Sivu 1/2

Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 27 Kesä 2020 23:36
Kirjoittaja sendas
Hei.

Uutena käyttäjänä kyselen mahdollisesti tyhmiä, mutta onko kevyt kuorma-auto mahdollista kalustaa kuten matkailuauto, mutta jättää silti luokan N2 alle?

Minä kun en etsimälläkään löytänyt, että mitä kaikkea N2 luokka vaatii ja onko autossa mitään mitä ei saa olla? Toki nyt tiedossa on, että umpikorinen kuorma-auto vaatii sen kuormatilan ja pääasiallinen käyttö on kuorman kuskaaminen.

Onko tästä mitään käytännön kokemuksia, tuleeko mahdollisia ongelmia tienpäällä yms.

Kiitos!

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 00:46
Kirjoittaja BussMAN
Uusia kun rekisteröivät henkilöauto/ matkailu tai kuorma auto,molemmissa puoli tavaratilaa, oikeastaan kuorma a varustus voi olla kevyempi , matkailuautoon vaaditaan peti,liesi ym retkivarustusta.

Erot esim

Matkailuauto
- sisäkorkeus vaatimus ”kevyissä” ( matalat joutuu maksamaan veron,, ellei ole ollut henkilöauto josta vero maksettu),
- trafi n650€ päästövero
-max nopeus oli 80 km/, nyt myös mahdollista 100 km/h, ei nopeus rajoitinta
-1+8 hlö max

Kevyt kuorma auto::
-ei päästöveroa 0€
-nopeusrajoitin 90 km/h, sallittumax 80 km/ h
- vaaditaan tavaratila,, koko/ siitä useampia tulkintoja ja lujuuslaskelma väliseinälle ( ovi ?)
-1+8 hlö max
- ajopiirturi ?

Linja auto:
- ei ehkä kannata rakentaa, ellei aihio ole jo bussina ollut , alkaen 1+9 hlö
-D kortti

Ei vastaus kysymykseen mutta jotain perustietoa,
Ja ennen rakentamista kats konttorillla neuvottelu suunnitelmien kanssa jos tulkinta tuntuu virheelliseltä , tutkinta
asetukset,pykälät vilä kerran.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 07:45
Kirjoittaja sendas
Suurinpiirtein vastaavat poiminnat noiden eroista olen löytänyt netistäkin.

Olen kuullut niin monenlaista tietoa asiasta, taitavat olla enemmän Essonbaarin juttuja... niinkuin tämäkin, että umpikorisessa pitäisi kuljetustilan olla vähintään 50% kokonaistilavuudesta, mutta eihän tuo ole mitenkään totta. Toinen mutu oli jotain kantavuuksista, mutta niillä ei taida olla sen enempää perää.

Jos auto on nyt rekisteröity kevyt kuorma-autoksi onnistuneesti, eikä kuljetustilaa tai matkustamoa lähdetä muuttamaan koon ja seinien puolesta, niin ei kai auto pienillä paranteluilla ole sen vähempää n2 kuin ennenkään? Onhan n3 luokassakin pedit, jääkaapit yms.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 07:56
Kirjoittaja neppi
Saa kai sitä nyt ”muuttokuormaa” kulettaa?!?

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 10:15
Kirjoittaja BussMAN
neppi kirjoitti: 28 Kesä 2020 07:56 Saa kai sitä nyt ”muuttokuormaa” kulettaa?!?
Pitää hihnoilla kiinnittää sängyt ym,,,, ruuvikiinnitys ei hyväjsyttävä kuormatilassa..

50% ?? joku kertoo sen tulkinnan mihin se liittyi.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 10:56
Kirjoittaja sendas
BussMAN kirjoitti: 28 Kesä 2020 10:15
neppi kirjoitti: 28 Kesä 2020 07:56 Saa kai sitä nyt ”muuttokuormaa” kulettaa?!?
Pitää hihnoilla kiinnittää sängyt ym,,,, ruuvikiinnitys ei hyväjsyttävä kuormatilassa..

50% ?? joku kertoo sen tulkinnan mihin se liittyi.
Olikohan täältä luettua, no anyway. Noissa "pakettiautoducatoissa" ja jenkkirasseissa kuormatilahan on monesti viety takakaarien kohdalle ja ihan laillisesti.

Eikä idea ole laittaa kuormatilaan mitään huonekaluja, kuormatila kuormatilana, mutta voinee rehellisesti kuitenkin myöntää, että eihän tällöin käyttö olisi pääasiallisesti kuorman kuljetus, kuten ei noissa yllämainituissa n2 ducatoissakaan... tai no, jos lastaan kuorman kyytiin koostuen polkupyöristä, lastenvaunuista yms. tavaroista, niin onhan se kuormaa sekin. Vai pitääkö tässä askarrella jotain dummyvaahtomuovitiiliskiviä mukaan 🤣

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauta

Lähetetty: 28 Kesä 2020 11:46
Kirjoittaja BussMAN
Kyllä yksityis käyttön kuorma autolla voi kuljettaa omaa irtamistoa (ja maksuavastaan kuljetukset ammattikäytöön rekistedöidyllä autolla liikenneluvalla tai ilman = painoraja, kuljettajalla direktiivipäivä voimassa) tai ajella tyhjänäkin ,
ei muuta rajoitetta tai kieltoa kuin erikoisluvan vaativat ” materiaali” / jos ylittää sallitut rajat esim palavat polttoneste tai kaasu, räjähdys aineet , tai isot elävät eläimet esim hevonen pitää olla ko kulj rekisteröity..

Henkilö määrä voi rajoitttua alle max joissakin autoissa kannattaa tarkistaa sekä istuinten kiinnitys/ tuvavyömääräykset..



Jos katsoo Hummer H2 kuorma- autoksi on rekisteröity , siinä vois olla rajatapaus !

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 28 Kesä 2020 13:30
Kirjoittaja Reissureki
Lakikirjasta löytyy ainakin max mittoja kuormatilan kiinnityspisteiden sijainnista:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 20940#L2P9

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Heinä 2020 23:25
Kirjoittaja Sammio
Reissureki kirjoitti: 28 Kesä 2020 13:30 Lakikirjasta löytyy ainakin max mittoja kuormatilan kiinnityspisteiden sijainnista:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 20940#L2P9
Moro,

Itsekin uutena aiheen ympärillä.

Tuossa linkissä oli maininta alussa:

1 luku
Yleistä
1 § (8.9.1989/790)
Soveltamisala
Tässä päätös koskee kuorma-autojen ja niihin kytkettyjen kokonaispainoltaan yli 3 500 kg:n perävaunujen kuormakoreja samoin kuin tällaisten ajoneuvojen kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä. Päätös ei kuitenkaan koske kuorma-auton jatko-ohjaamoa, joka on seinällä erotettu muusta kuormatilasta.

Jos noita pykäliä ei voi soveltaa niin mistähän löytyisi speksejä tuollaiselle jatko-ohjaamon sallituille varusteille ja kuormatilalle?

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Heinä 2020 23:39
Kirjoittaja Geekuality
Siis noita pykäliä sovelletaan jatko-ohjaamollisessa autossa ainoastaan siihen jatko-ohjaamosta seinällä erotettuun kuormatilaan. Jatko-ohjaamossa ei siis tarvitse sidontapisteitä olla. Jatko-ohjaamo on taas ohjaamoa/matkustamoa siinä missä muissakin autoissa, eli mahdollinen irtotavara täytyy olla kiinnitettynä siten että se ei aiheuta vaaraa onnettomuustilanteessa.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 19 Heinä 2020 06:19
Kirjoittaja leemu
sendas kirjoitti: 28 Kesä 2020 07:45
Olen kuullut niin monenlaista tietoa asiasta, taitavat olla enemmän Essonbaarin juttuja... niinkuin tämäkin, että umpikorisessa pitäisi kuljetustilan olla vähintään 50% kokonaistilavuudesta, mutta eihän tuo ole mitenkään totta.
Tässä menee käsitteet monella sekaisin. Yli 50% kantavuudesta täytyi vissiin jäädä tavaralle.
Kevyessä kalustossa tämä raja voi olla hyvinkin merkityksellinen kun laskeskellaan matkustajien määrää.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 19 Heinä 2020 09:37
Kirjoittaja Sammio
Geekuality kirjoitti: 18 Heinä 2020 23:39 Siis noita pykäliä sovelletaan jatko-ohjaamollisessa autossa ainoastaan siihen jatko-ohjaamosta seinällä erotettuun kuormatilaan. Jatko-ohjaamossa ei siis tarvitse sidontapisteitä olla. Jatko-ohjaamo on taas ohjaamoa/matkustamoa siinä missä muissakin autoissa, eli mahdollinen irtotavara täytyy olla kiinnitettynä siten että se ei aiheuta vaaraa onnettomuustilanteessa.
Kiitos tarkennuksesta.
Muita askarruttavia kysymyksiä samasta aiheesta.
Jos pääsen siihen vaiheeseen että saan rekisteröityä esim. Pikkubussin kevyt kuorma-autoksi. Pykälien mukaan siis noin 130-140 cm syvällä kuormatilalla (paitsi jos minimi etäisyyden kiinnitys pisteille voi laskea poikittain niin saan kuormatilan noin 70-80 cm syväksi?)
Mitä kaikkea saan ympätä sinne jatko-ohjaamon puolelle ja miten ne vaikuttavat massoihin ja kantavuuksiin?
Missä vaiheessa katsastusmies sanoo että auto on matkailuauto eikä enää kevyt kuorma-auto?
Miten käy autoverolle tuleeko katsastuksen jälkeen maksuun?

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 19 Heinä 2020 10:23
Kirjoittaja Geekuality
Jos kuormatilavaatimus täyttyy jotta auto voidaan luokitella kuorma-autoksi niin ei muilla varusteilla ole merkitystä, monilla on kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailubusseja. Matkailuautothan ovat aina henkilöautoja, eli ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen tarkoitettuja kun vastaavasti kuormatilavaatimukset täyttävä kuormatila on ensisijaisesti tavaran kuljetukseen tarkoitetun auton, eli kuorma-auton, piirre.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 19 Heinä 2020 11:33
Kirjoittaja leemu
Sammio kirjoitti: 19 Heinä 2020 09:37 Pykälien mukaan siis noin 130-140 cm syvällä kuormatilalla
120cm pitäisi onnistua, jos laittaa etummaisen ja takimmaisen ihan päihin ja 60cm täytyy olla väliä.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 08:49
Kirjoittaja Sammio
Asiasta vielä sen verran että voiko esim. Sprintterissä kuormatilan erottavan seinän tehdä muuhun kohtaan kuin pystypalkin kohdalle tarpeeksi järeästä putkesta?

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 09:51
Kirjoittaja leemu
Sammio kirjoitti: 26 Elo 2020 08:49 Asiasta vielä sen verran että voiko esim. Sprintterissä kuormatilan erottavan seinän tehdä muuhun kohtaan kuin pystypalkin kohdalle tarpeeksi järeästä putkesta?
Määräävä tekijä lienee on, että saako sen riittävän tukevasti kiinni, että lujuusvaatimus täyttyy.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 11:53
Kirjoittaja villev51
Ja väliseinästä tietääkseni pitää olla todistus

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 13:04
Kirjoittaja Sammio
Leemulle yritin YV:tä lähettää.
En tiedä tuliko perille näkyy olevan lähtevissä vielä :)

Olet näköjään samankaltaisen projektin tehnyt (kuormatilan erotus väliseinällä).

Olisi kysymys vielä tuosta väliseinästä.
Vaatimushan taitaa olla kourmatilan koko korkeudelta oleva seinä.
Onko sen oltava yhtenäinen pystysuora koko kuormatilan matkalta vai riittääkö esim. alaosa 120-130 cm syvä ja ikkunan alalaidan (noin) korkeudesta ylöspäin esim. 90-60 cm tai jopa pienempi syvyys?

Pitäisi huomenna mennä yhtä Sprinteriä katsomaan jossa kuvissa ei näy tuota palkkia olevan lähellä takaosaa.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 14:11
Kirjoittaja leemu
Vastailinkin yv:llä jo, mutta laitetaan tänne julkisesti myös.
Väliseinänhän ei toki tarvitse olla suora alhaalta ylös, paljon on autoja tehty siten, että välissä on vaakasuora osuus jossa on sitten jonkinlainen makuupaikka päällä.

Uudesta väliseinästä vaaditaan katsastuksessa todistus sen lujuudesta, jos autossa on jo jatko-ohjaamo, niin saattaa selviytyä sillä, että tekee riittävän siistin näköisen eikä huutele leimalla suotta, että mitään on muutettu.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 21:53
Kirjoittaja Jokelan linja
Sellainen optio on vielä, että jos kuormatila on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen, niin väliseinän lujuusvaatimusta ei sovelleta.
Sitten tietysti pitää olla jotkut rampit ja sidontapisteet ajoneuvolle.
Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen, kunhan vain yritän päteä. :lol:

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 22:06
Kirjoittaja leemu
Jokelan linja kirjoitti: 26 Elo 2020 21:53 Sellainen optio on vielä, että jos kuormatila on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen, niin väliseinän lujuusvaatimusta ei sovelleta.
Sitten tietysti pitää olla jotkut rampit ja sidontapisteet ajoneuvolle.
Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen, kunhan vain yritän päteä. :lol:
Onkohan sitä ajoneuvon laatua määritelty mitenkään :?:
Ajettavalle ruohonleikkurille paikka paksiin ja väliseinää väkästämään mistälie pahvista :idea: :lol:

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Elo 2020 22:18
Kirjoittaja Cyborgi
Meillä riitti mikroauto ajoneuvoksi. Piti olla kiinnityspisteet, ramppeja ei vaadittu.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 27 Elo 2020 06:55
Kirjoittaja leemu
Cyborgi kirjoitti: 26 Elo 2020 22:18 Meillä riitti mikroauto ajoneuvoksi. Piti olla kiinnityspisteet, ramppeja ei vaadittu.
Sehän olis vielä paree, vie vähemmän tilaa :idea:
Jättää mikroauton korkeuden verran tilaa seinän taakse ja siihen koukut missä auto killuu kyljellään :lol: Saa enemmän hyötytilaa matkustamoon :mrgreen:

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 29 Touko 2021 08:18
Kirjoittaja kallek505
Terve. Vasta liityin foorumille ja itelläkin kuorma-auto projekti käynnissä. Eli iveco dailysta nappasin väliseinän irti ja tarkoitus oli siirtää se taka-akselin etupuolelle. Tulevana viikonloppuna lähden kulmarautakaupoille ja suunnitelma on seuraava. Orkkis väliseinä siirretään ja kiinnitetään kulmaraudoilla ja läpipulteilla poppareitten reijistäkulmarautoihin, jotka on taas pultattu pystypalkkiin. Lattiatasossa sama homma. Sit yläpuolesta otetaan rälläkällä pätkä pois että saa riittävän makuutilan "piippuhyllylle". Kaikki kolme sivua tulee siis kulmaraudoilla ja läpipulteilla kiinni runkoon. Olisko jotain kokemuksia ja ajatuksia meneekö tuola suunnitelmalla läpi lujuustarkastuksesta vai pitääkö huomioida viel jotakin? Leimakonttorilla sanottiin että alkuperäistä vastaavilla kiinnityspisteillä ja materiaaleilla tarvii laittaa kiinni muuten ei ole väliä. Ajattelin käyttää kiinnityspultteina haponkestäviä pultteja M8 ja niihin nylokit päihin. Joo voi olla moneen kertaan kysytty tätäkin mutta oikein selvyyttä en ole saanut vaikka kuinka kahlannut teidänkin foorumia. Ja just kun pääsin mainitsemaan niin hiirtä rullaamalla löytyi yksi vaihtoehto. Eli siis autolla tarkoitus kuskata omaa ja emännän mopoa( Itellä veteraani solikka ja rouvalla skootteri. Ramppi löytyy autosta valmiina joten Kiinnityspisteitten lisäämiselläkö tästä saisi helpon projektin.

Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto

Lähetetty: 24 Kesä 2021 17:26
Kirjoittaja Matkamese
Laitan lusikkani tähän soppaan, kun minulla on tuo kevytkuormuri, jossa siis tehtaan tekemä metallinen väliseinä. Saakohan siihen tehdä oven?
Heikentyykö rakenne viranomaisten mielestä?
Jos ovi aukeaa taaksepäin niin ei merkittävästi pitäisi heikentää väliseinää, jos vielä tekee oven siitä väliseinään leikatun aukon ”hukkapalasta”.
En välttämättä ole edes tekemässä ovea, mutta joku tavaraluukku mistä saisi esim. pitkää tavaraa läpi kun on kuljetustarvetta vaikka 4-5 metriä pitkälle puutavaralle tai metallille. Ongelmaksi tässä saattaa tulla kuorman riittävä sidonta mutta eiköhän sekin ole mahdollista osoittaa riittäväksi.

Pitkään on ollut mielessä myös polttoainekäyttöisen puhallinlämmittimen asennus ja sille oma polttoainesäiliö, jotta voi käyttää tupaöljyä. Saako säiliö olla kuormatilassa vai pitääkö sijoittaa alustaan?