Pakun katsastus matkailuautoksi?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
kaukamieli
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Maalis 2021 16:17
Location: Rovaniemi

Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja kaukamieli »

Hei. En tiedä autoista suunnilleen mitään, niin joudun kyselemään tyhmiä kysymyksiä.

Tarkoitus on lähiaikoina ostaa halpa isohko paku, ja asua siinä ainakin nyt syksyyn. Jos tykkään, niin ehkä ostaa sitten vähän parempi, ellen päätä että tuossa on hyvä jatkaa.

Eli ylipäätään on vähän hämäräksi jäänyt, että milloin paku pitää muutoskatsastaa henkilöautoksi?
Onko jotain rajoja mitä sinne voi rakentaa, vai katsovatko "käytön mukaan" että jos huomaavat että siinä asutaan nii ei mee pakuna kun on henkilöiden "matkavaroiden" kuljetusta tai jotain? Haluaisin ettei siellä asumista tarvitsisi salailla. :)
Vai onko tietty määrä lattiapinta-alasta mihin pitää voida lastata tavaraa?
Vai kyse vain siitä että halutaan lisää ajettavia penkkejä taakse? Näitä en tarvitsisi.

Jos sinne laittaa sängyn (ehkä jopa vain riippumaton), vähän kaappeja, lämppärin ja aurinkopaneelit nii meniskö pakuna?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

En välttämättä kokeilisi reissata pakulla. Valtio kun on tarkka veroistaan.
Pakettiautolla voi toki kuljettaa sänkyä, mutta vähänkin asumiseen vihjaileva toiminta voi saada aikaan veroseuraamukset.
Kaappeja voi olla, lämmitinkin on ihan ok. aurinkopaneelista tuskin kukaan kiinnostuu.
Jos matkailuautoksi meinaat, niin verovapauden ehdot:

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Ajoneuvolain 22 §:ssä säädettyjen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

Lisäksi tulee matkailuajoneuvon vaatimukset, eli pitää olla vielä pöytä, sänky, säilytystilaa, Kiinteä eväiden lämmitin ja mitä näitä nyt on vielä.
Joku voi tarkentaa.
kaukamieli
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Maalis 2021 16:17
Location: Rovaniemi

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja kaukamieli »

Kiitän.

Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa. Toki jos päädyn ostamaan kalliimman, se on jo vähän suolaisempaa.

Tää auto mitä katselen tarvitsisi monta sataa kiloa lisää painoa, mikä tällä hetkellä tuntuu aika hankalalta tavoitteelta. Löpöäkin painon kantaminen taitaa syödä aika paljon. Muut vaatimukset täyttyisi kai helposti.

Mitähä tuo tukeva kiinnitys käytännössä sitten merkitsee.
jooke180
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Elo 2018 15:57
Location: Kroatia

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja jooke180 »

Jokelan linja kirjoitti: 01 Maalis 2021 21:27 En välttämättä kokeilisi reissata pakulla. Valtio kun on tarkka veroistaan.
Pakettiautolla voi toki kuljettaa sänkyä, mutta vähänkin asumiseen vihjaileva toiminta voi saada aikaan veroseuraamukset.
Ite matkustelin aikanaan paljonkin ihan tavallisella transulla.
Ilmapatja ja hyva "talvi makuupusssi" trangia, kaasukeitin ja hyvin mentiin. Kukaan udellut mitaan
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Katsasta ihan minimi varusteilla matkailuautoksi ... sitten saat sen jälkeen rauhassa rakennella mieleiseksi.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja mikko »

kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Kiitän.

Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa. Toki jos päädyn ostamaan kalliimman, se on jo vähän suolaisempaa.

Tää auto mitä katselen tarvitsisi monta sataa kiloa lisää painoa, mikä tällä hetkellä tuntuu aika hankalalta tavoitteelta. Löpöäkin painon kantaminen taitaa syödä aika paljon. Muut vaatimukset täyttyisi kai helposti.

Mitähä tuo tukeva kiinnitys käytännössä sitten merkitsee.
V̶e̶r̶o̶a̶h̶a̶n̶ ̶e̶i̶ ̶t̶o̶s̶i̶a̶a̶n̶ ̶m̶a̶k̶s̶e̶t̶a̶ ̶h̶a̶n̶k̶i̶n̶t̶a̶h̶i̶n̶n̶a̶s̶t̶a̶,̶ ̶v̶o̶i̶ ̶t̶u̶l̶l̶a̶ ̶k̶a̶l̶l̶i̶s̶ ̶y̶l̶l̶ä̶t̶y̶s̶ ̶j̶o̶s̶ ̶j̶o̶s̶s̶a̶i̶n̶ ̶k̶o̶h̶t̶a̶a̶ ̶k̶a̶t̶s̶o̶t̶a̶a̶n̶ ̶e̶t̶t̶ä̶ ̶v̶e̶r̶o̶ ̶l̶a̶i̶t̶e̶t̶a̶a̶n̶ ̶m̶a̶k̶s̶u̶u̶n̶.̶

Toki painavamman auton liikuttaminen vie enemmän polttoainetta, mut ei se ero ole oikeasti kovinkaan merkittävä jos painoero on vain joitain satoja kiloja. Painoa suurempi merkitys (maantieajossa) on ilmanvastuksella.

Pulttikiinnitys on tukeva kiinnitys, teippi tuskin on. Yksityiskohdista kannattaa keskustella etukäteen katsastusmiehen kanssa, ni on sit selvät sävelet mikä on hyvä.
Viimeksi muokannut mikko, 28 Maalis 2021 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jule »

kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa.
Jos vero menee maksuun, sitä ei lasketa siitä sen sun ostamasi auton hinnasta, vaan tullin tietokannan yleisen hintatason mukaan.

Ja se vero on se henkilöauton autovero jos se paukahtaa maksuun, sitähän ei tiedä pirukaan etukäteen miten se muodostuu. Asuntoautohan on lakiteknisesti henkilöauto.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Jule kirjoitti: 28 Maalis 2021 15:59
kaukamieli kirjoitti: 02 Maalis 2021 01:10 Verovapaus ei tosiaan oo noilla hinnoilla hirveän tärkeää, jos se 30% vero tosiaan maksetaan tuosta tonnista mitä nyt katselemani auto maksaa.
Jos vero menee maksuun, sitä ei lasketa siitä sen sun ostamasi auton hinnasta, vaan tullin tietokannan yleisen hintatason mukaan.

Ja se vero on se henkilöauton autovero jos se paukahtaa maksuun, sitähän ei tiedä pirukaan etukäteen miten se muodostuu. Asuntoautohan on lakiteknisesti henkilöauto.
Just olin tulossa korjaamaan virhettäni. Aiemmin saattoi saada tuhansien eurojen verot niskaansa, mut sehän on onneks muutama vuosi sitten muuttunut.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Pakun katsastus matkailuautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jule »

mikko kirjoitti: 28 Maalis 2021 16:02
Just olin tulossa korjaamaan virhettäni. Aiemmin saattoi saada tuhansien eurojen verot niskaansa, mut sehän on onneks muutama vuosi sitten muuttunut.
Joo, nykyään se verton perusta on se yleinen suomalainen markkinahinta, kuten ulkomailta käytettynä tuoduissa autoissa, eli kuitenkin jossainmäärin kohtuullinen, vaikkei juusi ren autoyksilön hinta siihen vaikutakaan. Aiemminhan se vanha, mutta suomessa uutena rekisteröity auto verotettiin sen uuden auton hinnan mukaan, jonka takia johonkin tonnin pommiin saattoi tulla 15000€ verot.
Vastaa Viestiin