt on pelannu normaalin oloisesti, joten ei kai se jäässä voi enää olla?
Mistähän tällainen johtuu?
- ilari
Meillä yks Volvo tekee seuraavaa:
Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on tyhjä -> webasto ylikuumenee, eli vesi ei ilmeisesti kierrä.
Kun säiliön täyttää, alkaa webasto toimimaan ja kaikki patterit lämpenee ja moottorikin lämpenee ainakin käynnistymisestä päätellen.
Sitten kun lämpöä alkaa riittää, työntää bussi jäähdytysnestettä niin paljon pihalle säiliön ylä-korkin kautta, että jäähdyttyään ollaan taas alkupisteessä.
Autolla on ajettu toistatuhatta kilometria nyt pakkasilla, ja lämmöt on pelannu normaalin oloisesti, joten ei kai se jäässä voi enää olla?
Mistähän tällainen johtuu?
- ilari
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo työntää vedet pihalle
patteripiirissä vuoto josta saa korvausilmaa eikä systeemissä pysy "vakuumi"? Joku nesteputki vuotaa hiljalleen nesteet maahan parkissa ollessa? Paisuntasäiliön korkki löysä? Kannentiiviste päästää painetta veteen?
Tuleeko minkä verran ylivuotokanisteriin?
Tuleeko minkä verran ylivuotokanisteriin?
Tulevaisuus on sähköinen
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Volvo työntää vedet pihalle
voi "herranjumala"ja anteeksi kielenkäytöstäni, mutta. kyllä tämän taytyy olla jotain kvanttifysiikkaan vastaavaa touhua, tämä meidän linja-auto harrastus. eihän näitä nyt millään kukaan normaali ihminen edes pysty miettimään, tulee kyllä selkärangasta ja kokemuksen kautta kaikki vihjeet.
olen ainakin itse pystynyt monta karikkoa tämän foorumin kautta välttämäään, ja lahti32 jatkaa hyvien neuvojen antamista. hienoa kylähullut!!!
olen ainakin itse pystynyt monta karikkoa tämän foorumin kautta välttämäään, ja lahti32 jatkaa hyvien neuvojen antamista. hienoa kylähullut!!!
mb superstar -91, "oidibus"
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Mä joudun valitettavasti epäilemään varmaankin tuota kannentiivistettä. Voi perhana
Siitä on joku korjaaja meille maininnutkin, mutten tullut ajatelleksi että se vois vuotaa myös noin päin...
Mun mielestä se ei valuta nesteitä seisoessa, eikä edes webaston voimasta.
Kiitos neuvoista taas!!
- ilari
ps. en oo löytäny ylivuotokanisteria. Paisuntasäilöstä lähtee kolme pikkuletkua pohjasta ja yksi noin 10mm letku yläreunasta.
Ne kaikki katoaa syylärikennon taakse, enkä pääse näkemään mihin jatkaa sieltä matkaa. Kori on Wiima '83
Siitä on joku korjaaja meille maininnutkin, mutten tullut ajatelleksi että se vois vuotaa myös noin päin...
Mun mielestä se ei valuta nesteitä seisoessa, eikä edes webaston voimasta.
Kiitos neuvoista taas!!
- ilari
ps. en oo löytäny ylivuotokanisteria. Paisuntasäilöstä lähtee kolme pikkuletkua pohjasta ja yksi noin 10mm letku yläreunasta.
Ne kaikki katoaa syylärikennon taakse, enkä pääse näkemään mihin jatkaa sieltä matkaa. Kori on Wiima '83
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Pulputtaako se paisuntasäiliöön lämmettyään kun käyttelee? Niin kai siinä käy että ilma täyttää patterit ja työntää puolestaan vedet paisarista pihalle, mutta toisaalta hassu, kun tuo on ilmalukon takana... Jostain sinne jotain tulee, kun vesi ei mahdu samaan paikkaan, joten vaihtoehtoja ei paljon ole =O. Onhan öljyt kuitenkin puhtaat, ettei mene laakeroinniksi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Elekääpä hätääntykö. Wiimassa tämä ylivuotokanisteri saattaa löytyä oikean puoleisen etulampun takaa. Lähteekö keulamaski auki, siellä takana se on tai sitten jos korimallissa on etusivuluukku vasemmalla niin etippä sieltäkin. Tämä ei välttämättä ole hirmu vaarallista Volvossa. Mistäkö arvailisin nuo vaihtoehdot, tuo minun ex Volvo osienluovuttaja teki juuri noin että ei meinnannut vesi mahtua systeemiin siitä syystä että kannentiiviste vuoti vain hieman systeemiin painetta ja liika oli tulla ulos. Ajon jälkeen putkista kuului melkoinen molske ja muklutus mutta se ei haitannut mitenkään auton käyttöä, patterit lämpesi, moottorin lämmöt pysyi vakaana ja öljyt mustana eikä öljykään lisääntynyt... Tällainen se oli ollut kuusi vuotta ja linjalla ajossa.
Tietenkin voi pahentua tilanne ja vetet lentää ulos enempi ja enempi.
Yksi vaihtoehto pakkaskeleillä on putki/letku liitosten vuotaminen. Näillehän on tyypillistä että pakkasessa seistessään metalliputket kutistuu ja kumiletkut kovettuu joten ihan pitäväkin liitos voi alkaa vuotamaan. Tuosta omasta Volvosta häviää em. tavalla talven aikana 6 litraa vettä jos se seisoo pakkasessa koko talven. Sitten kun kesällä alat ettiä mikä se vuotikaan niin ei löydy yhtään vuotoa mistään!
Jos patteripiirissä on puhaltimia, niissäkin on letku/putki liitoksia. Jos tämä liitos vuotaa kutistuessaan pakkasessa ja auto on käyttämättä pidempään, tyhjenee patteripiiri hiljalleen paisuntasäiliöön (joka voi olla alempana ) sieltä ylivuotokanisteriin, maahan jne ja vettä joutuu heti lisään ennen ajoa.
Tietenkin voi pahentua tilanne ja vetet lentää ulos enempi ja enempi.
Yksi vaihtoehto pakkaskeleillä on putki/letku liitosten vuotaminen. Näillehän on tyypillistä että pakkasessa seistessään metalliputket kutistuu ja kumiletkut kovettuu joten ihan pitäväkin liitos voi alkaa vuotamaan. Tuosta omasta Volvosta häviää em. tavalla talven aikana 6 litraa vettä jos se seisoo pakkasessa koko talven. Sitten kun kesällä alat ettiä mikä se vuotikaan niin ei löydy yhtään vuotoa mistään!
Jos patteripiirissä on puhaltimia, niissäkin on letku/putki liitoksia. Jos tämä liitos vuotaa kutistuessaan pakkasessa ja auto on käyttämättä pidempään, tyhjenee patteripiiri hiljalleen paisuntasäiliöön (joka voi olla alempana ) sieltä ylivuotokanisteriin, maahan jne ja vettä joutuu heti lisään ennen ajoa.
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Pystyyhän se ylimääräinen happi tulemaan myös kompressorin kansivuodon kautta jäähdytysjärjestelmään, harvemmin tosin, mutta todettu myös ajanoloon sellainen "vikakoodi" omissa ajokopissa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Tätä oli ed. liikennöitsijä epäillyt ja laittanut uuden kompuran siihen. Joka olisi nyt joutenniki-racing kirjoitti:Pystyyhän se ylimääräinen happi tulemaan myös kompressorin kansivuodon kautta jäähdytysjärjestelmään, harvemmin tosin, mutta todettu myös ajanoloon sellainen "vikakoodi" omissa ajokopissa....
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Siihenkin on olemassa se pakokaasutesti pakkasnestestä, kannentiivisteen välistä tuleva paine aina vähän "likaantunutta" verrattuna kompuran ilmaan.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Ymmärsinkö nyt siis oikein, että mikäli kannentiiviste vuotaa veteen painetta, niin sen saisi jollain mittarilla vedestä selville?
Kansivika tuossa on aiemmin ulkopäin katsoen todettu, mutta en välittänyt siitä kesällä kun ei se menoa haitannut. Nyt kun tuo lämpövaihtelu suurempaa, niin näyttää olevan veden korkeuserokin suurempi. - ja ongelma on lähinnä siinä että webasto ei toimi, jos nestettä ei ole tarpeeksi. Kyllähän tuo muuten rouskuttaa menemään edelleen ihan kivasti.
Niin ja tuossa Wiimassa on kyllä säiliö oikean etulampun takana, mutta siinä on kiinni kaksi lasinpesuri-pumppua. Eli se taitaa olla tuo pissapojan säiliö meidän autossa.
- ilari
Kansivika tuossa on aiemmin ulkopäin katsoen todettu, mutta en välittänyt siitä kesällä kun ei se menoa haitannut. Nyt kun tuo lämpövaihtelu suurempaa, niin näyttää olevan veden korkeuserokin suurempi. - ja ongelma on lähinnä siinä että webasto ei toimi, jos nestettä ei ole tarpeeksi. Kyllähän tuo muuten rouskuttaa menemään edelleen ihan kivasti.
Niin ja tuossa Wiimassa on kyllä säiliö oikean etulampun takana, mutta siinä on kiinni kaksi lasinpesuri-pumppua. Eli se taitaa olla tuo pissapojan säiliö meidän autossa.
- ilari
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Ei hajuakaan mikä auto kyseessä, volvo joku?
Ota kompressorin paineputki irti ja riippuen alustatyypistä voi kompuran nestekierron katkaista puristamalla nesteletkut tukkoon.
Jos painetta tulee edelleen, moottorin kannentiiviste vuotaa,
Pakakaasutesterit harvemmin toimivat, pakokaasua pitää tulla ihan älyttömästi nestekiertoon.
Onko autoon tehty jotain remonttia vai tuliko vaiva itsestään pikkuhiljaa?
Ota kompressorin paineputki irti ja riippuen alustatyypistä voi kompuran nestekierron katkaista puristamalla nesteletkut tukkoon.
Jos painetta tulee edelleen, moottorin kannentiiviste vuotaa,
Pakakaasutesterit harvemmin toimivat, pakokaasua pitää tulla ihan älyttömästi nestekiertoon.
Onko autoon tehty jotain remonttia vai tuliko vaiva itsestään pikkuhiljaa?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Auto on Volvo B10M '83 - Wiima. Kaj Forsblomin vanha vekotin.
Tuo vaiva ei tiettävästi oo tullu minkään remontin jälkeen vaan pikemminkin pikkuhiljaa, ja nyt webaston käyttötarpeen aikana, tuli tarkemmin seurattua tuo veden korkeuden vaihtelua, kun webasto ei tyhjällä säiliöllä saa vettä kiertämään.
En muista että kompuralle menis pehmeitä letkuja vesipuolellakaan, mutta saatat olla oikeassa että ne vois puristaa kiinni asian selvittämiseksi.
- ilari
Tuo vaiva ei tiettävästi oo tullu minkään remontin jälkeen vaan pikemminkin pikkuhiljaa, ja nyt webaston käyttötarpeen aikana, tuli tarkemmin seurattua tuo veden korkeuden vaihtelua, kun webasto ei tyhjällä säiliöllä saa vettä kiertämään.
En muista että kompuralle menis pehmeitä letkuja vesipuolellakaan, mutta saatat olla oikeassa että ne vois puristaa kiinni asian selvittämiseksi.
- ilari
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
No sitten siellä on metalliset nesteputket.
Niitä ei välttämättä tarvitse tukkia, kunhan irroittaa paineputken ettei vastapainetta pääse syntymään.
Paljonko se hukkaa nestettä?
Niitä ei välttämättä tarvitse tukkia, kunhan irroittaa paineputken ettei vastapainetta pääse syntymään.
Paljonko se hukkaa nestettä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Kyllä se lämmettyään työntää säiliön tyhjäksi. Käyttäytyy hyvin saman oloisesti kuin jos se olisi jäätynyt.
Pelkän webaston ollessa päällä kaikki paikat lämpenee normaalisti. Patterit sekä moottori.
Sitten kun rusauttaa käyntiin niin noin 15 min kuluttua nestettä alkaa tulemaan yläkorkista ihan reipasta vauhtia yli ja jos ei konetta sammuta, niin se vetää säiliön tyhjäksi.
- ilari
Pelkän webaston ollessa päällä kaikki paikat lämpenee normaalisti. Patterit sekä moottori.
Sitten kun rusauttaa käyntiin niin noin 15 min kuluttua nestettä alkaa tulemaan yläkorkista ihan reipasta vauhtia yli ja jos ei konetta sammuta, niin se vetää säiliön tyhjäksi.
- ilari
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Kannentiivistevika on se todennäköisin, mutta kompuravika täytyy ensin sulkea pois. Sitten arvailemaan mikä sylinteri siellä vuotaa tai uusii kaikki kannentivisteet.
Kannattaa tarkistaa mahdolliset nestevuodot kansien ulkopuolella, ne voi antaa hieman osviittaa missä vuoto on.
Kannattaa tarkistaa mahdolliset nestevuodot kansien ulkopuolella, ne voi antaa hieman osviittaa missä vuoto on.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
...siellä on ilmeisesti yksi sylinteri jonka kannen vuoto näkyy ulospäin öljyvuotona.
Siitä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle?
Ja vielä piti tarkistaa:
Jos ottaa sen kompressorista kuivurille lähtevän putken irti jommastakummasta päästä (mielummin vissiin kompuran), niin kompressori ei luo sellaista painetta joka voisi veteen vuotaa?
- ilari
Siitä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle?
Ja vielä piti tarkistaa:
Jos ottaa sen kompressorista kuivurille lähtevän putken irti jommastakummasta päästä (mielummin vissiin kompuran), niin kompressori ei luo sellaista painetta joka voisi veteen vuotaa?
- ilari
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Kompuran pääpaineputki irti, että saa "hupsutella" vapaasti. Sylinteriputken taso kannattaa mitata kansitiivistettä uusittaessa, tahtovat ajanoloon putkien olat "painua" lohkoon....eli lohko "syöpyy", joka on kyllä "helposti" korjattavissa. "Rotsataan" lohkon pinta kalvaimella sileäksi ja suoraan kulmaan, ja shimmilevyillä putki "korkoon", puutiaisella taitaa olla operaatiosta kuvia galleriassa, ellen taas ole väärässä....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo työntää vedet pihalle
ennenkuin otat kansia pöydälle, varmista vesipumpun kunto. syylärin korkissa on "avautumispaine" kumpaankin suuntaan. nesteen jäähtyessä muodostuu järjestelmään lievä alipaine, joka voi vetää esim horolta vesipumpun akselilta lohkoon ilmaa. ilma taas lämmetessään työntää vedet ulos edellään.
tämän vaivan pitäisi eliminoitua siten että ajon jälkeen otat syylärin korkin pois ettei alipainetta muodostu.
vesipumppu ei välttämättä vielä vuoda ulospäin tämän oireen ilmaantuessa....
onneksi lähes aina kansiremontin yhteydessä vesipumppukin vaihdetaan, että vika vahingossa korjaantuu vaikka pahvi näyttää ihan hyvältä.....
tämän vaivan pitäisi eliminoitua siten että ajon jälkeen otat syylärin korkin pois ettei alipainetta muodostu.
vesipumppu ei välttämättä vielä vuoda ulospäin tämän oireen ilmaantuessa....
onneksi lähes aina kansiremontin yhteydessä vesipumppukin vaihdetaan, että vika vahingossa korjaantuu vaikka pahvi näyttää ihan hyvältä.....
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Tätä olen muistaakseni joskus aikaisemminkin ihmetellyt, en pidä vesipumppuvikaa mitenkään mahdollisena.motoku kirjoitti:ennenkuin otat kansia pöydälle, varmista vesipumpun kunto. syylärin korkissa on "avautumispaine" kumpaankin suuntaan. nesteen jäähtyessä muodostuu järjestelmään lievä alipaine, joka voi vetää esim horolta vesipumpun akselilta lohkoon ilmaa. ilma taas lämmetessään työntää vedet ulos edellään.
tämän vaivan pitäisi eliminoitua siten että ajon jälkeen otat syylärin korkin pois ettei alipainetta muodostu.
vesipumppu ei välttämättä vielä vuoda ulospäin tämän oireen ilmaantuessa....
onneksi lähes aina kansiremontin yhteydessä vesipumppukin vaihdetaan, että vika vahingossa korjaantuu vaikka pahvi näyttää ihan hyvältä.....
Jos sinne kiertoon pääsee vesipumpun kautta ilmaa, se on niin pientä ettei sillä ole mitään merkitystä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo työntää vedet pihalle
periaatteessa erityisasiantuntijaa ei pitäisi lähteä neuvomaan.... mutta on vaan sattunut lähipiirissä muutamia "kansivikoja", jotka korjaantuneet vasta vesipumpun vaihdolla. tosin b10miä niistä ei ole yksikään ollut.
arvelin kertoa tämän JUURI siksi, ettei kukaan usko sen olevan mahdollista. ettei kenenkään tarvitse hakata päätään seinään tyyliin "kolmatta kertaa kannet pöydälle"
arvelin kertoa tämän JUURI siksi, ettei kukaan usko sen olevan mahdollista. ettei kenenkään tarvitse hakata päätään seinään tyyliin "kolmatta kertaa kannet pöydälle"
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Ihan sama kummasta päästä irroittaa. Lisäksi kompuran kuormanpoistoliitäntään voi syöttää paineilmaa, silloin kompura jää "tyhjäkäynnille"Phase7 kirjoitti: Ja vielä piti tarkistaa:
Jos ottaa sen kompressorista kuivurille lähtevän putken irti jommastakummasta päästä (mielummin vissiin kompuran), niin kompressori ei luo sellaista painetta joka voisi veteen vuotaa?
- ilari
Kyllä sitä neuvoa voi, ei kukaan ihan kaikkea tiedä.motoku kirjoitti: periaatteessa erityisasiantuntijaa ei pitäisi lähteä neuvomaan.... mutta on vaan sattunut lähipiirissä muutamia "kansivikoja", jotka korjaantuneet vasta vesipumpun vaihdolla. tosin b10miä niistä ei ole yksikään ollut.
arvelin kertoa tämän JUURI siksi, ettei kukaan usko sen olevan mahdollista. ettei kenenkään tarvitse hakata päätään seinään tyyliin "kolmatta kertaa kannet pöydälle"
Mutta vesipumpun rakenteen ja toiminnan tuntien en pidä ilmiötä mahdollisena. Jos jossakin toisentyyppisessä moottorissa on näin tapahtunut, siihen en ota kantaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Bitemalla saatavana vehe(noin 50e),imet koneesta klykolia sen reakoiessa väriaineen kanssa. Väri muuttuu jos pakokaasua löytyy.
Re: Volvo työntää vedet pihalle
Vuotavaa kannentiivistettä voi kokeilla paljastaa myös tekemällä vanhasta ruiskutussuuuttimesta adapterin ja syöttämällä sillä ilmaa sylinteriin. Testin ajaksi täytyy päästää keinuvivut irti tai pyöräyttää kone asentoon, jossa ventiilit on kiinni. Isomman kannentiivistevuodon yhteydessä sillä saa selville, mistä pytystä vuotaa. Valitettavasti pientä tai alkavaa kannentiivisteen vuotamista tuo ei paljasta, kun kompuralla ei saada kuin murto-osa siitä paineesta pyttyyn mitä siellä käydessä on. Samalla tulee testattua ventiilien ja männänrenkaiden pitävyys.
On sitä painetta muuten joskus syntynyt haljenneesta sylinteriputkestakin. Sen vian paljastaminen se vasta hankalaa on. Putkeen voi nimittäin tulla hiuksen hieno särö vaakasuuntaan ylälaipan alapuoelle. Sitä ei tahdo millään nähdä silmillä ja ompa se vielä mukavasti karstan peitossakin. Särö ei mielestäni paljastu edes paineilmalla kokeilemalla. Viime keväänä kävin selllaista remonttia katsomassakin. Vasta kolmannen kannen irrotuksen jälkeen paljastui mahurivolvon viallinen putki.
On sitä painetta muuten joskus syntynyt haljenneesta sylinteriputkestakin. Sen vian paljastaminen se vasta hankalaa on. Putkeen voi nimittäin tulla hiuksen hieno särö vaakasuuntaan ylälaipan alapuoelle. Sitä ei tahdo millään nähdä silmillä ja ompa se vielä mukavasti karstan peitossakin. Särö ei mielestäni paljastu edes paineilmalla kokeilemalla. Viime keväänä kävin selllaista remonttia katsomassakin. Vasta kolmannen kannen irrotuksen jälkeen paljastui mahurivolvon viallinen putki.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo työntää vedet pihalle
On sekin mahdollista, tosin pirun harvinaista.Velu kirjoitti: On sitä painetta muuten joskus syntynyt haljenneesta sylinteriputkestakin. Sen vian paljastaminen se vasta hankalaa on. Putkeen voi nimittäin tulla hiuksen hieno särö vaakasuuntaan ylälaipan alapuoelle. Sitä ei tahdo millään nähdä silmillä ja ompa se vielä mukavasti karstan peitossakin. Särö ei mielestäni paljastu edes paineilmalla kokeilemalla. Viime keväänä kävin selllaista remonttia katsomassakin. Vasta kolmannen kannen irrotuksen jälkeen paljastui mahurivolvon viallinen putki.
Minä tein konerempan THD koneeseen ja kaikki meni ihan ok. Autolla ajettiin yks iltahuki ja painetta pukkas jäähdytysjärjestelmään aika reippaasti.
Kaikki kannet irti, karmea pähkäily ja vianetsintä käyntiin. Lopulta se vikakin löytyi. Uudessa sylinteriputkessa oli ihan kauluksen reunassa pieni halkeama. Väriaineella viimein sekin löytyi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo työntää vedet pihalle
No nyt menee niin moninaiseksi nuo vaihtoehdot, että täytyy vaan aloittaa jostain.
Onko huono homma jos ensin vaihdetaan vain yhden kannen tiiviste, ja katsotaan päästiinkö viasta eroon?
Vai pitäisikö nuo vaihtaa kaikki kerralla aina?
- ilari
Onko huono homma jos ensin vaihdetaan vain yhden kannen tiiviste, ja katsotaan päästiinkö viasta eroon?
Vai pitäisikö nuo vaihtaa kaikki kerralla aina?
- ilari