Pikkubussi b-kortilliseksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Onko kellään kokemusta oma- ja kokonaismassan muutoksesta?
Kyseessä tämä auto: https://m.nettikone.com/fiat/ducato/2133611
Matkailuauton vaatimukset minulla on jo tiedossa, mutta tämän kyseisen auton kokonaismassa tulisi muuttaa alle 3500 kg painoiseksi. Tällä hetkellä omamassa 3550 kg, kokonaismassa 4350 kg. En usko että on teknisesti mitään ongelmia, mutta mitä sanoo byrokratia? Istumapaikkoja olisi tarkoitus jättää autoon 1+5 kpl, tai vähintään 1+3. Aiemmin niitä on ollut 1+14.
Rinta-joupin autoliikkeen porukka ei tunnu ymmärtävän asiaa, eikä Fiatin maahantuojaan saa suoraan yhteyttä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja leemu »

Taitaa olla sula mahdottomuus jos kertomasi massat pitävät paikkansa.
Ihan jo teknisessä mielessä, koska jostain täytyisi saada nipistettyä niin paljon painoa, että auto painaisi täydessä kuormassa vähemmän kuin nyt tyhjänä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Konttorilla punnitus matkailuauton minimivarustein. Viimeisimmässä muutoskatsastuksessa istuimia on vissiin ollut 10 kpl. Penkkejä pois, hupiakut pois. Vessan puran joka tapauksessa, joten siitäkin joku kilo lähtee. Jotain 350 kiloa pitäis varmaan saada omamassasta pois, niin saisi neljälle paikat.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voi olla kyllä vaikea rasti kun tää samankokoinen uudempi ducato on tyhjänä peltikoppina jo 2,5t, ja tuo jälkikäteen jatkettu on raskas. Ikkunat painavat lupnnostaan reilusti enemmän kuin pelti, niin sanoisin että jo ilman mitään sisustaa tuon härvelin omapaino on n. 3t.

Kyllä tuon varmaan saa rekisteröityä B kortilla ajettavaksi, mutta käytännössä ylikuormalla ajelee sitten kokoajan.

Ei ne niitä tehdas retkeilyautoja ohuista rimpulamateriaaleista rakenna siksi eivät jaksa raskaampia osia sisään nostaa.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Jule kirjoitti: 19 Heinä 2022 19:17 Kyllä tuon varmaan saa rekisteröityä B kortilla ajettavaksi, mutta käytännössä ylikuormalla ajelee sitten kokoajan.

Tuo ylikuorma ei hirveesti häiritse, kun auton tekniikka sen kuitenkin helposti kestää.
Pitää ottaa laskin käteen...
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Katso auton papereista mikä koripaja tuon on tehnyt.
Ota pajaan yhteyttä ja pyydä neuvoa asiaan.😉
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Hobo kirjoitti: 20 Heinä 2022 02:31 Katso auton papereista mikä koripaja tuon on tehnyt.
Ota pajaan yhteyttä ja pyydä neuvoa asiaan.😉
Tehty jossain ulkomailla, joten kielimuuri torppaa kyselyt.
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Kokonaismassan muutoksesta on kokemusta vain Mersuista. Pienemmäksikin sen saa valmistajan edustajan todistuksella, mutta ei noin paljon. Viimeksi muutin 3550 kok.massaisen 3500 Vehon todistuksella. Käsittääkseni ilman sitä muutos ei onnistu.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Joo maahantuojalta pitää saada todistus. Muuten ei ole mahdollista muuttaa kokonaismassaa. Ja eikös yli 3500kg ole alunperin ollut kevyemmällä verotuksella, varmasti nassahtaa verot jälkikäteen maksuun ..

Jokainen istumapaikka vaatii 75kg kantavuutta, eli 1+3 tarkoittaisi että omamassa saa olla max 3200kg.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Zuikkis kirjoitti: 21 Heinä 2022 08:36 Joo maahantuojalta pitää saada todistus. Muuten ei ole mahdollista muuttaa kokonaismassaa. Ja eikös yli 3500kg ole alunperin ollut kevyemmällä verotuksella, varmasti nassahtaa verot jälkikäteen maksuun ..

Jokainen istumapaikka vaatii 75kg kantavuutta, eli 1+3 tarkoittaisi että omamassa saa olla max 3200kg.
Linja-autona tuotu maahan, eli autoverovapaa. Mielestäni autoverovapaus säilyy, jos auton rekisteröi matkailuautoksi.

Minulle ainoa? epäselvä asia on, voiko ajoneuvon oma- ja kokonaismassan muuttaa punnitsemalla auton katsastuskonttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä.
Olisiko vinkata katsastuskonttoria, joka osaa ja haluaa tähän kysymykseen vastata?
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Janezki88 kirjoitti: 21 Heinä 2022 13:30
Zuikkis kirjoitti: 21 Heinä 2022 08:36 Joo maahantuojalta pitää saada todistus. Muuten ei ole mahdollista muuttaa kokonaismassaa. Ja eikös yli 3500kg ole alunperin ollut kevyemmällä verotuksella, varmasti nassahtaa verot jälkikäteen maksuun ..

Jokainen istumapaikka vaatii 75kg kantavuutta, eli 1+3 tarkoittaisi että omamassa saa olla max 3200kg.
Minulle ainoa? epäselvä asia on, voiko ajoneuvon oma- ja kokonaismassan muuttaa punnitsemalla auton katsastuskonttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä.
Olisiko vinkata katsastuskonttoria, joka osaa ja haluaa tähän kysymykseen vastata?
Sain vihdoin selkeän vastauksen tähän kysymykseen. Maahantuoja kertoo, onnistuuko massojen muuttaminen. Ainoa ongelma vaan on, että maahantuojalle ei ole yhteystietoja, vaan asia pitää selvittää Rinta-Joupin huollon kautta :evil:
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Nyt on maahantuojalta olemassa lausunto. Enää pitäis mietttiä, miten sitä autoa oikeasti saisi kevennettyä... Tänään punnitus oli kuulemma näyttänyt 3990 kg, eli noin 800 kg pitäis saada tiputettua johonkin.
Hupiakut poistamalla lähtisi 150 kg, Ylimääräiset penkit poistamalla ehkä 100 kg. Tankki tyhjäksi, niin lähtisi ehkä 80 kg. Katossa olevan ilmastointikoneen poistamalla painoa lähtisi 2-300 kg. Autossa on paljon ylimääräistä tavaraa sisällä. Niistäkin kertyy varmaan 50 kg. Vessa pois, sänkyjen ja keittiön vaihto kevyempiin, niin ehkä se menis jo aika lähelle.
Aika vaikealta tuntuu :?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Melkein kannattaa ajaa C-kortti. Ei tuohon 3500kg sisään saa mitään järkevää rakennettua. Muuten tulee rakennettua auto, johon ei voi ottaa mitään tavaraa kyytiin, jos laillisesti haluaa ajaa. Kaikki alle 3500kg matkailuautot liikkuvat ylipainoisina. Ptäähän sinne lomalle saada mukaan kumiveneet, kaasupullot, työkalut, fillarit, Petanque-kuulat. Kyllä siellä sellaiset 200-300kg kaikkea kulkee mukana...vai enkö osaa priorisoida :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Rosvolinna kirjoitti: 12 Elo 2022 14:32 Melkein kannattaa ajaa C-kortti.

Kannattais ja ajaisin, mutta kun ei terveyden takia saa ajokorttilupaa. Sen takia pitää yrittää löytää sopiva ratkaisu noista pienemmistä.

Ps. Kertokaapa montako kiloa tuollainen bussin penkkipari suunnilleen painaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ihan stetsonista heitettynä 35kg..?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Saisko jostain B-kortillisesta tila-autosta nakerrettua. Niistä on verot maksettu. Vähentää paikkoja ja nakkaa piironkia / hetekaa sisään.?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Janezki88 kirjoitti: 12 Elo 2022 13:56 Tankki tyhjäksi, niin lähtisi ehkä 80 kg.
En muista tarkkaan miten se pykälä meni, mutta muistelen että omamassa pitäisi punnita tankki puolillaan. Jos tankki on täynnä, katsastusmies vähentää puntarin lukemasta sen verran mitä se puoli tankkia painaa.

... En nyt laittomuuksiin neuvo, mutta onhan tuossa siis aika monta kiloa tehtävissä kun vähän jumittelee bensamittarin kohoa että mittari näyttää täyttä...

Mutta voi tuo silti kyllä olla mahdoton paikka keventää. Ja se että onhan poliisilla liikuteltavia vaakoja juuri tämmöisten narauttamista varten. Siinä tulee varmaan rapsut ajokortitta ajosta ja katsastamattomasta ajoneuvosta .. jos tyynesti ajaisi C-kortillista autoa B-kortilla niin sakot tulee vaan tuosta ajokortista, ja siinäkin voisi olla vielä puhumalla pelivaraa.

Vähän sama kun teininä viritetyllä mopolla ajo, pienemmillä rapsuilla selviäisi jos ajaisi vaan ilman korttia oikealla moottoripyörällä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vaikka joku tommonen B-auto - vois vaikka 500kg:lla kalustaa ja silti pysyisi painorajoissa. Tuo aihion keventäminen voi olla mahdotonta ellei ihan paperista sisustaa rakenna.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/13001359
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Zuikkis kirjoitti: 12 Elo 2022 19:14
Janezki88 kirjoitti: 12 Elo 2022 13:56 Tankki tyhjäksi, niin lähtisi ehkä 80 kg.
En muista tarkkaan miten se pykälä meni, mutta muistelen että omamassa pitäisi punnita tankki puolillaan. Jos tankki on täynnä, katsastusmies vähentää puntarin lukemasta sen verran mitä se puoli tankkia painaa.

... En nyt laittomuuksiin neuvo, mutta onhan tuossa siis aika monta kiloa tehtävissä kun vähän jumittelee bensamittarin kohoa että mittari näyttää täyttä...
Muistaakseni tankissa pitää olla noin 90% ainetta. Ajaa tankin kuivaksi ja kääntää mittarista navat toisinpäin tjsp.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Rosvolinna kirjoitti: 12 Elo 2022 21:54 Vaikka joku tommonen B-auto - vois vaikka 500kg:lla kalustaa ja silti pysyisi painorajoissa. Tuo aihion keventäminen voi olla mahdotonta ellei ihan paperista sisustaa rakenna.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... r/13001359
Eihän kukaan tästäkään porukasta ole rakentanut autoa "valmiiksi" ennen muutoskatsastusta. Riittää että siellä on vaaditut kamat sisällä. Katsastuksen jälkeen sitten muokataan mieleiseksi.

Tuo linkkaamasi Sprinter on auttamatta liian pieni. Tarkoitus on matkata kohtuu mukavasti vaimon ja lapsen kanssa, eikä tuollainen pieni retkiauto silloin vaan ole riittävä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eikö se kannattaisi sitten hankkia vaan perinteinen asuntoauto? Tai asuntovaunu, jos pikku e:hen heltiäisi lupa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pakuina löytyy myös pitkiä Sprinttereitä ja Craftereita - korkeuskin riittää verovapauteen. Tai joku Postin boxcar. Kuhan yritän. Tuo ensimmäinen aihioehdokas vaikuttaa niin "hankalalta". Mielummin tyhjään kuoreen vaa'an kautta kamoja sisään kuin yrittää rasiaporalla keventää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Addica »

Rosvolinna kirjoitti: 13 Elo 2022 10:23 ... kuin yrittää rasiaporalla keventää.
Kuinkahan vahvaa kamaa nuo paavinikkunat lie? Jos vasaralla keventää, niin laskurista kattelin, että 6mm lasi on jo 15kg neliö. :D
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Addica kirjoitti: 13 Elo 2022 10:44
Rosvolinna kirjoitti: 13 Elo 2022 10:23 ... kuin yrittää rasiaporalla keventää.
Kuinkahan vahvaa kamaa nuo paavinikkunat lie? Jos vasaralla keventää, niin laskurista kattelin, että 6mm lasi on jo 15kg neliö. :D
Bussin lämpölasi tyyppiset ikkunat on 2 kertaa 3 mm (3+5+3)
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkubussi b-kortilliseksi

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Jule kirjoitti: 13 Elo 2022 09:00 Eikö se kannattaisi sitten hankkia vaan perinteinen asuntoauto? Tai asuntovaunu, jos pikku e:hen heltiäisi lupa.
Pikku-e löytyy kyllä, mutta vaunun vetäminen ei niin kiinnosta. Kokeiltiin sitä viime kesänä kuukauden verran.
Perinteinen asuntoauto on joko aivan liian laho/ruma, tai aivan liian kallis.
Tuossa olisi kohtuuhintaan sopivasti kokoa ja kivasti näpräämistä talven yli. Onhan se painon pudotus haastavaa, mutta en usko että aivan mahdotonta. Jos se ei kuitenkaan onnistu, pitää joko myydä auto, tai ajella vajavaisella kortilla :twisted:
Vastaa Viestiin