Sivu 1/1

Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 08:41
Kirjoittaja mick79
Eli vanha kirjastoauto vuodelta -87. Näyttäisi olevan ajoneuvoluokka: muu/muu, ajoneuvoryhmä erikoisauto, kirjastoauto.
Pituus noin 11 metriä(takaylitys 3350, akseliväli 5600 ja etuylitys ehkä parin metrin luokkaa), omamassa 14600kg ja suurin sallittu kokonaismassa 14750kg. Koska tuossa on kuljettajan lisäksi vain yksi istumapaikka, pitää tuohon rakentaa lisää penkkejä ja muutoskatsastaa ne. Mutta mikä on kannattavin ajoneuvoluokka(ja ajoneuvoryhmä..?), siis verojen ja vakuutuksien kannalta? Rekkakortti löytyy. Mitä muuta tuon muuttamisessa pitää ottaa huomioon? Moottori 11020cm3 Scania.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 09:03
Kirjoittaja VeihtiPekka
Tuota muu ajoneuvoluokkaa ei enään tule jos muutoskatsastat tai rekisteröit auton. Kirjuri muuttuu M1/matkailuautoksi tai N3 kuorma-autoksi. Matkailuautosta pitää muutoskatsatuksessa löytyä matkailuvarustus ja kuorma-autosta kuormatila. Kumpaankin saat henkilömääräksi enintään 1+8. Kuluissa ei kait suurta eroa ole. Minusta ratkaisevaa on se haluatko/tarvitko johonkin tuota kuormatilaa. Katsastajien välillä tuntuu sitten olevan eri näkemyksiä minkä hyväksyvät kuormatilaksi muutoskatsastuksessa vaikka siitäkin on varmasti pykälät olemassa.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 09:07
Kirjoittaja Reissureki
K-a, tai matkailuauto ne ainoat vaihtoehdot, mutta taitaa niiden istumapaikkojen hyväksyttäminen olla aika operaatio nyky sääntösuomessa😳

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 09:25
Kirjoittaja Zuikkis
Eihän tuon ikäisessä pitäisi istumapaikoille olla juuri mitään vaatimuksia, tuskin tarvii edes turvavöitä?

Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 09:49
Kirjoittaja KajNyy1
Yksi neuvo' jos katsurilta pyydä't neuvon mitä' saa ja voi tehdä. Niin älä anna toisen katsastusmiehen (edes samalta asemalta) katsastaa koska hän ehkä ei hyväksy kolleegansa katsantokantaa.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 11:25
Kirjoittaja Reissureki
Zuikkis kirjoitti: 20 Elo 2019 09:25 Eihän tuon ikäisessä pitäisi istumapaikoille olla juuri mitään vaatimuksia, tuskin tarvii edes turvavöitä?

Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..
Totta, auton ikä varmasti yksinkertaistaa asiaa.
Istuinpaikkojen lisäys 2000 luvun kulkineisiin on jo aika rahakasta hommaa kaikkine testeineen ja hyväksymisineen...

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 20 Elo 2019 15:22
Kirjoittaja neppi
Multa saat penkkejä!

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 22 Elo 2019 21:35
Kirjoittaja Mese 814
Kannattaa katsastaa kuorma-autoksi jos vain saa, mulla itselläni on katsastettu kuorma-autoksi ja paikka luku on 1+8 vero on 60€ alkavalta 3000 kg:lta

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 23 Elo 2019 09:42
Kirjoittaja Punanensisu
neppi kirjoitti: 20 Elo 2019 15:22 Multa saat penkkejä!
Onko minkälaisia /kuntoisia ?
Leevi 0504395969

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 23 Elo 2019 10:40
Kirjoittaja neppi
viewtopic.php?f=5&t=7826

Ei ne ole kauniita eikä uusia, mut mukavampi noilla on istuu ku lattialla...

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 23 Elo 2019 11:27
Kirjoittaja mick79
Kysyin katsastuskonttorilta, ja vastattiin näin:
Joko M1-matkailuauto tai N3-kuorma-auto.
M1 henkilöautossa 2500mm leveys(on just tuon verran) ja pituus 12000mm(tais olla 11950mm). 1+8 henkilöä(penkeistä riippuen tietenkin). Autoveroa ei mene kun yli 6 tonnia. Matkailuajoneuvon varustus.

N3 kuorma-autona täytyy olla tavaratila (pääasiallinen käyttö. Kuka tietää minkä kokoinen?). Tavaratilassa kuormansidontapisteet ja kuormakorin etupääty(todistusten kanssa). Kuormakorista erilliset tilat voi varustaa mielensä mukaan. Ei nopeudenrajoitinta, koska tullut -88 ja tuo on -87.

Laskin itse, että ajoneuvoveroa menisi henkilöautona "paino 3401kg tai enemmän", vero 1,732€ päivä, 632,18€/vuosi. Ja käyttövoimavero 0,9snt alkavalta 100 kilolta(pakut ja matkailuautot), eli tuossa tapauksessa 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi. Yhteensä siis 1118,36€/vuosi?

Ja N3-matkailuautona ajoneuvovero 0,9senttiä per alkava 100kg = 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi.

Nyt kiinnostaa kovasti tuo tavaratilan koko, millä saa vielä N3. Jos menee kovin isoksi, niin sitten täytynee M1 koittaa katsastaa.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 23 Elo 2019 13:28
Kirjoittaja Geekuality
Vanhentunutta tietoa ovat antaneet katsastuskonttorilta, en ehkä katsastaisi tuolla itse jos tietämys on vanhoista asetuksista. ;)

Vuodesta 2016 (edit: katsoin aluksi vahingossa vasta viimeisimmän muutoksen päivää) lähtien M1:n maksimileveys on ollut 2.55m ja tämän vuoden tammikuun loppupuolelta lähtien kaikkien paitsi linja-autojen suurin sallittu pituus 13 metriä.

Ajoneuvoverot saa helposti laskettua Traficomin laskurilla (samalla sivulla on allekkain laskuri sekä henkilöautolle, että kuorma-autolle): M1/Matkailuauton summa oli ihan oikein, N3:na (se ei muutu mitenkään matkailuautoksi, vaan kuoma-auto on kuorma-auto) tuolla painolla summa on 395.66e/v.

Vakuutuksissa taas ero menee selkeästi matkailuauton hyväksi, eli kun vaan jaksaa tehdä liikennekäytöstä poiston silloin kun kulkuri ei ole aktiivisessa käytössä, matkailuautoksi rekisteröiminen on kustannuksiltaankin ihan pätevä vaihtoehto.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 23 Elo 2019 17:10
Kirjoittaja KajNyy1
Kuorma-autona ei saa ajaa viikonloppuna Euroopassa monessa maassa kannattaa huomioida jos sinne mieli tekee. Sapoin monessa maassa kalenterin punaiset päivät ovat kieltopäiviä.

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Lähetetty: 24 Elo 2019 11:14
Kirjoittaja Jule
Toisaalta kuorma-auton katsastus on hieman kalliimpi piirturi ja rajoitin tarkastuksen takia, ja kun ottaa huomioon sen kuinka helppo auto on pistää seisontaan, ynnää ne todellisilla vuotuisilla ajopäivillä, niin äkkiä tuo kuorma-auto ei olekaan yhtään sen halvempi.

Lisäksi noissa M1 asuntoauton varusteissa ja määräyksissä kannattaa ottaa huomioon että monet niistä määräyksistä eivät koska asuntoautoa, vaan asuntoauton autoverovapautta, josta raskaan kirjastoauton kanssa ei tarvitse huolehtia.. Pääasiassa ne säännökset taitavat kyllä täyttyä jo ihan yrittämättäkin.