Sivu 1/1
Erikoisauto
Lähetetty: 31 Heinä 2007 00:02
Kirjoittaja Linjavalo
Tulipa tehtyä tyhmyyksia ihan selvinpäin jonka seurauksena tossa rivarin parkkiksella rötkottää tommonen -81 MB613 pommikone,hökötyksestä on joskus yheskytluvun taitteessa röpöstimpuroitu matkailuauto,tarkoitus on näpelöidä huonejärjestys uusiks mut asiaan: toi rek.otteen merkintä"ERIKOISAUTO"??Hyötyä vai haittaa?
Lähetetty: 31 Heinä 2007 00:20
Kirjoittaja jykä
Erikoisautoja ei enää saa tehtyä, joten ei kannata ainakaan hosua sen muuttamisessa joksikin muuksi. Riippuu vähän minkälainen kortti sulla on taskussa ja mitä meinaat sillä autolla tehdä.
Etuja:
-C-kortti riittää
-dieselvero hivenen pienempi kuin kuorma-autona olisi
-rakentelu vapaata (ei sisäkorkeus- tai varustevaatimusta kuten matkailuautossa)
Haittoja:
-isompi dieselvero kun linja-autossa (linja-autossa ei ole dieselveroa ollenkaan)
-80 km/h rajoitus
-käytttö täytyy olla suurinpiirten sellaista kun otteessa on sanottu ("ei muihin kuljetuksiin")
Eli jos sulla on ABC-kortti ja meinaat edelleenkin matkailla sillä niin ei kannata muuttaa miksikään. Linja-auton D-veroetukin on pienenemään päin kun tulevaisuudessa veroa ei mene enää seisonta-ajalta.
EDIT: niin ja tuolta Wikistä löytyy tarkemmin matkailu- ja linja-autoja koskevat määräykset.
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 31 Heinä 2007 00:42
Kirjoittaja Jone
Linjavalo kirjoitti:Tulipa tehtyä tyhmyyksia ihan selvinpäin jonka seurauksena tossa rivarin parkkiksella rötkottää tommonen -81 MB613 pommikone,hökötyksestä on joskus yheskytluvun taitteessa röpöstimpuroitu matkailuauto,tarkoitus on näpelöidä huonejärjestys uusiks mut asiaan: toi rek.otteen merkintä"ERIKOISAUTO"??Hyötyä vai haittaa?
Tervetuloa hulluuteen!

Lähetetty: 31 Heinä 2007 10:31
Kirjoittaja Bussiton
Jep ! Tervetuloa vaan

Hulluus yleensä sit tuppaa lisääntymään

Ja ei kannata sit muuttaa mihinkään tosta erikoisautosta

Lähetetty: 31 Heinä 2007 11:11
Kirjoittaja KajNyy1
Jos rekisteriotteessa lukee matkailukäyttö, erikoisauto niin kaikki on hyvin koska tuota käyttötarkoitusta ei saa muuttaa.
esim. tuttu osti Erikoisauton käyttötarkoitus: televerkon huolto. hän oli torikauppias ja katsastuksessa (vuosi) ei enää kelvannut erikoisautona koska ei huoltanut televerkkoa sillä vaan

muuttui kuorma-autoksi ja pehmeät takapenkit saivat kyytiä.

Re: Erikoisauto
Lähetetty: 31 Heinä 2007 11:45
Kirjoittaja B9M
Linjavalo kirjoitti:Tulipa tehtyä tyhmyyksia ihan selvinpäin jonka seurauksena tossa rivarin parkkiksella rötkottää tommonen -81 MB613 pommikone,hökötyksestä on joskus yheskytluvun taitteessa röpöstimpuroitu matkailuauto,tarkoitus on näpelöidä huonejärjestys uusiks mut asiaan: toi rek.otteen merkintä"ERIKOISAUTO"??Hyötyä vai haittaa?
Ei muuta kuin työniloa projektin parissa. Pidä erikoisautona jos se on asuntoautoksi muutoskatsastettu. Ei tule perusveroa (säästät sen 97€/v).
Takana pystyt muuttamaan mitä vain kunhan sieltä löytyy ne asuntoauton kuuluvat sänky, pöytä , istuimia, kaappi ja keittomahdollisuus. Ei katsastusmies tiedä millainen se oli aikaisemmin (tietysti jos ei ole itse rakentanut sitä). Jos se on vain erikoisauto ilman muuta mainintaa joudut muutoskatsastamaan sen ja siitä tulee M1 henkilöauto joka on erikoiskäytöön luokiteltu matkailuauto. Tv. Ari
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 14 Marras 2007 23:52
Kirjoittaja Rosvolinna
moi
Rosvolinna eli MB 609 -88 on rekisteröity huoltoautoksi ja lisäehtoina on peltipohja, kaapelikelateline, kattoteline, 5 henkilölle yksi kuljettajan vieressä. Autossa on pöytäryhmä, kaasuliesi yläsänky, vaatekaappi ja Mönkkärin mentävä takakontti. Sisustuksen perusvire muistuttaa enemmän matkailuautoa kuin miehistönkuljetusvälinettä.
Mese on entinen Posti-Telen auto. Edellinen omistaja on aloittanut kalustamisen ja siitä on hyvä jatkaa...
Vuosikatsastuksessa inssiä ei kiinnostanut sisustusratkaisut, vaan lähinnä että tekniikka on kunnossa. Toivotteli onnea projektin kanssa. Eli vissiin pysyy huoltoautona.
Tuoreella leimalla on mukava päästellä menemään:)
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 15 Marras 2007 01:51
Kirjoittaja H.Tawast
ONNEA PROJEKTIIN, toivottavasti pääsette tapaamisiin, sillä; joukossa hulluus tiivistyy..
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 15 Marras 2007 08:26
Kirjoittaja KajNyy1
Rosvolinna kirjoitti:moi
Rosvolinna eli MB 609 -88 on rekisteröity huoltoautoksi ja lisäehtoina on peltipohja, kaapelikelateline, kattoteline, 5 henkilölle yksi kuljettajan vieressä. Autossa on pöytäryhmä, kaasuliesi yläsänky, vaatekaappi ja Mönkkärin mentävä takakontti. Sisustuksen perusvire muistuttaa enemmän matkailuautoa kuin miehistönkuljetusvälinettä.
Mese on entinen Posti-Telen auto. Edellinen omistaja on aloittanut kalustamisen ja siitä on hyvä jatkaa...
Vuosikatsastuksessa inssiä ei kiinnostanut sisustusratkaisut, vaan lähinnä että tekniikka on kunnossa. Toivotteli onnea projektin kanssa. Eli vissiin pysyy huoltoautona.
Tuoreella leimalla on mukava päästellä menemään:)
Tutulla oli entinen Telen huolto-auto jonka rekisteriotteessa luki
televerkon huolto niin katsastaja kysyi että huollatko televerkkoa?

Katsastus päättyi kun auto oli kuorma-autoksi rekisteröity. Paikkakunta Imatra

Re: Erikoisauto
Lähetetty: 16 Marras 2007 12:03
Kirjoittaja Rosvolinna
Saa olla tarkkana noiden erityisehtojen kanssa kun ostaa erikoisauton. Ei Rosvolinnassa sitä kaapelikelatelinettä ole, mutta toisaalta sen kokoa ei ole kukaan määritellyt - voi olla varmaan ruuvi seinällä juotostinarullalle
Silloin kun ostin auton ja menin konttorille siirtämään sitä nimilleni, niin silloin virkailija alkoi nihkeilemään, ettei yksityishenkilö voi omistaa EA huoltoautoa. Kysyin "ja miksi ei - jos ehdot täyttyy". Pitäisi kuulemma muutoskatsastaa. Totesin, ettei se omistaminen varmaan rikos ole, vaan ehtojen vastainen käyttö.
Haki avuksi toisen virkailijan ja aikansa he räpläsivät nettiä ja soittivat hallin puolelle inssille. Katselivat auton omistushistoriaa ja totesivat, että se on ollut yksityisessä käytössä vuodesta 2000 asti ja kokoajan liikenteessä. Siirsivät auton nimiini ja sanoivat 10,40€
Onneksi ehdoissa ei ollut mainintaa "televerkon huolto" olis varmaan pitänyt ostaa kaapelia kilometrimitalla ja ryhtyä operaattoriksi.
Rosvolinnalla on ajettu vajaa 300 000 - joten sisäänajo alkaa olla suoritettu...
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 16 Marras 2007 18:09
Kirjoittaja Fargo
Mulla on ollut useita erikoisautoja ja ikinä ollut pulmia niiden kanssa. Kannattaa vaihtaa konttoria jos menee noin vaikeaksi.
Nytkin pihalla on muutamia joista yksi on Renault työkunta-auto. Ihan siinä kunnossa kuin se on telellä ollut ja jos joskus inssi kysyis että huollanko televerkkoa niin varmaankin vastaisin että joo-o, toiminimellä sitäkin teen. Nykyään inssit luulee aika usein olevansa valvovia viranomaisia eli poliiseja.
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Marras 2007 01:54
Kirjoittaja Matkamese
Meillä oli MB 608 erikoisautona: rek.otteessa mainittiin vuodepaikat, kaapit ,liesi yms. ja vielä se, että takakontissa tilat 2 kilpa-autolle

tai moottoripyörälle varusteineen

!!!
No ei sinne mitään vormulaa saisi kuin paalattuna ja moottoripyörätkin pitäs olla minimopoja

mutta maininta ettei sallittu muun tavaran kuljetukseen.
Kävin kerran katsastuksessa ja olin unohtanut 2 mottia halkoja konttiin, onneks ei aukassu luukkua
Eikä koskaan ketään katsastajaa kiinnostanut se kuskin penkin takana avautuva tila.
Riitti kun oli jarrut kunnossa ja valot toimi. Ainakin siltä se vaikutti. Voi olla että maailma on muuttunut...
Jos olisin pitänyt sen Mesen niin takaseinää olisi kannattanut siirtää metri taaksepäin ja ryöstää näin tavaratilasta lisää asuintilaa, tuskin kukaan olisi puuttunut pienentyneeseen tavaratilaan.
Ehdottomasti kannattaa pitää kiinni EA-tyypityksestä!
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 19 Joulu 2007 22:18
Kirjoittaja toofasttoshow
kysyintuossa omasta erikoisautoksi(kuljetus/asuntoauto) rekisteröidystä volvo vm.77 bussistani kuluja kun se on käytössä,vero + vakuutus 0% bonuksilla on yhteensä n.970e/v.,tietysti vakuutusbonukset pienentää summaa,linja-autona(eli vaatii D1 kortin! (hinta n.1050e) ) ei olisi veroja mutta vakuutukset oli lähes 1000e/v. ,eli ei suurta hyötyä jos autoni olisi rekisteröity linja-autoksi.....näin meillä...
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 21 Joulu 2007 14:01
Kirjoittaja Matkamese
toofasttoshow kirjoitti:vakuutukset oli lähes 1000e/v. ,eli ei suurta hyötyä jos autoni olisi rekisteröity linja-autoksi.....näin meillä...
Miten vakuutukset noin suuret on linja-autolla (yksityiskäytössä)?
Meillä vuodessa liikennevakuutus 330€ ja täyskasko 252€...bonuksia kylläkin liikenteessä 70% ja kaskossa 60%.
Ymmärsinkö nyt oikein tuon sinun laskelman, linja-autona ei siis olisi paljoa edullisempi?
Jos tuon meidän bussin muuttaa M1-matkailuautoksi, niin liikennevakuutuksen lisäksi tulee vielä se käyttövoimavero, joka olisi varmasti noin 1000 € luokkaa...?
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 21 Joulu 2007 15:51
Kirjoittaja IRJA
Matkamese kirjoitti:Jos tuon meidän bussin muuttaa M1-matkailuautoksi, niin liikennevakuutuksen lisäksi tulee vielä se käyttövoimavero, joka olisi varmasti noin 1000 € luokkaa...?
yläkantiin tuo arviosi käyttövoimaverosta , varmaankin lähempänä 500€ , neukussa 23t:n kokonaispainolla muistaakseni n 700€ luokkaa
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 21 Joulu 2007 16:27
Kirjoittaja B9M
Piti käydä oikeen vilkaseen noita maksuja. Vakuutukset: liikenne 10% täyskasko60% 4x150€=600€ ja verot : 4x145,4=581 yhteensä= 1181€/vuosi 1181€/365 = 3,24€/päivä. Halvempaa tää on kuin pössyttely

. Tv. Ari
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Joulu 2007 15:18
Kirjoittaja toofasttoshow
juu eli 0% bonuksilla,(kaikillahan on henk koht bonukset vakuutuksissa),laskelmat autostamme näytti että-
erikoisautona=käyttövero n.425e ,liikennevakuutus n.545e =n.970e/vuosi
linja-autona=ei veroja mutta liikennevakuutusmaksu n.1030e/vuosi
mulla kyllä 70% bonusta liikennevakuutukseen,että olisi se pitkälläjuoksulla(n.10vuotta) hiukan halvempi bussina,
erikois auto =425+(545*0,30)=425+163,5=588,5e/vuosi
linja-autona=1030*0,30=309e/vuosi
ja sitten vielä vaan puolen vuoden käyttö meillä eli 588,5/2=294,25e/6kk
tai 309/2=154,5e/6kk,eli n.140e säästöä vuodessa.......
ei mitään absoluuttisia totuuksia kaikkiin tapauksiin, mutta meillä/meidän auton kohdalla pohjolassa/akessa näin laskettuna,eli en just ainakaan kiiruhda ajeleen sitä 1050e bussi korttia/lähde muuttamaan autoani takaisin linja-autoksi......A BE C1E C saa nyt riittää......ei kyllä tuosta "pikku-E:stäkään" tällä autolla mitään hyötyä kun maksimi 12tonnin yhdistelmä ja bussin oma paino 10,7tonnia ja kokonaispaino 14tonnia...
molemmissa omat hyvät puolensa ,linja-autoksi tosin voi vielä muutoskatsastaa, erikoisautoksi enää ei ,eli se vaan on ,jos on.....ja takaisin ei saa jos muutat sen joksikin muuksi
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Joulu 2007 16:01
Kirjoittaja Matkamese
toofasttoshow kirjoitti:juu eli 0% bonuksilla
erikoisautona=käyttövero n.425e ,liikennevakuutus n.545e =n.970e/vuosi
linja-autona=ei veroja mutta liikennevakuutusmaksu n.1030e/vuosi
mulla kyllä 70% bonusta liikennevakuutukseen,että olisi se pitkälläjuoksulla(n.10vuotta) hiukan halvempi bussina,
erikois auto =425+(545*0,30)=425+163,5=588,5e/vuosi
linja-autona=1030*0,30=309e/vuosi
En vieläkään ymmärrä tuota sun laskelmaa: 0%:lla ja 70%:lla samat kulut....?
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Joulu 2007 17:47
Kirjoittaja B9M
Matkamese kirjoitti:
En vieläkään ymmärrä tuota sun laskelmaa: 0%:lla ja 70%:lla samat kulut....?
Eikös nuo liikennevakuutukset molemissa ole laskettu 70% bonuksilla??? Veroistahan bonuksia saa aika vähän

Tv. Ari
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Joulu 2007 22:39
Kirjoittaja Lahti32
toofasttoshow kirjoitti:
erikoisautona=käyttövero n.425e ,liikennevakuutus n.545e =n.970e/vuosi
linja-autona=ei veroja mutta liikennevakuutusmaksu n.1030e/vuosi
Mitenkähän sulla olisi noin kallis liikennevakuutus linja-autona? Tapiolassa mun auto on 680e vuodessa ja 15% bonusten kanssa 149e neljästi vuodessa (ei tunnu pahalta

ku vähän kerrallaan maksaa) eli 596e vuodessa joka kyllä on vieläkin ihan tarpeeksi paljon
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 22 Joulu 2007 23:31
Kirjoittaja H.Tawast
Lahti32 kirjoitti:toofasttoshow kirjoitti:
erikoisautona=käyttövero n.425e ,liikennevakuutus n.545e =n.970e/vuosi
linja-autona=ei veroja mutta liikennevakuutusmaksu n.1030e/vuosi
Mitenkähän sulla olisi noin kallis liikennevakuutus linja-autona? Tapiolassa mun auto on 680e vuodessa ja 15% bonusten kanssa 149e neljästi vuodessa (ei tunnu pahalta

ku vähän kerrallaan maksaa) eli 596e vuodessa joka kyllä on vieläkin ihan tarpeeksi paljon
Joo'o, mutta hommaas ittes kymmenen harrasteajoneuvon loukkoon, joista et yhdestäkään malta luopua... Itseäni silti saan syyttää, Ja
Hullua muijaa, joka tämän kestää... Eihän vian tarvitse olla iso, jos sijaitsee päässä,
EIHÄN???
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 23 Joulu 2007 01:50
Kirjoittaja Bussiton
Juu EI tarvii

nimimerkillä keräilijä

eli olen joutunut luopumaan vajaan kahden vuoden sisällä kuudesta helmestä ( tiedän et ne on kyllä katsojan silmässä niitä

) No on tossa pihassa sentään vielä 7+2 käyttö vehettä sekä 2 oikeen KUNNON KOKOSTA harrastus vehettä

ai niin ja sit oli vielä yks tollanen konepyörä ja lumitöihin valjastettu mönkkäri ( oon ehtinyt tekeen yhen kerran jo tänä "talvena" lumitöitä) mut onneks kaikki ei tietenkään ole rekisterissä

Re: Erikoisauto
Lähetetty: 23 Joulu 2007 11:26
Kirjoittaja VANHOOL
Omassa Vanhoolissa pelkkä liikennevakuutus jotain 600-700€ välissä kun auto jätetty nyt linja-autoksi. Firman autoille hommasin juuri ryhmävakuutuksen joka maksaa liikennevakuutuksen osalta 1600€ vuosi. Tällä hetkelle kymmenkunta linja-autoa ja pari henkilöautoa ton vakuutuksen piirissä. Liikevaihto ei vain saa nousta kovin paljon yli 400000€ vuodessa muuten vakuutus nousee. Mutta onhan se silti halpa toi maksu, kuitenkin kuittaantuu jo hyvinkin 3 linja-autolla jos ne olisi kokoajan vakuutuksessa.
Re: Erikoisauto
Lähetetty: 24 Joulu 2007 10:50
Kirjoittaja toofasttoshow
nyt ei taida matikat oikein sujua,eli ........
vakuutus 0%bonuksilla +verot=970e/vuosi ja
vakuutus 70%bonuksillla +verot= 588,5e/vuosi,
ihan niinkuin viestissäni lukee,taisin vaan kirjoittaa liian monta vaihtoehtoa että meni oleelliset numerot jollain sekaisin......
ja tietysti 6kk käyttö autolla vähentää vuosimaksu hyödyn puoleen
