N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Interfooler
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Maalis 2020 19:29
Truck: Volvo FL612 -89
Location: Pirkanmaa

N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Interfooler »

Iltaa iltaa.
Olisi kysyttävää kun tuntuu että vaikka kuinka tätä foorumia kahlaa läpi niin olen väistämättä vähemmistössä asiani kanssa. Omistan N2 -luokan pienkuorma-auton eli sen massa saa olla max 12 tonnia. Autossa on tällähetkellä tyhjä perus kuormakori päällä sekä takalaitanostin. Haluan rakentaa koriin sisälle asumistilat, sellaiset kuin matkailuajoneuvoissa on. Tulisi sänkyä, vessaa, keittiö, sohvaa jne peruskalustetta. En kuitenkaan halua rekisteröidä lisää henkilöitä ajoneuvoon, nykyinen 1+1 riittää aivan mainiosti itselleni.

Kysymys koskee nyt siis kuormatilaa: onko minun mahdollista rekisteröidä ajoneuvo matkailuajoneuvoksi? Jos lisään kuormatilaan kaikki tarvittavat asiat mitä matkailuajoneuvolta vaaditaan, ei pitäisi tulla ongelmia? Olen lukenut myös siitä että jos kuormatilaan rakentaa asuintilan niin katsastusmies voi suuttua kun tilaa ei käytetä enää kuorman kuljettamiseen jos auto on virallisesti yhä kuorma-auto. Entä jos pidän auton yhä kuorma-autona mutta kuormatilassa onkin kämppä? Voiko olla että ei silloin läpäise katsastusta kuorma-autona?

Minua ei haittaa 80km/h rajoitteet tai se 1+1 ihmismäärä, haluaisin vain rakentaa sellaisen auton että se pääsee läpi joko kuorma-autona tai matkailuautona. Vinkkejä, ajatuksia?
Tuntuu myös olevan hankalaa löytää kuvia koppiautoihin rakennetuista matkailuautoista, ilmiantakaa oma autonne tai sivu/ryhmä/foorumi jossa sellaisia voisi katsella!
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Etukäteen kannattaa katskonttorilla keskustella , ehkä edullisin pitää k autona mutta pitää olla tietynkokoinen tavaratila
korin korkuinen ja kiinnityspisteet ( ei koko korin pituinen,,,minimi taitaa olla Hummer H2 !) väliseinän kestävyys
vaatimusta ei tule ellei asunto osassa oleskella ajon aikana eikä ohjaamosta oli sinne ovea ( ehkä joitan rakenteellisa muitakin etuja on verrattuna ha/ matkailu) .


Esim on hevos kulj autoja joissa on keittiöt/ makuutilat korin etuosassa , myös voi olla lisä istuma paikoja ja kulku ohjaamosta ( osa on henkilöautoksi kats ehkä syy satasen nopeus?), eläin korissa on omia erikoisvatimuksia lukuun ottammatta kotieläimet” koirankokoon saakka”
Lonely-Rider
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Se mitä sinulla on kuormaa kuorma auton kuormakorin sisällä ei kuulu katsastus miehelle/naiselle ,eli kuljetat sillä vaikka sohvia ja pöytiä tai mitä vain kuormaa on ok mutta jos kuljetat vaikka kaverin ravaroita maksua vastaan tarvit esim. ammattipätevyyden,toki kuljetus pitää olla kiinnitetty paikoilleen ettei se lennä ulos kolarissa.Monesti tuo kuorma kori on irroitettavissa ja voit vaihtaa sen eri tyyppisen tavaran kuljetukseen ,kätevää😃
Interfooler
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Maalis 2020 19:29
Truck: Volvo FL612 -89
Location: Pirkanmaa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Interfooler »

Kiitti vastauksista! Jossain meinaan luki että kuorman sidonnaksi ei riitä jos tavarat on vaikka ruuvattu seinään kiinni. Sen takia mietin että tuleeko sanomista sen kopin sisustasta. Tiedän että katsastusmies tarkistaa kopin oikeaoppisen kiinnityksen kuorma-auton alustaan eikä viimeiksikään kurkannut sisälle. Varmaan kun ikkunat laittaa koppiin niin herää mielenkiinto sisustaankin... Eli onko se sitten se poliisi kenen kanssa tulisi ongelmia jos heidän hommansa on tarkastaa kuorman sidonnat? :-?
Sen tiiän varmaksi että en rupea koria irroittamaan joka vuosi katsastusta varten lumeeksi, kuten joku jossain jollekulle on ehdottanut :D

Ampät löytyy ja auto on rekisteröity yksityishenkilölle.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Just noin kiinnitys ja sidonta on kyllä määritelmänä eri asia ( sidonta kuljetusta varten, kiinnitys esim ruuveillaon pysyvä
kaluste tai muu), ehkä kuorma autossa ei suurempaa ongelmaa/ seuraamusta tule.
Jos pakettiautoon( pieniveroin ) laitat kiinteitä kalusteita se muuttuu henkilöautoksi ja autoveroa ++.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 03 Loka 2020 23:24 Just noin kiinnitys ja sidonta on kyllä määritelmänä eri asia ( sidonta kuljetusta varten, kiinnitys esim ruuveillaon pysyvä
kaluste tai muu), ehkä kuorma autossa ei suurempaa ongelmaa/ seuraamusta tule.
Jos pakettiautoon( pieniveroin ) laitat kiinteitä kalusteita se muuttuu henkilöautoksi ja autoveroa ++.
Kyllä tuostakin saa tarvittaessa kunnon väännön aikaiseksi, on paljon pakettiautoja joissa on erilaisia hyllyjä yms kalusteita, kaikennäköisten asentajien käytössä. Vasta siinä kohtaa kun sinne taakse pulttaa penkin siitä tulee yksiselitteisesti henkilöauto, siihen asti voi vängätä ja kiemurrella.

Yleisestiottaen tuollainen 12t kuorkki ei ole mikään silmätikku kenellekään, jos siitä tulee jotain vaatimuksia sen voi helposti muuttaa ihan matkailuajoneuvoksi, ja vaikka 6t omapaino ei täyttyisi, niin muut matkailuauton vaatimukset on helppoja täyttää, ja jos taakse ei ole tarkoitus matkustuslpaikkoja laittaa, niin oikeastaan mitään ei tarvitse kenellekään todistaakaan.

Jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössäkään, niin käytännössä vuotuiset kulutkin voivat jopa laskea kun sen muuttaa asuntoautoksi.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eli penkkiä ei saa ruuvata kiinni pakuun, mutta ruuvipenkin saa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja motoku »

anteeksi jo valmiiksi tyhmä ehdotus mutta jos tekisi sen kuormakorin sisään vedettävän irtokontin, joka sisältäis kaiken mahdollisen matkailuun. eli koko setti olis kontissa joka vedettäs kuormakorin sisään ja autosta tyyliin lataus natopistokkeen kautta. tottakai ankara sidonta siihen sitten virkavallan silmäniloksi.

jos esm poliisilla olis asian suhteen ruikuttamista niin oksentas koko asustamon siihen parkkipaikalle ja kysyis sitten että: "mitäpä herra poliisisetä edessään näkee? onko se nyt matkailuauton vai tyhjän kuorma-auton näköinen?"

katsastuksessa voisi ja varmaan kannattais myös käydä ilman "matkakonttia".

ainut "viranomaisongelma" lienee mahdollinen palovahinko, jossa maksajaksi taitaa joutua itse kaikissa tapauksissa. rahdin omatoimisyttyminen ja omistajansa auton polttaminen lienee aika mahdoton tilanne vakuutusviskaalin silmissä. ainakin voimakasta vakuutusräätälöintiä tarvitaan.

vähän pöllö idea ja mua hieman hymyilyttääkin tässä vaan kuiteski..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Toisaalta, ei ole mikään ongelma lisätä siihen vakuutussopimukseen tietoa että siellä on asunto-osa kyydissä. Siitä voi tietysti jokin euro tulla kustannusta, toisaalta, eipä siihen ole pakko minkäänlaista kaskoa ottaa.

Jos sen asunto-osan haluaa pudottaa pois, niin sillon järkevintä olisi käyttää jonkintyyppistä vaihtolavaa, sen sijaan että yrittäisi vaihtaa sen asunto-osan jonkinlaisena kapselina sieltä kuormakorin sisältä. Esim vaijeri tai koukkulaitteella sen asuntokopin voisi myös pudottaa maahan ja jättää odottamaan. Jalkalava laitteisto olisi teknisesti yksinkertaisin, mutta se asuntokoppi jää irroitettuja koipien varaan.
Interfooler
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Maalis 2020 19:29
Truck: Volvo FL612 -89
Location: Pirkanmaa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Interfooler »

Tuossa omassa se koppi on pultattuna kiinni runkoon. Tiiän että noi vaihtolavavehkeet (tai ainakin sellaiset mihin olisi varaa :D) on kyllä ihan loppuun ajettuja paskoja suurin osa :D Kai mää vaan rakennan sen kopin täyteen asuntoa ja katson sitten mitä siitä tuumataan.
JooKer
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Syys 2018 09:17
Location: Suomi

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja JooKer »

Mielenkiinnolla odotan päivityksiä projektin etenemisestä!
Team-Voltaren
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Maalis 2021 17:02
Truck: Kiitokori Volvo B9M
Location: Helsinki

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Team-Voltaren »

Jule kirjoitti: 04 Loka 2020 12:11
Jos auto ei ole hirveän aktiivisessa käytössäkään, niin käytännössä vuotuiset kulutkin voivat jopa laskea kun sen muuttaa asuntoautoksi.
Meillä ois vähän samanlainen "ongelma". Kyseessä exkirjakaappi joka on siis Volvon B9M ja Kiitokorin koppi. Siinä on jo ohjaamo valmiiksi matkailuauto varusteilla, mutta takaosaa muutellaan parhaillaan "seka käyttöön" mm. takaluukku on jo rakennettu jne. Auto on kuorma-auto/myymäläauto rekisteriotteen mukaan. Oliskohan kiinteät kulut halvemmat jos sen muuttaisi matkailuautoksi? Helpottaisi samalla myös ammattipätevyyden tarpeellisuuden tarvetta. Voisi myös muut ajaa välillä, kunhan vain C löytyy kortista. Nopeusrajoitus ei haittaa, ei sillä viitsi satasta ees ajaa, kun tuon "köyhän" koneen vuoksi tuossa on linjuria tiheämpi perävälitys. Voishan sieltä sen jälkeen toki rajoittimen purkaa laillisesti pois?

t. AM
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis, jos päiväkohtainen hinta on kova, niin se tulee herkemmin laitettua seisontaan, jonka lisäksi leimakuluissä säästää rajoitin- ja piirturitarkastusmaksut.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Jule kirjoitti: 05 Touko 2021 22:01 Siis, jos päiväkohtainen hinta on kova, niin se tulee herkemmin laitettua seisontaan, jonka lisäksi leimakuluissä säästää rajoitin- ja piirturitarkastusmaksut.
Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja leemu »

only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 21:23

Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti
Mulla taas ei kyselty mitään, kun ranseettia käytin leimalla.
Rajottimesta oli todistus ja sillä pärjäiltiin :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

leemu kirjoitti: 06 Touko 2021 22:15
only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 21:23

Pitää piirturi sitten hävittää sieltä, muuten pitää olla tarkastattu. Ainakin kevytkuorma-autossa. Laki tai sen tulkita muuttunut jokunen vuosi sitten. Viime vuonna ekaa kertaa katsastin tuota minun 5t Crafteria ja vaativat että piirturi pitää olla leimattu vaikka on yksitysajossa huoltoautona. Tänä vuonna piirturi ei tartte tarkastaa kun viime vuonna ja ensi vuonna teippaan sen yli mustalla jeesusteipillä ja sanon että on poistettu käytöstä. Kokonaan en voi poistaa kun se hoitaa jotenkin rajoittimen homman tai ainaskin nopeus tulee sen kautta tai jotain. Mittariston kellokin säädetään sen kautta eikä mittaristosta kuten normaalisti
Mulla taas ei kyselty mitään, kun ranseettia käytin leimalla.
Rajottimesta oli todistus ja sillä pärjäiltiin :shock:
Ainaskin Porvoossa ja Loviisassa kyselevät tarran perään
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Geekuality kirjoitti: 06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Siinä se juju on kun on tulkinta muuttunut. Jos piirturi on olemassa autossa se pitää olla leimattu, ohjeistus ei ota kantaa onko auto henkilöauto, linja-auto vai mikä tahansa. Jos piirturi on paikallaan se pitää olla tarkastettu. Näin sanoi katsuri minulle noin vuosi sitten kun tappelin hänen kanssa siitä. MInähän en sitä käytä kun on yksityskäytössä. Minulla sen verran uusi crafter että on digipiirturi.

Kiinnostaisi miten suhtaudutaan siihen jos mä lainaan sitä appiukolle jolla ei ole digikorttia. Kun säännöt sanoo että digipiirturiautoa ei saa luovuttaa henkilölle jolla ei ole digipiirturin korttia. Vaikka hänkään ei tarvitse sitä käyttää mutta se pitäisi olla kuitenkin.

Tervetuloa sääntö suomeen...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja leemu »

only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 23:21 Kun säännöt sanoo että digipiirturiautoa ei saa luovuttaa henkilölle jolla ei ole digipiirturin korttia. Vaikka hänkään ei tarvitse sitä käyttää mutta se pitäisi olla kuitenkin.

Tervetuloa sääntö suomeen...
Pitäisiköhän minun sitten syyllistää autokauppiasta? Ryökäle myi minulle digipiirturillisen auton, vaikka en ole moista korttia edes nähnyt koskaan :lol:

On käynyt mielessä myös tuon piirturin hävitys johonkin piiloon, mutta aiheuttaa ieman hankaluutta, kun ransiitit on tehty niin hölmösti, että matkamittarin lukemaa ei näy muualla kuin piirturissa :?
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hauskaa ku puhutaan sääntö-Suomesta ja sit keksitään itse hölmöjä sääntöjä. Ei tommosta sääntöä olekaan etteikö piirturiautoa sais luovuttaa piirturikortittomalle.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
sahuri
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Näin BCe kortillisena mietityttää, onko KA vs HA(MA) rekisteröinnillä eroa, kuinka painavaa jarrullista perävaunua saisi vetää? :o
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Ei ole, samalla C-ajo-oikeudella yli 3500-kiloista ajetaan sekä kuorma-autona että henkilöautona, eli yli 750-kiloinen perävaunu vaatii CE:n molemmissa tapauksissa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mikko kirjoitti: 07 Touko 2021 09:01 Hauskaa ku puhutaan sääntö-Suomesta ja sit keksitään itse hölmöjä sääntöjä. Ei tommosta sääntöä olekaan etteikö piirturiautoa sais luovuttaa piirturikortittomalle.
Pahoittelen, muistin osittain tuon säännön väärin, koskee silloin kun autossa tarvitsee käyttää piirturikorttia.

Koodi: Valitse kaikki

5 §
Työnantajan ja yrityksen velvollisuudet ajopiirturin käytössä
Työnantaja vastaa siitä, että kuljettajalle, jolla ei ole voimassa olevaa kuljettajakorttia, ei luovuteta kuljetettavaksi digitaalisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa, ellei ajoneuvon kuljettamiseen ilman kuljettajakorttia ole ajopiirturiasetuksessa tai AETR-sopimuksessa mainittua syytä.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja Jule »

only4pro kirjoitti: 06 Touko 2021 23:21
Geekuality kirjoitti: 06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Siinä se juju on kun on tulkinta muuttunut. Jos piirturi on olemassa autossa se pitää olla leimattu, ohjeistus ei ota kantaa onko auto henkilöauto, linja-auto vai mikä tahansa. Jos piirturi on paikallaan se pitää olla tarkastettu. Näin sanoi katsuri minulle noin vuosi sitten kun tappelin hänen kanssa siitä. MInähän en sitä käytä kun on yksityskäytössä. Minulla sen verran uusi crafter että on digipiirturi.
Jos matkailuautossa joku alkaa siitä piirturista rutisemaan, niin tyhjää sitten sen piirturipuolen sieltä mittaristosta. Se oikea piirturiton mittarihan on ihan sama kuin piirturillinen sillä erolla että se piirtomekanismi puuttuu sieltä.

Noissa kuorma-autoissa tuon tarkistustarpeen nyt vielä jotenkin tajuaa, koska sen voi siirtää luvanvaraiseen liikenteeseen 5 minuutissa, jonka jälkeen siellä pitää toimiva piirturi olla, mutta ei asuntoautoa noin vaan luvanvaraiseen käyttöön siirretä.. Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 07 Touko 2021 21:54 Noinkohan on edes mahdollista, salliiko laki asuntoauton käyttämisen taksina?
Eikös taksilain uudistamisen myötä ajoneuvojen rajoitukset poistuneet, eli riksaa saa ajaa ihan sillä mihin oma luonto taipuu :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin