Sivu 1/2

N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 03 Loka 2020 19:17
Kirjoittaja Interfooler
Iltaa iltaa.
Olisi kysyttävää kun tuntuu että vaikka kuinka tätä foorumia kahlaa läpi niin olen väistämättä vähemmistössä asiani kanssa. Omistan N2 -luokan pienkuorma-auton eli sen massa saa olla max 12 tonnia. Autossa on tällähetkellä tyhjä perus kuormakori päällä sekä takalaitanostin. Haluan rakentaa koriin sisälle asumistilat, sellaiset kuin matkailuajoneuvoissa on. Tulisi sänkyä, vessaa, keittiö, sohvaa jne peruskalustetta. En kuitenkaan halua rekisteröidä lisää henkilöitä ajoneuvoon, nykyinen 1+1 riittää aivan mainiosti itselleni.

Kysymys koskee nyt siis kuormatilaa: onko minun mahdollista rekisteröidä ajoneuvo matkailuajoneuvoksi? Jos lisään kuormatilaan kaikki tarvittavat asiat mitä matkailuajoneuvolta vaaditaan, ei pitäisi tulla ongelmia? Olen lukenut myös siitä että jos kuormatilaan rakentaa asuintilan niin katsastusmies voi suuttua kun tilaa ei käytetä enää kuorman kuljettamiseen jos auto on virallisesti yhä kuorma-auto. Entä jos pidän auton yhä kuorma-autona mutta kuormatilassa onkin kämppä? Voiko olla että ei silloin läpäise katsastusta kuorma-autona?

Minua ei haittaa 80km/h rajoitteet tai se 1+1 ihmismäärä, haluaisin vain rakentaa sellaisen auton että se pääsee läpi joko kuorma-autona tai matkailuautona. Vinkkejä, ajatuksia?
Tuntuu myös olevan hankalaa löytää kuvia koppiautoihin rakennetuista matkailuautoista, ilmiantakaa oma autonne tai sivu/ryhmä/foorumi jossa sellaisia voisi katsella!

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 03 Loka 2020 20:56
Kirjoittaja BussMAN
Etukäteen kannattaa katskonttorilla keskustella , ehkä edullisin pitää k autona mutta pitää olla tietynkokoinen tavaratila
korin korkuinen ja kiinnityspisteet ( ei koko korin pituinen,,,minimi taitaa olla Hummer H2 !) väliseinän kestävyys
vaatimusta ei tule ellei asunto osassa oleskella ajon aikana eikä ohjaamosta oli sinne ovea ( ehkä joitan rakenteellisa muitakin etuja on verrattuna ha/ matkailu) .


Esim on hevos kulj autoja joissa on keittiöt/ makuutilat korin etuosassa , myös voi olla lisä istuma paikoja ja kulku ohjaamosta ( osa on henkilöautoksi kats ehkä syy satasen nopeus?), eläin korissa on omia erikoisvatimuksia lukuun ottammatta kotieläimet” koirankokoon saakka”

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 03 Loka 2020 21:29
Kirjoittaja Lonely-Rider
Se mitä sinulla on kuormaa kuorma auton kuormakorin sisällä ei kuulu katsastus miehelle/naiselle ,eli kuljetat sillä vaikka sohvia ja pöytiä tai mitä vain kuormaa on ok mutta jos kuljetat vaikka kaverin ravaroita maksua vastaan tarvit esim. ammattipätevyyden,toki kuljetus pitää olla kiinnitetty paikoilleen ettei se lennä ulos kolarissa.Monesti tuo kuorma kori on irroitettavissa ja voit vaihtaa sen eri tyyppisen tavaran kuljetukseen ,kätevää😃

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 03 Loka 2020 21:47
Kirjoittaja Interfooler
Kiitti vastauksista! Jossain meinaan luki että kuorman sidonnaksi ei riitä jos tavarat on vaikka ruuvattu seinään kiinni. Sen takia mietin että tuleeko sanomista sen kopin sisustasta. Tiedän että katsastusmies tarkistaa kopin oikeaoppisen kiinnityksen kuorma-auton alustaan eikä viimeiksikään kurkannut sisälle. Varmaan kun ikkunat laittaa koppiin niin herää mielenkiinto sisustaankin... Eli onko se sitten se poliisi kenen kanssa tulisi ongelmia jos heidän hommansa on tarkastaa kuorman sidonnat? :-?
Sen tiiän varmaksi että en rupea koria irroittamaan joka vuosi katsastusta varten lumeeksi, kuten joku jossain jollekulle on ehdottanut :D

Ampät löytyy ja auto on rekisteröity yksityishenkilölle.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 03 Loka 2020 23:24
Kirjoittaja BussMAN
Just noin kiinnitys ja sidonta on kyllä määritelmänä eri asia ( sidonta kuljetusta varten, kiinnitys esim ruuveillaon pysyvä
kaluste tai muu), ehkä kuorma autossa ei suurempaa ongelmaa/ seuraamusta tule.
Jos pakettiautoon( pieniveroin ) laitat kiinteitä kalusteita se muuttuu henkilöautoksi ja autoveroa ++.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 04 Loka 2020 12:11
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti: 03 Loka 2020 23:24 Just noin kiinnitys ja sidonta on kyllä määritelmänä eri asia ( sidonta kuljetusta varten, kiinnitys esim ruuveillaon pysyvä
kaluste tai muu), ehkä kuorma autossa ei suurempaa ongelmaa/ seuraamusta tule.
Jos pakettiautoon( pieniveroin ) laitat kiinteitä kalusteita se muuttuu henkilöautoksi ja autoveroa ++.
Kyllä tuostakin saa tarvittaessa kunnon väännön aikaiseksi, on paljon pakettiautoja joissa on erilaisia hyllyjä yms kalusteita, kaikennäköisten asentajien käytössä. Vasta siinä kohtaa kun sinne taakse pulttaa penkin siitä tulee yksiselitteisesti henkilöauto, siihen asti voi vängätä ja kiemurrella.

Yleisestiottaen tuollainen 12t kuorkki ei ole mikään silmätikku kenellekään, jos siitä tulee jotain vaatimuksia sen voi helposti muuttaa ihan matkailuajoneuvoksi, ja vaikka 6t omapaino ei täyttyisi, niin muut matkailuauton vaatimukset on helppoja täyttää, ja jos taakse ei ole tarkoitus matkustuslpaikkoja laittaa, niin oikeastaan mitään ei tarvitse kenellekään todistaakaan.

Jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössäkään, niin käytännössä vuotuiset kulutkin voivat jopa laskea kun sen muuttaa asuntoautoksi.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 04 Loka 2020 13:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Eli penkkiä ei saa ruuvata kiinni pakuun, mutta ruuvipenkin saa.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 04 Loka 2020 20:29
Kirjoittaja motoku
anteeksi jo valmiiksi tyhmä ehdotus mutta jos tekisi sen kuormakorin sisään vedettävän irtokontin, joka sisältäis kaiken mahdollisen matkailuun. eli koko setti olis kontissa joka vedettäs kuormakorin sisään ja autosta tyyliin lataus natopistokkeen kautta. tottakai ankara sidonta siihen sitten virkavallan silmäniloksi.

jos esm poliisilla olis asian suhteen ruikuttamista niin oksentas koko asustamon siihen parkkipaikalle ja kysyis sitten että: "mitäpä herra poliisisetä edessään näkee? onko se nyt matkailuauton vai tyhjän kuorma-auton näköinen?"

katsastuksessa voisi ja varmaan kannattais myös käydä ilman "matkakonttia".

ainut "viranomaisongelma" lienee mahdollinen palovahinko, jossa maksajaksi taitaa joutua itse kaikissa tapauksissa. rahdin omatoimisyttyminen ja omistajansa auton polttaminen lienee aika mahdoton tilanne vakuutusviskaalin silmissä. ainakin voimakasta vakuutusräätälöintiä tarvitaan.

vähän pöllö idea ja mua hieman hymyilyttääkin tässä vaan kuiteski..

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 05 Loka 2020 20:07
Kirjoittaja Jule
Toisaalta, ei ole mikään ongelma lisätä siihen vakuutussopimukseen tietoa että siellä on asunto-osa kyydissä. Siitä voi tietysti jokin euro tulla kustannusta, toisaalta, eipä siihen ole pakko minkäänlaista kaskoa ottaa.

Jos sen asunto-osan haluaa pudottaa pois, niin sillon järkevintä olisi käyttää jonkintyyppistä vaihtolavaa, sen sijaan että yrittäisi vaihtaa sen asunto-osan jonkinlaisena kapselina sieltä kuormakorin sisältä. Esim vaijeri tai koukkulaitteella sen asuntokopin voisi myös pudottaa maahan ja jättää odottamaan. Jalkalava laitteisto olisi teknisesti yksinkertaisin, mutta se asuntokoppi jää irroitettuja koipien varaan.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 05 Marras 2020 18:12
Kirjoittaja Interfooler
Tuossa omassa se koppi on pultattuna kiinni runkoon. Tiiän että noi vaihtolavavehkeet (tai ainakin sellaiset mihin olisi varaa :D) on kyllä ihan loppuun ajettuja paskoja suurin osa :D Kai mää vaan rakennan sen kopin täyteen asuntoa ja katson sitten mitä siitä tuumataan.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 04 Huhti 2021 06:24
Kirjoittaja JooKer
Mielenkiinnolla odotan päivityksiä projektin etenemisestä!

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 05 Touko 2021 19:38
Kirjoittaja Team-Voltaren
Jule kirjoitti: 04 Loka 2020 12:11
Jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössäkään, niin käytännössä vuotuiset kulutkin voivat jopa laskea kun sen muuttaa asuntoautoksi.
Meillä ois vähän samanlainen "ongelma". Kyseessä exkirjakaappi joka on siis Volvon B9M ja Kiitokorin koppi. Siinä on jo ohjaamo valmiiksi matkailuauto varusteilla, mutta takaosaa muutellaan parhaillaan "seka käyttöön" mm. takaluukku on jo rakennettu jne. Auto on kuorma-auto/myymäläauto rekisteriotteen mukaan. Oliskohan kiinteät kulut halvemmat jos sen muuttaisi matkailuautoksi? Helpottaisi samalla myös ammattipätevyyden tarpeellisuuden tarvetta. Voisi myös muut ajaa välillä, kunhan vain C löytyy kortista. Nopeusrajoitus ei haittaa, ei sillä viitsi satasta ees ajaa, kun tuon "köyhän" koneen vuoksi tuossa on linjuria tiheämpi perävälitys. Voishan sieltä sen jälkeen toki rajoittimen purkaa laillisesti pois?

t. AM

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 05 Touko 2021 22:01
Kirjoittaja Jule
Siis, jos päiväkohtainen hinta on kova, niin se tulee herkemmin laitettua seisontaan, jonka lisäksi leimakuluissä säästää rajoitin- ja piirturitarkastusmaksut.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 06 Touko 2021 21:23
Kirjoittaja only4pro
Jule kirjoitti: 05 Touko 2021 22:01 Siis, jos päiväkohtainen hinta on kova, niin se tulee herkemmin laitettua seisontaan, jonka lisäksi leimakuluissä säästää rajoitin- ja piirturitarkastusmaksut.
Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 06 Touko 2021 22:15
Kirjoittaja leemu
only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 21:23

Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti
Mulla taas ei kyselty mitään, kun ranseettia käytin leimalla.
Rajottimesta oli todistus ja sillä pärjäiltiin :shock:

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 06 Touko 2021 22:30
Kirjoittaja only4pro
leemu kirjoitti: 06 Touko 2021 22:15
only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 21:23

Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti
Mulla taas ei kyselty mitään, kun ranseettia käytin leimalla.
Rajottimesta oli todistus ja sillä pärjäiltiin :shock:
Ainaskin Porvoossa ja Loviisassa kyselevät tarran perään

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 06 Touko 2021 22:55
Kirjoittaja Geekuality
Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 06 Touko 2021 23:21
Kirjoittaja only4pro
Geekuality kirjoitti: 06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Siinä se juju on kun on tulkinta muuttunut. Jos piirturi on olemassa autossa se pitää olla leimattu, ohjeistus ei ota kantaa onko auto henkilöauto, linja-auto vai mikä tahansa. Jos piirturi on paikallaan se pitää olla tarkastettu. Näin sanoi katsuri minulle noin vuosi sitten kun tappelin hänen kanssa siitä. MInähän en sitä käytä kun on yksityskäytössä. Minulla sen verran uusi crafter että on digipiirturi.

Kiinnostaisi miten suhtaudutaan siihen jos mä lainaan sitä appiukolle jolla ei ole digikorttia. Kun säännöt sanoo että digipiirturiautoa ei saa luovuttaa henkilölle jolla ei ole digipiirturin korttia. Vaikka hänkään ei tarvitse sitä käyttää mutta se pitäisi olla kuitenkin.

Tervetuloa sääntö suomeen...

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 05:28
Kirjoittaja leemu
only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 23:21 Kun säännöt sanoo että digipiirturiautoa ei saa luovuttaa henkilölle jolla ei ole digipiirturin korttia. Vaikka hänkään ei tarvitse sitä käyttää mutta se pitäisi olla kuitenkin.

Tervetuloa sääntö suomeen...
Pitäisiköhän minun sitten syyllistää autokauppiasta? Ryökäle myi minulle digipiirturillisen auton, vaikka en ole moista korttia edes nähnyt koskaan :lol:

On käynyt mielessä myös tuon piirturin hävitys johonkin piiloon, mutta aiheuttaa ieman hankaluutta, kun ransiitit on tehty niin hölmösti, että matkamittarin lukemaa ei näy muualla kuin piirturissa :?

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 09:01
Kirjoittaja mikko
Hauskaa ku puhutaan sääntö-Suomesta ja sit keksitään itse hölmöjä sääntöjä. Ei tommosta sääntöä olekaan etteikö piirturiautoa sais luovuttaa piirturikortittomalle.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 17:23
Kirjoittaja sahuri
Näin BCe kortillisena mietityttää, onko KA vs HA(MA) rekisteröinnillä eroa, kuinka painavaa jarrullista perävaunua saisi vetää? :o

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 18:54
Kirjoittaja Geekuality
Ei ole, samalla C-ajo-oikeudella yli 3500-kiloista ajetaan sekä kuorma-autona että henkilöautona, eli yli 750-kiloinen perävaunu vaatii CE:n molemmissa tapauksissa.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 21:21
Kirjoittaja only4pro
mikko kirjoitti: 07 Touko 2021 09:01 Hauskaa ku puhutaan sääntö-Suomesta ja sit keksitään itse hölmöjä sääntöjä. Ei tommosta sääntöä olekaan etteikö piirturiautoa sais luovuttaa piirturikortittomalle.
Pahoittelen, muistin osittain tuon säännön väärin, koskee silloin kun autossa tarvitsee käyttää piirturikorttia.

Koodi: Valitse kaikki

5 §
Työnantajan ja yrityksen velvollisuudet ajopiirturin käytössä
Työnantaja vastaa siitä, että kuljettajalle, jolla ei ole voimassa olevaa kuljettajakorttia, ei luovuteta kuljetettavaksi digitaalisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa, ellei ajoneuvon kuljettamiseen ilman kuljettajakorttia ole ajopiirturiasetuksessa tai AETR-sopimuksessa mainittua syytä.

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 21:54
Kirjoittaja Jule
only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 23:21
Geekuality kirjoitti: 06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Siinä se juju on kun on tulkinta muuttunut. Jos piirturi on olemassa autossa se pitää olla leimattu, ohjeistus ei ota kantaa onko auto henkilöauto, linja-auto vai mikä tahansa. Jos piirturi on paikallaan se pitää olla tarkastettu. Näin sanoi katsuri minulle noin vuosi sitten kun tappelin hänen kanssa siitä. MInähän en sitä käytä kun on yksityskäytössä. Minulla sen verran uusi crafter että on digipiirturi.
Jos matkailuautossa joku alkaa siitä piirturista rutisemaan, niin tyhjää sitten sen piirturipuolen sieltä mittaristosta. Se oikea piirturiton mittarihan on ihan sama kuin piirturillinen sillä erolla että se piirtomekanismi puuttuu sieltä.

Noissa kuorma-autoissa tuon tarkistustarpeen nyt vielä jotenkin tajuaa, koska sen voi siirtää luvanvaraiseen liikenteeseen 5 minuutissa, jonka jälkeen siellä pitää toimiva piirturi olla, mutta ei asuntoautoa noin vaan luvanvaraiseen käyttöön siirretä.. Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Lähetetty: 07 Touko 2021 22:40
Kirjoittaja leemu
Jule kirjoitti: 07 Touko 2021 21:54 Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?
Eikös taksilain uudistamisen myötä ajoneuvojen rajoitukset poistuneet, eli riksaa saa ajaa ihan sillä mihin oma luonto taipuu :lol: