Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja seepra »

Pengoin tuossa aikani palstaa ja onnistuin löytämään Katsastajan Käsikirjan vuodelta 2008. Siinä mainittiin turvavöistä ja jos vaikka mistä ja viitattiin muualla oleviin EU-asetuksiin.

Jos nyt ajatellaan, että hommaa vaikka vuosituhannen taitteen aihion, niin onko siinä jotain päivämääriä tai muita kommervenkkejä, jotka määräävät turvavöitä eri rintamasuuntiin (eteenpäin, sivulle päin, taaksepäin) oleviin penkkeihin? Ja entä jos ei halua laittaa linjurin penkkejä autoon ollenkaan, vaan laittaa sohvia? Onnistuuko tämä edes teoriassa, koska niihin sohviin on lujassa saada mitään hyväksyttyjä turvavöitä kiinni?

Pannaan sen verran edittiä vielä, että jos tekee ohjaamon ja muun osan välille lämpöeristeisen väliseinän, vaikuttaako se istuinjärjestelyihin?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Helpoin on käyttää alkuperäisiä kiinnityskiskoja lattiassa ja ikkunoiden alla. Säädökset ovat ensirekisteröintipäivämäärään sidonnaisia. Jotkut kohdat katsotaan läpi sormien esim. turvatyynyt ja ajonesto.

Voihan sen sohvan rakentaa linja-auton penkkien rungoista ja laittaa ne kiinni alkuperäisiin kiskoihin. Minimivarusteilla muutosleimalle ja kustomoinnit sitten vuosien varrella. Ei ne vuosileimalla niistä lujuuspapereita kysy, kuhan ei ihan kuormalavasohvan kanssa ajele.

Itse laittaisin 8-paikkaa bussinpenkeillä ja hakisin muutosleiman - helpointa kaikille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja seepra »

Aijoo, hyvä huomio tuo turvatyynyhomma. Jos on B10M tämän vuosituhannen puolelta niin siinä ei varmaan ole turvatyynyä ratissakaan? Pitääkö M1 -matkailuautossa olla?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"Yli 3500 kg matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 km/h. Jos nykyaikaisessa matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla voi matkailuauton nopeus olla myös 100 km/h. Turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä."

Tuollaisen löysin Traficomin sivuilta. Tästä päätellen 100km/h linja-auto saa alkuperäisillä penkeillään jatkaa 100km/h autona uutta elämäänsä matkailuautona.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja seepra »

Niinhän se tekkee, mietin vaan, että kun esim. B10M:ssä ei ole kuljettajan airbagia ja 2000-luvulla se on kuitenkin pakollinen vehje henkilöautossa, niin meneekö se silti ilman bagia jos muutoskatsastaa linjurin henkilöautoksi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 31 Joulu 2020 17:40 Niinhän se tekkee, mietin vaan, että kun esim. B10M:ssä ei ole kuljettajan airbagia ja 2000-luvulla se on kuitenkin pakollinen vehje henkilöautossa, niin meneekö se silti ilman bagia jos muutoskatsastaa linjurin henkilöautoksi?
Joo, kyllä ne ovat ilmeisesti menneet.

JOstain luin että se yli 3,5t matkailuautojen vaatimuspykälä oli jotenkin toteutettu vain viittaamalla linja-autojen vaatimuksiin.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ite mietin samaa, se lienee se "vertailumalli"
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Matkailuauton istuimet ja niihin liittyvät lait ja asetukset

Viesti Kirjoittaja motoku »

olen minä kerran äimistellyt VW Transporteria, joka oli d1-linja-auto.

ei kylkivahvikkeita, ei piirturia, ei kuljettajan takana suojausta, ei rajotinta, ei palosuojauksia,.... ei ylipäätään mitään bussivarusteita.

kaveri oli kohta kerrallaan anonut erivapauden silloiselta AKE:lta kaikkiin kohtiin ja ajeli tyytyväisenä menemään "bussillaan".
Vastaa Viestiin