Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Mikeee
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Kesä 2020 15:04
Truck: Volvo
Location: Nurmijärvi

Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Mikeee »

Hei

Olen uusi käyttäjä täällä, ja ajattelin kysyä teiltä neuvoa, kun en vain osaa löytää oikeaa tietoa kaikesta tietotulvasta.

Eli meidän perheeseen muutti, päivänä yhtenä, Volvo 9712M, VM2005 :? Pituus 13,2m ja leveys 2,55m.
Perheeseemme kuuluva täysi-ikäinen poika (No koko perhe siinäkin on mukana), rakentaa itselleen tällä hetkellä Drifting -autoa, ja tästä kulkurista on tarkoitus tehdä autonkuljetusauto. Olen yrittänyt kaivaa tietoa, että minkälaiseksi autoksi tää kannattais rekisteröidä? Joka tapauksessa perään tuleeauton kuljetus tila, joka vie ehkä n. 4metriä tilaa takaosasta.

Ja jos nyt ajatellaan hypoteettisesti, että meillä on katsastusmies, joka ”hyväksyy kaikki” :wink: Eli ei mietitä nyt katsastusongelmia, vaan haittoja ja hyötyjä sekä pakollisia rakentelumääräyksiä?

Vakuutukset-> linja-autona n. 2000e/vuosi. Paljon verot, onko tietoa? Linja-auto kortti puuttuu, näyttää maksavan melkein 4000e :shock: Tällöin myös esim auton pituus ei ole ongelma, ja saa vapaasti ajella myös ulkomaille?

Kuorma-autona->foorumilla luki että vakuutus puoltoista tonnia, mutta meillä tällä hetkellä olevan kuorma-auton vakuutus on n. 700e kaskoineen. Mitenhän verot muuttuu painon mukaan? Löysin tiedon, että puolet auton tilavuudesta pitäisi olla kuormatilaa, onko muita edellytyksiä, mitä pitäisi ottaa huomioon? Miten tuo pituus, eikö kuorma-autossa ollut max 13m? Saakohan poikkeusluvan, kun on auton kuljetukseen tehty auto, mitä mieltä? Mistä se muuten edes haetaan, se poikkeuslupa? Trafiltako, mutta ennen katsastusta? Haetaanko se joka vuosi uudelleen, vai riittääkö kerta (foorumilta luettua, että lupa voimassa 2020 vuoden loppuun saakka).

Matkailuautona-> miten vakuutus ja verot? Poikkeuslupa pitänee tähänkin hakea? Foorumilla jollekin vastattiin, että mitä uudempi auto, sen vaikeampi sitä on rakentaa, mitähän tämä tarkoitti? Onko siis tehtävä jotain rakenteellisia muutoksia,jos haluaa tästä matkailuauton? Vai kannattaako siitä edes haluta matkailuautoa :?:

On kai sitä pikkusen hullu, kun tällaiseen leikkiin lähtee, mutta meillä tuo mun toinen puolisko on jo valmiiksi jonkin sortin hullu :lol:

Kiitos jo etukäteen, jos saa jotakin vinkkejä tai linkkejä, mistä sais vastauksia. Nyt kun rakentelu vasta alkaa, niin voi kuitenkin hyvin eka miettiä, että mikä siitä kannattaa tehdä... Kiinnostaa tietenkin mahdollisimman pienet käyttökustannukset, kaikki rahahan menee tuohon rakenteluun :D
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

13.2m taitaa tarkoittaa automaattisesti että täytyy pitää linja-autona, tai sitten lyhentää sen 20cm.. Nykyään ei oikein ole poikkeuslupia herunut ylipitkille. 13m on maksimipituus henkilöautolle ja matkailuautolle, mutta kuorma-auto vissiin saa olla vain 12m?

Nuo lainaamasi vakuutushinnat kuulostaa kalliille, onko siinä kasko mukana tai laskettu käyttömaksut mukaan? Mulla m1 matkailuauton liikennevakuutus on alta 200e/vuosi, mutta trafin käyttömaksut yli tonnin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

D-kortin hinnasta saa liki puolet pois kun hankkii C-korttiin ensin ammattipätevyyden.
Vanhoihin kortteihin riittää kun käy direktiivipäivät.

Eikös kuorma-autossa tarvitse jäädä yli puolet kantavuudesta tavaroille. Kuormatilan tilavuudella ei ole merkitystä muutoin kuin, että saa sidontapisteille määrätyt välit.

Liikennekäytöstä poistaminen on niin kätevää näin nettiaikana ja harvemmin pelit ihan koko aikaa ajossa on joten ei ne M1:n yli tonnin verotkaan lopulta mahdottoman kalliiksi tule.

Melkein tässä tapauksessa hankkisin konstilla tai kolmannella sen D-kortin.
Se on siinäkin mielessä mukava, että kunhan autossa on sopivasti istumapaikkoja, niin loppuvarustukseen ei ole suikkapäällä oikein mitään sanomista.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Jos C-kortilliseksi haluat niin kyllä poikkeuslupia saa yli 13m busseihin jos takana kuljetustila. Sanoivat Trafilla että 3 akselisena 14.5 vai oliko jopa 15m saakka.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Aikuiskoulutuskeskuksen kautta iltakouluna itse ajoin linja-auto kortin se kaikki ammattipätevyydet maksoi jonkun noin 700e . Suuri säästö tulikin siellä ajo kun autokoulussa.
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Mikeee
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Kesä 2020 15:04
Truck: Volvo
Location: Nurmijärvi

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Mikeee »

Kiitos vastauksista!

Hyvä tietää tuo D-kortti, että maksaisi vähemmän, jos on ammattipätevyys. Pojalla onkin ammattipätevyys rekkakorttiin, mutta sitten meillä muilla taas ei... Ja että aikuiskoulutuskeskuksen kautta vois saada halvemmalla, täytyy tutustua...
Mutta jotenkin vaan tuo bussin vakuutusmaksu ei houkuta yhtään, melkein 200e/kk laittaa lisää hintaa matkustelulle aika paljon, vaikka vain silloin tällöin käytössä olisikin. Ja meidän perheen tuntien, se on enemmän käytössä kuin pois käytöstä 😅
M1 osalta en oikeastaan mitään vakuutushintoja löytänytkään, ja meillä ennestään oleva ”normaali” asuntoauto ei taida soveltua vertailuun, se kun on alle 3500kg painava kapine...
Ja oliko se niin, että vaikka haettais poikkeuslupa nyt, niin se ei taida päteä enää ens vuonna, kun kriteerit tiukentuu?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Mikeee kirjoitti: 01 Heinä 2020 21:35 Kiitos vastauksista!

Hyvä tietää tuo D-kortti, että maksaisi vähemmän, jos on ammattipätevyys. Pojalla onkin ammattipätevyys rekkakorttiin, mutta sitten meillä muilla taas ei... Ja että aikuiskoulutuskeskuksen kautta vois saada halvemmalla, täytyy tutustua...

Vanhoihin kortteihin (olikohan ennen -08 vai-09 saatuihin) saa ammattipätevyyden voimaan käymällä 5 "direktiivipäivää".
Kurssit maksavat satasen molemmin puolin jokainen ja täällä meidän nurkilla sillä putoaa noin puolet pois kortin hinnasta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
sendas
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020 23:27
Location: LAPPEENRANTA

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja sendas »

leemu kirjoitti: 29 Kesä 2020 22:33 Eikös kuorma-autossa tarvitse jäädä yli puolet kantavuudesta tavaroille. Kuormatilan tilavuudella ei ole merkitystä muutoin kuin, että saa sidontapisteille määrätyt välit.
Onko tähän jossain joku pykäläkin olemassa, itse kun en ole löytänyt?

Omaan korvaan N3 luokka kuulostaa järkevimmältä, eikö tuossa nyt kuitenkin ole enemmän tai vähemmän ihan rehellistä kuormaa kyydissä :D
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja joope »

Linja-autona pelkkä liikennevakuutus yksityiskäytössä 1+16hlö tai alle... 290€ vakuutusyhtiönä pohjantähti, ei ole muita vakuutuksia siellä.
Lisäksi linja-autossa ei ole mitään veroja tai muitakaan pakollisia kuluja!
Pituus 2 akselisena 13.5 ja 3 akselisena 15m, ilman poikkeuslupia!!!
Se D-kortin hinta tulee jokusen vuoden aikana takas, eikä tarvi värkätä poikkeuslupien kans, ja poikkeuslupahan on ainoastaan voimassa täällä suomessa. Ei suomen rajojen ulkopuolella.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

joope kirjoitti: 01 Heinä 2020 22:52 Linja-autona pelkkä liikennevakuutus yksityiskäytössä 1+16hlö tai alle... 290€ vakuutusyhtiönä pohjantähti, ei ole muita vakuutuksia siellä..
Mulla Pohjantähdessä M1 matkailuautona 180e vuosi.. :) on kyllä kaikki muutkin autovakuutukset siellä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja joope »

Ja linja-auton jos muutoskatsastaa pienemmälle paikkaluvulle (niinkuin mulla 1+16) niin muutokseen tuli maininta että väliseinän takana säilytystiloja. Siihen seinään katkeaa linja-auton vaatimukset! Loppu auto saa olla mitä vain!
Mulla ei ole kuin makuupaikkoja mutta sillä on kierretty sisäpintojen palamattomuus vaatimukset.
Toki vuosimalli vaikuttaa, mutta kaikkein eniten pykäliä tulkitseva katsastusmies.
Etit sopivan katsurin jonka kans sovit miten menetellä ja saman miehen kans teet muutoskatsastuksen! Ja jos tuntuu hankalalta, niin vaihda reippaasti konttoria (kokemuksen syvällä rintaäänellä) se sopiva löytyy kyllä!
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Mites noi makuupaikat linja-autossa? Mulla ei ainakaan kukaan niistä ole ollut kiinnostunut eikä mitään muutakaan ole koskaan tarkastettu tai merkattu otteeseen . Paikkaluku on joskus leimalla katsottu mutta sauna ja kaikki muut on saanu olla ihan rauhassa miten vaan. Koskeeko palamattomuusvaatimus linja-autoa?
Viimeksi muokannut wanderfreund, 02 Heinä 2020 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

sendas kirjoitti: 01 Heinä 2020 22:08
leemu kirjoitti: 29 Kesä 2020 22:33 Eikös kuorma-autossa tarvitse jäädä yli puolet kantavuudesta tavaroille. Kuormatilan tilavuudella ei ole merkitystä muutoin kuin, että saa sidontapisteille määrätyt välit.
Onko tähän jossain joku pykäläkin olemassa, itse kun en ole löytänyt?

Omaan korvaan N3 luokka kuulostaa järkevimmältä, eikö tuossa nyt kuitenkin ole enemmän tai vähemmän ihan rehellistä kuormaa kyydissä :D
Täältä löytyy määräykset sidontapisteistä:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940
Äkkiä en nyt löytänyt tuosta kantavuudesta, mutta sellainen muistikuva tosiaan on, että yli puolet pitäisi jäädä tavaralle. Korjatkaa joku viisaampi ja laittakaa linkki jos löydätte.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Joo mutta jos alkujaan vaikka 52-paikkainen bussi ja muutoskatsastetaan 8 hengelle, siitä jää 44*75kg = 3300kg yli.. Kaiken tuon voi lisätä kuormatilan kantavuuteen. Eli siis kyllä se riittää väkisin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Zuikkis kirjoitti: 02 Heinä 2020 15:02 Joo mutta jos alkujaan vaikka 52-paikkainen bussi ja muutoskatsastetaan 8 hengelle, siitä jää 44*75kg = 3300kg yli.. Kaiken tuon voi lisätä kuormatilan kantavuuteen. Eli siis kyllä se riittää väkisin.

Riittää toki, lähinnä kommentoin tuota hyvin yleistä harmaluuloa, että puolet tilavuudesta täytyisi olla kuormatilaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 02 Heinä 2020 17:34
Zuikkis kirjoitti: 02 Heinä 2020 15:02 Joo mutta jos alkujaan vaikka 52-paikkainen bussi ja muutoskatsastetaan 8 hengelle, siitä jää 44*75kg = 3300kg yli.. Kaiken tuon voi lisätä kuormatilan kantavuuteen. Eli siis kyllä se riittää väkisin.

Riittää toki, lähinnä kommentoin tuota hyvin yleistä harmaluuloa, että puolet tilavuudesta täytyisi olla kuormatilaa.
Eipä tuo tilavuus täyty yleensä jenkkipakuissakaan tms veronkiertopakuissa.. Siis jos se on puolet tilavuudesta, niin ohjaamohan pitää laskea siihen mukaan.

Tosin niissä ylipitkissä poikkeuslupavehkeissä voi olla jotain käytännön vaatimuksia sen kuormatilan koosta, ne poikkeusluvat ovat vähän hankalia, kun niissä ei ole mitään virallisia vaatimuksia, vaan vain ne hyvät perusteet.. Joku lupia myöntävä virkamies voi pitää ohjenuorana että yli puolet pitää olla tavaratilaa...

Yksi syy pitää bussina on nimenomaan edulliset vakuutukset. Yksityiskäytössä busseissa on pieni liikennevakuutus, mutta tietysti jos on kuullut jonkun linja-autoyrittäjän kertovan vakuutushintoja, niin voi kuulostaa kalliilta, mutta luvanvaraiset vakuutukset on ihan eri luokkaa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Juu, jos miettii näitä kevytkuorkkeja, niin aika harvassa "jatkohyttisessä" jäisi puolet tavaratilaksi.
Lienee juurikin joku poikkeuslupa homma joka on parin kuulijan jälkeen muuttunut perusvaatimukseksi.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

leemu kirjoitti: 02 Heinä 2020 20:30 Juu, jos miettii näitä kevytkuorkkeja, niin aika harvassa "jatkohyttisessä" jäisi puolet tavaratilaksi.
Lienee juurikin joku poikkeuslupa homma joka on parin kuulijan jälkeen muuttunut perusvaatimukseksi.
Sieltä vanin takapenkkien luota kun kurkkii lattialle, niin saattaa löytää kiinnityslenkkeä... tuolloin katsuri on lukenut takamatkustamon kuljetustilaksi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auto, linja-auto vaiko matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 02 Heinä 2020 21:57

Sieltä vanin takapenkkien luota kun kurkkii lattialle, niin saattaa löytää kiinnityslenkkeä... tuolloin katsuri on lukenut takamatkustamon kuljetustilaksi
Mutta eikös väliseinän pitäisi olla ohjaamon ja kuormatilan välissä, siihen tuo ei sovi.
Toisaalta pienen hetkenhän vaadittiin etupenkkien taakse matalampi seinä ja sitten "apupaikkojen" taakse taas umpinainen seinä.
Suomalaisen lainsäätäjän kekseliäisyys on kyllä vuosien saatossa ollut omaa luokkaansa.
Jos kohta ei autojen värkkääjät ole jääneet pekkaa pahemmiksi :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin