Vakionopeuden säätimiä?
Vakionopeuden säätimiä?
Nyt kun perä on vaihdettu ja matkavauhti alkaa maistua, tuli mieleen asentaa bussiin vakionopeuden säädin. Aikoinaan oli henkilöautossa ihan sellainen yksinkertainne laite. 2 magneettia kardaaniin kiinni ja anturi lukemaan niiden vilistystä. Sitten alipaineservo kiskoi tai löysäsi vaijeria anturin infon mukaan. Ei maksanut paljon ja toimi älyttömän varmasti useassaskin autossa.
Onko kenellä kokemusta tällaisesta kulkurissa? Nyt kun reissukilometrejä alkaa olla jo 10 000 takana, osaisin arvostaa tuota laitetta kovastikin - etenkin kun on käyttöautossa ajanut sellaisen kanssa jo yli 20 vuotta...
Vinkkejä kaivattaisiin vaikka hankintapaikkoihin
Onko kenellä kokemusta tällaisesta kulkurissa? Nyt kun reissukilometrejä alkaa olla jo 10 000 takana, osaisin arvostaa tuota laitetta kovastikin - etenkin kun on käyttöautossa ajanut sellaisen kanssa jo yli 20 vuotta...
Vinkkejä kaivattaisiin vaikka hankintapaikkoihin
- TeuSkin
- Kippari
- Viestit: 71
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
- Truck: Volvo B57
- Location: Marttila
- Member id: 083
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Tällainen laitesysteemi löytyy hyllystäni. Otin sen pois henkilöautostani ennen auton vaihtoa. Toiminta juuri mainitsemasi tapaan.
Oletko tulossa Salakallion tapaamiseen? Voin ottaa ko laitteen mukaan.
Soittele 044-7776525.
Oletko tulossa Salakallion tapaamiseen? Voin ottaa ko laitteen mukaan.
Soittele 044-7776525.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Wiima vm. 1971
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Kiinnostaa kyllä. Mutta tuon kirjoitettuani jäin pohtimaan paria asiaa:
- jos on alipainetoiminen, niin saako bussista mistään alipainetta tuohon?
- jos on sähkötoiminen, kuinka paljon se syö virtaa ja riittääkö radiota varten alunperin tehtaalla asennettu 12V muuntaja siihen?
Salakalliossa periaatteessa voisi ehtiä piipahtamaankin lauantaina. Bussilla en pääse, kun orkesterille ovat myyneet keikkaa ja bussi on tien päällä - viimeisin havainto Oulusta Mutta olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä teidän muiden busseja, pitääkin rukata huomisen aikataulu uusiksi.
- jos on alipainetoiminen, niin saako bussista mistään alipainetta tuohon?
- jos on sähkötoiminen, kuinka paljon se syö virtaa ja riittääkö radiota varten alunperin tehtaalla asennettu 12V muuntaja siihen?
Salakalliossa periaatteessa voisi ehtiä piipahtamaankin lauantaina. Bussilla en pääse, kun orkesterille ovat myyneet keikkaa ja bussi on tien päällä - viimeisin havainto Oulusta Mutta olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä teidän muiden busseja, pitääkin rukata huomisen aikataulu uusiksi.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Eikä se 12V muuntaja paljon maksa, täällä sai 12V3A hintaan 30e, eikä meillä ole hirveän edulliset hinnat, eli varmaan saa parilla kympillä muualta
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vakionopeuden säätimiä?
IKH:sta tinkimisen jälkeen 10A alennin 29€ (ovh 41€), itselläkin niitä jo kaksi - toinen sisävaloille ja toinen uppopumpulle. Usein tulee halvemmaksi ostaa alennin ja 12v laitteet kuin yrittää etsiä 24v laitetta ja maksaa siitä moninkertainen hinta.only4pro kirjoitti:Eikä se 12V muuntaja paljon maksa, täällä sai 12V3A hintaan 30e, eikä meillä ole hirveän edulliset hinnat, eli varmaan saa parilla kympillä muualta
Vaikka vakkarilla kiva onkin ajella, vanhassa kulkurissa se näkyy kyllä polttoainelaskussa. Pohjanmaan lakeuksilla käypä peli mutta keski- ja itäsuomessa turha kapine
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Juu, ei se mäkisillä teillä jaksa toimia, mutta kun Helsingistä lähtee, niin aina on moottoritietä pitkän matkaa ja valtateitä muutenkin. Onhan siinä käsikaasu, mutta sitäkin saa aina säätää...haaveilija kirjoitti:Vaikka vakkarilla kiva onkin ajella, vanhassa kulkurissa se näkyy kyllä polttoainelaskussa. Pohjanmaan lakeuksilla käypä peli mutta keski- ja itäsuomessa turha kapine
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Vdo valmisti Egas nimisiä cruisereita ja valmistaa edelleen.
Saattas löytyä paimelastakin käytettynä.
Saattas löytyä paimelastakin käytettynä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Tuttu ilmiö, joka koskee käytännössä kaikkia alle osuneita EDC-syöttöisiä B10M ja B12 -mallin Volvoja. Mietityttää lähinnä, onko tuo ominaisuudelta tuntuva piirre ollut niissä jo uudesta alkaen? Ajamani yksilöt ovat olleet noin-haarukalla 150000-2500000 kilometria ajettuja (vuosimallit 1993 - 2001), eikä ainakaan ajokilometrimäärän tai iän voi sanoa vaikuttavan tämän ominaisuuden "voimakkuuteen" millään tavoin havaittavasti.Wonderi kirjoitti:Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Sellaisiakin yksilöitä on sattunut alle jossa tuota ilmiötä ei ole, yleensä hiljattain konerempattuja.b12m kirjoitti:Tuttu ilmiö, joka koskee käytännössä kaikkia alle osuneita EDC-syöttöisiä B10M ja B12 -mallin Volvoja. Mietityttää lähinnä, onko tuo ominaisuudelta tuntuva piirre ollut niissä jo uudesta alkaen? Ajamani yksilöt ovat olleet noin-haarukalla 150000-2500000 kilometria ajettuja (vuosimallit 1993 - 2001), eikä ainakaan ajokilometrimäärän tai iän voi sanoa vaikuttavan tämän ominaisuuden "voimakkuuteen" millään tavoin havaittavasti.Wonderi kirjoitti:Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Tietäskö kukaan hankintapaikkaa jälkiasennettavalle 24v vakionopeussäätimelle?
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Oliko tietoa mistä vois hommata 24v vakkarin. Googletin koko netin ympäri ja yhden löysin mutten enää toista kertaa. Kesään mennessä pitäisi saada ajaa cruisella
Tulevaisuus on sähköinen
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Vakionopeuden säätimiä?
helpommalla pääset kun laitat 12volttisen ,vain virran alennin sille ja toimiva vempain ja valinnan varaa on jo vaikka kuinka paljonLahti32 kirjoitti:Oliko tietoa mistä vois hommata 24v vakkarin. Googletin koko netin ympäri ja yhden löysin mutten enää toista kertaa. Kesään mennessä pitäisi saada ajaa cruisella
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vakionopeuden säätimiä?
Oishan tuossa valmiina 12 voltin systeemi ilman alentimia. Pitää tehdä ainakin ylimääräinen relekytkentä jarruvaloilta. Joku sähköservomalli olisi kai hyvä.
Tulevaisuus on sähköinen