Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tässä:

https://www.is.fi/autot/art-2000006410512.html
Yli 3 500-kiloisten matkailuautojen enimmäisnopeus on nousemassa 80:sta lukemaan 100 km/h, mutta tähän uudistukseen liittyy vielä pientä hienosäätöä. Jos ajoneuvolakiin ei tehdä muutoksia, niin satasta saa ajaa vain niillä yli 3,5-tonnisilla matkailuautoilla, jotka täyttävät täsmälleen ne samat edellytykset, jotka on asetettu niille linja-autoille, joilla saa ajaa 100 km/h.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Uusi tieliikennelaki ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Haa!! Eli nytkö sitten saa Tyssikällä painaa motarilla poimunopeutta :D :shock: :?:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi tieliikennelaki ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei vielä, vasta kesäkuussa.

Tosin voihan olla että vaativat vielä jonkun muutoskatsastuksen siihen.
Avatar
apoi
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
Location: Janakkala

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja apoi »

Mitenkäs tämä Traficomin kommentti tulkitaan

Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautoilta poistuu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Niillä noudatetaan tie- tai aluekohtaisia nopeusrajoituksia kuten henkilöautoilla.

Ajellaanko bussilla 120km/h motarilla?
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Ei, tuo pätee vain maksimissaan 3500-kiloisiin matkailuautoihin. Yli 3500-kiloisiin matkailuautoihin sovelletaan kesäkuun alusta lähtien samoja sääntöjä kuin linja-autoihin, eli siis lukkiutumattomat jarrut, turvavyöt, ei seisomapaikkoja jne, ja silloin siis on mahdollista saada 100km/h rajoitus mutta muuten rajoitus säilyy 80km/h.

Tieliikennelain liite sanoo siis nopeustaulukossa näin: "Matkailuautoon, jonka suurin teknisesti sallittu massa on yli 3,5 tonnia, sovelletaan linja-autolle m ja n kohdissa säädettyjä suurimman sallitun nopeuden arvoja."

Itse laitoin juuri eilen mailia katsastusmiehelle siitä kuinka tuo käytännössä menee, eli pitääkö tehdä taas uusi muutoskatsastus tuon satasen rajoituksen palauttamiseksi bussiin, mutta en ole vielä saanut vastausta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Huom : Satasen linja autoissa pitää olla sinetöity nopeusrajoitin vuosikatsastuksissa,jos on toimiva tark riittää sekä ajopiirturi / tark 2 v välein, ,,, toisaalta riittäis kulj lannevyö ( vm saakka? 2000 ) nuo muistuu ensimmäisenä,,, ei 10 km/ h nopeuden
nousu ihan ilmaista ole ( yleensä 80 kulkijat ajelee 90 km/ h , satasen autot rajoituu 102 max, alueilla jossa rajoitus 100 tai 120).

Mahd löytyy jotain rakenteluunkin liittyvää ?

Ex Bussi: ha/ matkailuautona raj 100 km/ h tai 80 rajoittamaton ,kuorm autona raj 89, bussina 80 tai 100 raj vaihtiehtoja
riittää

Muistelen bussin polttoaineen kulutus 80 tai 100 nopeudessa oli huomattava ero ( oliko yli +20%=== 23 litr/ sata>>28 tasaisella nopudella liikenteessä / käytännössä suurempi) mutta se on nyt halpaa Joka litra tuottaa valtiolle centtejä.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro
Minkään bussin nopeudenrajoitinta ei aseteta 80km/tunnissa. Vaikka 80 auto niin rajoitin on alle 100 km/h.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

setrailija kirjoitti: 15 Touko 2020 19:19 Moro
Minkään bussin nopeudenrajoitinta ei aseteta 80km/tunnissa. Vaikka 80 auto niin rajoitin on alle 100 km/h.
Just noin 100 bussit rajoitus säätö 102, kuorma autot raj 89
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun Sprinterbussin km-näyttö alkaa vilkuttaa 105km/h kohdalla, mutta ei siinä mitään rajoitinta ole. Kai se on niin pikkainen ettei siihen sitä ole laitettu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

BussMAN kirjoitti: 15 Touko 2020 18:51 toisaalta riittäis kulj lannevyö ( vm saakka? 2000 )
Ei tuo nopeusrajoituksen kriteeri kevennä henkilöautolta muuten vaadittavien varusteiden tasoa, nykyäänkin vaadittava kolmipistevyö täyttää siis sen lannevyövaatimuksen.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Geekuality kirjoitti: 16 Touko 2020 00:12
BussMAN kirjoitti: 15 Touko 2020 18:51 toisaalta riittäis kulj lannevyö ( vm saakka? 2000 )
Ei tuo nopeusrajoituksen kriteeri kevennä henkilöautolta muuten vaadittavien varusteiden tasoa, nykyäänkin vaadittava kolmipistevyö täyttää siis sen lannevyövaatimuksen.
Kyllä henkilö autopykälät, lukihan se selvästi >> ”vain nopeuteen liittyviä” sovelletaan ...,, oletan että pienitarve
muutella suomikäytössä (muut eu-/pohjoismaat?)ellei tule pakolliseksi varusteeksi rajoitin matkailuautoihin / kuorma
auto tulkinnan mukaan myös alempaan nopeusryhmään. 80km/ h ( rajoitin 89/90)..= sama lisäkustannus ajopiirturi/rajoitin
aina joutuu maksamaan kun saa jotain ..


Ei näin vaikea bussin muutosole:
Muutin matkailuauton joita tuli tehtaalta 80/100 autoina kahdella kokopainolla 3850/3500kg
1. Kokopainon muutos meni kats konttorilla muutoskatsastuksella ( oli ”trafin tiedostoissa”molemmat )
3850>3500 kg. kantavuus riitti ei henkilölukumuutoksia ja ajaa voi henkilöautokortilla
2. Nopeus luokka muutos 80>100km/ h oli kalliimpi vaikka auton varustus oli riittävä
- korinvalmistajalta tarvittiin todistus , tässä tapauksessa= Dethleff saksa via suomen edustaja
( ei auton alustan tekijältä vaan kopin), huvittava paperi ::” sallittu ajonopeus 100” mutta tehdas
ei vastaa ylikuormasta tais lukea myös nopeus, muu kantavuus pieneni 350 kg ! ( uutena korintekijä
oli rajoittanut nopeuden 125 tämä ei riittänyt muutokseen vaikka näkyii tiedoissa)
3. koko operaatio tuhat euroa auto oli vm 10 mb316 Dethleff integroitukori, erillisjousitetulla taka akselilla,tuitu
käytettynä saksasta..


Yhden m
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Finlexissä sanotaan näin:
Ehtona linja-auton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:

1) auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;

2) autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;

3) auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaismassan tonnia kohden;

4) istuimissa on pääntuet;

5) matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta tai muuta vastaavaa estettä, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;

6) kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;

7) matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;

8) ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen;

9) auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.

Eli jos uudessa laissa mennään tuon vaatimuksen mukaan, niin yli 3500kg kokonaispainoisen matkailuauton muuttaminen 100km/h autoksi edellyttää noiden yhdeksän kohdan täyttämistä mitkä tarkastetaan muutoskatsastuksessa. Ihan niinkuin linja-autokin muutoskatsastetaan. Muutamia linja-autoja olen käynyt muuttamassa 100->80 ja 80->100. Tuo kohta 8 on vähän epäselvä, kun matkailuautossa ei tarvitse piirturia olla.

Nopeudenrajoittimen olemassaolo taas liittyy ajoneuvojen teknisiin vaatimuksiin, sillä ei ole mitään tekemistä tieliikennelain kanssa. :!: :!:
Ja se rajoitin on 80 autossa max 90 ja 100 autossa max 100.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo 6. kohtahan on se joka tavalliselle asuntoautolle aiheuttaa hankaluuksia.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Jule kirjoitti: 16 Touko 2020 23:22 Tuo 6. kohtahan on se joka tavalliselle asuntoautolle aiheuttaa hankaluuksia.
Mitenköhän tuo menee käytännössä? Minulla tuossa minun Volvossa seinä kuljettajan takana joka on se tavallinen ekan penkkirivin pöytäseinä eli on vähän korkemmalla kuin matkustajan polvet ja kuljettajan pää. Mutta siitä ylöspäin se on avoin. Eli jos matkustaja on ilman turvavöitä niin äkkijarrutuksessa minulla on ekan rivin matkustajat sylissä. Kerron aina matkustajille että pitää käyttää turvavöitä mutta en sen kummemmin sitä valvo, kun ei se minulle kuulu, se on jokaisen matkustajan oma valinta (poislukien alle 15v. henkilöt, he ovat kuljettajan vastuulla ellei autossa ole matkanjohtajaa, silloin hän on vastuussa). Paitsi ne kaksi paikkaa minun takana. Ne joko käyttävät vöitä tai siirtyvät muualle istumaan.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jule »

only4pro kirjoitti: 17 Touko 2020 14:31
Jule kirjoitti: 16 Touko 2020 23:22 Tuo 6. kohtahan on se joka tavalliselle asuntoautolle aiheuttaa hankaluuksia.
Mitenköhän tuo menee käytännössä? Minulla tuossa minun Volvossa seinä kuljettajan takana joka on se tavallinen ekan penkkirivin pöytäseinä eli on vähän korkemmalla kuin matkustajan polvet ja kuljettajan pää. Mutta siitä ylöspäin se on avoin. Eli jos matkustaja on ilman turvavöitä niin äkkijarrutuksessa minulla on ekan rivin matkustajat sylissä. Kerron aina matkustajille että pitää käyttää turvavöitä mutta en sen kummemmin sitä valvo, kun ei se minulle kuulu, se on jokaisen matkustajan oma valinta (poislukien alle 15v. henkilöt, he ovat kuljettajan vastuulla ellei autossa ole matkanjohtajaa, silloin hän on vastuussa). Paitsi ne kaksi paikkaa minun takana. Ne joko käyttävät vöitä tai siirtyvät muualle istumaan.
Vaikea sitten sanoa miten tuota käytännössä valvotaan, mutta eihän se "seinä" noissa 100km/h busseissakaan kovin kummoinen ole. Jos auto on joskus ollut 100km/h bussiksi rekisteröity, niin luulisi kelpaavan sellaisenaan.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos texti IS pitää paikkansa, yli 3,5 ton/ satasen muutokseen turvaseinää ei vaadita ( tämä ongelma lähinnä tehdas matkailuautoissa, ex linja autoissa se on ellei poistettu), nopeudenrajointa ei varmaan vaadita, koska ajopiirturia
vaatimus myös jätetty pois, vaikuttais ex bussit riittää muutos kats (abs jarrut, satasen renkaat ja ollut satasenbussi? )
turvatyynyt busseissa taida olla vielä kuskilla/ oppaalla pakolliset, vaikka on lisävarusteena saatavana.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Katsastusmies vastasi maanantaina että Traficomin ohjeistusta tuohon liittyen ei vielä ole olemassa ja että se tulee katsastustoimipaikoille todennäköisesti vasta aivan ennen muutosta kuten kuulemma on ollut aiemminkin tapana.

Olin laittanut Traficomille palautetta siitä että heidän sivuillaan olevissa uuden tieliikennelain infosivuissa ei tosiaan mainita noista "ylipainoisista" matkailuautoista, ja sain juuri äsken Traficomin johtavalta asiantuntija Pohjoselta vastausviestin joka ei varsinaisesti vastannut palautteeseeni, mutta jossa hän kirjoittaa:

"Yli 3500 kg matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 km/h. Jos nykyaikaisessa matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla voi matkailuauton nopeus olla myös 100 km/h. Turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä."

Ota näistäkin nyt sitten selvää. :roll: :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Neuvottelukysymys tämäkin, vanha sanonta: ”laki ei ole kuin se kirjootetaan, vaan niin kuin se luetaan” pitää tässäkin paikkansa!
Ystävällinen inssi tekee muutoksen abseilla ja vöillä, ahdasmielisempi ei millään...
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Traficom tekee mitä Traficom haluaa. :lol: Määräys on annettu jo 14.5. ja julkaistu heidän sokkelosivuillaan 18.5., tiedottivat siitä vihdoin perjantaina muutenkin.

Määräys: Ajoneuvojen käyttö tiellä (TRAFICOM/420043/03.04.03.00/2019)

Eli meitä kiinnostaa tämä pätkä:
5 Turvalaitteet ja -varusteet 100 km/h linja-autossa

Tieliikennelain liitteen 5.1 kohdassa n tarkoitetussa linja-autossa, jonka suurin sallittu nopeus on 100 km/h, on oltava:

1) lukkiutumattomat jarrut;

2) vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksytyt
renkaat;

3) moottoritehon ja tiellä sallitun enimmäismassan suhde vähintään 11 kW/t;

4) pääntuki ja turvavyö kaikilla istumapaikoilla;

5) takaapäin suojattu kuljettajan paikka;

6) mahdollisuus matkatavaroiden kiinnittämiselle tai sijoittamiselle siten, että niistä
ei aiheudu vaaraa;

7) ajopiirturi, jonka mitta-alue ulottuu vähintään nopeuteen 125 km/h, jos ajoneuvossa on oltava ajopiirturi;

8‎) auton takana mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen pyöreä kilpi,
jonka halkaisija on 240 mm ja johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty
luku 100.


Edellisen kappaleen 5 ja 8 luetelmakohtaa ei sovelleta tieliikennelain liitteen 5.1
taulukon kohdassa o tarkoitettuun matkailuautoon.
Kursivoin tuosta nyt ne jotka eivät matkailuautoja koske, eli kuskin paikka ei vaadi samanlaista suojaa kuin bussissa (kohta 5) ja matkailuautossa ei pidä enää nopeudesta riippumatta käyttää nopeustarraa takana (aiempi määräys matkailuauton nopeuskilvestä poistui ja tuo bussien erikoissääntö kohdassa 8 ei siis koske). Ajopiirturia ei M1:ssä tarvitse olla, joten 7-kohtakaan ei päde siinä itsessään olevan ehdon vuoksi. Toisaalta turvavyöt vaaditaan nyt poikkeuksetta kaikilta istuinpaikoilta (eli sama kuin 100km/h matkailuautoilla oli aiemminkin), aiemmin busseissa kuskin lisäksi vaadittiin vain niiltä matkustajapaikoilta joissa ei ollut jotain estettä edessä.

Ja loppukevennykseksi hassuna huomiona tuo nopeuskilpiasia on aika jännä (sama eroavaisuus oli jo nykyisessä laissa), niissä alle 80km/h ajoneuvoissa pakollinen nopeuskilpi saa olla tuon uuden määräyksen mukaan kelta- tai valkopohjainen eikä mustien reunojen paksuutta ole määritelty, mutta busseissa sen on pakko olla keltainen 20mm mustilla reunoilla. :D
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Äkkiseltään sanoisin että linjurista rakennetussa kulkurissa tuon kyltin jättäminen paikalleen voi olla pikemminkin eduksi, jos kohdalle sattuu, joku pykäliä hieman tunteva miliisi, se tulkitsee auton bussiksi jolla ei saa ajaa kuin 80km/h, ja liputtaa sivuun. Ei siitä tietysti pikavoittoa saa, mutta turhaa vaivaa selvittelyssä.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuo 6 kohta linja autoissa edellytti hattuhyllyissä oli kannet ( kaasujousien voimalla kiinn), ”vastaava” on ollut
matkailuauto rakenteissa, tehdas tekoisissa lukkiutuvat yleensä.


Nyt uudet muutokset tuo valvontaan ja auton kuljettajalle haasteita, tieliikenne valvonta ( poliisit) on siirtymässä
rek ote sähköisiin tietoihin, auton rek numerolukijoita ym ym ( uskoisin että kevyt peräv nopeus valvontaa ei
suoriteta) kuljettajalle auton tiedoissa myös haastetta esim nopeus rakenteeltaan auto voi olla eri nopeuksille
hyväksytty ( osa tekn rajoitettu), tällä perusteella vapaat autontekn tiedot pitäis olla saatavana veloituksetta
koska osassa autoja ei ole eikä vaadita rek otetta.( ajokorttiluokat oma lukunsa B,C, D :t, E/ e )
Avatar
apoi
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
Location: Janakkala

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja apoi »

Missäs se linja-auton rullavyö määritellään, Kelpaako 100 matkailuautossa normi lantiovyö?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

apoi kirjoitti: 24 Touko 2020 22:40 Missäs se linja-auton rullavyö määritellään, Kelpaako 100 matkailuautossa normi lantiovyö?
Rulla vyö voi olla myös lannevyö , tarkoitit = kolmipiste, vyöt tais tulla 1999 tai aikaisintaan 97 kuorma autoihin
kuskille, linja autoihin vyöt samaan aikaan joka penkkiin ymmärtänyt että lannevyö riittää, käyttöpakko raskasliikkenne 200x vuonna kuski/ matkustajille.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tuossa kohdassa puhutaan vain turvavyöstä sen tarkemmin määrittelemättä, joten linja-auton turvavyövaatimuksilla ei ole merkitystä kun kyseessä on matkailuauto, vöiden on siis oltava matkailuauton käyttöönottovuoden asetusten mukaiset (henkilöautoille).

Muutenkin noista matkustajien turvavöistä on todella, todella vaikea löytää selkeästi ymmärrettävää lakitekstiä, meillä paikallinen lainsäädäntö viittaa lähinnä vain EU-säädöksiin joista ajantasaisen tiedon penkominen/löytäminen on aivan tuskaista. Lähtökohtaisesti turvavyövaatimuksen osalta lannevyö kelpaa aina turvavyön olemassaolon täyttämiseksi ellei ole erikseen vaadittu kolmipistevyötä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ja matkailuauton nopeus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Renkaat ei ongelma satasen rekisteröintiin,,,ellei ikä tai pinnoitus muuta nopeusluokkia, katoin että kaikissa
renkaissa luokka yli J , oli L/M
Vastaa Viestiin