Sivu 3/3

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Maalis 2021 13:06
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 26 Maalis 2021 19:26 Jotkut Rohkelikko- tyypit ovat pysäköineet linja-autopaikalle vaikka on ollut matkailuautoksi katsastettuna.
Varmaan riippuu vähän kulkurin ulkoisesta olemuksesta se missä kohtaa lappuliisa hoksaa että se bussia muistuttava laite ei olekaan bussi.

Saatiin joskus heippalappu turun linnan parkkipaikalla, kun lappuliisa ei ymmärtänyt että transportteri voi olla linja-auto. Kyllä niitä varmaan harmitti kun joutuivat kumoamaan sen lapun.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Maalis 2021 13:11
Kirjoittaja seepra
Niillä pitäisi ehkä olla epäselviin tapauksiin ohje "tarkasta rekisteritiedot," sehän näkyy sieltä Trafilta, mikä vehje se on.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Maalis 2021 15:55
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 28 Maalis 2021 13:11 Niillä pitäisi ehkä olla epäselviin tapauksiin ohje "tarkasta rekisteritiedot," sehän näkyy sieltä Trafilta, mikä vehje se on.
Tuosta meidän sakosta on nyt niin paljon aikaa, ettei niillä varmasti ollut mitään kuumaa linjaa akelle silloin. Ei se nyt muuta tarvinnut kuin kirjeeseen tuo sakkolappu, kopio rekkarista ja sepustus että pysäköinti alue tarkoitettu linja-autoille joka kyseinen kulkine oli.

Toisaalta eipä tuo ajoneuvoluokan tarkistaminen ole sen lappuliisan homman kannalta järkevää, jos sakko on väärin, niin kyllä se sakon vastaanottaja sen huomaa, ja jos ei huomaa, niin parempi niin.

Se mikä noissa on nykyään vittumaista on se että se virallinen valitus on maksullinen. Oli tuossa meillä työmaalla ongelma kun espoossa kaupungin lappuliisat tulivat as.oy:n pihalle kirjoittamaan lappuja. Ja koska siellä meni yleinen jalankulkuväylä sen talon läpi, niin se nyt oli vähän sellainen epäselvä että onko niillä se sakotusoikeus vai ei, vastaus olisi selvinnyt vain sillä muutaman satkun valitusmaksulla.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Maalis 2021 19:57
Kirjoittaja Geekuality
Lähtökohta hallinnollisessa päätöksenteossa on se, että ensimmäinen vaihe muutoksessa on oikaisuvaatimus suoraan päätöksen tekijälle. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä maksutta ja se käsitellään kunnan/kaupungin hallinnossa (eli esim. Espoossa kaupungin lakimies todennäköisesti on hommassa mukana), mutta ellei siitä tule toivottua tulosta niin sitten hallinto-oikeuteen tehtävä valitus toki maksaa.

Itse olen Helsingissä valokuvien kanssa saanut yhden pysäköintivirhemaksun kumottua pelkästään kaupungille oikaisuvaatimuksen tekemällä - eikä juuri kukaan suostunut uskomaan että Helsingin pysäköinninvalvonta olisi taipunut myöntämään virheen tapahtuneen. :lol:

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Maalis 2021 20:10
Kirjoittaja Jule
Geekuality kirjoitti: 28 Maalis 2021 19:57 Lähtökohta hallinnollisessa päätöksenteossa on se, että ensimmäinen vaihe muutoksessa on oikaisuvaatimus suoraan päätöksen tekijälle. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä maksutta ja se käsitellään kunnan/kaupungin hallinnossa (eli esim. Espoossa kaupungin lakimies todennäköisesti on hommassa mukana), mutta ellei siitä tule toivottua tulosta niin sitten hallinto-oikeuteen tehtävä valitus toki maksaa.
No sinne Espooseen laitettiin kopio asemakaavasta johon merkittynä pysäköity auto, vastausksena tuli vaan että auto oli pysäköity jalkakäytävälle.. jota se nyt siinämielessä tietysti oli että jalkaisinhan sillä taloyhtiön alueella kuljetaan, eli sen kiistämisen perusteena oli oikeastaan se että se kaupungin lappulissa tai lasse oli käynyt sakottamassa alueella jossa niillä ei ole valvonnasta sopimusta. Kiinteistöllä oli parkkipaten kanssa sopimus, mutta tietysti remonttiporukalla oli lupa pysäköidä.

Mikään ylitsepääsemätön ongelma se ei ollut, koska siinä oli pysäköintitilaa lähellä, mutta se oli tietysti sen 10 paikkaa pois sen normaalisti siinä pysäköivän porukan paikoista, kun ei voitu pysäköidä siellä taloyhtiön piha-alueella.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Touko 2021 14:32
Kirjoittaja aasiarska
Viime viikolla kävin muutoskatsastamassa kirjastoauton matkailuautoksi. nyt lukee pahveissa henkilöauto.
kumminkin herra lääninkatsastusmies sanoi että jos autossa on piirturi niin se pitää kahden vuoden välein tarkastaa ja nopeudenrajoitin joka vuosi.
onko jollain näistä oikeaa tämän päivän tietoa? nimittäin vastaavan vehkeen omistaja sanoi että ei tarvitse kumpaakaan olla. sen tiesinkin että yksityiskäytössä ei tarvitse piirturia käyttää mutta kun tätä katsurilta kysyin niin pitää olla vaikkei tarvitse käyttää..

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Touko 2021 14:54
Kirjoittaja Zuikkis
Taas näitä tyypillisiä, vaikka katsuri on selvästi väärässä niin eihän sitä kehtaa mitään sanoa etenkin jos se muilta osin on laittamassa leimaa paperiin. :)

Eli ei niitä tarvi tarkastella. Tuskin sun tarvii asiasta stressata sen enempää, menet vaan seuraavaan vuosikatsastukseen eri konttorille.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Touko 2021 15:10
Kirjoittaja Jokelan linja
Herra lääninkatsastusmies voi mennä lukemaan lakia ja todeta, ettei henkilöautossa vaadita piirturia eikä rajoitinta.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... M:320203_1

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210082

tuolla 13 §:n 2 momentin 11 kohdassa todetaan ajoneuvojen teknisistä vaatimuksista: nopeusmittari, jos kysymyksessä on moottorikäyttöinen ajoneuvo, sekä nopeudenrajoitin, jos kysymyksessä on M2-, M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvo;

Henkilöauto on M1-luokan ajoneuvo.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Touko 2021 15:17
Kirjoittaja Jokelan linja
Tuosta lakitekstistä löytyy tollainen kaiken tyhjentävä vastaus piirturiin:

Ajopiirturista säädetään tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 165/2014. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklan 1 kohdan i alakohdassa tarkoitettuja hyötyajoneuvoja Suomessa ovat sellaiset M- ja N-luokan ajoneuvot, joiden ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joita ei käytetä kaupalliseen tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Seuraavan kerran kun joku katsastaja avautuu piirturista jollekkin, niin voi laittaa ton tekstin näytille.
Tosta kun ei kukaan ota selvää. :lol:

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Touko 2021 17:01
Kirjoittaja Jule
↑ Tuolle voisi peukalonappia näyttää

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 08 Kesä 2021 11:36
Kirjoittaja KajNyy1
Saka max korkeus 4m ylimenevät vaatii erikoiskuljetusluvan per reitti.

Pituus EU normi henkilöautolle on 12m pituus 2,55 leveys 4m korkeus. Suomen antama kansallinen oikeus pidempään hekilöautoon on voimassa vain Suomessa. Ei matkalla mitata auton pituutta kuin silloilla ja satamissa koska se vaikuttaa matkan maksuun. Onnettomuustapauksessa voivat mitata auton ja ylisuurella ei matka jatku. Linja-auto saa olla 13,5m pitkäö niin ei se M1 erotu joukosta.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Loka 2022 10:18
Kirjoittaja Niehku_vanlife
Mahtaakohan näissä olla nuo mitat edelleen?

Veroista:
Linja-autoja ei veroja?
Kuorna-autona lienee siinä kokoluokassa n 1000€/a
Henkilöautona lienee kauheasti?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Loka 2022 16:02
Kirjoittaja Jule
Mitat on ennallaan.
Tragicomin sivulla on se ajoneuvoverolaskuri, josta veron näkee, mutta jos auto ei ole ihan arkikäytössä, niin seisontaanhan se kannattaa laittaa, jolloin verot on kaikissa saman nolla.
Lisäksi on tietysti liikennevakuutus, joissa on isoja eroja eri yhtiöillä, tällaisissa vähän epämääräisemmissä autoissa.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Loka 2022 16:52
Kirjoittaja Reissureki
Eihän sitä henkilöautoksi kannataa muuttaa, vaan matkailuautoksi, jolloin verot luokkaa 1200€

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Loka 2022 17:53
Kirjoittaja Niehku_vanlife
Eikös matkailuauto ole ajoneuvoryhmä henkilöautojen alla?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Loka 2022 19:00
Kirjoittaja Reissureki
Niehku_vanlife kirjoitti: 02 Loka 2022 17:53 Eikös matkailuauto ole ajoneuvoryhmä henkilöautojen alla?
Kyllä joo, mutta pienemmällä verolla