Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Hei.
Uutena käyttäjänä kyselen mahdollisesti tyhmiä, mutta onko kevyt kuorma-auto mahdollista kalustaa kuten matkailuauto, mutta jättää silti luokan N2 alle?
Minä kun en etsimälläkään löytänyt, että mitä kaikkea N2 luokka vaatii ja onko autossa mitään mitä ei saa olla? Toki nyt tiedossa on, että umpikorinen kuorma-auto vaatii sen kuormatilan ja pääasiallinen käyttö on kuorman kuskaaminen.
Onko tästä mitään käytännön kokemuksia, tuleeko mahdollisia ongelmia tienpäällä yms.
Kiitos!
Uutena käyttäjänä kyselen mahdollisesti tyhmiä, mutta onko kevyt kuorma-auto mahdollista kalustaa kuten matkailuauto, mutta jättää silti luokan N2 alle?
Minä kun en etsimälläkään löytänyt, että mitä kaikkea N2 luokka vaatii ja onko autossa mitään mitä ei saa olla? Toki nyt tiedossa on, että umpikorinen kuorma-auto vaatii sen kuormatilan ja pääasiallinen käyttö on kuorman kuskaaminen.
Onko tästä mitään käytännön kokemuksia, tuleeko mahdollisia ongelmia tienpäällä yms.
Kiitos!
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Uusia kun rekisteröivät henkilöauto/ matkailu tai kuorma auto,molemmissa puoli tavaratilaa, oikeastaan kuorma a varustus voi olla kevyempi , matkailuautoon vaaditaan peti,liesi ym retkivarustusta.
Erot esim
Matkailuauto
- sisäkorkeus vaatimus ”kevyissä” ( matalat joutuu maksamaan veron,, ellei ole ollut henkilöauto josta vero maksettu),
- trafi n650€ päästövero
-max nopeus oli 80 km/, nyt myös mahdollista 100 km/h, ei nopeus rajoitinta
-1+8 hlö max
Kevyt kuorma auto::
-ei päästöveroa 0€
-nopeusrajoitin 90 km/h, sallittumax 80 km/ h
- vaaditaan tavaratila,, koko/ siitä useampia tulkintoja ja lujuuslaskelma väliseinälle ( ovi ?)
-1+8 hlö max
- ajopiirturi ?
Linja auto:
- ei ehkä kannata rakentaa, ellei aihio ole jo bussina ollut , alkaen 1+9 hlö
-D kortti
Ei vastaus kysymykseen mutta jotain perustietoa,
Ja ennen rakentamista kats konttorillla neuvottelu suunnitelmien kanssa jos tulkinta tuntuu virheelliseltä , tutkinta
asetukset,pykälät vilä kerran.
Erot esim
Matkailuauto
- sisäkorkeus vaatimus ”kevyissä” ( matalat joutuu maksamaan veron,, ellei ole ollut henkilöauto josta vero maksettu),
- trafi n650€ päästövero
-max nopeus oli 80 km/, nyt myös mahdollista 100 km/h, ei nopeus rajoitinta
-1+8 hlö max
Kevyt kuorma auto::
-ei päästöveroa 0€
-nopeusrajoitin 90 km/h, sallittumax 80 km/ h
- vaaditaan tavaratila,, koko/ siitä useampia tulkintoja ja lujuuslaskelma väliseinälle ( ovi ?)
-1+8 hlö max
- ajopiirturi ?
Linja auto:
- ei ehkä kannata rakentaa, ellei aihio ole jo bussina ollut , alkaen 1+9 hlö
-D kortti
Ei vastaus kysymykseen mutta jotain perustietoa,
Ja ennen rakentamista kats konttorillla neuvottelu suunnitelmien kanssa jos tulkinta tuntuu virheelliseltä , tutkinta
asetukset,pykälät vilä kerran.
Viimeksi muokannut BussMAN, 28 Kesä 2020 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Suurinpiirtein vastaavat poiminnat noiden eroista olen löytänyt netistäkin.
Olen kuullut niin monenlaista tietoa asiasta, taitavat olla enemmän Essonbaarin juttuja... niinkuin tämäkin, että umpikorisessa pitäisi kuljetustilan olla vähintään 50% kokonaistilavuudesta, mutta eihän tuo ole mitenkään totta. Toinen mutu oli jotain kantavuuksista, mutta niillä ei taida olla sen enempää perää.
Jos auto on nyt rekisteröity kevyt kuorma-autoksi onnistuneesti, eikä kuljetustilaa tai matkustamoa lähdetä muuttamaan koon ja seinien puolesta, niin ei kai auto pienillä paranteluilla ole sen vähempää n2 kuin ennenkään? Onhan n3 luokassakin pedit, jääkaapit yms.
Olen kuullut niin monenlaista tietoa asiasta, taitavat olla enemmän Essonbaarin juttuja... niinkuin tämäkin, että umpikorisessa pitäisi kuljetustilan olla vähintään 50% kokonaistilavuudesta, mutta eihän tuo ole mitenkään totta. Toinen mutu oli jotain kantavuuksista, mutta niillä ei taida olla sen enempää perää.
Jos auto on nyt rekisteröity kevyt kuorma-autoksi onnistuneesti, eikä kuljetustilaa tai matkustamoa lähdetä muuttamaan koon ja seinien puolesta, niin ei kai auto pienillä paranteluilla ole sen vähempää n2 kuin ennenkään? Onhan n3 luokassakin pedit, jääkaapit yms.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Saa kai sitä nyt ”muuttokuormaa” kulettaa?!?
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Olikohan täältä luettua, no anyway. Noissa "pakettiautoducatoissa" ja jenkkirasseissa kuormatilahan on monesti viety takakaarien kohdalle ja ihan laillisesti.
Eikä idea ole laittaa kuormatilaan mitään huonekaluja, kuormatila kuormatilana, mutta voinee rehellisesti kuitenkin myöntää, että eihän tällöin käyttö olisi pääasiallisesti kuorman kuljetus, kuten ei noissa yllämainituissa n2 ducatoissakaan... tai no, jos lastaan kuorman kyytiin koostuen polkupyöristä, lastenvaunuista yms. tavaroista, niin onhan se kuormaa sekin. Vai pitääkö tässä askarrella jotain dummyvaahtomuovitiiliskiviä mukaan
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauta
Kyllä yksityis käyttön kuorma autolla voi kuljettaa omaa irtamistoa (ja maksuavastaan kuljetukset ammattikäytöön rekistedöidyllä autolla liikenneluvalla tai ilman = painoraja, kuljettajalla direktiivipäivä voimassa) tai ajella tyhjänäkin ,
ei muuta rajoitetta tai kieltoa kuin erikoisluvan vaativat ” materiaali” / jos ylittää sallitut rajat esim palavat polttoneste tai kaasu, räjähdys aineet , tai isot elävät eläimet esim hevonen pitää olla ko kulj rekisteröity..
Henkilö määrä voi rajoitttua alle max joissakin autoissa kannattaa tarkistaa sekä istuinten kiinnitys/ tuvavyömääräykset..
Jos katsoo Hummer H2 kuorma- autoksi on rekisteröity , siinä vois olla rajatapaus !
ei muuta rajoitetta tai kieltoa kuin erikoisluvan vaativat ” materiaali” / jos ylittää sallitut rajat esim palavat polttoneste tai kaasu, räjähdys aineet , tai isot elävät eläimet esim hevonen pitää olla ko kulj rekisteröity..
Henkilö määrä voi rajoitttua alle max joissakin autoissa kannattaa tarkistaa sekä istuinten kiinnitys/ tuvavyömääräykset..
Jos katsoo Hummer H2 kuorma- autoksi on rekisteröity , siinä vois olla rajatapaus !
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Lakikirjasta löytyy ainakin max mittoja kuormatilan kiinnityspisteiden sijainnista:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 20940#L2P9
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 20940#L2P9
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Moro,Reissureki kirjoitti: ↑28 Kesä 2020 13:30 Lakikirjasta löytyy ainakin max mittoja kuormatilan kiinnityspisteiden sijainnista:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 20940#L2P9
Itsekin uutena aiheen ympärillä.
Tuossa linkissä oli maininta alussa:
1 luku
Yleistä
1 § (8.9.1989/790)
Soveltamisala
Tässä päätös koskee kuorma-autojen ja niihin kytkettyjen kokonaispainoltaan yli 3 500 kg:n perävaunujen kuormakoreja samoin kuin tällaisten ajoneuvojen kuormaamista ja kuorman kiinnittämistä. Päätös ei kuitenkaan koske kuorma-auton jatko-ohjaamoa, joka on seinällä erotettu muusta kuormatilasta.
Jos noita pykäliä ei voi soveltaa niin mistähän löytyisi speksejä tuollaiselle jatko-ohjaamon sallituille varusteille ja kuormatilalle?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Siis noita pykäliä sovelletaan jatko-ohjaamollisessa autossa ainoastaan siihen jatko-ohjaamosta seinällä erotettuun kuormatilaan. Jatko-ohjaamossa ei siis tarvitse sidontapisteitä olla. Jatko-ohjaamo on taas ohjaamoa/matkustamoa siinä missä muissakin autoissa, eli mahdollinen irtotavara täytyy olla kiinnitettynä siten että se ei aiheuta vaaraa onnettomuustilanteessa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Tässä menee käsitteet monella sekaisin. Yli 50% kantavuudesta täytyi vissiin jäädä tavaralle.
Kevyessä kalustossa tämä raja voi olla hyvinkin merkityksellinen kun laskeskellaan matkustajien määrää.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Kiitos tarkennuksesta.Geekuality kirjoitti: ↑18 Heinä 2020 23:39 Siis noita pykäliä sovelletaan jatko-ohjaamollisessa autossa ainoastaan siihen jatko-ohjaamosta seinällä erotettuun kuormatilaan. Jatko-ohjaamossa ei siis tarvitse sidontapisteitä olla. Jatko-ohjaamo on taas ohjaamoa/matkustamoa siinä missä muissakin autoissa, eli mahdollinen irtotavara täytyy olla kiinnitettynä siten että se ei aiheuta vaaraa onnettomuustilanteessa.
Muita askarruttavia kysymyksiä samasta aiheesta.
Jos pääsen siihen vaiheeseen että saan rekisteröityä esim. Pikkubussin kevyt kuorma-autoksi. Pykälien mukaan siis noin 130-140 cm syvällä kuormatilalla (paitsi jos minimi etäisyyden kiinnitys pisteille voi laskea poikittain niin saan kuormatilan noin 70-80 cm syväksi?)
Mitä kaikkea saan ympätä sinne jatko-ohjaamon puolelle ja miten ne vaikuttavat massoihin ja kantavuuksiin?
Missä vaiheessa katsastusmies sanoo että auto on matkailuauto eikä enää kevyt kuorma-auto?
Miten käy autoverolle tuleeko katsastuksen jälkeen maksuun?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Jos kuormatilavaatimus täyttyy jotta auto voidaan luokitella kuorma-autoksi niin ei muilla varusteilla ole merkitystä, monilla on kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailubusseja. Matkailuautothan ovat aina henkilöautoja, eli ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen tarkoitettuja kun vastaavasti kuormatilavaatimukset täyttävä kuormatila on ensisijaisesti tavaran kuljetukseen tarkoitetun auton, eli kuorma-auton, piirre.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
120cm pitäisi onnistua, jos laittaa etummaisen ja takimmaisen ihan päihin ja 60cm täytyy olla väliä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Asiasta vielä sen verran että voiko esim. Sprintterissä kuormatilan erottavan seinän tehdä muuhun kohtaan kuin pystypalkin kohdalle tarpeeksi järeästä putkesta?
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Määräävä tekijä lienee on, että saako sen riittävän tukevasti kiinni, että lujuusvaatimus täyttyy.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Ja väliseinästä tietääkseni pitää olla todistus
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Leemulle yritin YV:tä lähettää.
En tiedä tuliko perille näkyy olevan lähtevissä vielä
Olet näköjään samankaltaisen projektin tehnyt (kuormatilan erotus väliseinällä).
Olisi kysymys vielä tuosta väliseinästä.
Vaatimushan taitaa olla kourmatilan koko korkeudelta oleva seinä.
Onko sen oltava yhtenäinen pystysuora koko kuormatilan matkalta vai riittääkö esim. alaosa 120-130 cm syvä ja ikkunan alalaidan (noin) korkeudesta ylöspäin esim. 90-60 cm tai jopa pienempi syvyys?
Pitäisi huomenna mennä yhtä Sprinteriä katsomaan jossa kuvissa ei näy tuota palkkia olevan lähellä takaosaa.
En tiedä tuliko perille näkyy olevan lähtevissä vielä
Olet näköjään samankaltaisen projektin tehnyt (kuormatilan erotus väliseinällä).
Olisi kysymys vielä tuosta väliseinästä.
Vaatimushan taitaa olla kourmatilan koko korkeudelta oleva seinä.
Onko sen oltava yhtenäinen pystysuora koko kuormatilan matkalta vai riittääkö esim. alaosa 120-130 cm syvä ja ikkunan alalaidan (noin) korkeudesta ylöspäin esim. 90-60 cm tai jopa pienempi syvyys?
Pitäisi huomenna mennä yhtä Sprinteriä katsomaan jossa kuvissa ei näy tuota palkkia olevan lähellä takaosaa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Vastailinkin yv:llä jo, mutta laitetaan tänne julkisesti myös.
Väliseinänhän ei toki tarvitse olla suora alhaalta ylös, paljon on autoja tehty siten, että välissä on vaakasuora osuus jossa on sitten jonkinlainen makuupaikka päällä.
Uudesta väliseinästä vaaditaan katsastuksessa todistus sen lujuudesta, jos autossa on jo jatko-ohjaamo, niin saattaa selviytyä sillä, että tekee riittävän siistin näköisen eikä huutele leimalla suotta, että mitään on muutettu.
Väliseinänhän ei toki tarvitse olla suora alhaalta ylös, paljon on autoja tehty siten, että välissä on vaakasuora osuus jossa on sitten jonkinlainen makuupaikka päällä.
Uudesta väliseinästä vaaditaan katsastuksessa todistus sen lujuudesta, jos autossa on jo jatko-ohjaamo, niin saattaa selviytyä sillä, että tekee riittävän siistin näköisen eikä huutele leimalla suotta, että mitään on muutettu.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Sellainen optio on vielä, että jos kuormatila on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen, niin väliseinän lujuusvaatimusta ei sovelleta.
Sitten tietysti pitää olla jotkut rampit ja sidontapisteet ajoneuvolle.
Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen, kunhan vain yritän päteä.
Sitten tietysti pitää olla jotkut rampit ja sidontapisteet ajoneuvolle.
Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen, kunhan vain yritän päteä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Onkohan sitä ajoneuvon laatua määritelty mitenkäänJokelan linja kirjoitti: ↑26 Elo 2020 21:53 Sellainen optio on vielä, että jos kuormatila on tarkoitettu ajoneuvon kuljetukseen, niin väliseinän lujuusvaatimusta ei sovelleta.
Sitten tietysti pitää olla jotkut rampit ja sidontapisteet ajoneuvolle.
Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen, kunhan vain yritän päteä.
Ajettavalle ruohonleikkurille paikka paksiin ja väliseinää väkästämään mistälie pahvista
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Meillä riitti mikroauto ajoneuvoksi. Piti olla kiinnityspisteet, ramppeja ei vaadittu.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Sehän olis vielä paree, vie vähemmän tilaa
Jättää mikroauton korkeuden verran tilaa seinän taakse ja siihen koukut missä auto killuu kyljellään Saa enemmän hyötytilaa matkustamoon
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 284
- Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
- Truck: Rautarouva
- Location: Valkeakoski
- Member id: 512
- Paikkakunta: Valleakoski
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Terve. Vasta liityin foorumille ja itelläkin kuorma-auto projekti käynnissä. Eli iveco dailysta nappasin väliseinän irti ja tarkoitus oli siirtää se taka-akselin etupuolelle. Tulevana viikonloppuna lähden kulmarautakaupoille ja suunnitelma on seuraava. Orkkis väliseinä siirretään ja kiinnitetään kulmaraudoilla ja läpipulteilla poppareitten reijistäkulmarautoihin, jotka on taas pultattu pystypalkkiin. Lattiatasossa sama homma. Sit yläpuolesta otetaan rälläkällä pätkä pois että saa riittävän makuutilan "piippuhyllylle". Kaikki kolme sivua tulee siis kulmaraudoilla ja läpipulteilla kiinni runkoon. Olisko jotain kokemuksia ja ajatuksia meneekö tuola suunnitelmalla läpi lujuustarkastuksesta vai pitääkö huomioida viel jotakin? Leimakonttorilla sanottiin että alkuperäistä vastaavilla kiinnityspisteillä ja materiaaleilla tarvii laittaa kiinni muuten ei ole väliä. Ajattelin käyttää kiinnityspultteina haponkestäviä pultteja M8 ja niihin nylokit päihin. Joo voi olla moneen kertaan kysytty tätäkin mutta oikein selvyyttä en ole saanut vaikka kuinka kahlannut teidänkin foorumia. Ja just kun pääsin mainitsemaan niin hiirtä rullaamalla löytyi yksi vaihtoehto. Eli siis autolla tarkoitus kuskata omaa ja emännän mopoa( Itellä veteraani solikka ja rouvalla skootteri. Ramppi löytyy autosta valmiina joten Kiinnityspisteitten lisäämiselläkö tästä saisi helpon projektin.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Kevytkuorma-autosta matkailuauto
Laitan lusikkani tähän soppaan, kun minulla on tuo kevytkuormuri, jossa siis tehtaan tekemä metallinen väliseinä. Saakohan siihen tehdä oven?
Heikentyykö rakenne viranomaisten mielestä?
Jos ovi aukeaa taaksepäin niin ei merkittävästi pitäisi heikentää väliseinää, jos vielä tekee oven siitä väliseinään leikatun aukon ”hukkapalasta”.
En välttämättä ole edes tekemässä ovea, mutta joku tavaraluukku mistä saisi esim. pitkää tavaraa läpi kun on kuljetustarvetta vaikka 4-5 metriä pitkälle puutavaralle tai metallille. Ongelmaksi tässä saattaa tulla kuorman riittävä sidonta mutta eiköhän sekin ole mahdollista osoittaa riittäväksi.
Pitkään on ollut mielessä myös polttoainekäyttöisen puhallinlämmittimen asennus ja sille oma polttoainesäiliö, jotta voi käyttää tupaöljyä. Saako säiliö olla kuormatilassa vai pitääkö sijoittaa alustaan?
Heikentyykö rakenne viranomaisten mielestä?
Jos ovi aukeaa taaksepäin niin ei merkittävästi pitäisi heikentää väliseinää, jos vielä tekee oven siitä väliseinään leikatun aukon ”hukkapalasta”.
En välttämättä ole edes tekemässä ovea, mutta joku tavaraluukku mistä saisi esim. pitkää tavaraa läpi kun on kuljetustarvetta vaikka 4-5 metriä pitkälle puutavaralle tai metallille. Ongelmaksi tässä saattaa tulla kuorman riittävä sidonta mutta eiköhän sekin ole mahdollista osoittaa riittäväksi.
Pitkään on ollut mielessä myös polttoainekäyttöisen puhallinlämmittimen asennus ja sille oma polttoainesäiliö, jotta voi käyttää tupaöljyä. Saako säiliö olla kuormatilassa vai pitääkö sijoittaa alustaan?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.