D1 linja-autosta rakentaminen

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

Kylähulluus iskenyt itseenkiin ja haaveilen oman auton rakentamisesta.
Jos lähtökohtana olisi 1+17 D1 rekisteröity linja-auto ---> pituus 7,65m ja kokonaispaino 7490kg, niin miksi ajoneuvoksi se olisi järkevin rekisteröidä?
Istuimia vähennettäisiin siten, että kuskin lisäksi jäisi viidelle (1+5) istuimet ja tulisi makuutilat viidelle.
Kuorma-autoksi sitä ei saa koska ilmeisesti pitäisi tehdä väliseinä "kuormatilaksi" ja se ei onnistu.
Entäs matkailuauto? M1-luokka? Onko 7490kg paino liikaa siihen luokkaan?
Entäs sitten se D1? Mitä vaatimuksia silloin? Kortti (BECE + direktiivit) ei riitä siihen mutta sehän on vain järjestelykysymys.

Vai skippaanko suoraan tuollaisen D1 dösän ja ostan suoraan "oikean" bussin ja alan työstämään sellaisesta?
Ja jos lähden metsästämään bussia, niin olikos se maksimipituus 12m?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

M1 matkailuautossa ei oo painorajaa, pituusraja on 13 metriä nykyään. Henkilöautohan tuo omakin on, 15 tonnia tyhjänä ja 12 metriä pitkä. Eli matkailuautoksi saa melkein minkä vaan kohtuupituisen laitoksen, paitsi 2,6m leveät.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Noita kun tutkiskelee, kannattaa selkeästi erottaa ajoneuvoluokat ja ajokorttiluokat - näissä hommissa nuo eroavat toisistaan monessa kohtaa normaaleista oletuksista (esim. henkilöauto, eli M1-ajoneuvoluokka -> B-ajo-oikeus tai C-ajo-oikeus -> kuorma-auto), vaikka samat säännöt tietenkin pätevät.

Kuten Mikaeli jo ehti sivuta, valtaosassa ajoneuvoluokkia mitään erityistä maksimipainoa ei ole, eli painoraja menee yleisen rajan mukaan (auton maksimimassa 2-akselisena on 18 tonnia ja 3-akselisena 25 tonnia, ja noihin on sitten muutamia poikkeuksia, esim. linja-autojen osalta) - vaikka monissa ajokorttiluokissa jotain ajoneuvon mittoihin perustuvia rajoja onkin.

Ajokorttiluokista tuo D1 on hieman erikoinen tapaus, koska ennen vuotta 2013 ajetulla D1:llä saa ajaa maks. 16 matkustajalle (eli 1+16 tai 17, mutta ei 1+17) rekisteröityä linja-autoa, eli ajoneuvoluokkia M2 (alle 5 tonnia) tai M3 (5 tonnia tai yli) ilman pituusrajaa.

Jos D1:n ajaa nyt (tai on ajanut tammikuun 2013 jälkeen), sitä koskee nykylain mukainen 8 metrin pituusraja, eli vaikka sitä pidemmässä kulkurissa olisi paikkoja vain maksimissaan 16 matkustajalle, sitä varten pitää nyt ajaa täysi D-ajo-oikeus - vaikka ennen tuota lainmuutosta kortin ajaneet saavat edelleenkin ajaa sellaista pelkällä D1:llä.

Kaikkein selkeintä on tosiaan rakentaa matkailuauto, ja kunhan paino on yli 6 tonnia, se on joka tapauksessa autoverovapaa (eli siis ei tule muutoskatsastuksen jälkeen veroylläriä kuten monilla pakettiautosta rakentavilla on saattanut tulla kun tietyt matkailuauton vaatimukset verovapaudelle eivät täyty).

Yli 3500kg painoista muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa (ajoneuvoluokat M2 ja M3) saa ajaa C-ajo-oikeudella, joten se ei vaadi mitään muutoksia omaan korttiisi.

Matkailuauton huono puoli ovat vain oikeistaan korkeat ajoneuvo- ja käyttövoimaverot, jotka ovat suuremmat kuin kuorma-autossa (ja joita linja-autossa ei ole lainkaan), mutta kulkurit yleensä ovat valtaosan vuodesta seisomassa, eli liikennekäytöstä poistettuna, jolloin verorasitus on nolla. Omanikin (kokonaispaino 18t, ajoneuvovero on reilun 3 euroa päivässä, eli reilun 1200e vuodessa) seisoi viime syksystä tämän vuoden heinäkuuhun katkotta ja poistan sen liikennekäytöstä taas ensi kuun aikana, tämän vuoden osalta maksan ajoneuvoveroa siis vain reilusta kuukaudesta eli reilun toistasataa euroa. Lyhyetkin, jopa n. viikon mittaiset, pätkät liikennekäytöstä poistamista ovat tälläisillä summilla kannattavia, eli vaikka autoa käyttäisi esim. parina viikonloppuna joka kuukausi, se ei silti maksaisi ihmeitä.

P.S. Se 13 metrin pituusraja on kansallinen, eli jos haaveilee esim. Eurooppaan reissaamisesta, maksimissaan 12-metrinen aihio on turvallisempi valinta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

Luin tämän illan täältä foorumilta kaikenlaisista projekteista ja teidän muiden autoista ja vakuutin itseni siitä, että jos/kun aihio hommataan, niin kyllä se silloin tullaan tekemään oikeasta bussista joka muutoskatsastetaan sitten matkailuautoksi.
Ne käyttöverot ensin hirvitti mutta tosiaan, auto seisoo kuitenkin suurimman osan vuotta, niin eipä niistä veroista mitään konkurssia pääse syntymään.
Go big or go home ja unohdetaan ne D1 bussit!
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jule »

D1 linja-auton muuttaminen M1 matkailuautoksi kannattaa tehdä niiden verovapauden tuovien matkailuautosääntöjen mukaan (lähinnä se 1,85m korkeutta jollain alalla), koska se automaattinen autoverovapaus tuolla 6t massalla on omamassa, eikä kokonaismassa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kyllä tässä harrastuksessa taitaa, ainakin useimmilla, moni muu asia maksaa vuositasolla paljon enemmän, kuin verot ja polttoaineet. Ja niihin muihin kuluihin on monesti paljon helpompi vaikuttaa tekemällä itse, tinkimällä varustelu tasosta ja sietämällä keskeneräisyyttä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: D1 linja-autosta rakentaminen

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Porilaista driftingkuskin mekaanikkoa lainatakseni olen omaakin autoani rakennellut periaatteella "vain tämän startin ajan" pikkuhiljaa se siitä muotoutuu ja ratkaisut jotka toimii jää ja ne mitkä ei puretaan pois. Toi oma vaatia laverisängyn kun vaan aika riittäis rakentelemiseen ja olis paikka mut Pohjolan tallissa on tekeminen vähä hankalaa. No kesä kerrallaan mennään
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin