Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tiedoksi jos joku muukin on tästä tietämätön: (voi toki ihan hyvin olla että olen kylän ainoa pöljä :lol:)

Kun on wanha C-luokan ajo-oikeus (myönnetty ennen 10.9.2009) niin vaikka ei olisi pitänyt sitä automaattisesti saamaansa ammattipätevyyttä voimassa käymällä jatkokoulutuspäiviä 9.9.2014 mennessä, sen saa silti uudelleen voimaan käymällä pelkästään ne vaaditut viisi jatkokoulutuspäivää.

Huomasin tämän siis itse nyt vasta ja tuo lukee ihan selvällä suomenkielellä Traficomin sivuillakin, enkä kertakaikkiaan ymmärrä miksi en ole tiennyt tätä aiemmin.

Olin aiemmin siis siinä uskossa että kun ammattipätevyys on vanhentunut niin joutuisi käymään peruskoulutuspäivätkin (tai ainakin osan) "uudelleen" ja siksi tuo olisi aivan järjetöntä omalla kohdalla kun sitä ammattipätevyyttä ei kuitenkaan oikeasti tarvitse - ainakaan siihen palavien tuntien ja eurojen edestä.

Voimassaolevalla ammattipätevyydellä saa kuitenkin korotettua C1/C/D1-kortista D-korttiin ns. "puoleen hintaan" (luokkaa vajaa 2000e) verrattuna siihen että korottaisi C:stä ilman ammattipätevyyttä (luokkaa vajaa 4000e), eli vaikka maksaa niistä viidestä direktiivipäivästä niin säästö on kuitenkin selkeästi yli 1500 euroa jos D-kortin hankkii. (Toki se ammattipätevyys täytyy pitää voimassa jos haluaa sitten kuljettaa linja-autoksi rekisteröidyllä kulkurilla ei-perheenjäseniä jne, mutta ainakaan itse en pidä alle satasen vuotuista kustannusta pahana kun esim. EA-pätevyyden joudun kuitenkin pitämään voimassa muiden harrastusten vuoksi.)

Tämän tajuttuani päätin että aloitan ensi viikolla jatkokoulutuspäivien keräilyn pikavauhtia niin että saan hoidettua kolme koulutuspäivää netissä(*) iltaisin tässä huhtikuun aikana, poikkeustilan hellitettyä uusiessani EA1:n siitä saa kaksi direktiivipäivää, ja sitten voikin seuraavan viiden vuoden aikana paljon edukkaammin korottaa ajo-oikeuden sisältämään myös D:n.

*) Huhti-toukokuussa nuo jatkokoulutuspäivät pystyy vielä hoitamaan kokonaan verkossa, EU-direktiivi on muuttunut rajoittamaan jatkokoulutusten verkko-opetuksen määrän 12 tuntiin ja sen paikallisesti toteuttava lakimuutos on tulossa Suomessakin voimaan nyt toukokuussa jos LVM:n suunnitelman (https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM017:00/2019) aikataulu ei ole heittänyt häränpyllyä koronan takia.

P.S. Jos joku muu innostuu suorittamaan noita jatkokoulutuspäiviä etäopetuksena netissä (yksi kurssipäivä onnistuu joko yhtenä päivänä päiväsaikaan tai kahtena peräkkäisenä iltana), näköjään pystyn jakamaan linkkiä jolla saa 50% alennusta ensimmäisestä kurssista, voin heittää linkin YV:llä pyydettäessä. Se ei kuitenkaan ollut tämän viestin pointti joten en laita sitä tähän, pyytäkää jos napostaa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
olkaatten varovaisia noista ea1 että ovat tehneet fraficomille ilmoituksen ammattipätevyydestä. Saattaa kuitenkin olla jos korotat D.hen niin ammattipätevyytesi on on vain alempaan ajoneuvoluokkaan. Saattaapi olla että joudut käymään sen 160 tuntia.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Käyn EA-kurssit SPR:n kautta, saan kyllä pidettyä huolen että tulevat piirissä kirjattua oikein.

Vaikka sitten muiden kuljettamista varten ammattipätevyyden laajentaakin tavaraliikenteestä henkilöliikenteeseen, nykyinen Bernerin aikana uudistettu Laki liikenteen palveluista tuntee myös ammattipätevyyden saamisen pelkät kokeet suorittamalla (linkki Finlexiin), joten kyllä tuon laajentamisen pitäisi onnistua ilman kolminumeroista tuntimäärää - opetussisältö pitää toki hallita.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Nyt on tietoa jatkokoulutusopettajaltakin; laki tosiaan mahdollistaa nykyään ammattipätevyyden saamisen tai "korottamisen" toiseen ryhmään pelkällä kokeella mutta kukaan ei vielä tiedä kuka niitä kokeita ottaa vastaan tai mitä se maksaa. :roll:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

Huomasin asiassa kompastuskiven, tai sitten käsitin jotain väärin?
https://ce-ajokortti.fi/d-ajokortti/
Tuolla hinnastossa mainitaan, että ammatipätevyyden oltava ollut voimassa vähintäänkin vuoden,kumpaa lajia näiden "vanhojen" pätevyyksien sitten katsotaan olevan?
Kuinkas tällaista sitten tulkitaan ja onko linja tosiaan virallisesti noin, ettei voikaan käydä kurssipäivillä pätevyyttä voimaan ja marssia suorittamaan D-korttia vähemmillä tunneilla?
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Niillä joilla ammattipätevyys on tullut ajo-oikeuden myöntämispäivän mukaan automaattisesti, on ollut ammattipätevyys voimassa sen viiden vuoden siirtymäajan joka tapauksessa vaikka sitä ei olisikaan pitänyt voimassa sen jälkeen.

Tuo siis käsittääkseni koskee ainoastaan uusia kuljettajia, eli pitää hankkia se vuosi tai pari ajokokemusta ennen kuin saa korottaa täydentämällä - ero noissa 140 ja 280 tunnissahan on kuljettajan iästä riippuvainen, eli 140 tunnilla saa 18-vuotiaana ajaa C1/C1E, 21-vuotiaana C/CE ja 23-vuotiaana D/DE. Jos lusii koko 280 tuntia niin nuo portaat tippuvat yhdellä, eli 18-vuotiaana C/CE ja 21-vuotiaana D/DE.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

Niin tietty, eipä tullut mieleen, että joku on vasta saamassa korttia :oops:
Scania BF86S Lahti 10 -78
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ammattipätevyys ei katoakaan kokonaan vanhetessaan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Aiheeseen liittyen, tulkitsin esim kevyt-autolla voi ajaa omia tavarankuljetuksia ilmanammattipätevyyttä sekä
humanitäärisiä tavarankuljetuksia ( tällähetkellä voi olla ruokakuljetys esim järjestön tmv ilmais kuljetus),
maatalouden oli joitain vapautuksia myös.

Erikoisin tulkinta keikkabussi kuski esim soittaa orkesterissa ei vaadita jos kuski ei kuulu orkesteriin vaaditaan,
lähinnä valvonta ongelma tienpäällä.

Esim Hummer H2 ( kokop 3,9 ton) rek 5 henk, kantavuus muutaman satakiloa, peräv lisäkantavuutta, ko auto on
halpa pitää kiinteät kulut , käyttökulut/ ajo k m = bensaa 15-40 litraa satasella , 85E tai kaasu jos ympäristön
huomioi.

direktiivi pv vaatimukseen ei vaikuta onko yksit vai ammatti käyttö

Riittävän sekava
Vastaa Viestiin