Linja-auton vuosikatsastus
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Linja-auton vuosikatsastus
Olis tuo leimaaminen ajankohtainen, huomasin että syyskuussa on alkanut meikäläisen Setran katsastusaika. Kannattaa varmaan laittaa samaan konkurssiin se paikkaluvun pienentäminen? En vaan ole saanut selvää että kannattaako jättää se maksimi eli 1+16 paikkaa? Kun tarkoitus olisi että voisi myöhemmin muuttaa osa niitä bussipenkin paikkoja esim sohvapaikoiksi. Vai vaatiiko tämä sitten uuden muutoskatsastuksen? Onko kukaan tehnyt tällätavalla?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Linja-auton vuosikatsastus
minä jätin kylmästi yhden katsastuksen väliin.katsastin sitten kun sain jotain valmista niin leimattiin vuosi ja muutos yhtä aikaa
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Kyllä mulla on kaksi paikkaa tavallisessa nahkasohvassa selkä seinään päin. Ei ole mitään estettä. Linja-autona säilyy kunhan on kuskin lisäksi 9 paikkaa eli 1+9. Jos on 100kmh auto, voivat vaatia turvavöitä. Kysy katsastusmieheltäsi.Matkamese kirjoitti:Olis tuo leimaaminen ajankohtainen, huomasin että syyskuussa on alkanut meikäläisen Setran katsastusaika. Kannattaa varmaan laittaa samaan konkurssiin se paikkaluvun pienentäminen? En vaan ole saanut selvää että kannattaako jättää se maksimi eli 1+16 paikkaa? Kun tarkoitus olisi että voisi myöhemmin muuttaa osa niitä bussipenkin paikkoja esim sohvapaikoiksi. Vai vaatiiko tämä sitten uuden muutoskatsastuksen? Onko kukaan tehnyt tällätavalla?
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Tänään kävin konttorilla ja sain ohjeistusta. Teen silleen että vuosikatsastuksen yhteydessä muutos 1+16. Mitään en ole ehtinyt rakennella, joten bussin peräosa vaan tyhjäksi ja sillä hyvä. Kyselin siitä miten jatkossa voisi bussia rakennella, katsastusmies suositteli asuntoautoksi muuttamista. Minä sanoin, että ei käy, kun on tullut tuo kallis D1:kin hommattuaLahti32 kirjoitti: Kyllä mulla on kaksi paikkaa tavallisessa nahkasohvassa selkä seinään päin. Ei ole mitään estettä. Linja-autona säilyy kunhan on kuskin lisäksi 9 paikkaa eli 1+9. Jos on 100kmh auto, voivat vaatia turvavöitä. Kysy katsastusmieheltäsi.
Oli pientä nihkeyttä havaittavissa kun sanoin, että sellainen retkeilybussin tyyppinen olisi mielessä.
Paras varmaan ottaa esim. netistä ihan esimerkki ja kuvien kanssa, jotta saa asiansa ymmärretyksi oikein.
Hänen mielipide oli, että jos on sellaisia (poikittaisia) sohvapaikkoja niin niillä ei saa olla istumassa ajon aikana...
Mutta huomenna se sitten ratkeaa millaisia hommia voi joutua tekemaan jos tulee hylsy
Takasumari on jo korjattu, yksi parkkipoltin vaihdettu ja vielä 8 penkkiä ulos niin alkaa olla valmista leimalle.
Sammutin meni vielä pajalle, oli puolitoista vuotta vanha tarkastustarra
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Mitenkäs ammattimaisessa ihmistenkuljetusliikenteessä sitten saa olla poikittaisia istumapaikkoja? Tai siis niillä saa istua. Vai onko tämä joku uudehko pykälä joka sallii vanhan lain aikana asennetuilla selkä seinää vasten -paikoilla istumisen mutta uuden lain aikana muutetuilla saa istua vain käsijarrun ollessa päällä?
Tää olis kyllä niin loogista että sopis lvm:n tekemäksi...
Tää olis kyllä niin loogista että sopis lvm:n tekemäksi...
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Omassa Vanhoolissa oli U-sohva valmiina perässä jo silloin kun se oli linjaliikenteessä, ja kaikki sohvapaikat oli käytössä ajon aikana. Tuntuu että kaikki katsastusmiehet ei aina ajantasalla. Samoin kun eräällä kats. toimipaikalla väitettiin että jos jättää linja-autoksi niin puolet auton pituudesta täytyy jättää linja-auto käyttöön, toinen taas sanoi ettei tälläistä lakia ole enää ollut vuosikausiin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Tämmöstä se on. Eipä näitä kulkureita ihan joka asemalla käy koskaan. Ite pitää tietää, mullekin on ehdoteltu puolet pituudesta sääntöä mutta toppuutelin ettei semmosta enääVANHOOL kirjoitti:Omassa Vanhoolissa oli U-sohva valmiina perässä jo silloin kun se oli linjaliikenteessä, ja kaikki sohvapaikat oli käytössä ajon aikana. Tuntuu että kaikki katsastusmiehet ei aina ajantasalla. Samoin kun eräällä kats. toimipaikalla väitettiin että jos jättää linja-autoksi niin puolet auton pituudesta täytyy jättää linja-auto käyttöön, toinen taas sanoi ettei tälläistä lakia ole enää ollut vuosikausiin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Noi lähiliikennebussit on ihan eri asia, eikä niillä satasta kai siksi saa ajaakaan.Teiden Ritari kirjoitti:Mitenkäs ammattimaisessa ihmistenkuljetusliikenteessä sitten saa olla poikittaisia istumapaikkoja? Tai siis niillä saa istua. Vai onko tämä joku uudehko pykälä joka sallii vanhan lain aikana asennetuilla selkä seinää vasten -paikoilla istumisen mutta uuden lain aikana muutetuilla saa istua vain käsijarrun ollessa päällä?
Tää olis kyllä niin loogista että sopis lvm:n tekemäksi...
Olis edes lakien ja asetusten tulkinta sama joka pitäjässä niin olis sitä logiikkaakin hitusen
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
No niin, tänään sitten on käyty katsastuskonttorilla.
Ensin hyvät uutiset Setra on nyt muutettu 17-paikkaiseksi, rekisteriotteeseen ei tullut mitään 1+16 merkintää vaan istumapaikkojen määrä on 17.
Katsastusmies oli kyllä ihan asiallinen ja soitteli asiasta johonkin ja kyseli tuosta matkustajapaikkojen ja istumapaikkojen määrästä. Itse yritin väittää, että oppaan istuinta ei lasketa matkustajapaikaksi ja sen saisi jättää paikoilleen, vaikka siinä ei matkustaja saisikaan istua no siinä tuli sellainen päätös, että voi jättää, mutta sitten se lasketaan istumapaikkojen lukumäärään, eikä sillä silti saisi istua
Tässä vaiheessa annoin periksi ja lupasin irrottaa oppaanistuimen. Ja niin teinkin kotona katsastuksen jälkeen.
No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä....
Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa
Mutta siis tuo koko katsastustoimitus oli kyllä aivan järkyttävän hintainen 274 Euroa!!!!!! Noin 1600 markkaa!!! Huh huh..... tosin se 65 Euroa tuli muutoksesta mutta silti....95 Euroa siitä, että katsastusmies toteaa läppärin näytöltä jarruvoimat etu- ja taka-akselilta.... kyllä on ilmaa tuossa hinnassa, kuluttaja-asiamies hoi...!
Hyviin uutisiin voi sitten itse katsastuksesta lukea sen, että jarrut olivat erinomaisessa kunnossa, katsastusmies jopa kehui, että voimaa tuntuu olevan jarruissa ja tasaisesti ottavat kiinni
Savutustesti myös kirkkaasti läpi
No sitten huonoihin uutisiin
Lievä vika joka on jo korjattu; toinen äärivalo edessä ei palanut, polttimo rikki.
Yksi ohjauksen tangon pallonivel väljä, saa vaihdettua pelkän pallonivelen jos niitä on saatavilla....voi olla että tulee koko kanki molempine päineen. Kysyin Vehosta ja onneksi oli Setran varaosakirja repussa mukana, pystyivät heti hakemaan vastaavan osan Mersun katalogista, hinta kuulemma noin 150 egee ei vielä katastrofi...eiköhän tuon jostain saane.
No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi
No sitten menin katsomaan mitä tuleman pitää....olihan siellä yhdessä kohtaa pohjapelti melkein irti siinä tavaratilan kohdilla, sitten taka-akselin yläpuolella yksi poikittaispalkki toisesta päästä ruostunut irti pitkittäispalkista, muutama muukin palkki heikossa hapessa...
loppujen lopuksi ei kuitenkaan mahdottoman näköinen urakka, mutta pintaruostetta palkistossa sen verran, että ihan koko alustan läpikäynti on varmaan järkevää tulevaisuuden kannalta.
Hylkäys tuli, mutta kuukausi on aikaa korjailla. Oikeastaan olin varautunut jopa pahempaan
Toisaalta oli mukavaa, että pääsi vihdoinkin perheen kanssa ekalle ajelulle omalla bussilla
Harmittava takaisku oli se kun mitattiin naapurin hallin oven korkeus...2,45 ja Setra on ainakin 2,60 korkea....siinä meni hyvä öljynvaihtopaikka, jossa olisi ollut rasvamonttukin. Kuulemma ollut tuo halli 60-luvulla paikallisen liikennöitsijän tallina linjurille mutta sen aikainen linjuri sinne on kyllä mahtunut helposti.
Että eipä tarvitse miettiä mitä tekisi seuraavan kuukauden aikana vapaapäivinä
Ensin hyvät uutiset Setra on nyt muutettu 17-paikkaiseksi, rekisteriotteeseen ei tullut mitään 1+16 merkintää vaan istumapaikkojen määrä on 17.
Katsastusmies oli kyllä ihan asiallinen ja soitteli asiasta johonkin ja kyseli tuosta matkustajapaikkojen ja istumapaikkojen määrästä. Itse yritin väittää, että oppaan istuinta ei lasketa matkustajapaikaksi ja sen saisi jättää paikoilleen, vaikka siinä ei matkustaja saisikaan istua no siinä tuli sellainen päätös, että voi jättää, mutta sitten se lasketaan istumapaikkojen lukumäärään, eikä sillä silti saisi istua
Tässä vaiheessa annoin periksi ja lupasin irrottaa oppaanistuimen. Ja niin teinkin kotona katsastuksen jälkeen.
No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä....
Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa
Mutta siis tuo koko katsastustoimitus oli kyllä aivan järkyttävän hintainen 274 Euroa!!!!!! Noin 1600 markkaa!!! Huh huh..... tosin se 65 Euroa tuli muutoksesta mutta silti....95 Euroa siitä, että katsastusmies toteaa läppärin näytöltä jarruvoimat etu- ja taka-akselilta.... kyllä on ilmaa tuossa hinnassa, kuluttaja-asiamies hoi...!
Hyviin uutisiin voi sitten itse katsastuksesta lukea sen, että jarrut olivat erinomaisessa kunnossa, katsastusmies jopa kehui, että voimaa tuntuu olevan jarruissa ja tasaisesti ottavat kiinni
Savutustesti myös kirkkaasti läpi
No sitten huonoihin uutisiin
Lievä vika joka on jo korjattu; toinen äärivalo edessä ei palanut, polttimo rikki.
Yksi ohjauksen tangon pallonivel väljä, saa vaihdettua pelkän pallonivelen jos niitä on saatavilla....voi olla että tulee koko kanki molempine päineen. Kysyin Vehosta ja onneksi oli Setran varaosakirja repussa mukana, pystyivät heti hakemaan vastaavan osan Mersun katalogista, hinta kuulemma noin 150 egee ei vielä katastrofi...eiköhän tuon jostain saane.
No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi
No sitten menin katsomaan mitä tuleman pitää....olihan siellä yhdessä kohtaa pohjapelti melkein irti siinä tavaratilan kohdilla, sitten taka-akselin yläpuolella yksi poikittaispalkki toisesta päästä ruostunut irti pitkittäispalkista, muutama muukin palkki heikossa hapessa...
loppujen lopuksi ei kuitenkaan mahdottoman näköinen urakka, mutta pintaruostetta palkistossa sen verran, että ihan koko alustan läpikäynti on varmaan järkevää tulevaisuuden kannalta.
Hylkäys tuli, mutta kuukausi on aikaa korjailla. Oikeastaan olin varautunut jopa pahempaan
Toisaalta oli mukavaa, että pääsi vihdoinkin perheen kanssa ekalle ajelulle omalla bussilla
Harmittava takaisku oli se kun mitattiin naapurin hallin oven korkeus...2,45 ja Setra on ainakin 2,60 korkea....siinä meni hyvä öljynvaihtopaikka, jossa olisi ollut rasvamonttukin. Kuulemma ollut tuo halli 60-luvulla paikallisen liikennöitsijän tallina linjurille mutta sen aikainen linjuri sinne on kyllä mahtunut helposti.
Että eipä tarvitse miettiä mitä tekisi seuraavan kuukauden aikana vapaapäivinä
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Linja-auton vuosikatsastus
100km/h autossa ei käytännössä voi olla poikittaispaikkoja, siis joka paikan välissä pitäis olla varmaan pehmustettu seinä tms. enpä ole nähnyt poikittaispenkin turvavöitäkään vielä..
80km/h autossa sai muistaakseni olla max 3paikkaa vierekkäin jonka jälkeen seinä tai joku muu kiinteä rakenne, mihin on mukava törmätä.
muutenkin sataa saa porskuttaa aika harvakseltaan, koska esim autoemäntä käytävällä, turvavyötön matkustaja, koira irrallaan tms niin suurin sallittu nopeus on 80km/h
ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla
80km/h autossa sai muistaakseni olla max 3paikkaa vierekkäin jonka jälkeen seinä tai joku muu kiinteä rakenne, mihin on mukava törmätä.
muutenkin sataa saa porskuttaa aika harvakseltaan, koska esim autoemäntä käytävällä, turvavyötön matkustaja, koira irrallaan tms niin suurin sallittu nopeus on 80km/h
ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Tätä yritti ameriikkalainen karavaanari kun lähti kesken ajon kaffeen keittoon, no senhän tietää mitä siinä kävimotoku kirjoitti: ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla
Ei se perhanan cruise osannut pitää matkailulaitetta tiellä eikä siitä ollut käyttöohjekirjassa erikseen varoitettu
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Mites se menikään se bussikuskin vala pitikö sitä kuskin käydä koskee 80kmh vauhdista käytävän takaseinää
Joku oli kai kokeillu
Joku oli kai kokeillu
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Ei kai olisi haitannut hetekka mitään... saa se olla siellä. Tulevaisuuden kannalta taita olla parempi ettei suuremmin mainosta tämän jälkeen tehtyjä muutoksia. Muutoskatsastuksessa on se huono puoli että sitten pitää aina katsastuksessa löytyä ne varusteet mitä otteelle on merkitty. Parasta olisi jos otteessa on pelkät istumapaikat ja mitäpä ne muut katsastusmiehille kuuluu. Kaverilla lukee hyvin Deltassa että "takaosassa sänkyjä" mutta mulla on "vuodepaikkoja 6kpl" ja sepä pitää aina olla se 6kpl sitten. Jos olis mun auto, enempää en muutoskatsastuksia harrastas.Matkamese kirjoitti: No....Setrasta tuli siis 1+16 paikkainen eli neljä riviä penkkejä ja 2 pöytää jäi sisustukseen. Hetekan älysin ottaa pois ennen katsastusta, olisi herättänyt hämmennystä....
Siinä uutta rekisteriotetta sorvatessa näytin konttorin tietokoneella netistä RoadDogin Setran kuvat ja ilmoitin, että jotakin sen suuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Jos ja kun sellainen sisusta saadaan aikaiseksi niin pitäisi kuulemma käydä uudelleen muutoskatsastamassa ne uudet muutokset voimaan. No 65 Euroa on pieni summa koko projektissa
No sitten alustaa koputtelemaan.....en uskaltanut mennä monttuun mukaan heti alussa vaan kuuntelin kun hakku rosahteli putkista läpi
Joo aina se hakku jännittää, mutta pienet hitsisulkeiset kuuluu asiaan kyllä se naapurissakin puikko palaa Setran syövereissä joka kesä
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Niin, oliko se mitattu 2,60 senjälkeen kun olit laskenut sen alas? En muista niitä korkeuksia, mutta täällä paikallisella autoilijalla oli just se katto silleen että kun laski alas niin mahtu sisään, ja kun etupuskurin laitto ihan seinään kiinni niin auton taakse jäi n. 15cm tilaa, ja ovi siihen talliin oli just keskellä, eli auton takaa piti ulos tallista...
E: mistäs muuten ostit auton? Vaan ajattelin että toi vuosimalli voisi sopia sen paikallisen liikennöitsijän vanhaan setraan... tosin se oli hopeanvärinen, ellei toi sinun ole äskettäin maalattu valkoiseksi...
E: mistäs muuten ostit auton? Vaan ajattelin että toi vuosimalli voisi sopia sen paikallisen liikennöitsijän vanhaan setraan... tosin se oli hopeanvärinen, ellei toi sinun ole äskettäin maalattu valkoiseksi...
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Ja bussi täys porukkaa, ihmettelevät, että mihin se kuski nyt....???Lahti32 kirjoitti:Mites se menikään se bussikuskin vala pitikö sitä kuskin käydä koskee 80kmh vauhdista käytävän takaseinää
Joku oli kai kokeillu
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Hups....tuli pieni virhe tuohon korkeuteen...3,60m on Setran oikea "säkäkorkeus"only4pro kirjoitti:Niin, oliko se mitattu 2,60 senjälkeen kun olit laskenut sen alas? En muista niitä korkeuksia, mutta täällä paikallisella autoilijalla oli just se katto silleen että kun laski alas niin mahtu sisään, ja kun etupuskurin laitto ihan seinään kiinni niin auton taakse jäi n. 15cm tilaa, ja ovi siihen talliin oli just keskellä, eli auton takaa piti ulos tallista...
E: mistäs muuten ostit auton? Vaan ajattelin että toi vuosimalli voisi sopia sen paikallisen liikennöitsijän vanhaan setraan... tosin se oli hopeanvärinen, ellei toi sinun ole äskettäin maalattu valkoiseksi...
Alunperin meidän Setra on ollut Länsilinjoilla ja sen jälkeen muutamalla muullakin, on kyllä maalattu valkoiseksi joskus parin-kolmen vuoden sisällä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Linja-auton vuosikatsastus
motoku kirjoitti:100km/h autossa ei käytännössä voi olla poikittaispaikkoja, siis joka paikan välissä pitäis olla varmaan pehmustettu seinä tms. enpä ole nähnyt poikittaispenkin turvavöitäkään vielä..
80km/h autossa sai muistaakseni olla max 3paikkaa vierekkäin jonka jälkeen seinä tai joku muu kiinteä rakenne, mihin on mukava törmätä.
muutenkin sataa saa porskuttaa aika harvakseltaan, koska esim autoemäntä käytävällä, turvavyötön matkustaja, koira irrallaan tms niin suurin sallittu nopeus on 80km/h
ehkä kannattaisi katsastuttaa muutama seisomapaikka autoon niin sais ajon aikana käydä jääkaapilla
Vanhoolissa takana U-ryhmä jossa 7-paikkaa, 3 keskimmäisessä turvavyöt ja kummallakin puolella 2 reunapaikkaa ilman vöitä ja kyseessä 100km/h auto.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Moro,
Kun itse koin yllätyksen turvavöiden kanssa (pöytäryhmän takainen penkkirivi varustettava turvavöin) niin muistan kysyneeni sekä lukeneeni ettei laissa ole mainintaa turvavyöpakosta kylki menosuuntaan vaihtoehdolle. Kyse siis 100 km/h auto. Kuulemma 80 km/h autoissa ei ole väliä senkään vertaa miten/mistä penkit ovat..... Sama kun ennen 7/97 katsastetuille pikku busseille/ poliisi autoille. Elokuusta 97 täytyy niin turvavyön kiinnityspiste kuin myös penkin kiinnityspiste olla testattu tyyppihyväksyntää vastaavalla tavalla. Tyyppihyväksyntään itseensä kuuluu tuotannon valvonta jota ei vaadita mutta nämähän oli sitten henkilöauton istuimien speksejä
Kun itse koin yllätyksen turvavöiden kanssa (pöytäryhmän takainen penkkirivi varustettava turvavöin) niin muistan kysyneeni sekä lukeneeni ettei laissa ole mainintaa turvavyöpakosta kylki menosuuntaan vaihtoehdolle. Kyse siis 100 km/h auto. Kuulemma 80 km/h autoissa ei ole väliä senkään vertaa miten/mistä penkit ovat..... Sama kun ennen 7/97 katsastetuille pikku busseille/ poliisi autoille. Elokuusta 97 täytyy niin turvavyön kiinnityspiste kuin myös penkin kiinnityspiste olla testattu tyyppihyväksyntää vastaavalla tavalla. Tyyppihyväksyntään itseensä kuuluu tuotannon valvonta jota ei vaadita mutta nämähän oli sitten henkilöauton istuimien speksejä
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Löytyyhän tämä jostakin, mutta jos joku muistaa lonkalta: mites jos menee bussin korjausaika 1kk pitkäksi, pääseekö katsastuksen uusimaan pelkällä peruskatsastusmaksulla eli 80 Euroa?
Eikös noi jarrutestit ja savut ole voimassa muutaman kuukauden?
Ettei tulis niin julman kalliiksi tuo vuosileima...
Eikös noi jarrutestit ja savut ole voimassa muutaman kuukauden?
Ettei tulis niin julman kalliiksi tuo vuosileima...
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Jos sinulla on tehty se jarrupainemittaus, niin se todistus on voimassa 3 kk, kuten, (muistaakseni) päästömittauskin.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Linja-auton vuosikatsastus
Nyt on vahvasti talli hakusessa...loppu piharemontti ainakin tältä vuodelta
Ainakin rempan ajaksi on bussi saatava katon alle.
Muutama "täky" tiedossa, joten toivoa on
Jos kellään on tietoa Kouvolan ympäristön halleista/talleista joihin sopii 3,6m korkea ja 9,3m pitkä bussi niin saa kertoa minulle
Ainakin rempan ajaksi on bussi saatava katon alle.
Muutama "täky" tiedossa, joten toivoa on
Jos kellään on tietoa Kouvolan ympäristön halleista/talleista joihin sopii 3,6m korkea ja 9,3m pitkä bussi niin saa kertoa minulle
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.