N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Käsittääkseni vain linja-auto ei voi olla taksi. Kaikki muut käy. :shock:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

leemu kirjoitti: 07 Touko 2021 22:40
Jule kirjoitti: 07 Touko 2021 21:54 Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?
Eikös taksilain uudistamisen myötä ajoneuvojen rajoitukset poistuneet, eli riksaa saa ajaa ihan sillä mihin oma luonto taipuu :lol:
Paitsi linja-autolla :evil:

EDIT: Jokelan linja näköjään jo huomautti tästä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 07 Touko 2021 22:40
Jule kirjoitti: 07 Touko 2021 21:54 Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?
Eikös taksilain uudistamisen myötä ajoneuvojen rajoitukset poistuneet, eli riksaa saa ajaa ihan sillä mihin oma luonto taipuu :lol:
Tää on nyt oikeastaan offtopikkia, mutta tulipa tässä mieleen, jos linja-auto on modattu partybussiksi tjsp jossa on 8 matkustajapaikkaa ja se on rekattu asuntoautoksi, niin eikös tuolla saa sitten ihan vapaasti harjoittaa ammattiaan ilman pätevyyksiä, ja ilman kiekkoakin ainakin siinä tapauksessa että se piirturi on poistettu? Taksi lupa pitää kai olla ja kupu katolla, mutta nykyäänhän nuo kummatkin irtoaa helposti.
Team-Voltaren
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Maalis 2021 17:02
Truck: Kiitokori Volvo B9M
Location: Helsinki

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Team-Voltaren »

Geekuality kirjoitti: 06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Vaikka toi meidän kirjakaappi on nyt kuorma-auto, niin siinä on otteessa jo erivapaus piirturista. Samoin turvavöistä on erivapaus otteessa, kun siinä on asuntovaunun tyyliin "junapenkki" matkustajia varten (siitä saa muutettua siis sängyn). Kuskinpenkissä on kuitenkin turvavyö ja hankittiin siihen myös yksi "tähystäjien" paripenkki, jossa on lantiovyöt. Mukavampi matkustaa kuin tuossa asuntovaunupenkkiparissa.

Mutta kukaan ei osaa "lonkalta" heittää kummassa on halvemmat verot ja vakuutukset, matkailu- vai kuorma-autossa??

t. AM
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Team-Voltaren kirjoitti: 10 Touko 2021 22:19 Mutta kukaan ei osaa "lonkalta" heittää kummassa on halvemmat verot ja vakuutukset, matkailu- vai kuorma-autossa??
Koska siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Vakuutusten hinta riippuu vakuutuksenottajan iästä ja asuinpaikasta, ja verojen määrä riippuu ajoneuvon käyttöasteesta.

Meillä päädyttiin siihen että bussi on muutoskatsastettu matkailuautoksi ja otetaan aina pois liikenteestä kun sillä ei ajeta, jolloin verotkin pysyy kohtuullisina vaikka varsinaiset ajopäivät maksaakin veroina kolmisen euroa kappaleelta, plus tietenkin aina liikenteestä poiston hinta reissun jälkeen.

Tuohon ratkaisuun meillä oli hinnan lisäksi muitakin syitä, kuten se, että meillä kaskoon sisältyy matkailuautona tiepalveluvakuutus (eli hinausvakuutus) ilman painorajaa ja toisaalta ei ole kuorma-auton rajoitin- ym. harmeja - noin painavan ilmajarrullisen auton katsastus maksaa muutenkin jo riittävästi ilman rajoitinlapun hakemistakin, puhumattakaan siitä että muutenkin kivampi ajella kun voi ohitella rekat motareilla ajellessa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Itsellä on vero matkailuautossa 3,8e/päivä, mutta kun on asuntoauto, niin täyskasko lasivakuutuksineen maksaa vain reilut 400 e niin luulen että ainut halvempi vaihtoehto olisi "pikkubussi": vero 0, saa ajaa 100 km/h ja ei tarvi yksityis käytössä piirturia eikä rajoitinta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

La:oon ja Ka:oon taitaa olla vaikea edes saada hinausvakuutusta?
Matkailuautoon sen saa vaikka Motonetista Mototurva-nimellä
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Itseasiassa Mototurva-sivu on "kadonnut" Motonetin sivuilta, eli sisältö on poistettu (2016 päivätyt ehdot löytyy vielä Googlella). Nykyään Falckilta suoraan ostettuna tuo Tieturva-palvelu on rajoitettu max 3500kg ajoneuvoihin kuten kilpailijoillakin - eli se ei enää kata kulkureita kuten aiemmin.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Kaikki hyvä näköjään loppuu aikanaan, vielä kevättalvella se löytyi Moponetin ”hyllystä”...
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei tuo hintausvakuutuksen saaminen kuorma- tai linja-autoon erityisen hankalaa ole. Siis ihan "oikeaissa" raskaissa autoissa on usein myös hinausvakuutukset. Vakuutusyhtiöt tietysti ovat hinnoitelleet ne riskin ja sen kustannusten mukaan, mutta ei ne nyt mitenkään mahdottomia ole vuosimaksuiltaan. Tietysti moni vakuutusyhtiö on asettanut jotkin ikärajat tms mihin niitä suostuvat myöntämään.

Kerran on meidän kuorkki viimeisen 20 vuoden aikana tuotu hinaamalla kotiin, kun vetopyörän navasta paukahti se malja joka ne rattaat pitää ojennuksessa.
Vastaa Viestiin