Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
mick79
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Elo 2019 08:31
Truck: Vanaja
Location: Pyhäjärvi

Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja mick79 »

Eli vanha kirjastoauto vuodelta -87. Näyttäisi olevan ajoneuvoluokka: muu/muu, ajoneuvoryhmä erikoisauto, kirjastoauto.
Pituus noin 11 metriä(takaylitys 3350, akseliväli 5600 ja etuylitys ehkä parin metrin luokkaa), omamassa 14600kg ja suurin sallittu kokonaismassa 14750kg. Koska tuossa on kuljettajan lisäksi vain yksi istumapaikka, pitää tuohon rakentaa lisää penkkejä ja muutoskatsastaa ne. Mutta mikä on kannattavin ajoneuvoluokka(ja ajoneuvoryhmä..?), siis verojen ja vakuutuksien kannalta? Rekkakortti löytyy. Mitä muuta tuon muuttamisessa pitää ottaa huomioon? Moottori 11020cm3 Scania.
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Tuota muu ajoneuvoluokkaa ei enään tule jos muutoskatsastat tai rekisteröit auton. Kirjuri muuttuu M1/matkailuautoksi tai N3 kuorma-autoksi. Matkailuautosta pitää muutoskatsatuksessa löytyä matkailuvarustus ja kuorma-autosta kuormatila. Kumpaankin saat henkilömääräksi enintään 1+8. Kuluissa ei kait suurta eroa ole. Minusta ratkaisevaa on se haluatko/tarvitko johonkin tuota kuormatilaa. Katsastajien välillä tuntuu sitten olevan eri näkemyksiä minkä hyväksyvät kuormatilaksi muutoskatsastuksessa vaikka siitäkin on varmasti pykälät olemassa.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

K-a, tai matkailuauto ne ainoat vaihtoehdot, mutta taitaa niiden istumapaikkojen hyväksyttäminen olla aika operaatio nyky sääntösuomessa😳
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Eihän tuon ikäisessä pitäisi istumapaikoille olla juuri mitään vaatimuksia, tuskin tarvii edes turvavöitä?

Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Yksi neuvo' jos katsurilta pyydä't neuvon mitä' saa ja voi tehdä. Niin älä anna toisen katsastusmiehen (edes samalta asemalta) katsastaa koska hän ehkä ei hyväksy kolleegansa katsantokantaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Zuikkis kirjoitti: 20 Elo 2019 09:25 Eihän tuon ikäisessä pitäisi istumapaikoille olla juuri mitään vaatimuksia, tuskin tarvii edes turvavöitä?

Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..
Totta, auton ikä varmasti yksinkertaistaa asiaa.
Istuinpaikkojen lisäys 2000 luvun kulkineisiin on jo aika rahakasta hommaa kaikkine testeineen ja hyväksymisineen...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Multa saat penkkejä!
Mese 814
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Elo 2017 18:53
Truck: Mersu 814 Carrus
Location: itä-suomi
Member id: 324
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Mese 814 »

Kannattaa katsastaa kuorma-autoksi jos vain saa, mulla itselläni on katsastettu kuorma-autoksi ja paikka luku on 1+8 vero on 60€ alkavalta 3000 kg:lta
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

neppi kirjoitti: 20 Elo 2019 15:22 Multa saat penkkejä!
Onko minkälaisia /kuntoisia ?
Leevi 0504395969
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja neppi »

viewtopic.php?f=5&t=7826

Ei ne ole kauniita eikä uusia, mut mukavampi noilla on istuu ku lattialla...
mick79
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Elo 2019 08:31
Truck: Vanaja
Location: Pyhäjärvi

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja mick79 »

Kysyin katsastuskonttorilta, ja vastattiin näin:
Joko M1-matkailuauto tai N3-kuorma-auto.
M1 henkilöautossa 2500mm leveys(on just tuon verran) ja pituus 12000mm(tais olla 11950mm). 1+8 henkilöä(penkeistä riippuen tietenkin). Autoveroa ei mene kun yli 6 tonnia. Matkailuajoneuvon varustus.

N3 kuorma-autona täytyy olla tavaratila (pääasiallinen käyttö. Kuka tietää minkä kokoinen?). Tavaratilassa kuormansidontapisteet ja kuormakorin etupääty(todistusten kanssa). Kuormakorista erilliset tilat voi varustaa mielensä mukaan. Ei nopeudenrajoitinta, koska tullut -88 ja tuo on -87.

Laskin itse, että ajoneuvoveroa menisi henkilöautona "paino 3401kg tai enemmän", vero 1,732€ päivä, 632,18€/vuosi. Ja käyttövoimavero 0,9snt alkavalta 100 kilolta(pakut ja matkailuautot), eli tuossa tapauksessa 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi. Yhteensä siis 1118,36€/vuosi?

Ja N3-matkailuautona ajoneuvovero 0,9senttiä per alkava 100kg = 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi.

Nyt kiinnostaa kovasti tuo tavaratilan koko, millä saa vielä N3. Jos menee kovin isoksi, niin sitten täytynee M1 koittaa katsastaa.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Vanhentunutta tietoa ovat antaneet katsastuskonttorilta, en ehkä katsastaisi tuolla itse jos tietämys on vanhoista asetuksista. ;)

Vuodesta 2016 (edit: katsoin aluksi vahingossa vasta viimeisimmän muutoksen päivää) lähtien M1:n maksimileveys on ollut 2.55m ja tämän vuoden tammikuun loppupuolelta lähtien kaikkien paitsi linja-autojen suurin sallittu pituus 13 metriä.

Ajoneuvoverot saa helposti laskettua Traficomin laskurilla (samalla sivulla on allekkain laskuri sekä henkilöautolle, että kuorma-autolle): M1/Matkailuauton summa oli ihan oikein, N3:na (se ei muutu mitenkään matkailuautoksi, vaan kuoma-auto on kuorma-auto) tuolla painolla summa on 395.66e/v.

Vakuutuksissa taas ero menee selkeästi matkailuauton hyväksi, eli kun vaan jaksaa tehdä liikennekäytöstä poiston silloin kun kulkuri ei ole aktiivisessa käytössä, matkailuautoksi rekisteröiminen on kustannuksiltaankin ihan pätevä vaihtoehto.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kuorma-autona ei saa ajaa viikonloppuna Euroopassa monessa maassa kannattaa huomioida jos sinne mieli tekee. Sapoin monessa maassa kalenterin punaiset päivät ovat kieltopäiviä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Toisaalta kuorma-auton katsastus on hieman kalliimpi piirturi ja rajoitin tarkastuksen takia, ja kun ottaa huomioon sen kuinka helppo auto on pistää seisontaan, ynnää ne todellisilla vuotuisilla ajopäivillä, niin äkkiä tuo kuorma-auto ei olekaan yhtään sen halvempi.

Lisäksi noissa M1 asuntoauton varusteissa ja määräyksissä kannattaa ottaa huomioon että monet niistä määräyksistä eivät koska asuntoautoa, vaan asuntoauton autoverovapautta, josta raskaan kirjastoauton kanssa ei tarvitse huolehtia.. Pääasiassa ne säännökset taitavat kyllä täyttyä jo ihan yrittämättäkin.
Vastaa Viestiin