Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Äkkiseltään sanottuna ei, vastahan niitä parisen vuotta sitten rukattiin. Tuo määräys koskee enemmänkin rungon, renkaiden, moottorin ym. muutoksia.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kyllä tuo sen verran vaikuttaa, että määräyksen kohdassa 4.1 sanotaan näin:
Ajoneuvon runkoon saa tehdä muutoksia ainoastaan valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Runkoon muutoksissa syntyneet hitsaussaumat tulee esittää katsastajalle pintakäsittelemättöminä, sinkittyinä tai maalattuna.
Eli tuollainen itsekantavan carruksen lattian madallus vaatii carrukselta hyväksynnän ja sillai... :roll:
Tällai niinku teoriatasolla. :lol:

Sit kohtapuoliin astuu voimaan uusi asetus kuormatiloista, väliseinistä ja kiinnityspisteistä. Tämä nyt vaikuttaa lähinnä jos meinaa rekisteröidä uudehkon kulkurinsa kuorma-autoksi.
Virallista säädöstä en ole nähnyt, mutta luonnoksessa mainitaan että 2005 ja uudemman auton kuormakori, väliseinä yms pitää olla standardin SFS-EN 12642XL-tai L-koodin lujuusvaatimuksen mukainen ja kiinnityspisteet täyttää vastaavasti standardin SFS-EN 12640:2019:en vaatimukset.
Käytännössä 2005 ja uudempia kuorma-autoja ei voi tehdä tai muuttaa kuin kuormakorivalmistaja ajoneuvovalmistajan hyväksynnällä.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onneksi vahvistaa saa noidenkin säädösten mukaan eli kun tekee selkeästi lujemman eikä huutele liikaa, pitäisi kelvata. Ja se valmistajan rungon korjausohjehan on esim carruksessa se mikä on uutena tullut auton mukana, eli hitsaamalla määrätyillä menetelmillä ja samasta tai paremmasta teräslaadusta kuin on uutena tehty.

Ite käyttäisin esimerkkinä ruosteista auton helmakoteloa. Se on "ehjä ja turvallinen" siihen asti kunnes sorkkarauta menee läpi. Tällöin tulee määräys korjata ruostevaurio, täytyykö se silloin korjata:
a) alkuperäiseksi
b) yhtä "hyväksi" kuin vuosi sitten
c) paremmaksi kuin uusi
Ymmärtääkseni yhä edelleen a ja c on "hyväksyttäviä" tapoja ja b kelpaa jos ei jää kiinni?

Tästä opimme, että ruostevika kannattaisi korjata ennen kuin katsastaja rikkoo sen, silloin myös c on "turvallinen". Lattian tasaamisessa pyrkisin noiden a ja c vaihtoehtojen yhdistämiseen, eli mallia vanhasta ja vähän enemmän rautaa ja saumat kunnollisia.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ja tuota väliseinä vaatimusta voi ymmärtääkseni edelleen kiertää niin että kuormatilaan etuseinä ei rajaudu tyhjään tilaan eikä matkustamoon. Eli sijoittaa kuormatilan akselien väliin.

Hyväksyttyjä kiinnitys pisteitä (lenkkejä) saa kaupasta ja ne kiinnitetään yleensä pultilla tai hitsaamalla runkoon. Osassa on jopa ohjeet mukana/saatavilla oikealle kiinnitykselle.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tuossapa pykälää vielä lopusta:

"Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä.
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2023 asti määräyksen voimaan
tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaisesti. Muutoskatsastusvelvollisuus määräytyy kuitenkin tämän määräyksen mukaisesti määräyksen voimaan tulosta lukien. "

Eli jos menee tuon jälkeen konttorille ja kertoo kysymysten tullessa, että olen muuttanut tämän ennen tuota määräyksen voimaantuloa, niin asia on kunnossa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Mikaeli kirjoitti: 27 Tammi 2021 22:54 Onneksi vahvistaa saa noidenkin säädösten mukaan eli kun tekee selkeästi lujemman eikä huutele liikaa, pitäisi kelvata. Ja se valmistajan rungon korjausohjehan on esim carruksessa se mikä on uutena tullut auton mukana, eli hitsaamalla määrätyillä menetelmillä ja samasta tai paremmasta teräslaadusta kuin on uutena tehty.

Ite käyttäisin esimerkkinä ruosteista auton helmakoteloa. Se on "ehjä ja turvallinen" siihen asti kunnes sorkkarauta menee läpi. Tällöin tulee määräys korjata ruostevaurio, täytyykö se silloin korjata:
a) alkuperäiseksi
b) yhtä "hyväksi" kuin vuosi sitten
c) paremmaksi kuin uusi
Ymmärtääkseni yhä edelleen a ja c on "hyväksyttäviä" tapoja ja b kelpaa jos ei jää kiinni?

Tästä opimme, että ruostevika kannattaisi korjata ennen kuin katsastaja rikkoo sen, silloin myös c on "turvallinen". Lattian tasaamisessa pyrkisin noiden a ja c vaihtoehtojen yhdistämiseen, eli mallia vanhasta ja vähän enemmän rautaa ja saumat kunnollisia.
Mielestäni tuo esimerkki ei nyt sovi tähän tapaukseen mitenkään.
Kyse ei ole ruostuneen helman korjaamisesta vaikkapa hitsaamalla, vaan ajoneuvon rakenteen muuttamisesta.
Tämä uusi määräys käytännössä lisää vain paperisotkua ja byrokratiaa.
Kaikki tuntuu menevän vain siihen, ettei tavallinen tallaaja saa tehdä mitään, vaan joka hommaan pitää olla asiaan erikoistunut yritys, jolla on resurssit hoitaa paperit ja todistukset laskelmineen.
Moni asia autoissa ihmetyttää kun katselee toteutuksia ja rakenteellisia ratkaisuja. Mut jos valmistaja tekee paperin, että tämä täyttää direktiivin tämä ja tuo vaatimukset, niin se on pakko hyväksyä.
Eli jos ajoneuvon valmistaja sanoo, että uuden helmakotelon saa hitsata vaikka kattoon kiinni ja silloin ajoneuvon rakenteellinen lujuus säilyy, niin se on ok.
Jos bussinvalmistaja sanoo, ettei auton itsekantavaa runkorakennetta saa muuttaa millään tavoin, niin sitten ei saa.
Tosin tässäkään määräyksessä ei määritellä itsekantavaa runkorakennetta, puhutaan vain rungosta ja korista. Tiedä sitten miten tulkitaan.
Ja alle 7500kg painoisilla autoilla on sit eri säädökset kuin painavammilla.
Maalaisjärjen käytön kanssa näillä määräyksillä harvemmin on tekemistä.
Toisaalta kaikki on sallittua, jos ei jää kiinni... :lol:
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Niin...
Minä korjasin sitä rakennetta, en muuttanut, henkilöauton helmakotelossa, bussin jousipalkissa ja lattian tukiraudassa (tämä ei ollut ruosteessa), miksi tuota ruosteetonta ei saa korjata? Kun ohjeiden mukaan vaurioituneen saa korjata valmistajan hitsaus ja materiaaliohjeilla ja jos niitä ei ole, pitää hitsata ympäri asti kiinni, paitsi kuoripellissä riittää 50% saumaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän noissa on ainakin se muutos nyt tulossa että kulkuria ei saa enää virittää rajattomasti kuten ennen. Siis 2500hv kone vanhan hetkun nokalle on vielä muutaman päivän ihan laillista.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jokelan linja kirjoitti: 27 Tammi 2021 19:10 Kyllä tuo sen verran vaikuttaa, että määräyksen kohdassa 4.1 sanotaan näin:
Ajoneuvon runkoon saa tehdä muutoksia ainoastaan valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.
Runkoon muutoksissa syntyneet hitsaussaumat tulee esittää katsastajalle pintakäsittelemättöminä, sinkittyinä tai maalattuna.
Eli tuollainen itsekantavan carruksen lattian madallus vaatii carrukselta hyväksynnän ja sillai... :roll:
Tällai niinku teoriatasolla. :lol:

Sit kohtapuoliin astuu voimaan uusi asetus kuormatiloista, väliseinistä ja kiinnityspisteistä. Tämä nyt vaikuttaa lähinnä jos meinaa rekisteröidä uudehkon kulkurinsa kuorma-autoksi.
Virallista säädöstä en ole nähnyt, mutta luonnoksessa mainitaan että 2005 ja uudemman auton kuormakori, väliseinä yms pitää olla standardin SFS-EN 12642XL-tai L-koodin lujuusvaatimuksen mukainen ja kiinnityspisteet täyttää vastaavasti standardin SFS-EN 12640:2019:en vaatimukset.
Käytännössä 2005 ja uudempia kuorma-autoja ei voi tehdä tai muuttaa kuin kuormakorivalmistaja ajoneuvovalmistajan hyväksynnällä.
Carruksella on aika yksityiskohtaiset ohjeet rungon hitsaukselle. Jos hitsailee runkoa, niin ohjeen mukaan hitsatessa pitäisi olla ihan kelvokasta.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
JellonaEppu
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2021 13:00
Location: Nurmijärvi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja JellonaEppu »

seepra kirjoitti: 29 Tammi 2021 09:40 ...

Carruksella on aika yksityiskohtaiset ohjeet rungon hitsaukselle. Jos hitsailee runkoa, niin ohjeen mukaan hitsatessa pitäisi olla ihan kelvokasta.
Voitko laittaa vaikka linkin tähän löytämiisi ohjeisiin, vai saako ne vain esim. säköpostilla tilaamalla? Löysin sivuilta vain myyntihömppää :oops:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tuolta löytyy kuva yhdestä Carruksen hitsausohjeesta: viewtopic.php?p=75138#p75138 ja samaa ketjua alemmaksi on juurikin seepra:n laittamana ohjeet vm 1997 eteenpäin.

Tuo ei toki ota kantaa rakenteiden muutoksiin tms..
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
JellonaEppu
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Touko 2021 13:00
Location: Nurmijärvi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja JellonaEppu »

Oivallista, kiitos! Ohjeiden tyyppiesimerkki riittää.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Alkuviikosta kun kävin katsastusasemalla, niin katsuri sanoi että kuorma-autoa ei saa bussista oikein helposti enää muutettua. Muuten onnistuisi, mutta kuorman kiinnityspisteiden asennuksesta pitäisi saada viralliset dokumentit, ja siihen se sitten kaatuu, jos ei maksa paria tonnia moisesta lapusta. Mutta onko se niin että ennen 2005 valmistettuja saisi kuitenkin muutettua kuorma-autoksi?

Katsurin mukaan kyse on kansallisesta säädöksestä, jonka tarkoitus on pyrkiä rajoittamaan autojen muutoskatsastuksia matalammin verotetuiksi kuorma-autoiksi. Samahan tehtiin jo aiemmin "retkeilyautojen" kanssa, jotta mitä tahansa vehjettä ei saisi matalan verotuksen piiriin.

Olisikohan tuo mahdollisesti esivalmistelua matkailuautojen veronkorotukselle, jotta niitä ei saada verolta "karkuun" kuorma-autoiksi.... hui.
KatSam
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Tämä tuntuu olevan paljon katsastajastakin kiinni, meidän auton olisi Kajaanilainen katsastaja välttämättä halunnut kuorma-autoksi. Itse en ajatukselle lämmennyt, ei sovi väliseinä suunnitelmiin, rajoittimen katsastukset, piirturit yms. On nyt sit matkailuauto, joka poistetaan liikenteestä aina kun ei ole ajossa. Vero k-a muistaakseni yli 650€ ja matkailuautossa noin 1220€.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ainakin kuorma-auto ja kärrypuolella "virallinen sidontapiste" saadaan yleensä, kun ostetaan kaupasta hitsattavaksi tarkoitettu leimattu sidonta lenkki tai muu vastaava ja hitsataan se "tukevaan rakenteeseen" ei niistä mitään lappuja ole kukaan koskaan kysellyt vaikka lukumäärää joskus onkin laskettu, katsottu vain että löytyy sopivan iso lukema stanssattuna lenkissä. Pikku pisteet, luokkaa alle 1000kg on hyväksytty vaneriin pultattuinakin pienemmissä kärryissä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Mulla piiparisessa ei tarvittu kiinnityspisteiksi kun Tokmannin sidonta lenkkejä ruuveilla lattiavaneriin kiinni. Talven aikana vahvistan ite läpipulteilla ja alustamassalla ettei pääse mätänemään. Tuo kiinnityspistehomma on niin konttorista kiinni. Väliseinän siirtoa varten tarvis kans käydä korritehtaalla kysymässä kummoiset muutokset tarvitsee nykyiseen seinään että kelpaa heille.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin