Perävaunu bussiin?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Niinhän se on että poliisi valvoo että kansalaiset pysyy kurissa ja nuhteessa Mutta jos jäät bussin ja venetrailerin kanssa paikallispoliisin "haaviin" niin kyllä sieltä pieniä opaskirjasia salkusta aletaan kaiveleen, on sen verran on erikoinen tapaus
Oma mielipide on että linja-auto veturina suurimpia yhdistelmämittoja ei saa ylittää, jos veturina ois henkilöauto tai kuorma-auto silloin se olisi mahdollista. Tämä liittyy matkustajaturvallisuuteen linja-autossa. Linja-autolla eikoiskuljetusten ajaminen ei siis ole mahdollista, joka on kyllä järkeenkäypää.
Jos haluat "oikean" vastauksen niin soita liikkuvalle poliisille ja kysy
Norja on erittäin tarkka mitoista, meillä jäi aikoinaan rekkoja rajalle kun suomessa suurin sallittu leveys oli 5cm enemmän kuin norjassa eikä sitä tahdo muistaa millään Ei sitä venettä takavarikoida mutta rajan yli sitä ei saa viedä, eli siinä mielessä jää tulliin
Oma mielipide on että linja-auto veturina suurimpia yhdistelmämittoja ei saa ylittää, jos veturina ois henkilöauto tai kuorma-auto silloin se olisi mahdollista. Tämä liittyy matkustajaturvallisuuteen linja-autossa. Linja-autolla eikoiskuljetusten ajaminen ei siis ole mahdollista, joka on kyllä järkeenkäypää.
Jos haluat "oikean" vastauksen niin soita liikkuvalle poliisille ja kysy
Norja on erittäin tarkka mitoista, meillä jäi aikoinaan rekkoja rajalle kun suomessa suurin sallittu leveys oli 5cm enemmän kuin norjassa eikä sitä tahdo muistaa millään Ei sitä venettä takavarikoida mutta rajan yli sitä ei saa viedä, eli siinä mielessä jää tulliin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Vähän menee OT mutta kyllä se vene saa mennä rajan yli kun siitä täytetään tullissa joku kuponki. Tällä kai varmistetaan ettei venettä myydä rajan takana eteenpäin ilman tulleja tai jotain sellaista. Täytyy kysästä tutulta kostaapelilta tuota ylitysasiaa kun seuraavan kerran näen häntä (poliisin vanha tuttu? eijei kun hän on veljen vaimon veli ) Toisaalta toofasttoshow kysyi jo AKEsta, katsastuskonttorilta ja poliisilta ja saa ylittää.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Tässähän se foorumin suola on, voidaan väitellä asiasta josta kukaan ei oikeasti tiedä mitäänLahti32 kirjoitti:Vähän menee OT mutta kyllä se vene saa mennä rajan yli kun siitä täytetään tullissa joku kuponki. Tällä kai varmistetaan ettei venettä myydä rajan takana eteenpäin ilman tulleja tai jotain sellaista. Täytyy kysästä tutulta kostaapelilta tuota ylitysasiaa kun seuraavan kerran näen häntä (poliisin vanha tuttu? eijei kun hän on veljen vaimon veli ) Toisaalta toofasttoshow kysyi jo AKEsta, katsastuskonttorilta ja poliisilta ja saa ylittää.
Kannattaa painottaa kysyessä sitä vetoauton luokkaa että kyseessä on linja-auto.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla? Taitaa olla joo asia josta ei täyttä varmuutta olekaan. Miksi muuten kylähullu löytää itsensä aina tilanteesta jossa kukaan ei tiedä kiinnostavasta aiheesta mitään...on varmaan sen verran erikoista hommaa tämä harrastustoofasttoshow kirjoitti: ........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Itse olen edelleen sillä kannalla että 18,75 bussi veturina on maksimi. Mutta olen kyllä valmis myöntymään jos virkavalta toisin ohjeistaa Ja voihan tätä keskustelua käyttää viitteenä jos pääsee maijan takaosastolle istuunLahti32 kirjoitti:Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla?
Re: Perävaunu bussiin?
Sekään ei auta mitään jos yksi poliisi sanoo että saa jos lain pykälä onkin oikeasti toisin ja toinen poliisi siitä narauttaa. Tai jos toinekaan poliisi ei ole varma mutta asiaa puidaan sitten käräjillä ja oikea ja väärä saadaan selväksi. Virkamieshän ei ole juuri vastuussa tekemisistään tai sanomisistaan, lain oikeaa kantaa pitäisi vaan osata noudattaa.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Perävaunu bussiin?
haaveilija kirjoitti:Itse olen edelleen sillä kannalla että 18,75 bussi veturina on maksimi. Mutta olen kyllä valmis myöntymään jos virkavalta toisin ohjeistaa Ja voihan tätä keskustelua käyttää viitteenä jos pääsee maijan takaosastolle istuunLahti32 kirjoitti:Mennäänkö toistaiseksi näillä tiedoilla?
Mä oon samaa mieltä asiasta.
mut ainakin varmaa: 50mm kuulalla paino max3500kg (60mm kuulaa ei ehkä kannata, mut sillä saa lisää painoa)ja keskiakseliperävaunuyhdistelmän kokonaispituus 18.75m.
Noista on vaikee lähtee ainakaan vääntämään, ilmeisesti kukaan ei osaa sanoa onko suurenpiin mittoihin sallittua mennä. kokeilemalla selviää. Vetokidalla ja paineilmajarruilla on ilmeiseti aika tarkatkin vaatimukset, kompuran/ilmasäilioden määrästä, ja vetopalkin hyväksynnästä lähtien.
mun mielipide on et tuo on yhdistelmän maksimipituus, ja siitä ei sais tulla ylitystä. Ehkä ylitys kuuluu, epäilen ettei linja-autoja olisi erikseen määritelty, vaan samat säännöt koskisi kaikkia.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Re: Perävaunu bussiin?
Toista asiaa etsiessä sattui silmään Finlexistä tämmöinen kohta:
"Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle."
Eli bussi-kärry yhdistelmän kuormakin pitää mahtua 18,75m:n sisälle
"Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle."
Eli bussi-kärry yhdistelmän kuormakin pitää mahtua 18,75m:n sisälle
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Tämä on riittävän selvästi sanottu Kattelen siis max 5,9m kärryn, kyllähän tuollaisella pari mönkkäriä kulkee tai pieni pulpettivene. Moottorinhan saa irti ja kuskaa sitä vaikka tavaratilassa tai veneen sisällä ettei pituus ylity.Wonderi kirjoitti:Toista asiaa etsiessä sattui silmään Finlexistä tämmöinen kohta:
"Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle."
Eli bussi-kärry yhdistelmän kuormakin pitää mahtua 18,75m:n sisälle
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Perävaunu bussiin?
Jatkan vielä oman kysymyksen tähän mukaan. (kysymys lopussa tekstiä)
Elikkä laki sanoo näin, eli tässä on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326 sivulta saatu esiteksti
Eli noi sallii "henkilöauton" vetävän maksimissaan 18m yhdistelmää.
Mutta jossain kuulin että suomessa sais vetää "henkilöautolla" (asuntoauto yms.) asuntovaunua, joka vetää vielä erillistä perävaunua.
Lisää lakia tähän
Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
Ja mitähän poliisi olis mieltä tälläisestä "road_trainista"?
Ja teidän mietteet olis kanssa mukavaa kuultavaa.
Edit 1. niin ja toivottavasti tuota sais ajaa BE ja CE yhdistelmillä? Itsellä tällä hetkellä BC.
Elikkä laki sanoo näin, eli tässä on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326 sivulta saatu esiteksti
Koodi: Valitse kaikki
24 §
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus
3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja perävaunun yhdistelmä sekä pakettiauton (N1-luokka) ja perävaunun yhdistelmä 18,75 m
b) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
c) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m
ja etäisyys vetoauton kuormatilan etu-päästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
d) kuorma-auton (N2- ja N3-luokka) ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai puoliperävaunun yhdistelmä 25,25 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 2 momentin a kohdassa tarkoitettu mittaustapa huomioon ottaen 21,42 m
Mutta jossain kuulin että suomessa sais vetää "henkilöautolla" (asuntoauto yms.) asuntovaunua, joka vetää vielä erillistä perävaunua.
Lisää lakia tähän
Koodi: Valitse kaikki
26 §
Ajoneuvoyhdistelmän kääntyminen
3. Auton ja yhden tai kahden perävaunun yli 22,00 metriä pitkän yhdistelmän tulee olla siten kääntyvä, että uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 2,00 metrin säteistä kaarta pitkin. Tällaisessa yhdistelmässä käytettävässä puoliperävaunussa tai varsinaisessa perävaunussa etäisyys vetotapista tai etuakseliston kääntöpisteestä taka-akseliin tai taka-akseliston ohjautumattomien akselien keskiviivaan saa olla enintään 8,15 metriä. Jos perävaunun kaikki taka-akselit ovat ohjaavia tai osa akseleista on ohjautuvia taikka toisen puoliperävaunun kytkemistä varten taka-akselit ovat taaksepäin siirrettäviä niiden päälle asennetun vetopöydän takia, saa edellä mainittu mitta olla tässä momentissa säädetyn kääntyvyysehdon puitteissa pitempi.
Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
Ja mitähän poliisi olis mieltä tälläisestä "road_trainista"?
Ja teidän mietteet olis kanssa mukavaa kuultavaa.
Edit 1. niin ja toivottavasti tuota sais ajaa BE ja CE yhdistelmillä? Itsellä tällä hetkellä BC.
Re: Perävaunu bussiin?
Kahta perävaunua vetäessä yhdistelmän kokonaismitta pitää olla yli 22m joten henkilöautolla semmoista ei vedetä. Kahden perävaunun vetomahdollisuus on tullut lakiin "modulimittaisten" yhdistelmien sallimisen mukana eikä lvm:n virkamiehet ilmeisesti (tälläkään kerralla) osanneet kirjoittaa lakia niin ettei se rajoittaisi järkeviä asioita pois. Oikeilla rahtareillakin tulee tietyissä tapauksissa pykälät vastaan että muuten järkevä yhdistelmä olisi laiton kun se on liian lyhyt!Viilaaja kirjoitti: Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
Re: Perävaunu bussiin?
Elikkä c-kortilla ajettava asunto-auto ei käy, vaan pitää olla ns. asuntorekka jolla sitte vetää täysperääWonderi kirjoitti:Kahta perävaunua vetäessä yhdistelmän kokonaismitta pitää olla yli 22m joten henkilöautolla semmoista ei vedetä. Kahden perävaunun vetomahdollisuus on tullut lakiin "modulimittaisten" yhdistelmien sallimisen mukana eikä lvm:n virkamiehet ilmeisesti (tälläkään kerralla) osanneet kirjoittaa lakia niin ettei se rajoittaisi järkeviä asioita pois. Oikeilla rahtareillakin tulee tietyissä tapauksissa pykälät vastaan että muuten järkevä yhdistelmä olisi laiton kun se on liian lyhyt!Viilaaja kirjoitti: Salliiko laki näiden puitteiden mukaan ns. kaksois perävaunun (auto+perävaunu+perävaunu-yhdistelmän), joka olis maksimissaan 18m vai 25m?
muute olis voinut tollasen asuntoauton, jossa sitte kiinni asuntovaunu, jossa sitte kiinni sauna/generaattori/terassikalusteet.
Mites sitte noi 25m kaksoisnivelbussit? siinä teille asuntoauto
Re: Perävaunu bussiin?
Kai sen asuntoauton voi rekisteröidä ihan kuorma-autoksikin jolla saa vetää vaikka mitä. Käyttövoimavero on sitten vaan jotain ihan muuta. Kaksoisnivelbusseja suomessa ei ole, kokeilussa erikoisluvalla on hetken ollut vaan.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Ja ruotsissa on kokeiltu 90t yhdistelmää, jossa on kuorma-auto + dolly + puoliperä puuvaunu vetopyödällä + puoliperä puuvaunu.
http://www.skogforsk.se/upload/54094/6453a.jpg
Tämä kun tulee takaisin ilman erikoislupaa, niin johan voi alkaa vetää...
EDIT: tässä vielä lisää kuvia http://www.skogforsk.se/templates/sf_No ... 25128.aspx
http://www.skogforsk.se/upload/54094/6453a.jpg
Tämä kun tulee takaisin ilman erikoislupaa, niin johan voi alkaa vetää...
EDIT: tässä vielä lisää kuvia http://www.skogforsk.se/templates/sf_No ... 25128.aspx
Re: Perävaunu bussiin?
hieno toi ruotsin laite
Mites kävi sen suomen 200 Tonnin rekkojen, ku käytöstä poistettuja ratoja piti ottaa pois, ja niiden pohjista tehdä dedikoituja reittejä noille 200 tonnin rekoille.
eli täytyy tyytyä pelkkään pt cruiseriin tällä hetkellä
niin ja tohon vanhempien vanhaan matkailuvaunuun, jota ei saa vetää tolla pt cruiserilla
Mites kävi sen suomen 200 Tonnin rekkojen, ku käytöstä poistettuja ratoja piti ottaa pois, ja niiden pohjista tehdä dedikoituja reittejä noille 200 tonnin rekoille.
eli täytyy tyytyä pelkkään pt cruiseriin tällä hetkellä
niin ja tohon vanhempien vanhaan matkailuvaunuun, jota ei saa vetää tolla pt cruiserilla
-
- Kuski
- Viestit: 27
- Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
- Truck: scania 110
- Location: hämeenlinna
Re: Perävaunu bussiin?
konttorilla minulle sanottiin viime viikolla et mun bussin (ha matkailuauton) perään saa laittaa 3500kg kärryn vaatii ison e kortin. ja pituudeksi 18,75m + 2metriä peräylitystä punaisella lipulla. katsoi tiedot jostain laki kirjasta. oma kulkine 12m joten 6.75m kärryn saa laittaa perään ja 2metriä punaisella lipulla vielä sen jatkeeksi
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Mainitsit että tarvii ison E:n, mutta kumman? pitäisi kai olla CE, koska jos on henkilöauto niin silloinhan se on B-kortti, mutta koska painon takia vaatii C-kortin, niin se pitäis silloin olla CE kortti. Saat laittaa perään tosin ihan pelkällä C-kortilla sellaisen 750kg kärryn.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
Heitänpä oman kokemuksen takia hinattavista laitteista. Hainojen kanssa tulkitaan ajokortti luokkia kuin perävaunujenkin paitsi yli 750 kg hinattavaa laitetta ei suomessa saa vetää kun kuorma autolla. Nopeus kuitenkin 60kmh. Hassua silti että jarruja niihin ei vaadita .......painot menee niinkun kärryissakin ajo-oikeuksien suhteen. pituuden suhteen ei kai virallista rajjoitetta ole eli jos laite on 30 m pitkä ,yhtä kiinteää kappaletta niin siirtää saa mutta siellä tulee sitten erikois kuljetus määräykset käyttöön. Noitten dollyjen määräyksistä en sitte tiedäkkään mitään..........
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
tuo ison E:n tarve tulee veturin painosta. Jos sen kok.paino yli 7500 kg niin minkä tahansa jarrullisen kärryn vetämiseen tarvii tuon . Näissä on sikäli hassua että C1E1 kortilla kun yhdistelmän kok.paino on 12t.(mahtaako olla CE1kortilla kans?) noh. kun se C1 veturi painaa 7,5t ja työntöjarru kärryn max kok paino 3,5t =11t mikäs idea siin ylimääräsessä tonnissa sitten on? mahtaako kukan viittiä väsätä 4,5 t ilma jarrullista kärryä vaan sen yhen tonnin takia ??????only4pro kirjoitti:Mainitsit että tarvii ison E:n, mutta kumman? pitäisi kai olla CE, koska jos on henkilöauto niin silloinhan se on B-kortti, mutta koska painon takia vaatii C-kortin, niin se pitäis silloin olla CE kortti. Saat laittaa perään tosin ihan pelkällä C-kortilla sellaisen 750kg kärryn.
Seittäkääs mikä tuos on ideana?
Kysynpä samalla että mitä hyötyä siitä 60mm vetokuulasta sitte on kun työntöjarrullisen painoja sillä kuitenkaa voi nostaa? taitaa mennä taas sinne koukkuveron piiriin?
Re: Perävaunu bussiin?
Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Perävaunu bussiin?
Muutama syksy taaksepäin osuin pilli- / rengasratsiaan. Hinasin MB609:llä 2000kg:n matkailuvaunua ja kortissani oli C1E. Konstaapeli alkoi väittämään, ettei kirjaimet riitä - sanoi; auton ja vaunun kokonaispaino on yli 7500kg. Tarvitsee olla CE.
Siihen minä ystävällisesti "12t raja kyllä on". Viranhaltija hävisi maijan uumeniin ja tuli hetken kuluttua takaisin ja sanoi "Ei jää paljoa marginaalia - ajahan varovasti". Minun mielestäni 4300kg on aika reilu marginaali ....
Siihen minä ystävällisesti "12t raja kyllä on". Viranhaltija hävisi maijan uumeniin ja tuli hetken kuluttua takaisin ja sanoi "Ei jää paljoa marginaalia - ajahan varovasti". Minun mielestäni 4300kg on aika reilu marginaali ....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
tuossahan se taas ilmeni Eli tarkkana saa ratsioissakin olla ettei tuu kusetetuks...... nimimerkki " muutaman virka intosen takia korttiansa kuivatellu"Rosvolinna kirjoitti:Muutama syksy taaksepäin osuin pilli- / rengasratsiaan. Hinasin MB609:llä 2000kg:n matkailuvaunua ja kortissani oli C1E. Konstaapeli alkoi väittämään, ettei kirjaimet riitä - sanoi; auton ja vaunun kokonaispaino on yli 7500kg. Tarvitsee olla CE.
Siihen minä ystävällisesti "12t raja kyllä on". Viranhaltija hävisi maijan uumeniin ja tuli hetken kuluttua takaisin ja sanoi "Ei jää paljoa marginaalia - ajahan varovasti". Minun mielestäni 4300kg on aika reilu marginaali ....
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
noistaq puoliperävaunu systeemeistä on paljonkin juttua jenkki auto harrastajien sivuilla ( ainakin overdrive.fi) Periaatteessa sellaset sallitaan mutta tyyppi hyväksynnät sun muut byrokratiset jutut tekee siitä kait varsin hankalaa ja sellanen yhdistelmä tulkitaan näillä main yhdeks ajoneuvoks eli ilmeisesti sitä puolikasta ei vois irrottaa tai ainakaa kytkee minkään muun veturin perään............tää oli sitten muistin varasta tietoo....Wonderi kirjoitti:Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
siel oli jossain myös tarinaa jostain katsurista joka katsasteli toyotan land cruisereita maasto kuorma-autoiks.......No ei vissii kovin pitkään ollu virassa se kaveri. Sitä en tiedä jäikö ne autot lopulta kuorkeiks??? tuskinpa........
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Perävaunu bussiin?
Eiköhän se samoilla systeemeilla onnistu kun ilmajarrut kärryyn traktoreissakin? ihan hyvin nekin toimii????Wonderi kirjoitti:Ainakin saksalaisten on nähty harrastavan puoliperävaunuja Sprinterin perässä. Jos ei ole hyvin erikoinen vetotappiviritys niin on ilmajarrut.
ei silti miksei sitä työntö jarru systeemiä vois vetotappiinkin viritellä paitsi jos on yli 3,5 tonnine kärry.